Højtryksrensning af toilet
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 28-09-02 16:24

Vores toilet har mørke områder som vi ikke kan få rene. Jeg
overvejer at prøve med min højttryksspuler, men er i tvivl om det
vil kunne skade emaljen i toilettet. Tror I det vil give
problemer? Har I evt. andre, helst miljøvenlige forslag til
hvordan jeg får toilettet rent igen?

mvh

Lars Thomsen Nielsen

This emails is made by 100% recycled electrons

Fra : Aksel

Dato : 28-09-02 22:13

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vil kunne skade emaljen i toilettet. Tror I det vil give
> problemer? Har I evt. andre, helst miljøvenlige forslag til

Jeg err helt sikker på at en højttryksrenser ikke kan fjerne kalk/rust rande
i et toilet, det eneste du får ud af det er at vand og skidt fordeles over
dig og hele badeværelset.

Hilsen Aksel

Husk iøvrigt at hvis du skal rense et tilstoppet toilet eller afløb med den
specielle rensedyse skal du gøre det udefra, den presser sig frem ved at
rette en vandstråle fremad og tre bagud, forestil dig hvad der sker!

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 28-09-02 22:54

> [...]
rande
> i et toilet, det eneste du får ud af det er at vand og skidt fordeles

LOL

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 28-09-02 22:31

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@flexcom.dk> wrote in message
> [...]
>
> Lars Thomsen Nielsen
>
> ********************************************************
> This emails is made by 100% recycled electrons

Saltsyre, alternativet eddikesyre.
Saltsyre er meget miljøvenligt, prøv at tænke på at der er masser af salt i
havvand og syre i f.eks. æbler, hvis det ikke er ren miljø så....

Henrik

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 28-09-02 22:54

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-09-02 23:46

Henrik B. Larsen" <henrik@gsx!"#SPAM! wrote:

> Saltsyre, alternativet eddikesyre.
> Saltsyre er meget miljøvenligt, prøv at tænke på at der er masser af
> salt i havvand og syre i f.eks. æbler, hvis det ikke er ren miljø
> så....

Jamen, så brug da endelig et ordentligt skvæt i maden næsten gang.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Bo Velschow

Dato : 29-09-02 12:00

> Saltsyre, alternativet eddikesyre.
> Saltsyre er meget miljøvenligt, prøv at tænke på at der er masser af salt
> havvand og syre i f.eks. æbler, hvis det ikke er ren miljø så....
>
> Henrik

Ups... saltsyre = HCl (kaldes på engelsk "hydrochloric acid", dvs.
"klorbrinte-syre", hvilket er en lidt mere retvisende beskrivelse af
indholdet). Saltsyre har umiddelbart _intet_ med (hav)salt (= NaCl) at gøre,
men er derimod en stærkt ætsende og giftig syre. Ved reaktion med andre
stoffer kan/vil klor (Cl) frigøres på gasform - klor er giftigt!!! Derudover
har klor i fri form en meget kedelig indvirkning på vores ozonlag, så
specielt miljøvenligt er det nok ikke..

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 29-09-02 22:30

Bo Velschow <dr-bo@post2.tele.dk> skrev i en news:an6mfr$rkv$1@sunsite.dk...

> [...]
Derudover
> har klor i fri form en meget kedelig indvirkning på vores ozonlag, så

Hvis det hældes i en stor mængde vand (havet f.eks.), eller neutraliseres,
har du ikke tilført andet end chlorioner/og evt. sænket pH værdien med H+.
Det er helt uskadelige stoffer i havet, da de i forvejen findes i milliarder
af tons. Hvis du blander lige dele kaustisk soda (NaOH, der kan tage maling
af) med saltsyre (HCl, der kan få jern til at forsvinde) får du som rest
kemisk rent, drikkeligt saltvand, så noget med havsalt har det at gøre.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Velschow

Dato : 30-09-02 16:05

> Hvis det hældes i en stor mængde vand (havet f.eks.), eller neutraliseres,
> har du ikke tilført andet end chlorioner/og evt. sænket pH værdien med H+.

Ja, helt enig - men fri klorgas er straks en anden sag!

> [...]
> af) med saltsyre (HCl, der kan få jern til at forsvinde) får du som rest
> kemisk rent, drikkeligt saltvand, så noget med havsalt har det at gøre.

Endnu en gang helt enig - men jeg tror, det er en udbredt misforståelse, at
saltsyre stort set er lig med saltvand (ihvertfald at dømme efter div.
udsagn).

Apropos dit kemieksperiment er det også sjovt at blande NH3 (ammoniak) med
HCl - og efterfølgende indtage det heraf dannede stof (evt. inddampet til
hvidt pulver) ) Det stunt kan godt chokere folk lidt..

