Riva TNT 16MB eller Geforce-2 32 MB???
Fra : cool

Dato : 28-09-02 19:53

Hej,

jeg har en 400 MHz AMD K2 maskine som kom med en Winfast Leadtek Riva TNT
16 MB graffik kort. Maskinen og kortet er ved at blive for lille for de
nyere spil. Jeg har lige fået fat i en Creative GeForce 2-MX SDR RAM med
32 MB, og nu er jeg ikke sikker på, hvilket kort er bedre. Den Geforce
har 2 gang så meget RAM, men er der nogen som har forstand på, hvis
teknologien bag denne (nu ældre) Riva TNT chip er bedre end den Geforce 2
MX?

Tak i forvejen!!

Steve

Fra : Cinnober

Dato : 29-09-02 01:39

"cool" <coo@goaheadjusttrytospamme.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har 2 gang så meget RAM, men er der nogen som har forstand på, hvis
> teknologien bag denne (nu ældre) Riva TNT chip er bedre end den Geforce 2

Geforce 2 MX er klart bedre end TNT,men du kan nok ikke udnytte det fuldt ud
med en 400 mhz cpu.Jeg har selv prøvet at have et Geforce 2 GTS med 32 mb
DDR ram i en 500 mhz maskine og det blev kun en smule hurtigere end med et
TNT2,selvom det var et "stort" graffikort......så du skal nok overveje et
nyt bundkort + cpu.....men det kan gøres billigt......du kan f.eks købe et
Asus Socket A til 400,- og en AMD Duron750 mhz til 250,- (www.edbpriser.dk)
som en begyndelse......

Fra : sti

Dato : 29-09-02 11:14

Hej,

tak for tip! Jeg har opgivet med Geforce'en. Sikker er kortet ok, men jeg har en
bambus maskine som ikke er meget kompatibel med verden. Efter at have prøvet
lidt, og med de nyeste drivere, har vi bare problemer (fejl) med vores spil. Og
det er ualmindeligt svært at få min Win98 til overhoved at acceptere en ny
drivere (mener at den har allerede den bedst som findes ...).

Problemet er klart at maskinen er for gammel. Og vi skifter den ud snart, i
stedet for at bygge om på den. Men så var det 500 Kr. spild med Geforce kortet

/Steve

Fra : Martin K

Dato : 29-09-02 11:36

sti wrote:
> Hej,

Dav... det lader til at sti = cool?
Hvis det er rigtigt, så kan du jo evt prøve følgende...

> [...]
> problemer (fejl) med vores spil. Og det er ualmindeligt svært at få
> min Win98 til overhoved at acceptere en ny drivere (mener at den har

Det kan man sagtens undertrykke. Find detonatordriver 30.82 på
www.nvidia.com, de plejer at virke...

> Problemet er klart at maskinen er for gammel. Og vi skifter den ud
> snart, i stedet for at bygge om på den. Men så var det 500 Kr. spild
> med Geforce kortet

Det største problem kan være, at AGP-porten ikke giver nok strøm til kortet.
Men alligevel, så let synes jeg ikke man skal give op. Muligvis kan en
formatering og geninstallation løse nogle problemer med en syg Win98
installation. Når maskinen godt vil starte op med kortet og det bare er
driverne, burde der være håb...

Fat mod

--
Martin K

Fra : sti

Dato : 29-09-02 13:11

Hej Martin,

jo, det er mig (sti=cool, bare en anden PC og en anden identitet).

Maskinen kører fint med 98. Det er bare Win2K som ikke kan finde AGP kortet. Har
haft samme problem med Linux 6.2 men nu har jeg også Linux 7.2 på, og den kan
finde AGP kortet. Jeg har prøvet mange gang med Win2K, med nyeste drivers, med
Service Pack 2, osv. Et eller andet med bios'en er galt.

Jeg havde også prøvet med den nyeste Nvidia driver for Geforce 2 MX, lige som du
angefaler, men fik fejl i graffiken. Så vi er tilbage til den 16 MB Riva TNT.

Men nu overvejer jeg en opgrade, som den tidligere svar snakket om; men hvad
ellers har jeg brug for, hvis jeg erstatter bundkortet og CPU'en. Skal jeg
skifte meget andet ud?

/Steve (sti, cool)

Fra : Martin K

Dato : 29-09-02 16:31

sti wrote:
> Hej Martin,

Hejsa...

> jo, det er mig (sti=cool, bare en anden PC og en anden identitet).

Godt så, blev bare lige i tvivl...

