Opskrifter søges.
Fra : Katrine

Dato : 28-09-02 15:59

Hej Alle.

Ja, jeg ved godt, at der findes en million steder på nettet, hvor man kan
finde opskrifter, men jeg stiller altså mit spørgsmål alligevel ;)

Er der en eller flere i gruppen, der ligger inde med nogle gode opskrifter
med hakket svinekød? Årsagen er, at jeg ikke gider lave de gode gamle
frikadeller af alt kødet i fryseren - og det er hovedsageligt hakket
skinkekød, der ligger der. Vi er hurtige til at få oksekødet,
kylligebrysterne og kalkunkøbet væk, men skinkekødet har vi det lidt sværre
med - muligvis fordi vi er lidt idéfattige når det kommer til sund mad med
skinkekød.

Så hvis du ligger inde med en god (sund) opskrift med skinkekød, så ta' og
post den!

Hilsner
Katrine

Fra : Helle Nielsen

Dato : 28-09-02 17:15

> [...]
> skinkekød.
>
> Så hvis du ligger inde med en god (sund) opskrift med skinkekød, så ta' og

Ja jeg har det faktisk på samme måde - kan kun finde ud af at lave
frikadeller af skinkekød og det bliver ret kedeligt i længden
Så til Jer der ude - HJÆLP os - kom med nogle lækre fedtfattige opskrifter!

/Helle

Fra : Dot

Dato : 28-09-02 19:13

Katrine skrev i meddelelsen
<3d95c3bf$0$70337$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Så hvis du ligger inde med en god (sund) opskrift med skinkekød, så
ta' og
>post den!

Fx. boller i karry. Jeg laver bollerne af frikadellefars uden løg i.

Kåldolmere (samme fars pakket ind i forkogte hvidkålsblade). pakkerne
brunes i ovnen eller på panden. Tilbehør kan fx være kartofler og
ribsgele + væden som pakkerne afgiver. (eller samme sovs som neden
for)

Blandet med oksefars kunne man jo også lave forloren hare.
lidt røget mørbrad over (eller hakket i) giver en dejlig smag
smag en let brun sovs til med ribs gele og danablue (eller anden "blå"
ost fx. gorgonsola) her er masser revne gulerødder lækkert til.

Mvh Dot

Fra : Mille

Dato : 28-09-02 20:16

"Dot" <xxx@xxx.dk> skrev i en meddelelse news:an4rk4$l61$1@sunsite.dk...

> [...]
> smag en let brun sovs til med ribs gele og danablue (eller anden "blå"
> ost fx. gorgonsola) her er masser revne gulerødder lækkert til.

...samt farserede løg, farserede squash, farserede peberfrugter, farserede
porrer..
Og boller i Selleri Uhm...
Små frikadeller i tomatsovs..
Og karbonader, hvad er der nu galt med karbonader..?
Hilsen Mille

Fra : Kirsten Lehd

Dato : 28-09-02 20:25

"Mille" <bente_beks@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og karbonader, hvad er der nu galt med karbonader..?
> Hilsen Mille

Hej
Karbonader) det der er galt med karbonader er efter min mening at de skal
paneres, og med panering kan du ikke undgå at suge fedtstof under stegning
??
men hvad er forskellen på Karbonade og Krebinet ? )
mvh Kirsten

Fra : Stefan Bruhn

Dato : 28-09-02 21:18

On Sat, 28 Sep 2002 21:24:31 +0200, "Kirsten Lehd" <gimpen@pc.dk> wrote:

>men hvad er forskellen på Karbonade og Krebinet ?

Krebinetter er ikke panerede?

--
Regards Stefan
Websites: http://3x7.dk/ http://ghashul.dk/

Fra : Mille

Dato : 28-09-02 22:37

"Kirsten Lehd" <gimpen@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ??
> men hvad er forskellen på Karbonade og Krebinet ? )

Jeg panerer dem ikke, vnder dem lige engang i lidt mel..det er rigeligt
Mener at karbonader er lavet af ren svinekød, mens krebinetter er af
"kalvogflæsk" som det hed, da jeg var barn..
Mille

Fra : Rollike

Dato : 29-09-02 07:06

> [...]
skal
> paneres, og med panering kan du ikke undgå at suge fedtstof under stegning

uhhmm.. karbonader. det er godt *S* Jeg vender dem i mel (her i blandet slat
og peber) og derefter på panden. Der er væste nok i farsen til at de ikke
bliver tørre at stegningen. også selvom man bruger skinkefars.
Altså det er selvfølgelig på en non-stick-pande...

