Transgender
Fra : Nette

Dato : 26-09-02 18:35

Kort og godt: Hvad er "transgender"?
Man kan vælge det inde under seksualitet på profilsiden..og ....ja, jeg ved
altså ikke om jeg er det???

Nette

Fra : Claus Sørensen

Dato : 26-09-02 20:43

Nette wrote:

> Kort og godt: Hvad er "transgender"?

En som opfører sig modsat sit eget køn, men er stadig seksuelt orienteret
mod det modsatte køn.

Altså en mand, som opfører sig som kvinde, men har kvinder som seksuelt
preference.

Se mere her:

http://lgbtrc.ucr.edu/trans_101.html

De herligste hilsner

Fra : Nette

Dato : 26-09-02 19:22

"Claus Sørensen" wrote

> En som opfører sig modsat sit eget køn, men er stadig seksuelt orienteret
> mod det modsatte køn.
>
> Altså en mand, som opfører sig som kvinde, men har kvinder som seksuelt
> preference.

Jeg kunne godt regne ud, det havde noget med transseksualitet at gøre, men
troede bare det måske var en speciel slags der af
Men mange tak

Nette

Fra : Lars Ehlers

Dato : 27-09-02 04:51

On Thu, 26 Sep 2002 19:42:46 +0000, Claus Sørensen <cs@chbs.dk> wrote:

> [...]
>mod det modsatte køn.
>
>Altså en mand, som opfører sig som kvinde, men har kvinder som seksuelt

Ikke altid. Som der også står skrevet i den side, som du henviser til
"sexual orientation varies". Faktisk er de fleste transgender
"kvinder" som jeg i tidens løb er rendt ind i mest til mænd.

Begreberne defineres således:

TV/CD Transvestit (cross dresser), dvs. en mand som klæder sig ud i
kvindetøj, eller en kvinde som klæder sig ud som en mand.

TG/TV Transseksuel/transgender dvs. en person som (i de fleste
tilfælde) lever fuldt ud som den modsatte køn. Ofte med
hormonbehandlinger som giver flere kvindelige træk (hos en mand). Der
skelnes mellem pre-op (før operation) og post-op (efter operation).

Lars

PS: Jeg bor i San Francisco og min kone og jeg har en del kontakt til
bøssemiljøet her via venner og bekendte. Desuden tager vi ofte på
"Divas" for at se transsekuelle optræde. De er super gode, og man er
ofte i tvivl om de er M eller K.

Fra : Claus Sørensen

Dato : 29-09-02 19:32

Lars Ehlers wrote:

> Ikke altid. Som der også står skrevet i den side, som du henviser til
> "sexual orientation varies". Faktisk er de fleste transgender
> "kvinder" som jeg i tidens løb er rendt ind i mest til mænd.

Min fejl.

Der skulle selvfølgelig have stået "F.eks." i stedet for "Altså".

De herligste hilsner

Fra : Ally

Dato : 27-09-02 10:42

Hej Nette!

On Thu, 26 Sep 2002 19:34:47 +0200, "Nette"
<nettesnetpost@hotmail.com> wrote:

>Kort og godt: Hvad er "transgender"?

Det er vist blevet beskrevet ganske godt af de andre, så det springer
jeg let og elegant hen over *S*

>Man kan vælge det inde under seksualitet på profilsiden..og ....ja, jeg ved
>altså ikke om jeg er det???

Det sidste studsede jeg lidt over. Hvorfor tror du, at du muligvis
kunne være det?

Jeg kan tilføje, at oppe i mit hovede er definitionerne meget
udvandede. "Transvestit" er et meget, meget negativt ladet ord i mit
ordforråd, så det bryder jeg mig ikke om. "Transgender" og
"Transseksuel" er efter min mening de mindst negativtladede ord. Men
der er stor forskel på "transvestit" og "transgender/transseksuel",
definitionsmæssigt.

K.h.

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Nette

Dato : 27-09-02 11:56

"Ally" wrote
> Det sidste studsede jeg lidt over. Hvorfor tror du, at du muligvis
> kunne være det?