> [...]
> Linux 7.2 på, og den kan finde AGP kortet. Jeg har prøvet mange gang
> med Win2K, med nyeste drivers, med Service Pack 2, osv. Et eller

Har du evt. prøvet en biosupgrade? Det kan være forbundet med en hvis
risiko, men hvis du alligevel skal upgradere, er det måske et forsøg hver.
Du skal ind på bundkortproducentens hjemmeside, og se efter den model du
har...

> Jeg havde også prøvet med den nyeste Nvidia driver for Geforce 2 MX,
> lige som du angefaler, men fik fejl i graffiken. Så vi er tilbage til
> den 16 MB Riva TNT.

Det var skidt

> Men nu overvejer jeg en opgrade, som den tidligere svar snakket om;
> men hvad ellers har jeg brug for, hvis jeg erstatter bundkortet og
> CPU'en. Skal jeg skifte meget andet ud?

Ved ikke helt hvilke ram du har. Men dem ville jeg nok skifte når jeg nu var
igang. Du skal nok også have nyt kabinet og en CPU-køler. Hvis jeg skulle
skifte lige nu, ville jeg købe følgende (edbpriser.dk):

Asus A7V333 (u. RAID - m. Audio) til 872 kr.
AMD Athlon XP 1800+@1533 til 681 kr.
Thermal Take Silent Viking til 264 kr.
Kingston DDR-ram PC2100 til 1.124 kr.
AOpen HQ45-Pro kabinet 300W til 552 kr.
Alt i alt: 3493,-

Btw. er du ikke venlig at svare under det du svarer på?

--
Martin K

Fra : sti

Dato : 29-09-02 21:36

Hej Martin,

> [...]
> Du skal ind på bundkortproducentens hjemmeside, og se efter den model du

Jo, jeg havde prøvet en gang med en opragering af biosen. Var en katastrof! At
opgradere en eller to trin (dvs. til den næste eller anden næste version af
biosen, end det, som kom med PC'en) gik ok, men hjælper ikke denne situation.
Men jeg har prøvet med en nyere version af bios'en og alt gik galt. Heldigvis
kunne jeg restorere tilbage igen.

> [...]
> AOpen HQ45-Pro kabinet 300W til 552 kr.
> Alt i alt: 3493,-
>
> Btw. er du ikke venlig at svare under det du svarer på?

Det alt lyder faktisk meget fristende, at sætte sammen en god PC til under 4000
Kr., og det skal jeg nok overveje. Men jeg var mere ud på at bruge ca. 1000 Kr.
for at have bare en lidt bedre PC end den er nu, ikke for at kunne spille de
nyeste spil, men nogle som allerede er lidt ældre men kræver lidt.

Kan det virkelige betaler sig at sætte en PC sammen på denne måde? Ok,
harddisken, CD drev, tastatur, musen osv. behøver jeg ikke at købe. Men
alligevel, hvis jeg begyndte at sætte sammen en cykel fra delene i stedet for at
købe en hel, ville det koste meget mere.

/Steve

Fra : Martin K

Dato : 30-09-02 08:31

sti wrote:
> [...]
> at bruge ca. 1000 Kr. for at have bare en lidt bedre PC end den er
> nu, ikke for at kunne spille de nyeste spil, men nogle som allerede

OK, så er vi nede i lavprisområdet. Så skal du nok have fat i et ECS K7S5A,
en Duron, noget kølerværk og muligvis ram. Det må være muligt at finde til
1000,-...

> [...]
> Men alligevel, hvis jeg begyndte at sætte sammen en cykel fra delene
> i stedet for at købe en hel, ville det koste meget mere.

Tja... jeg lavede dette nummer for ca. ½ år siden. Det startede som et lille
opgraderingsprojekt, men endte med at blive en helt ny maskine. Jeg ved
reelt set ikke om det kan betale sige, men det var sjovt at rode med Men
du skal også tænke på, at hvis du går hen i en eller anden biks og køber en
færdig maskine, så ved du ikke rigtig hvilke komponenter der er i, og
hvordan disse er samlet. Jeg har vikelig haft mange kvaler med færdigkøbte
maskiner som ikke var mærkevare. Derfor her jeg bestemt mig for at gøre det
selv fremover. Du får de komponenter du vil, og det bliver samlet som du vil
have det (kabler mv.). Når du køber en færdigsamlet maskine, gør de tit ikke
meget ud at fortælle hvilket bundkort, samt hvilke ram der er i. Det er som
om de kun forkuserer på processorhastigheden. Men der er meget andet der
bestemmer hastigheden for et givent system...

Du må selvfølgelig selvom hvordan du 'holder' PC, men jeg vil i hvert fald
bygge mine selv...

--
Martin K