Så de kan godt laves uden fedtstof *S*

Mange hilsner
Mette

Fra : Sussi

Dato : 29-09-02 07:29

On Sat, 28 Sep 2002 21:24:31 +0200, "Kirsten Lehd" <gimpen@pc.dk>
wrote:

*snip*

>men hvad er forskellen på Karbonade og Krebinet ? )
>mvh Kirsten

Hej Kirsten

Der er ikke nogen forskel på karbonader og krebinetter. Alt afhængig
af hvor man kommer fra i landet, siger man enten karbonader eller
krebinetter. Fx siger jeg (københavner) krebinetter og min kæreste
(jyde) siger karbonader.
Bedste hilsner

Sussi :)

--
Fjern FJERNMIG i min E-mail
Mc Donalds er ok, men talende frøer er bare så sejt :)

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 29-09-02 18:10

[Sussi | Sun, 29 Sep 2002 06:29:05 GMT]

>Der er ikke nogen forskel på karbonader og krebinetter.

Hvis man nu skal være lidt krakilsk, er en krebinet egentlig uden
panering, da den typisk er lavet - som den franske storebror, i et
fedtnet der smelter fra under stegningen.

Men... :)

Best regards,
Rene' (Denmark)
www.rene.hjorth.com & www.lowcarb.dk

Fra : Nielsen

Dato : 28-09-02 21:45

Hvad med græske frikadeller? (Du kan se min opskrift her:
http://outsearch.dk/opskrifter/index.php?side=cat&ID=156)

Jeg kan også huske jeg engang brugte fantasien og lavede nogle spyd med
hakket svinekød! Jeg kan ikke helt huske hvor meget af hvad jeg puttede i,
men jeg rørte i hvert fald svinekødet med finthakket løg, peberfrugt i små
tern, og bacon (tror det var kalkunbacon jeg brugte) - og så noget æg og mel
til at holde sammen på det hele. Jeg formede det til nogle aflange "pølser"
som jeg klemte sammen om et spyd og dryssede med salt og peber. Spyddende
blev derefter grillet - det var så på en havegrill, men man kan jo sagtens
grille dem i ovnen eller på grillpande eller hvad ved jeg

Mere kan jeg vist ikke komme på lige nu........

--
Nielsen

-------oooOOooo-------
http://outsearch.dk/opskrifter - velbekomme

Fra : Sott

Dato : 28-09-02 22:43

"Katrine" <hatikvah83@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> finde opskrifter, men jeg stiller altså mit spørgsmål alligevel ;)
>
> Er der en eller flere i gruppen, der ligger inde med nogle gode

Indbagte porrer.
Du rører en frikadellefars (uden løg), lægger et
lag i et ildfast fad og så et lag porrer skåret i
skiver og så et lag fars igen. Du kan så lægge
bacon over (den fede version) eller strø f.eks.
rasp ud over.
Det smager dejligt. Skal bare i ovnen 1-1½
times tid (alt efter hvor meget fars/porrer der
er). Det smager himmelsk med kartofler og
f.eks. "vildt-sovs" (tilsat ribsgele).

/Søs

Fra : Rollike

Dato : 29-09-02 07:11

> Så hvis du ligger inde med en god (sund) opskrift med skinkekød, så ta' og
> post den!

Hejsa...

Jeg bruger faktisk ofte skinkefars til at lave lasagne eller kødsovs af...
Ved godt at det er lidt unormalt, men det smager altså okay *S*

Lasagnen laves af en knorrpakke to store gulerødder og et pund fars.
Så bliver den faktisk okay, når man ser på fedt%'en... men at alle de
e-numre så gør den mindre sund er jo en anden historie *G*

Held og lykke i køkkenet
Mette

--
Foredrag med diætisten fra Ubberup Højskole
http://www.valo.dk/slankehold.htm

Fra : Nette

Dato : 29-09-02 09:16

"Katrine" wrote
> [...]
> med hakket svinekød? Årsagen er, at jeg ikke gider lave de gode gamle
> frikadeller af alt kødet i fryseren - og det er hovedsageligt hakket

Hvad med et græsk farsbrød med fetaost i midten? Det har jeg flere gange
lavet af svinekødet. Eller en gang boller i selleri?

Nette

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 30-09-02 13:21

Hvad med at tilsætte en masse krydderier?

Orientalske Deller er en stor favorit herhjemme...
Du rører en alm. frikadellefars, men tilsætter:
Hvidløg efter smag
Sambal Oelek (chilipasta)
Karrypasta eller bare en kedelig karryblanding (hehe)
Og så kan man evt. tilsætte ingefær og forårsløg

Disse deller formes så til meget små delikate frikadeller og placeres i et
fad i en varm ovn og steges til de er færdige.
(Jeg kan aldrig huske temp. og tid... indgroet vane...)

De serveres med risblanding (den m. vilde ris i) og en god stærk karrysauce.

- Sidsel