Hej Allan

Misforstå mig ikke. Men, når jeg ikke ved, hvad det betyder, kan jeg jo ikke
vide, om det er et nyt ord, for noget jeg er. Lidt tænkt på samme måde som :
" Du kan ikke sige, at du ikke kan lide det, før du har smagt det." Jeg er
dog født kvinde, klæder mig feminint og er til mænd.
Men MEGET pænt af dig at spørge til det

> [...]
negativtladede ord. Men
> der er stor forskel på "transvestit" og "transgender/transseksuel",

Det er da interessant. Ved du, om det er sådan generelt? For jeg vil da
nødig såre nogen i min omgangskreds eller nogen som jeg møder på min vej.
Ordet falder bare let i min mund og virker ikke spor negativt her. Tvært
imod synes jeg ordet sådan lige uden at tænke nærmere over det, symboliserer
mod, fest, farver og glæde.
"Transseksuel" kender jeg, men "transgender" har jeg aldrig hørt før.
Jeg er mest til det danske sprog, og for mig virker ordet "transgender" (
når jeg nu kender dets rette betydning) bare som et nyt smart engelsk ord
for det samme, og eftersom jeg *hader* engelske udtryk og helst bruger
danske, falder det noget negativt ud her. Men igen, det er ikke mig, der har
titlen på mig, så derfor heller ikke mig, der er den "ofrer" mest. Så jeg
kan sagtens kalde dem "transgender". Skal vidst bare lige vænne mig til
tanken..

Men tak for din interesse

Nette

Fra : Ally

Dato : 27-09-02 15:56

Hej

On Fri, 27 Sep 2002 12:56:29 +0200, "Nette"

--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Chokmah

Dato : 27-09-02 17:14

On Fri, 27 Sep 2002 16:55:53 +0200, Ally <quincy_md@hotmail.com>
wrote:

>Hej

Hej Hej )))))))

Hej
Bo MM

fut :dk.snak.snik
--
http://www.chokmah.dk/
No Tame dog is gonna take my bone (Lou Reed)

Fra : Ally

Dato : 27-09-02 16:15

Ups... kom til at trykke en uheldig tastekombination i mit andet indlæg (den
kombination, der tilfældigvis betyder Send *GGG*).

Prøver lige igen: Hej Nette

> [...]
>" Du kan ikke sige, at du ikke kan lide det, før du har smagt det." Jeg er
>dog født kvinde, klæder mig feminint og er til mænd.

Så lidt så lidt Og så forstår jeg det bedre.

>negativtladede ord. Men
>
>Det er da interessant. Ved du, om det er sådan generelt? For jeg vil da
>nødig såre nogen i min omgangskreds eller nogen som jeg møder på min vej.

Jeg aner ikke, om det er generelt sådan. Jeg kender ingen andre, der har det
som jeg, så derfor kender jeg intet til "miljøet" som sådan.

>Ordet falder bare let i min mund og virker ikke spor negativt her. Tvært
>imod synes jeg ordet sådan lige uden at tænke nærmere over det,
symboliserer
>mod, fest, farver og glæde.

Det er jeg faktisk meget glad for at høre, for det er en meget positiv
association, du har på ordet.

> [...]
>titlen på mig, så derfor heller ikke mig, der er den "ofrer" mest. Så jeg
>kan sagtens kalde dem "transgender". Skal vidst bare lige vænne mig til

Jeg kan sagtens følge dig. Jeg har det ligesådan med "Assistant manager",
"Large Account Manager" og lign. fine udtryk. Når jeg hører ordet
"transvestit", kommer jeg automatisk til at se en 2 meter høj, bredskuldret
grovsmed med daggamle skægstubbe, plydset hår, tatoveringer op og ned ad
armene, læbestift, øjenskygge, nylonstrømper på sine behårede ben og
pliseret nederdel Om andre har det sådan, ved jeg ikke... men det er
automatisk den association, jeg får. Og dét har jeg et enormt problem med.
Ligesådan når jeg ser transvestitter i fjernsynet... jeg krummer tæer.
Dobbeltmoralsk? MON ikke... men jeg tror, det er fordi, jeg selv har det så
tæt inde på livet, at jeg reagerer sådan.

Dragqueens og lignende har jeg ingen problemer med, fordi de oftest er så
gennemførte, og så festlige, at der ikke er noget maskulint over dem. Det,
jeg ikke kan klare, er når det maskuline skinner igennem. Jeg føler lidt,
den slags transvestitter "ødelægger" sagen... giver transvestisme et
"dårligt" ry. Men jeg er fuldt ud klar over, at det er dobbeltmoralsk så det
står ud af ørerne.

