Preloader
Fra : Martin Jensen

Dato : 28-09-02 20:16

Hej

Jeg har lidt problemmer med at lave en Preloader.
Der skulle vel ikke være en, der kender en let preloader, som jeg kan
overtage, som ikke er svær at lave.

Mvh
Martin

Fra : Bo Dudek

Dato : 29-09-02 10:44

>Jeg har lidt problemmer med at lave en Preloader.
>Der skulle vel ikke være en, der kender en let preloader, som jeg kan
>overtage, som ikke er svær at lave.

en let preloader som du kan overtage?? tjoooeh, altså det ER faktisk
RET simpelt..

den enkleste form for preloader er en animation der kører UDEN
statusbar og procentvisning mm.. og det handler egentlig bare om at
oprette to scener, hvor scene 1 indeholder preloaderen og scene 2
selve flashet, som man vil preloade..

preloaderen skal indeholde et movieclip med en animation som looper -
dvs, ingen stop actions i dette movieclip.. og på hovedtidslinien i
scene 1 skal der være 3 frames med flg actions:

frame 1:
// her definerer jeg en variabel, som indeholder flashet totale str
bytes_ialt = getBytesTotal();

frame 2:
// her findes det aktuelle antal loadede bytes
bytes_loaded = getBytesLoaded();

frame 3:
// her sammenligner jeg loaded bytes med total antal bytes
if (bytes_loaded>=bytes_total) {
play ();
} else {
gotoAndPlay (2);
}

play() afspiller flashet fra frame 3, og da der ikke er flere frames i
denne scene, vil flashet hoppe videre til scene 2.. og gotoAndPlay(2)
smider flashet tilbage til frame 2, hvor der hentes en ny værdi for
antal hentede bytes.. og derpå laves testen i frame 3 igen..

dvs, der loopes imellem frame 2 og frame 3 indtil hentede bytes er
større end lig antal totale bytes

man kan naturligvis spørge sig selv om, hvordan man kan hente flere
bytes end flashet er stort, men personligt har jeg været ude for et
par gange, hvor en preloader ikke virkede fordi jeg kun havde:

if (bytes_loaded==bytes_total) {
play ();
} else {
gotoAndPlay (2);
}

og fordi der blev hentet 1 eller 2 bytes mere end flashet var..! ved
ikke HVORFOR, men større end eller lig med løser det.. og skader
intet..

Kind regards

Bo Dudek
http://www.bodudek.dk