En anden sjov øvelse er at sende strøm gennem en portion saltvand i et
stykek tid - og så skal man efterfølgende IKKE drikke restproduktet!! )

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Kat

Dato : 28-09-02 22:42

"Lars Thomsen Nielsen" skrev:

> problemer? Har I evt. andre, helst miljøvenlige forslag til
> hvordan jeg får toilettet rent igen?

Leth giver følgende opskrift på http://www.dr.dk/leth/index.htm:

Toilet, kalk i:

Hvad skal du bruge
· Køkkenrulle
· Eddikesyre 32% Særlig Grov Eddikesyre 80 %
kan købes hos matas
· Handsker
· Husholdningsfilm
· Rengøringsmiddel
Rust: Rustfjerner (Magica).

Sådan gør du
1. Affedt kummen ved at vaske med sæbe eller rengøringsmiddel
2. For kummen med køkkenrulle
3. Gennemvæd køkkenrullen med eddikesyre
4. Dæk toiletkummen til med husholdningsfilm
5. Lad køkkenrulle og husholdningsfilm sidde nogle timer, fx natten
over
6. Check undervejs om eddikesyren har virket
7. Skyl med rigeligt vand
--
Kat
---

Fra : Jensen

Dato : 29-09-02 15:07

"Kat" <katras@REMOVETHISofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> over
> 6. Check undervejs om eddikesyren har virket

Jeg har ladet mig fortælle om en lidt smart metode som anvendes i div.
boligforeninger ved fraflytning.

Mand tager en ballon fyldt med vand der har lidt større størrelse en hullet
i toilettet.
Så trækker man ud, så kummen fyldes med vand, efterfylder evt.
Så hælder man noget eddikesyre ned i vandet og lader det stå natten over.

Dagen efter punkterer man let og elefant ballonen, og skulle efter sigende
have en ren kumme.

Jensen

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 28-09-02 22:54

Fra : Kasper Thor Larsen

Dato : 28-09-02 22:57

Undskyld til alle jer ándre men aldrig har jeg moret mig så godt i en
newsgroup... Jeg tror jeg logger af og søger over i chatten istedet, der er
der plads til denne form for humor.... Saltsyre... chips og citronvand my
ass....

--
Kasper Thor

Remove DELETESPAMFILTER from my email-address if you want to reach me!

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-09-02 23:49

Kasper Thor Larsen wrote:

> Undskyld til alle jer ándre men aldrig har jeg moret mig så godt i en
> newsgroup... Jeg tror jeg logger af og søger over i chatten istedet,
> der er der plads til denne form for humor.... my ass....

Nej, jeg tror kun din røv gør problemet værre.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : N/A

Dato : 29-09-02 16:02

Prøv at lære at leve i den beskidte verden, det er ganske naturligt med
misfarvning af toilet.

Hvorfor skal alting være så pyntet, det er vel fækalier der skal glo på det.

VH KHS

Fra : Web Woman

Dato : 29-09-02 16:30

"N/A" <-remove-khsalvesen@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at lære at leve i den beskidte verden, det er ganske naturligt med
> misfarvning af toilet.

HVOR beskidt skal det være for at være naturligt? *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : ZIGGE

Dato : 30-09-02 14:15

> [...]
> Vores toilet har mørke områder som vi ikke kan få rene. Jeg
> overvejer at prøve med min højttryksspuler, men er i tvivl om det

He he, næ det tror jeg ikke - husk at få en til at tage billeder når du gør
det og post dem så i dk.binaer, LOL

Har I evt. andre, helst miljøvenlige forslag til
hvordan jeg får toilettet rent igen?

Lad være med at hælde saltsyre eller andre kraftige syrere i toilettet! Det
æder emalien så den bliver mat og ru - så har du først baladen...
Fjern istedet vandet i vandlåsen og brug skurepulver, det tager lidt tid men
det virker stensikkert.

/ZIGGE

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 30-09-02 21:27

> [...]
> æder emalien så den bliver mat og ru - så har du først baladen...
> Fjern istedet vandet i vandlåsen og brug skurepulver, det tager lidt tid

Syre "æder" ikke emaljen, men skurepulver gør den ridset - og så hænger
kalk/jern bedre fast = beskidt toilet.

Eddikesyre er glimrende, og den med ballonen lyder som en rigtig fin idé. En
ballon, 2 liter eddikesyre og 4 liter vand = rent toilet

Mvh Maria

Fra : ZIGGE

Dato : 30-09-02 23:19

> [...]
En
> ballon, 2 liter eddikesyre og 4 liter vand = rent toilet

eddikesyre er heller ikke en stærk syre - det jeg tænkte på var dem der
foreslog saltsyre. Det skal man holde sig fra. Jeg har altid brugt
skurepulver til både håndvask og toilet, det er altså ikke ridset - bare
rent

/ZIGGE