PDF? Print direkte...
Fra : Thomas N [8260]

Dato : 28-09-02 17:03

Hej folkens.

Jeg har forgæves ledt efter en print-til-pdf løsning som freeware.

Findes der virkelig ikke en løsning som til windows hvor man blot vælger
print i et vilkårligt program - og så laves der blot en PDF?

Jeg har bestemt ikke lyst til at begynde at investere i Adobe Acrobat og
hvad det ellers hedder.

Tak

Thomas

Fra : Henrik Krogh

Dato : 28-09-02 18:09

Thomas N [8260] <news@neumann.dk> wrote:

> [...]
> print i et vilkårligt program - og så laves der blot en PDF?
>
> Jeg har bestemt ikke lyst til at begynde at investere i Adobe Acrobat og

Jo jo der findes en vælgerudvidelse der hedder print to pdf som kan det
du ønsker. Ved ikke om det virker med OSX

PrintToPDF is a shareware Macintosh printer driver that creates PDF
(Adobe Acrobat) files from within your application programs. You can
create PDF bookmarks to your section and subsection headings, and URLs
will become hot links. PrintToPDF is not as powerful as the full Acrobat
package, but it creates simple PDFs for a much lower price ($20).

kan hentes her: http://www.jwwalker.com/.
vh
Henrik krogh

Fra : Jonas Voss

Dato : 28-09-02 22:12

On Sat, 28 Sep 2002 19:09:03 +0200, Henrik <henrik.krogh@bigfoot.com> wrote:

> Jo jo der findes en vælgerudvidelse der hedder print to pdf som kan det
> du ønsker. Ved ikke om det virker med OSX

PrintToPDF er virkelig god, og jeg brugte den hele tiden da jeg brugte
OS9. Det er helt klart de $20 værd.

I OS X er den slags overflødigt, man kan printe til PDF fra
_alle_ applikationer der har printfunktioner, man skal blot vælge
preview i printdialogen, og derefter gemme det fremkommende
acrobat-dokument. I 10.2 er der endog en Save as PDF knap i
print-dialogen.

Nemmere kan det ikke blive.

Fra : Christian Bech

Dato : 01-10-02 11:43

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> [...]
> preview i printdialogen, og derefter gemme det fremkommende
> acrobat-dokument. I 10.2 er der endog en Save as PDF knap i

Jeg prøvede det så sent som igår, men var ikke særligt tilfreds med
resultatet. En powerpointpræsentation, der i udgangspunktet fyldte 4,5
MB fyldte pludselig over 16 MB. Normalt plejer pdf'ning at betyde en
reduktion.

Desuden undrede det mig, at man under "Print - Output Options -> Print
to File - pdf" får et papiroutput? Det burde da blive til en fil i
stedet for.

--
Christian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-10-02 13:42

giambattista.vico@mail.tele.dk (Christian Bech) writes:

> [...]
> resultatet. En powerpointpræsentation, der i udgangspunktet fyldte 4,5
> MB fyldte pludselig over 16 MB. Normalt plejer pdf'ning at betyde en

Hvor mange sider? En A4 side med tekst indeholder et par tusinde
tegn. Dvs en 1000 siders præsentation. Intet under at PowerPoint
presentationer har et dårligt ry.

> Desuden undrede det mig, at man under "Print - Output Options -> Print
> to File - pdf" får et papiroutput? Det burde da blive til en fil i
> stedet for.

Lav en bugrapport til Apple.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Bech

Dato : 02-10-02 06:50

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Hvor mange sider? En A4 side med tekst indeholder et par tusinde
> tegn. Dvs en 1000 siders præsentation.

Eller en hulens masse billeder.

> Intet under at PowerPoint
> presentationer har et dårligt ry.

Netop derfor skulle du ud på en pdf - ovenikøbet som handout, så der var
tre små billeder på en side. Hvis jeg pdf'er via Acrobat under Windows
plejer at kunne reducere filstørrelsen med minimum 3/4.

Vi er ikke på talefod for øjeblikket.

--
Christian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-10-02 07:14

> [...]

> tre små billeder på en side. Hvis jeg pdf'er via Acrobat under Windows
> plejer at kunne reducere filstørrelsen med minimum 3/4.

Det er formentlig tricket med opløsningen af billederne.

> Vi er ikke på talefod for øjeblikket.

