Langtidshævning/morgenbrød
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 27-09-02 19:34

En tradition, jeg gerne ville indføre i mit splinternye (hiphiphurra
endelig færdig efter et års møjsommeligheder) køkken er
frisk-/hjemmebagt morgenbrød søndag morgen.

Så glad og fro gik jeg lørdag aften igang med en almindelig opskrift
på rundstykker, som jeg tilsatte mindre gær og ellers lod stå køligt
natten over. Men ak de såkaldte rundstykker smagte af gær - og mindede
mere om elendige theboller.

Er der en venlig sjæl, der ligger inde med en god opskrift og gode råd
vedr. langtidshævning og morgenbrød, som kan hjælpe mig?

Hjertelig løvfaldshilsen
Dorte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 27-09-02 19:36

Dorte R.M. Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> writes:

> En tradition, jeg gerne ville indføre i mit splinternye (hiphiphurra
> endelig færdig efter et års møjsommeligheder) køkken er
> frisk-/hjemmebagt morgenbrød søndag morgen.

Tillykke med det nye køkken! Gid det var mig.

> [...]
> på rundstykker, som jeg tilsatte mindre gær og ellers lod stå køligt
> natten over. Men ak de såkaldte rundstykker smagte af gær - og mindede

Det har jo desværre også prøvet.

> Er der en venlig sjæl, der ligger inde med en god opskrift og gode råd
> vedr. langtidshævning og morgenbrød, som kan hjælpe mig?

Jeg har ikke selv prøvet, men jeg har hørt at Karolines opskrift
skulle være god. Den kan findes her:

http://www.karoline.dk/visopskrift.asp?id=306

Det skal godt nok efterhæve en halv time om morgenen.

Selv plejer jeg bare at forme min ganske almindelige boller med det
samme, lade det hæve en halv times tid og så i ovnen. De plejer at
blive ganske gode.

Held og lykke med traditionen, selv ville jeg ikke kunne holde den ret
lang tid, men lunede, hjemmebagte boller fra fryseren er nu heller
ikke så værst.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 27-09-02 21:30

On 27 Sep 2002 20:36:27 +0200, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:

>Tillykke med det nye køkken! Gid det var mig.

Jamen det er også bare en suveræn drøm, så nu skal der laves både dit
og dat derude.

>Jeg har ikke selv prøvet, men jeg har hørt at Karolines opskrift
>skulle være god. Den kan findes her:
>
>http://www.karoline.dk/visopskrift.asp?id=306

Jeg har siddet og gransket den i.f.t min tilberedning. Det eneste, der
afviger er, at jeg ikke har haft den i køleskab - men i et køligt rum.
Gad vist...

>Held og lykke med traditionen, selv ville jeg ikke kunne holde den ret
>lang tid, men lunede, hjemmebagte boller fra fryseren er nu heller
>ikke så værst.

Tak skal du have. Jeg er generelt lidt vedholdende (var der nogen der
sagde dumstædig , men det kan såmænd nok hænde, at jeg tyer til de
lunede en sjælden gang.

Tak for svar.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Christina Geisler

Dato : 27-09-02 21:52

> Er der en venlig sjæl, der ligger inde med en god opskrift og gode råd
> vedr. langtidshævning og morgenbrød, som kan hjælpe mig?

Hej Dorte,

prøv at søg på google, der var engang en som postede en opskrift på
"brusebadsboller" eller lign. De skulle vist nok stå natten over og sættes i
ovnen, mens man er i bad.
Når vi laver langtidshævning her i huset, så er der meget, meget lidt gær i
og dejen stilles i køleskabet.

God fornøjelse,
Christina

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 27-09-02 22:22

On Fri, 27 Sep 2002 22:52:03 +0200, "Christina Geisler"
<Christina-g@nospam.dk> wrote:

Hej Christina.

>prøv at søg på google, der var engang en som postede en opskrift på
>"brusebadsboller" eller lign. De skulle vist nok stå natten over og sættes i
>ovnen, mens man er i bad.

Jep jeg fandt dem.

>Når vi laver langtidshævning her i huset, så er der meget, meget lidt gær i
>og dejen stilles i køleskabet.

Nu nærmer jeg mig vist snart forklaringen på sidste week-end's fiasko.
Jeg havde vel nok dobbelt så meget gær som i førnævnte opskrift.

