Skærme
Fijala 3554
Kvalitet på DVI vs. analog.
Fra : Hans Pedersen

Dato : 27-09-02 22:35

Jeg har i dag bestilt en NEC MultiSync FE950+ med DVI indgang... Der
er ikke DVI ud på mit Daytona Ti200, men overvejer at skifte til et
DVI kort. Men jeg vil selvf. lige afdække, om der kvalitetsmæssigt er
noget at hente på at køre DVI frem for analog. Hvad siger jeres
erfaringer?

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 28-09-02 11:25

Hej

Hans Pedersen wrote:
> [...]
> DVI kort. Men jeg vil selvf. lige afdække, om der kvalitetsmæssigt er
> noget at hente på at køre DVI frem for analog. Hvad siger jeres

Det kommer rigtig meget an på din DA konverter på grafikkortet og din AD
konverter i skærmen. På mit nuværende kort Asus 8170DDR med en GF4MX440
chip _skal_ jeg køre 70hz for at jeg har et flot billede på min ADI S710
skærm. Begge dele har kun analog signal. På mit gamle Creative 3DBlaster
med en GF2MX chip på varhastigheden underordet.

Så såfremt du kan finde en opdateringsfrekvens hvor din skærm har et
kanonflot billede, så er det nok ikke noget at hente. Hvis du derimod
får problemer pga "skæv" sync, så prøv at låne et kort med DVI udgang og
se om der er forskel.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk

Fra : ArsGrafia

Dato : 29-09-02 12:57

"Hans Pedersen" skrev d. 27-09-02 22:35 dette indlæg :
> [...]
> DVI kort. Men jeg vil selvf. lige afdække, om der kvalitetsmæssigt er
> noget at hente på at køre DVI frem for analog. Hvad siger jeres

DVI betyder ikke meget i en analog skærm. Da du alligevel skal
konvertere signalet til analogt i skærmen er der ikke meget ide i det.
Undtagelsen kunne måske være ved grafikkort med dårlig analog udgang.
Jeg har ikke bemærket nogen forskel på min FP1375x på et R8500. DVi
kablet var det medfølgende, VGA kablet er et tripleshielded coax med
guldbelagte stik. Hvis man købte et højkvalitets DVI kabel som svarer
til det VGA jeg brugte, så er der muligvis en lille forskel at spore,
men jeg tvivler. Grænsen for mit grafikkort er under alle omstændigheder
nået før grænsen på kabel/skærm... ;)

Ars

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Pedersen

Dato : 29-09-02 20:36

On Sun, 29 Sep 2002 11:57:17 GMT, "ArsGrafia"
<ArsGrafia.news@kandu.dk> wrote:

>Grænsen for mit grafikkort er under alle omstændigheder
>nået før grænsen på kabel/skærm... ;)

OK... Tak for inputs. Så vil jeg ikke ræse ud og købe nyt
grafikkort.

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : Blaster

Dato : 03-10-02 17:23

Det behøver du heller ikke, men på min Samsung 151P kan jeg tydeligt se
forskel på analog og DVI. DVI er meget mere klart.

Mvh

Fra : ArsGrafia

Dato : 03-10-02 18:21

"Blaster" skrev d. 03-10-02 17:23 dette indlæg :
> Det behøver du heller ikke, men på min Samsung 151P kan jeg tydeligt
se
> forskel på analog og DVI. DVI er meget mere klart.

Der er forskel på en TFT og en CRT. Jeg har DVI inputs på min CRT og
forskellen på DVI og VGA med den samme kvalitet kabel er umærkelig. På
fladskærme gør det en stor forskel. Hans Pedersens skærm er en CRT.

Ars

http://www.kandu.dk/

Fra : Hans Pedersen

Dato : 03-10-02 21:40

On Thu, 03 Oct 2002 17:20:53 GMT, "ArsGrafia"
<ArsGrafia.news@kandu.dk> wrote:

Den NEC jeg skrev om kunne ikke skaffes af min forhandler.

>Hans Pedersens skærm er en CRT.

Ja, lige indtil idag...

Efter bl.a. at være blevet belært omkring FPS ctr. refresh rate på TFT
har jeg lige fået en Samsung SM 171P, 17" TFT op og stå på mit bord...

Jeg er næsten tom for ord! Den skærm er ganske enkelt fantastisk, og
jeg kører kun på analog. Men I siger, der er noget at hente ved at
køre DVI?? Det er da helt vildt.

Den eneste hage ved det hele er, at der er noget ghosting i
Counter-Strike, men det er tilgengæld heller ikke lykkeds mig at få
sat spillet op til at køre 1280x1024. Jeg kører "kun" 1280x960.

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : Dr. Ralph

Dato : 04-10-02 06:25

FÅ dvi i en fart og prøv så om spillet kan køre i 1280X1024, som er
171P's natrulige opløsning.

-------------------------
Kind regards/venlig hilsen
Dr. Ralph

Remove "remove" from my mailadress when mailing me.

Fra : Hans Pedersen

Dato : 08-10-02 13:27

"Dr. Ralph" <dr.ralph@solremove.dk> skrev i en meddelelse
> FÅ dvi i en fart og prøv så om spillet kan køre i 1280X1024, som er
> 171P's natrulige opløsning.

Tror I det vil hjælpe med at sætte spillet op i 1280x1024 hvad angår
ghosting? Jeg har et andet grafikkort på vej med DVI, og så vil jeg
reinstallere Windows så jeg kan få NVRefresh's og den gamle skærms
indstillinger helt ud af systemet. Så skulle det igen være muligt at spille
cs i den rigtige opløsning.

Efter at have fået TFT hjemme, og jeg kun sjældent ser en CRT skærm (min
arbejdspc er en næsten ny Thinkpad med 15" TFT) så må jeg sige, at jeg IKKE
skal have CRT igen... Ligegyldigt om jeg kan slippe for ghosting eller ej.
TFT giver et skarpt og meget roligt 2D billede.