Har de lukket din email? Næh nej, den virker frem til den 14'ende.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Jonas Voss

Dato : 01-10-02 16:32

On Tue, 1 Oct 2002 12:43:14 +0200, Christian
<giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> resultatet. En powerpointpræsentation, der i udgangspunktet fyldte 4,5
> MB fyldte pludselig over 16 MB. Normalt plejer pdf'ning at betyde en

Var der fancy effekter og billeder med? Jeg kunne forestille mig dette
kunne spæde lidt til pdf-ningen.

Fra : Christian Bech

Dato : 02-10-02 06:50

Fra : Christian Bech

Dato : 02-10-02 06:50

Jonas Voss <usenet@verture.net> wrote:

> Var der fancy effekter og billeder med? Jeg kunne forestille mig dette
> kunne spæde lidt til pdf-ningen.

Kun billeder - ingen tåbeligheder

Naturligvis fylder det, men det skulle da helst ikke betyde, at den
kommer til at fylde tre-fire gange så meget. Specielt ikke når de er
printet som handout med tre slides pr. pdf-side.

--
Christian

Fra : Jonas Voss

Dato : 02-10-02 09:16

On Wed, 2 Oct 2002 07:50:03 +0200, Christian
<giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Kun billeder - ingen tåbeligheder

Kan det passe, en sober anvendelse af PPT? Indrøm det, du var fristet
til at lave noget gas med transitionerne mellem slides (:

> Naturligvis fylder det, men det skulle da helst ikke betyde, at den
> kommer til at fylde tre-fire gange så meget. Specielt ikke når de er
> printet som handout med tre slides pr. pdf-side.

Nej, det kan jeg godt se, det er lige i overkanten. Jeg har kun brugt
OS X's pdf-evner det almindelige dokumenter, hvoraf nogle af dem var
med billeder eller illustrationer af en slags. Meget tilfredsstillende
resultat synes jeg, men det gør sig altså ikke altid gældende kan jeg
forstå.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 02-10-02 10:26

Jonas Voss <usenet@verture.net> writes:

> Kan det passe, en sober anvendelse af PPT? Indrøm det, du var fristet
> til at lave noget gas med transitionerne mellem slides (:

Det kan PDF ogsaa godt. Jeg legede lidt med det da jeg skulle lave
specialepraesentation via pdflatex og nogen ekstra pakker, men synes
det var for poppet.

Omn saa Christians PDF-generator kan hitte ud af d'et er en anden historie.

> med billeder eller illustrationer af en slags. Meget tilfredsstillende
> resultat synes jeg, men det gør sig altså ikke altid gældende kan jeg
> forstå.

PDF er mange ting. Til serioest brug skal man have distiller.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Storm

Dato : 02-10-02 11:52

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> PDF er mange ting. Til serioest brug skal man have distiller.

Ved I hvorfor Acrobat Distiller ikke er kommet til OSX, og om/hvornår
den skulle komme?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Peter Kiil

Dato : 02-10-02 07:44

in article 1fjdi32.1sxsh5819qo218N%giambattista.vico@mail.tele.dk, Christian
Bech at giambattista.vico@mail.tele.dk wrote on 10/1/02 12:43 PM:

> [...]
> resultatet. En powerpointpræsentation, der i udgangspunktet fyldte 4,5
> MB fyldte pludselig over 16 MB. Normalt plejer pdf'ning at betyde en

OS X lader lidt tilbage at ønske hvad angår generering af PDF filer. Den
fylder ufattelig meget overflødig info ind i filen. Prøv at lave en PDF af
samme dokument med distiller og se forskellen. Men ellers kan nedenstående
program anbefales.

<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=15836&db=mac>

<http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=16234&db=mac>

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Steffen Fog Sørensen

Dato : 29-09-02 13:38

Kan man ikke i konsolen skrive:

ps2pdf <filename>

og få en god pdf ud af det???

/ Steffen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-09-02 08:18

"Steffen Fog Sørensen" <steffen@skydive-nospam-.dk> writes:

> Kan man ikke i konsolen skrive:
>
> ps2pdf <filename>

Så skal du hhv have GhostScript installeret, _og_ gemt en udskrift i
PostScript format.

Bøvlet.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Bech

Dato : 01-10-02 11:43

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Så skal du hhv have GhostScript installeret, _og_ gemt en udskrift i
> PostScript format.
>
> Bøvlet.

Og billigt!

--
Christian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-10-02 13:42

> Og billigt!

Men bliver det pænt?

Christian, hvis I nu har sparet Acrobat væk i sidste runde, kan du så
ikke lige teste og sammenligne?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Christian Bech

Dato : 02-10-02 06:50

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Men bliver det pænt?