>God fornøjelse,

Tak skal du have. De "brusebadsboller" må prøves på familien på
søndag.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 27-09-02 22:49

"Dorte R.M. Hansen" skrev:
> Er der en venlig sjæl, der ligger inde med en god
> opskrift og gode råd vedr. langtidshævning og
> morgenbrød, som kan hjælpe mig?

Tag din favoritopskrift. Halvér mængden af gær (ca.). Lav dem om aftenen,
tids nok til at de kan forhæve mindst 1 time (ca.). Sæt dem i køleskab
natten over (når de er hævet).

Om morgenen: Vi finder det ok at tage dem direkte ud af køleskabet og ind i
en forvarmet ovn. Andre anbefaler at de lige står og "afklimatiserer" sig i
en 10 min. før ovnen. Men det med at de kan bage mens man bader er rigtigt
nok

Mvh, Lars

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 29-09-02 05:31

On Fri, 27 Sep 2002 23:49:19 +0200, "Lars Ladingkaer"
<larl@et-soft.dkX> wrote:

>Tag din favoritopskrift. Halvér mængden af gær (ca.). Lav dem om aftenen,
>tids nok til at de kan forhæve mindst 1 time (ca.). Sæt dem i køleskab
>natten over (når de er hævet).

Se her se - forhævning. Den havde jeg ikke regnet ud.

> [...]
>en 10 min. før ovnen. Men det med at de kan bage mens man bader er rigtigt

Jeg sidder her og funderer; former I bollerne om aftenen?

Hjertelig løvfaldsmorgenhilsen
Dorte

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 30-09-02 21:56

"Dorte R.M. Hansen" skrev:

> Jeg sidder her og funderer; former I bollerne om aftenen?

Ja.

Af nemheds skyld bruges iøvrigt oftest muffinforme (de dersens nonstick man
kan købe i supermarkeder og isenkræmmere). Giver selvfølgelig boller med
muffin facon men omvendt er bollerne lidt nemmere at lave, håndtere og
opbevare.

Mvh, Lars

Fra : Nette

Dato : 28-09-02 01:45

"Dorte R.M. Hansen" wrote
> Er der en venlig sjæl, der ligger inde med en god opskrift og gode råd
> vedr. langtidshævning og morgenbrød, som kan hjælpe mig?

Hvis du skriver den opskrift, du har brugt, skal jeg se på den. Ellers kan
jeg give dig opskriften på nogle rigtig gode boller, en opskrift du kan tage
på slum alt efter hvad du lige har i køleskabet

Nette

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 28-09-02 13:25

Du kan også bruge min opskrift på universalbrød. Den har jeg brugt et utal
af gange også ved langtidshævning, har bare halveret gærmængden.
Når bollerne står formet på pladen dækkes de til og hele molevitten smides i
køleskabet. Jeg forhæver ikke og lader dem heller ikke stå på køkkenbordet,
mens ovnen varmer, men det går helt fint alligevel.
Du kan finde opskriften på www.rikkeskogebog.webbyen.dk
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 28-09-02 21:17

On Sat, 28 Sep 2002 14:25:11 +0200, "Vagn Torup & Rikke Bachmann"
<vagntorup@get2net.dk> wrote:

> [...]
>køleskabet. Jeg forhæver ikke og lader dem heller ikke stå på køkkenbordet,
>mens ovnen varmer, men det går helt fint alligevel.

Ok jeg har startet "forsøgsrækken" med din opskrift. Udmærket dej at
arbejde med.

Takker for hjælpen.

Hjerteligst
Dorte
(Der nåede både boller og ng inden Inspector Morse

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 29-09-02 20:34

On Sat, 28 Sep 2002 22:16:50 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Ok jeg har startet "forsøgsrækken" med din opskrift. Udmærket dej at
>arbejde med.

Hurra! De smagte ikke af gær Gemalen er kræsenpind, der endnu
mindes "rundstykkerne fra Vallensbæk-bageren" som det evigt
lyksaliggørende - og kommentaren var ikke uventet "joeh..."

Ungerne og "hende-selv" er til gengæld væsentligt mere begejstrede -
så jeg tror, jeg nu har opskriften til bollen/brødet, som kan stille
eftermiddagssulten sammen med frugten.

Takker endnu engang for hjælpen!

