sansevieria
Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 26-09-02 21:04

Jeg har en del sukkulenter, heriblandt en ganske banal sansevieria.
Nu prøver jeg at sætte botanisk navn på. Efter billederne på nettet at dømme
er den almindelige stue-sansevieria enten en Sansevieria trifasciata eller
Sansevieria Laurentii. Undertiden kan man finde Sansevieria trifasciata
Laurentii - det bliver det jo ikke klarere af.
Er det bare to (eller tre) navne for det samme?
Hvad betyder trifasciata?

Er den almindelige sansevieria med gule striber på bladene et kulturprodukt?
Efter sigende bliver de uden gule striber, hvis man formerer dem af
bladstykker - det har jeg nu aldrig gidet. Jeg har sjovt nok haft et rodskud
med rent grønne blade.

Poul Erik Jørgensen
(hvis svigermor er rar)
--
Remove YYY from my email-address before emailing me.
Enlevez YYY de mon adresse email pour me contacter.

Fra : berbeck

Dato : 26-09-02 21:18

"Poul Erik Jørgensen" <jr@YYYhome1.gvdnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Laurentii - det bliver det jo ikke klarere af.
> Er det bare to (eller tre) navne for det samme?

trifasciata betyder "med tregrenede kvaste" så der kan jo godt være tale om
slægten "S" arten "L" og sorten "t" . Dine øvrige spørgsmål kan jeg ikke
hjælpe dig med.
Hilsen Else

Fra : berbeck

Dato : 26-09-02 21:31

> [...]
> --
> Remove YYY from my email-address before emailing me.
> Enlevez YYY de mon adresse email pour me contacter.

Jeg blev alligevel nysgerrig og kikkede i Lademanns stueplantedoktor. Der
står bl.a. at S.trifasciata er den mest dyrkede art og der er så nævnt fem
forskellige sorter, bl.a. 'Laurentii' . Alle de nævnte har brogede blade i
forskellig variation, der er f.eks. både en golden og silver hahnii.
Men jeg kommer til at tænke på, at andre brogetbladede ændrer sig efter hvor
meget lys, de får, jo mere lys jo mindre grønt. Jeg bemærker det især hos
Epipremnum aureum (guldranke) og Chlorophytum comosum (væddeløber).
Hilsen Else.

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 27-09-02 09:03

berbeck wrote:
> [...]
> Jeg bemærker det især hos Epipremnum aureum (guldranke) og
> Chlorophytum comosum (væddeløber). Hilsen Else.

Kære Else.
Tak for to interessante svar. Nu har jeg mere fast grund under fødderne.
Det med fordelingen af gult og grønt har du utvivlsomt ret i.
Men de rent grønne eksemplarer af Sansevieria trifasciata, som jeg omtalte,
er ikke lysbetingede, men må være et genetisk "tilbageslag". Men generelt
synes de gule striber meget konstante ved rodskud, og rent grønne rodskud
(yderst?) sjældne.
Desværre er der ikke rigtigt billeder på nettet af Sansevieria trifasciata i
naturtilstand - men nok af andre typer sansevieria.

trifasciata - hvad hulen er det treduskede? Noget med blomsterne?

Poul Erik Jørgensen
--
Remove mail from my email-address before emailing me.
Enlevez mail de mon adresse email pour me contacter.

Fra : berbeck

Dato : 27-09-02 14:04

> [...]
> Laurentii - det bliver det jo ikke klarere af.
> Er det bare to (eller tre) navne for det samme?

Ifølge samme latin/dansk opslagsværk betyder "fasciatus" båndformet, er det
nogen hjælp, hvis du kikker på planten? Kommer der f.eks. tre blade op fra
samme punkt? Men jeg ved ikke, hvad det trekvastede dækker, det er kun en
ordbogsfortegnelse, jeg har, ikke en forklarende tekst.

> Er den almindelige sansevieria med gule striber på bladene et
kulturprodukt?

Tilsyneladende ikke. Den beskrives altid som stribet.

Nu kan vi jo håbe, at mere latinkyndige kommer på banen. Hilsen Else.