To Macs en switch og et adsl-modem
Fra : T. Terp

Dato : 27-09-02 14:30

Hejsa,

Jeg er blevet spurgt om følgende, men er ikke helt sikker - så jeg håber der
er en eller anden herinde der ved noget om det.

En internetforbindelse (adsl, med PPPoE) skal deles. Der er to iMacs et
adsl-modem en 4-switch (og kabler nok) - kan det lade sig gøre, evt. via
Jaguars indbyggede Internet Sharing over ethernet - eller skal man bruge
IPnetRouter (som jo vist ikke findes til OS X!?!?!) Eller er man tvunget til
at købe en hardware-router?

/Thøger

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-02 16:39

On Fri, 27 Sep 2002 at 13:29 GMT, T wrote:

> En internetforbindelse (adsl, med PPPoE) skal deles. Der er to iMacs et
> adsl-modem en 4-switch (og kabler nok) - kan det lade sig gøre, evt. via
> Jaguars indbyggede Internet Sharing over ethernet

ja. bare start sharing og slå DHCP til på den Mac som skal "snytlte"

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : T. Terp

Dato : 30-09-02 10:57

On Sat, 28 Sep 2002 17:39:11 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote
(in message <v1vg6-qn.ln1@g4.reippuert.dk>):

> ja. bare start sharing og slå DHCP til på den Mac som skal "snytlte"

Ja so far so ghood nu har jeg ikke prøvet det endnu, men i hvilken
rækkefølge skal de sidde? Begge iMacs, den snyltende og den ikke snyltende
har jo kun et ethernetstik, så hvor stopper man adsl-modemmet ind og hvor
stopper man switchen ind?

Og hvad med den advarsel der kommer frem, når man vil starte sharing over
ethernet?

/Thøger

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 30-09-02 22:49

T. Terp <tterp@mac.com> wrote:

> [...]
> har jo kun et ethernetstik, så hvor stopper man adsl-modemmet ind og hvor

Det hele stoppes bare i switchen. Modemet i uplink porten, og iMac'erne
i nogle af de andre porte.

> Og hvad med den advarsel der kommer frem, når man vil starte sharing over
> ethernet?

Det kommer jo' helt an på hvilken aftale du har med din udbyder. I nogle
kontrakter står der at man kun må benytte én computer ad gangen. Tjek
din kontrakt eller evt ring til din udbyder.

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-09-02 22:58

On Mon. d. 30 Sep. 2002 kl. 21:49 GMT, Nicolai wrote:

> Det kommer jo' helt an på hvilken aftale du har med din udbyder. I nogle
> kontrakter står der at man kun må benytte én computer ad gangen. Tjek
> din kontrakt eller evt ring til din udbyder.

Advarslen går ikke på antallet af IP adresser eller mac-adresser
(internet sharing deler også en enkelt mac adresse via natd).
Advarslen gælder at man muligvis har mere end én DHCP server kørende
på samme netværk. Løsaningen i tilæfælde af at man får sin internet IP
adresse via DHCP, er at man starter den maskine der deler intenet
forbindelsen først.

Fra : T. Terp

Dato : 01-10-02 08:08

On Mon, 30 Sep 2002 23:58:14 +0200, Morten Reippuert Knudsen wrote
(in message <m0um6-vs.ln1@g4.reippuert.dk>):

Tak

/Thøger

Fra : T. Terp

Dato : 01-10-02 08:07

On Mon, 30 Sep 2002 23:49:07 +0200, Nicolai Brandt wrote
(in message <1fjcklj.2q9dc91wdvnruN%nicolai@robra.dk>):

> Det hele stoppes bare i switchen. Modemet i uplink porten, og iMac'erne
> i nogle af de andre porte.

Takker, det var også den jeg havde forestillet mig, så den tager vi

/Thøger

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-09-02 23:02

On Mon. d. 30 Sep. 2002 kl. 09:57 GMT, T wrote:

> [...]
> har jo kun et ethernetstik, så hvor stopper man adsl-modemmet ind og hvor

Det hele skal blot på switchen.

> Og hvad med den advarsel der kommer frem, når man vil starte sharing over
> ethernet?

Hvis du ikke får din Internet IP adresse tildelt via DHCP kan du vælge
at se bort fra den. Hvis du får adresen via DHCP kan du slippe for
konflikter ved at starte den maskine der deler forbindelsen først så
den låser sig fast på din ISP's DHCP server - Så skulle de oftest
forkommende konflikter med flere DHCP servere vær eleimineret.

Fra : Per Rønne

Dato : 01-10-02 18:42

T. Terp <tterp@mac.com> wrote:

> [...]
> IPnetRouter (som jo vist ikke findes til OS X!?!?!) Eller er man tvunget til

Hvilken udbyder bruger du? Jeg har CyberCity og her fik jeg en Cisco
router med indbygget DHCP-server med til låns ...
--
Per Erik Rønne

Fra : T. Terp

Dato : 04-10-02 23:09

On Tue, 1 Oct 2002 19:42:10 +0200, Per_Rønne wrote
(in message <1fje400.vbcdkj1fh3nfdN%serse@diku.dk>):

> Hvilken udbyder bruger du? Jeg har CyberCity og her fik jeg en Cisco
> router med indbygget DHCP-server med til låns ...

Det er ikke mig, men mine forældre i Tyskland...

/Thøger