Hjerteligst
Dorte

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 29-09-02 21:40

"Dorte R.M. Hansen" <dot.ringholm@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ungerne og "hende-selv" er til gengæld væsentligt mere begejstrede -
> så jeg tror, jeg nu har opskriften til bollen/brødet, som kan stille

Hej Dorte
Glæder mig at flertallet er tilfreds.
Som jeg skrev til en anden, er det heller ikke gourmetboller, men gode
solide hverdagsboller, der er nemme og billige.
Det at de er så nemme gør, at man orker at lave dem og derved får friskbagt
brød oftere. Det hjælper ikke så meget at have en supergod, men besværlig
opskrift, for så får man alligevel ikke lavet brødet så tit.
MVH Rikke

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-09-02 05:20

Dorte R.M Hansen skrev:

> Hurra! De smagte ikke af gær

Dorte, hvis du kan undvære at bage bollerne mens du er i brusebad,
så prøv at bage dem som var det franskbrød - så får de en sprød,
men meget tynd, skorpe så de måske kommer til at minde mere om
rundstykker end boller.

Sæt ovnen på den højeste temperatur den kan trække. Umiddelbart
før bollerne sættes i ovnen, kastes et krus kogende vand ind i
bunden (jeg foretrækker at have en bradepande derinde - det er
lettere at fjerne kalken fra denne end fra selve ovnen), bollerne
sættes ind og døren lukkes. Efter et minuts tid reduceres varmen
til fx 220 °C, eller hvilken temperatur du nu plejer at bage boller
ved. Hiv dem ud når de har en pæn farve, og lad dem afkøle
U-tildækket.

// Klaus

Fra : Kat

Dato : 29-09-02 12:09

"Vagn Torup & Rikke Bachmann" <skrev:

> Du kan finde opskriften på www.rikkeskogebog.webbyen.dk
> MVH Rikke

Den måtte jeg også lige prøve i aftes og bagte dem her til formiddag.
Dejlig nem opskrift uden 1000 forskellige ingredienser - lige noget
for mig
Bollerne blev ganske gode omend lidt rigelig faste i det. Kan man på
nogen måde gøre dem lidt mere luftige? Skulle de evt. have efterhævet
lidt længere, inden jeg kom dem i ovnen? De stod på køkkenbordet, lige
fra køleskabet, indtil ovnen var varmet op (ca. 15min.)
--
Kat
---

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 29-09-02 13:15

Hej Kat
Ja, der er gods i! De bliver lidt lettere, hvis du sparer på melet. Så er de
ganske vist noget klistrede at få på pladen, men det lader sig gøre.
Det er en dej, som jeg har misbrugt på det groveste. Dvs. jeg har bagt dem
helt uden efterhævning, med efterhævning osv. Alt hvad der kan vrides og
vendes omkring den dej er blevet gjort. Altid har resultatet været særdeles
brugbart.
Da jeg har 4 (altid sultne!) børn så går der noget til og derfor gør det
heller ikke noget i vores familie om bollerne er fuldstændig perfekte.
Det er bestemt ikke nogen gourmetopskrift, men en god hverdagsopskrift, som
er billig og hurtig og mættende
MVH Rikke

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 28-09-02 21:09

On Sat, 28 Sep 2002 02:45:11 +0200, "Nette"
<nettesnetpost@hotmail.com> wrote:

Hej Nette.

>Hvis du skriver den opskrift, du har brugt, skal jeg se på den. Ellers kan
>jeg give dig opskriften på nogle rigtig gode boller, en opskrift du kan tage
>på slum alt efter hvad du lige har i køleskabet

Bumbumbum hvor har jeg den nu lige (ombygning = kaos i systemerne
Den var egentlig tilfældig men efter princippet om at smelte fedtstof,
køle med mælken, udrøre gæren (jeg tog ½-delen af de angivne 25 g.)
sammen med salt/sukker i den lunkne vædske, tilsætte et æg og så
ellers mel til dejen var mættet.

Det blev også en nydelig blank dej, som jeg straks efter endt æltning
puttede i en skål, dækkede til og stillede ved omkring 12 grader C.
natten over. Om morgenen formede jeg bollerne, penslede med æg og lod
dem stå og vente en 10 min. til ovnen var klar, hvorefter de blev bagt
som anbefalet (jeg husker ikke lige grader/tid).

