Hjælp til reparation af fladt tag
Fra : Peter

Dato : 27-09-02 09:58

Spørgsmål 1:
Vi har tagpap på carporten, og jeg har lige fejet det for blade og skidt.
Jeg bemærkede at der samlede sig en del små skifer-sten i affaldsdyngen. Det
drejer sig om et par håndfulde. Betyder det at jeg skal til at gøre noget
ved taget, eller er det normalt at der kan drysse lidt af skiferlaget af ved
fejning med kost ?

Spørgsmål 2:
På en enkelt sted er der knækket lidt af "kantlisten". Jeg ved ikke hvad den
hedder i fagsproget, men det er en aluminiumskant der ligger ovenpå kanten
af taget. På det sted er der kommet vand ind under tagpappet på et område på
ca. 7 x 20 cm. Højst sandsynligt fordi regnvand har kunnet komme ind pga.
den knækkede liste. Hvis man trykker hårdt på pappet kan man høre det
skvulper inde bag ved. Det er helt op mod kanten. Hvordan skal jeg reparere
det ? Skal jeg skære pappet op i toppen hvor det er fastgjort, åbne området
og tørre det med en klud, og derefter sætte det fast igen ? Jeg er usikker
på om man bare må gå igang med en hobbykniv, og hvad skal man "svejse" det
fast med igen - lim af en slag ?

På forhånd tak for hjælpende svar.

/Peter

Fra : Peter Knudsen

Dato : 27-09-02 15:54

Hej Peter!

Flade tage har fanden opfundet (har selv fladt tag). Der er sket mange
skader på flade tage, og man har foretaget ombygninger af hele
boligkvarterer (Albertslund og Ballerup) til tag med rejsning.
Heldigvis er det kun på en carport du har skade.
Flade tage skal behandles med jævne mellemrum (et par år -elller sådan).
Du kan nok forvente at der er stor risiko for at træet under tagpappet er
råddent eller der svamp i det.
Muligvis skal der skæres et stykke af og svejses nyt på - og derefter skal
hele taget gås efter.
Jeg ville lade et professionelt tagfirma f.eks.Phønix reparere det fordi
risikoen for skade er så stor.
Mvh Peter

Fra : Carl Jørgensen

Dato : 02-10-02 22:21

Jeg bøvler også med flade tage for tiden. Jeg har dårlig erfaring med
fagmænd til flade tage, men jeg har måske været uheldig. Et af problemet med
asfalt er at det ikke kan tåle UV stråler, som kommer fra solskin, derfor
har man lagt skiffer på, det er det som du samler op. Man kan købe nyt
skiffer bl.a hos Icapal. Jeg har været heldig med at smøre noget asfalt
maling, beregnet til det, fra Icopal det er meget dyrt og har hjulpet mig
,jeg har prøvet det 2 gange og begge gange holdt det ca 2 år. Der skal altid
være en kant for oven ellers kommer der vand under, så jeg ville skære det
op med en kniv og tørre det, for ellers rådner træet.
Jeg har købt tagpap i Tyskland det er billigere og brænder det på for tiden,
træunderlag er ikke rådent. Mit forsikrings selskab er ikke glade ved det,
de siger at hvis jeg starter en brand på grund af tagpap har jeg selvrisiko
på 100.000 kr

Fra : Erik Olsen

Dato : 27-09-02 16:36

Peter wrote:
> [...]
> skal til at gøre noget ved taget, eller er det normalt at der kan
> drysse lidt af skiferlaget af ved fejning med kost ?

Det er helt normalt. Moderne tagpap holder mange år uden anden
vedligeholdelse end fejning, men ældre pap mister efterhånden
belægningen og bliver mere skørt. Man kan behandle det med tagasfalt (f.
eks. Icopal) hvis pappet ellers er i orden. Mindre skader repareres
først.

> På en enkelt sted er der knækket lidt af "kantlisten". Jeg ved ikke
> hvad den hedder i fagsproget, men det er en aluminiumskant der ligger
> ovenpå kanten af taget.

Sternkapsel, formentlig.

> [...]
> regnvand har kunnet komme ind pga. den knækkede liste. Hvis man
> trykker hårdt på pappet kan man høre det skvulper inde bag ved. Det

Det lyder straks mere alvorligt.

> Hvordan skal jeg reparere det ? Skal jeg skære
> pappet op i toppen hvor det er fastgjort, åbne området og tørre det
> med en klud, og derefter sætte det fast igen ?

Pappet kan repareres, men det er en anden ting med det træ nedenunder
som er pjaskvådt. Det skal tørres grundigt, og det kan være et problem
så sent på året.

> Jeg er usikker på om
> man bare må gå igang med en hobbykniv, og hvad skal man "svejse" det
> fast med igen - lim af en slag ?

Pås på med hobbykniven; hvis der ligger underpap, kan du komme til at
skære gennem det også, og det vil være synd (= hærværk!). Til
reparationer kan man bruge en særlig asfaltklæber, og til tætning kan
bruges tagkit.

Hvis dele af tagbrædderne er rådne, skal de skiftes. Hvis skaden er
meget omfattende, kan det betale sig at rive det gamle pap af, udbedre
skaderne på træværket (også sternbrædt) og lægge nyt pap.

Venlig hilsen
Erik Olsen