De forsøg jeg tidligere har gjort var o.k., men det har også kun været
tekst og ingen billeder. Hvis alternativet er at købe en Acrobat, så ved
jeg godt hvad jeg vælger.

> Christian, hvis I nu har sparet Acrobat væk i sidste runde, kan du så
> ikke lige teste og sammenligne?

Det vil jeg jo så ikke kunne, vel?

Dellen m. Acrobat er taget til konference i Sverige uden mig. Og ingen
af maskinerne i kirkegården har ellers Acrobat.

--
Christian

Fra : Christian Bech

Dato : 05-10-02 09:56

thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) skrev:

>Men bliver det pænt?

Det har en mangel. Farver bliver forvandlet til gråtoner, men ellers
er det nydeligt og efter min mening glimrende til husbehov.

>Christian, hvis I nu har sparet Acrobat væk i sidste runde, kan du så
>ikke lige teste og sammenligne?

Tjek.
--
Christian

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-10-02 11:23

Christian Bech <bechd@mac.com> writes:

> Det har en mangel. Farver bliver forvandlet til gråtoner, men ellers
> er det nydeligt og efter min mening glimrende til husbehov.

Grå er også en farve. Du får formentlig en faktor 3 i størrelse bare
ved det lille trick.

Herudover kunne der let være et flag til ps2pdf du har overset.

> Tjek.

Kan du så ikke foreslå at det næste der ryger er Powerpoint?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 29-09-02 20:33

> [...]

> Findes der virkelig ikke en løsning som til windows hvor man blot vælger
> print i et vilkårligt program - og så laves der blot en PDF?

Som andre har skrevet så findes der en løsning til OS 9! (og til OS X er
det såmænd en grundlæggende del af styresystemet.)

.... men findes der virkelig en freeware løsning til windows? Hvad hedder
den? (Har ledt efter en gratis løsning til windows længe.)

Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-09-02 08:19

spam_spam_spam@talent.dk (Martin Bredthauer) writes:

> ... men findes der virkelig en freeware løsning til windows? Hvad hedder
> den? (Har ledt efter en gratis løsning til windows længe.)

Installer PostScript driver, print til fil med denne driver, hæld
igennem GhostScripts "ps2pdf". Vupti.

Der findes et sharewareprogram som kan det her. Så det vist via
ghostscripts sider.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-09-02 15:10

Thorbjørn Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Installer PostScript driver, print til fil med denne driver, hæld
> igennem GhostScripts "ps2pdf". Vupti.

Okay... (men desværre lyder det lidt for "svært" for min kollegaer, som
knapt nok kan finde ud af at printe til en printer :-/ Printerne har det
jo med at løbe tør for papir og lign. en gang i mellem, og så kommer
deres printjobs jo ikke ud, hvorefter de kommer til mig og siger at
skidtet ikke virker :-0

> Der findes et sharewareprogram som kan det her. Så det vist via
> ghostscripts sider.

Jeg har fundet et gratis program (kan ikke lige huske hvad det hedder),
som gi'r en sidste side med noget reklame på. Det virker som en printer
man vælger, i stil med lign. programmer til OS 9.

Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-09-02 15:39

> [...]

> jo med at løbe tør for papir og lign. en gang i mellem, og så kommer
> deres printjobs jo ikke ud, hvorefter de kommer til mig og siger at

Hvis det ikke er for svaert til dig, kan du vel hitte ud af at saette
en virtuel printer op via Samba paa en linuxmaskine og saa lavet
stuntet der.

> Jeg har fundet et gratis program (kan ikke lige huske hvad det hedder),
> som gi'r en sidste side med noget reklame på. Det virker som en printer
> man vælger, i stil med lign. programmer til OS 9.

Det er saadan det skal laves.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 30-09-02 20:42

> [...]

> Hvis det ikke er for svaert til dig, kan du vel hitte ud af at saette
> en virtuel printer op via Samba paa en linuxmaskine og saa lavet

Det er vist lige lidt over mit niveau - desværre. (Jeg har lige bestilt
nyeste Mandrake version 9, men der går nok lige lidt tid inden jeg
erstatte min skoles NT server med en Linux ditto.)

Martin

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 30-09-02 23:04

> Det er vist lige lidt over mit niveau - desværre. (Jeg har lige bestilt
> nyeste Mandrake version 9, men der går nok lige lidt tid inden jeg
> erstatte min skoles NT server med en Linux ditto.)

Så har du et projekt at lege med. Altid rart at have et formål med at
sidde og pille.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn