Archipelago Bullets Ltd
Fra : Tomppa

Dato : 28-09-02 19:15

www.archipelagobullets.fi

They are making Copper Plated Pistolbullets.

rgds Tom

Fra : Peder Porse

Dato : 28-09-02 19:29

Tomppa wrote:
> www.archipelagobullets.fi
>
> They are making Copper Plated Pistolbullets.
>
> rgds Tom

Og hvad er det lige, pistol- og revolverkugler har med jagt i DK at gøre?
pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Erik Prestmo

Dato : 29-09-02 01:04

Peder Porse <pp@pederporse.dk> skrev i news:3D95F4E2.1060309@pederporse.dk

> Og hvad er det lige, pistol- og revolverkugler har med jagt i DK at gøre?
> pp

Just stirring up netcops......

Fra : Andy P.

Dato : 29-09-02 10:21

Kære Peter Porse.
Hvis for helvede bare du og dine kunne holde jeres fordomme for jer selv.
Personligt går jeg på jagt med en riffel i kaliber .357 Magnum hvilket til
din information er en revolver patron. Dertil kommer at jeg kender flere der
går på jagt med .44 Magnum, .45 Colt, 9mm Parabellum .22.lr og .22 Magnum
hvilket til din og andres information ligeledes er både revolver og pistol
kalibre.
Der findes faktisk andet end fuldskæftede husmandsrifler i kaliber .308 win
og lignende, der er egnet til jagtbrug.
Hilsen
Andy.

Fra : Per, Odense

Dato : 29-09-02 10:54

Andy P. skrev i news:3d96c572$0$70244$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk :
> [...]
> Parabellum .22.lr og .22 Magnum hvilket til din og andres information
> ligeledes er både revolver og pistol kalibre.

Sådan lige af nysgerighed, hvad er disse kugler egnede/lovlige til?

> Der findes faktisk andet end fuldskæftede husmandsrifler i kaliber
> .308 win og lignende, der er egnet til jagtbrug.

Ja, men det er vel de færreste der vælger et "krumbanevåben". En af mine
bekendte var lystfiskerguide i Alaska, der gik de med "Dirty Harry" som
selvforsvar mod bjørne, men dem har vi jo ikke så mange af her mere. Der er
sket meget siden stenalderen, også med våben.
--
Per
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Erik Prestmo

Dato : 29-09-02 12:20

Per, Odense <Per.herholdt***@tdcadsl.dk> skrev i

> Sådan lige af nysgerighed, hvad er disse kugler egnede/lovlige til?

Fullstendig irrelevant spørsmål, ettersom *ingen* jakter for å overleve
mere, man jakter for rekreasjon.

Det *ER* faktisk skjedd en hel del siden steinalderen, men enkelte ser ut
til å ha et hode som betong, "all set"..........

> [...]
er
> sket meget siden stenalderen, også med våben.

Dine fordommer er latterlige og var gammeldagse allerede i 1970. Men
selvsagt har man begge bena på jorden HELE tiden står man faktisk stille!

ep

Fra : Per Herholdt

Dato : 29-09-02 19:01

Erik Prestmo skrev i news:6lBl9.23841$0p1.410294@news2.ulv.nextra.no :
..

> Fullstendig irrelevant spørsmål, ettersom *ingen* jakter for å
> overleve mere, man jakter for rekreasjon.

Er det irrelevant om vores amunition er egnet??? Det må da lægge låg på
blyhagls-debatten!!

> [...]
>
> Dine fordommer er latterlige og var gammeldagse allerede i 1970. Men
> selvsagt har man begge bena på jorden HELE tiden står man faktisk

Ja det vil jeg så foretrække frem for at bevæge sig mod noget der er uegnet
til fagt.

--
MVH Per Herholdt Andersen
Odense

Fra : Andy P.

Dato : 29-09-02 12:46

"Per, Odense" <Per.herholdt***@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan lige af nysgerighed, hvad er disse kugler egnede/lovlige til?

Det er irrelevant i denne sammenhæng, pointen var at Pistol- Revolverkugler
bruges i udpræget grad til jagt herhjemme. Men hvis du vil vide det, så slå
op i bøgerne, der er noget med kugle vægt og anslagsenergi der skal være
opfyldt til forskellige vildtarter.

> [...]
er
> sket meget siden stenalderen, også med våben.

Netop derfor er det også med stor undren at man stadig kan se folk gå på
jagt med "side by side" og "over og under" når nu der findes fortræffelige
halvautomater og pumpaction geværer på markedet, endda i stainless.

Men på det punkt er der mange af de Danske jægere som forsat ikke vil følge
med tiden. De har oven i købet den frækhed at nedgøre og se "skævt" til os
modernister. Det er dog gennem tiderne lykkedes at komme fra hestevognen til
automobilen så mon ikke der på sigt er håb for en til svarende udvikling hos
jægerfolket.
Hilsen
Andy.

Fra : Per, Odense

Dato : 29-09-02 17:04

Andy P. skrev i news:3d96e769$0$70309$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk :

Er der da gået fuldstændig troll i den, eller mener du hvad du skriver?

> [...]
> vil vide det, så slå op i bøgerne, der er noget med kugle vægt og
> anslagsenergi der skal være opfyldt til forskellige vildtarter.

Udpræget grad, er det mere end to?

> [...]
> på jagt med "side by side" og "over og under" når nu der findes
> fortræffelige halvautomater og pumpaction geværer på markedet, endda

Sidst jeg var på skydebanen så jeg en Browning automat fra 1936, så
hypermoderne er de vel ikke, automaterne og pumpebøsserne.

> [...]
> komme fra hestevognen til automobilen så mon ikke der på sigt er håb
> for en til svarende udvikling hos jægerfolket.

Well, rustfrit stål og nylon, moderne, ja i hvert fald efter krigs-, man kan
også en burger i stedet for et ordentligt måltid. Smag og behag er jo
forskellig. Men moderne???
Og modernister der skyder med kartoffelkastere for at være andersedes. Prøv
sortkrudt, der er det sidste nye.

--
Per
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Peder Porse

Dato : 29-09-02 13:47

Andy P. wrote:
> [...]
> kalibre.
> Der findes faktisk andet end fuldskæftede husmandsrifler i kaliber .308 win

Jeg spurgte nu bare...og fik et svar....

Jeg tænkte nu mest på at de kugler, der er på den pågældende hjemmeside
er fuldkappede.

Naturligvis kan man skyde ræve, gæs m.v. men hvem bruger en 357 Mag. til
det.

Naturligvis ved jeg at der findes andre kalibre end de "husmands" vi
andre bruger...hvad enten de er fuld- eller halvskrætede, hvad det så
har med sagen at gøre, hvor langt skræfet er...

Men de mest almindelige er nu blevet det på grund af deres brede
anvendelighed til jagt i DK og de mest hyppigt jagede jagtarter i
området tær på DK.

Muligt du synes det er spændende at eksperimentere med andet, det er OK,
men den jagtlige relevans og de ballistiske fremskridt er altså
begrænsede...

Fortsat mange venlige hilsner..og glem nu ikke, det er 1. oktober på
tirsdag.
pp