brændeovn
Fra : Annette Kristensen

Dato : 27-09-02 18:39

vi vil gerne udskifte vores pejseindsats med en brændeovn. Men hvad skal man
se efter ved køb af brændeovne ???- såvidt vi kan se er der mange mærker og
endnu flere modeller.

Vi går efter en konveksionsovn. Huset er 140m2. Vi har centralvarme som
primær varmekilde, men vil have brændeovnen på kolde dage...og til ekstra
varme i stuen. Regner ikke med at hele huset kan varmes op ved brændeovn, da
det er et stort langt hus.

Fra : Tommy Pedersen

Dato : 27-09-02 22:28

Udseende er en smags sag, men se efter at ovnen er DS mærker, det står for
"dansk standart".
Vælg en ovn der kan varme det rum op den skal stå i plus 50%, så er den
rigelig.

hilsen
tommy

Fra : Brian Oestergaard

Dato : 28-09-02 13:31

> [...]
> varme i stuen. Regner ikke med at hele huset kan varmes op ved brændeovn,

Hej

Jeg har en Morsø-brændeovn som jeg desværre har haft en del problemer med,
og hver gang jeg henvender mig til Morsø prøver de at krybe uden om deres
garantibestemmelser.
Da jeg så i en email nævnede at jeg påtænkte at lave en hjemmeside om
problemet kom der straks en mail fra deres direktør som truede mig med
advokat og sagsanlæg !!!.
Nogle af mine bekendte har til gengæld en Jydepejs, da de havde haft den i
2år kom der en lille revne ved den ene låge. Jydepejsen gav dem simpelthen
en kanon service, de sørgede for afhentning og levering, og da ovnen kom
tilbage var den nymalet, med ny stenindsatser, og der fulgte også et nyt
startersæt med - det kalder jeg god service.

Eneste ulempe ved Jydepejsen er efter min mening at den larmer/knager lidt
når man fyrer hårdt i den, det gør min Morsø aldrig.

Brian Østergård

Fra : Schubert

Dato : 28-09-02 20:50

> [...]
> varme i stuen. Regner ikke med at hele huset kan varmes op ved brændeovn,

Kig efter en Lotus ovn. Dansk produceret kvalitet - kig evt.
www.pejseforum.dk - her købte vi vores med de bedste råd og god vejledning.
Servicen var i top og vores ovn, ja - den opvarmer 215 m2 året rundt -
centralvarmen er slået fra og fyret sørger kun for vores badevand.

Lotus har mange forskellige typer ovne, både som vores - en "ikke så køn men
effektiv" - og så har de nogen der er enormt pæne men knap så effektive, tro
jeg - kig på ovennævnte link og bliv klogere.

Schubert

Fra : Annette Kristensen

Dato : 29-09-02 13:22

hvilken model har du ?

Fra : Schubert

Dato : 29-09-02 20:41

"Annette Kristensen" <dum@dum.dk> skrev i en meddelelse
> hvilken model har du ?

Vi har en model 2060 - deres basis ovn med mulighed for vandvarmer, bageovn
m.m - vi har dog kun ovnen og har så lavet hul mellem etagerne så den vame
luft kan cirkulere.

Schubert

Fra : SB

Dato : 28-09-02 23:47

"Schubert" <schubert@FJERNDETTEcomplex.dk> skrev i en meddelelse

> "Annette Kristensen" <dum@dum.dk> skrev i en meddelelse
> man
> og

> da

Nu behøver vi jo ikke alle være enige, jeg ville klart vælge en ABC ovn
igen hvis jeg skulle have en ny.
Har en wall36 den kører meget fint, med et forholdsvis lav træforbrug til at
varme vores godt 120 meter op.

Søren

Fra : Vibeke Hegelund

Dato : 29-09-02 19:54

Hej Annette
Hvorfor vil I af med pejseindsatsen ?
Spørger, fordi vi selv netop nu påtænker at købe en pejseindsats til vores
åbne pejs.
Forhandlerne siger, at indsatsen giver en god varme - tilstrækkelig.
Vi overvejede en brændeovn, men er mere tiltalt af en indsaats.
Så - Annette, hvorfor virker det ikke ?

Vibeke

Annette Kristensen <dum@dum.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d9497cd$0$18129$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Annette Kristensen

Dato : 25-10-02 18:32

Hej Vibeke,
Så lige dit indlæg. Vi vil gerne af med indstasen fordi 1) den fylder meget
2) den varmer meget mursten op end selve området omkring 3) det er en ældre
model, der efter sigende ikke skulle være så effektive som de nyere
brændeovne og pejseindsatse.

mvh.

Annette