Bare hit med din opskrift

Takker.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Nette

Dato : 29-09-02 09:30

"Dorte R.M. Hansen" wrote
> Bare hit med din opskrift

ok

Inden du går i seng:

25 g. gær
3 dl. vædske ( gerne "gammelt mælk, ymer, kærnemælk, koldskål, whatever,
eller bare kold vand)
lidt salt
lidt sukker
evt. lidt kardemomme
1 æg, hvis du har det
lidt olie
og så mel til det passer....
Og selvfølgelig lidt kerner, hvis du lige har en rest af dem, der skal
bruges.
Ekstra smag kan tilsættes ved at have gemt en valnøddestor klat dej i en box
fra ugen før.
Og så skal det hele bare æltes sammen.
Dejen formes til boller, som lægges i ildfastfad og henstilles overdækket i
køleren indtil næste morgen.

Når du står op:
Ovnen tændes og fadet med boller placeres midt i ovnen og "efterhæver" imens
ovnen varmer op til 220 grader.
Bollerne er færdige, når der fremkommer en hul lyd, når du banker på bunden
af dem.

Hvis du bruger andre opskrifter, er det rigtigt, at du skal tage lidt af
gæren fra. Men det bedste resultat kommer af, at du IKKE varmer hverken
fedtstof eller vædske.
I bageriet laver vi kun kolde deje til langtidshævning.

Du snakker også om en æblekage med rosiner. Nu har jeg ikke set opskriften,
men et godt, hurtigt og billigt alternativ til en æbletærte er:

Bland alt det du vil have i, frugter, rosiner, kanel, el. lign. i et fad.
Lav et låg af 100 g. sukker, 100 g. margarine, 100 g. mel og spæd op med
havregryn til dejen bliver fast, uden at fedte for meget. Smuldre det hen
over og smid det i ovnen ved 210-220 grader ind til den er gyldenbrun.

Æbler = kanel
Pærer = vanille el. ingefær
Blommer = kanel
Banan = chokolade

Det er ingredienser, som man ofte har i huset, og alligevel kan man dupere
uventede gæster med friskbagt tærte

God fornøjelse

Nette

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 29-09-02 21:08

On Sun, 29 Sep 2002 10:30:01 +0200, "Nette"
<nettesnetpost@hotmail.com> wrote:

>"Dorte R.M. Hansen" wrote
>
>ok
>
>Inden du går i seng:......

Den står på programmet næste søndag - just en opskrift efter mit
temperament

>Hvis du bruger andre opskrifter, er det rigtigt, at du skal tage lidt af
>gæren fra. Men det bedste resultat kommer af, at du IKKE varmer hverken
>fedtstof eller vædske.

Den er noteret.

>I bageriet laver vi kun kolde deje til langtidshævning.

Aha du ved altså en del om bagning? Derfor er jeg lidt fræk og kommer
med et lille tillægsspørgsmål; ved du, om det er muligt at efterligne
"bagerens sprøde overflade på morgenbrød" i en almindelig
varmluftsovn?

Jeg har tilnærmelsesvis lavet noget, der ligner på mine baby-flutes
ved at fugte dem med vand fra en forstøverflaske et par gange under
bagning. Men jeg synes ikke, at det samme er tilfældet med boller.

> [...]
>havregryn til dejen bliver fast, uden at fedte for meget. Smuldre det hen
>over og smid det i ovnen ved 210-220 grader ind til den er gyldenbrun.

Hvor ville jeg dog ønske, at jeg kunne have budt dig på et stykke i
eftermiddags. Den var endnu bedre end den i min hukommelse (og det
sker egentlig sjældent; alting var altid bedre i "gamle dage" Jeg
er overbevist om, at "prikken over i'et" er havregrynene (som ikke er
med i den anden opskrift). Nej hvor var den mums!

>Æbler = kanel
>Pærer = vanille el. ingefær
>Blommer = kanel
>Banan = chokolade

Rabarber = vanille?
Hindbær = ?

>Det er ingredienser, som man ofte har i huset, og alligevel kan man dupere
>uventede gæster med friskbagt tærte

Kunne ikke være mere enig.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 30-09-02 05:23

Dorte R.M Hansen skrev:

> ved du, om det er muligt at efterligne "bagerens sprøde overflade
> på morgenbrød" i en almindelig varmluftsovn?

Det er det - endda osse i en almindelig (ikke-varmlufts) ovn. Se
mit tidligere forslag om at bage boller som var det franskbrød.

Emnet har været oppe et par gange før, og jeg har postet mere
udførlige beskrivelser, som sikkert kan findes v.hj.af Google.

// Klaus

Fra : Nette

Dato : 30-09-02 23:50

"Dorte R.M. Hansen" wrote
> Aha du ved altså en del om bagning?

Tjaa, det kan jeg nok ikke lyve mig fra

>Derfor er jeg lidt fræk og kommer
> med et lille tillægsspørgsmål; ved du, om det er muligt at efterligne
> "bagerens sprøde overflade på morgenbrød" i en almindelig
> varmluftsovn?

Ja, eller rettere nej, aldrig helt den samme skorpe er muligt. Bageren hæver
sit brød i et meget fugtigt hæveskab og sætter også brødet ind i en ovn,
hvor det får damp.
Nu skal det jo ikke være for omstændigt der om morgenen, men prøv evt. at
stryge bollerne med strygelse af et æg blandet op med salt og lidt vand,
sådan det bliver mere flydende.
Stil bollerne lunt ovenpå komfuret imens du varmer ovnen op til 270 grader.
Sæt bollerne ind, smid et par kopper kold vand ind i bunden, skynd dig at
lukke og sæt temperaturen til 220 grader. Fem minutter efter lukkes lågen
op, sådan det resterende damp lige kan komme ud og bollerne bages færdige
som normalt.
Hvis du er heldig, får du en sprødere skorpe

Det er faktisk lidt det samme du gør, når du fugter flutesene. Men du
behøver ikke gøre det under bagningen, bare vend dem under vandhanen, inden
du smider dem i ovnen. Resultatet giver det samme. Og det virker selv på en
brødrister her

Jeg selv kunne aldrig drømme om at bruge varmluft. Jeg synes det gør brødet
tørrere. Derfor er de temperaturer, jeg har skrevet IKKE til varmluftsovn,
så der må du lige selv "gange" ned

> Rabarber = vanille?

Ja

> Hindbær = ?

Jeg ville godt turde med lidt kardemomme for ligesom at få den kryddderede
smag frem. Men hindbær har i sig selv en meget kraftig smag, som jeg
egentligt synes er synd at gøre noget ved.

Glæder mig tærten smagte

Pøj pøj med resten.

Nette

Fra : Bredahl

Dato : 28-09-02 14:53

Boller, koldhævede

Antal: 12-15 boller.

Ingredienser:

600 g mel
15 g gær
1 tsk. salt
½ l vand (koldt)

Fyld:

Fremgangsmåde:
Gær, salt og vand røres sammen. Melet tilsættes, og der røres godt. Dejen er
våd og klistret. Stilles på køkkenbordet 3-4 timer. - Slås ned. - Derefter i
køleskabet natten over. Med 2 spiseskeer sætter bollerne på en plade. Pladen
stilles i en kold ovn.

Bages i 30 min. på 225 grader.

opskrifter er fra
www.bager-kim.dk
bollerne er (som en del af opskrifterne på sitet) kanongode

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 28-09-02 21:13

On Sat, 28 Sep 2002 15:53:20 +0200, "Bredahl" <fambredahl@adslhome.dk>
wrote:

>opskrifter er fra
>www.bager-kim.dk
>bollerne er (som en del af opskrifterne på sitet) kanongode

Det var dog et "væmmeligt" sted at lande på Nej hvor er der meget,
jeg kunne finde på at teste min nye ovn med. Bl.a. en varm æblekage
med rosiner og kanel. Den opskrift har jeg længe jagtet! Men det var
et lille sidespring...

Bollerne vil blive testet en eller anden søndag. Tak for hjælpen.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 30-09-02 22:06

On Fri, 27 Sep 2002 20:33:50 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Er der en venlig sjæl, der ligger inde med en god opskrift og gode råd
>vedr. langtidshævning og morgenbrød, som kan hjælpe mig?

Jeg er ganske imponeret. Jeg har fået en masse inspiration,
opskrifter, links og gode råd, som virkelig vil komme til udtryk i
bagningen i det nye køkken lang tid fremover.

Tusind tak allesammen. Jeg har først for nylig kigget på denne ng for
første gang - og jeg tror, jeg bliver "lidt endnu", og kan
forhåbentlig også bidrage selv hist og pist.

Hjertelig løvfaldshilsen
Dorte