Derfor er ordet "transvestit" et negativt ladet ord for mig... der er for
meget maskulinitet forbundet med det. Transgender og transseksualitet er
mere psykisk, mere "gennemført" (i mangel af bedre ord). Jeg kan ikke
defineres som transseksuel, hvis man kigger ordret på definitionen. Jeg
FØLER mig ikke som kvinde. Men det er jeg ligeglad med, fordi jeg ville
ØNSKE, jeg var kvinde... derfor føler jeg selv, at jeg passer okay ind i
ordet "transseksuel" (hvis man deler ordet i trans-seksuel).

Hm... det blev alligevel en lidt længere smøre... når først jeg kommer
igang, skal der et par hundrede vilde heste til at stoppe mig igen *G*.
Sorry!

>Men tak for din interesse

Det er helt naturligt for mig. Jeg interesserer mig meget for andre
mennesker *SS*.

K.h.

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Nette

Dato : 28-09-02 02:17

"Ally" wrote
> Ups... kom til at trykke en uheldig tastekombination i mit andet indlæg
(den
> kombination, der tilfældigvis betyder Send *GGG*).

Læste godt nok dit indlæg to gange og tænkte om du var typen der bare gentog
andre*G*

> Jeg aner ikke, om det er generelt sådan. Jeg kender ingen andre, der har
det
> som jeg, så derfor kender jeg intet til "miljøet" som sådan.

Men det er da en interessant spørgsmål..Kunne jeg godt tænke mig at få
belyst. Kan huske der engang var den samme debat om homoseksuelle/bøsser, og
lesbiske der af en eller anden grund ikke er homoseksuelle i nogle folks
forståelse.

> Jeg kan sagtens følge dig. Jeg har det ligesådan med "Assistant manager",
> "Large Account Manager" og lign. fine udtryk.

LIGE præcis

> [...]
> grovsmed med daggamle skægstubbe, plydset hår, tatoveringer op og ned ad
> armene, læbestift, øjenskygge, nylonstrømper på sine behårede ben og

*LOL* OK. Sådan en mener det jo ikke seriøst og sådan en ville jeg ikke
kalde transvesit. Så havde vedkommende vel gjort noget mere ud af det. Jeg
kommer sådan til at tænke på ham der fra MASH....*G*

> Ligesådan når jeg ser transvestitter i fjernsynet... jeg krummer tæer.
> Dobbeltmoralsk? MON ikke... men jeg tror, det er fordi, jeg selv har det

> tæt inde på livet, at jeg reagerer sådan.

Jeg har faktisk aldrig set en transvesit der ikke gjorde sit til at ligne
det vedkommende ville være. Heller ikke på tv. Kan huske der var en
udsendelse for et par år siden, hvor vi over et par afsnit fulgte en eller
to, der ville skifte køn.
Jeg har haft en nabo engang som var det. De første par måneder anede jeg det
selvfølgelig ikke, for han klædte sig som en mand til daglig. Men pludselig
en mørk aften, hvor jeg kom fuld hjem fra byen, kom han også hjem, iført det
helt store skrud. Jeg har aldrig i hele mit liv fået så stort et chok, men
fik det heldigvis snakket ud med ham dagen efter. Han var også glad for at
han endlig fik mig det fortalt. Jeg fulgte ham et par år og også hans afslag
på en kønsskifteoperation. Stakkels mand, han havde det ikke godt.....

> Dragqueens og lignende har jeg ingen problemer med, fordi de oftest er så
> gennemførte, og så festlige, at der ikke er noget maskulint over dem.

Nej, de er ret fashinerende

> [...]
> den slags transvestitter "ødelægger" sagen... giver transvestisme et
> "dårligt" ry. Men jeg er fuldt ud klar over, at det er dobbeltmoralsk så

Det mener jeg nu ikke det er. Med mindre din egen maskulinitet skinner
igennem
Men jeg kan sagtens følge dig i at det "ødelægger" det lidt og giver folk
det forkerte indtryk og opfattelse.

>Jeg FØLER mig ikke som kvinde. Men det er jeg ligeglad med, fordi jeg ville
> ØNSKE, jeg var kvinde...

Ok, min opfattelse har hele tiden været, at folk der ønsker at være det
modsatte køn et eller andet sted, føler de er det??

> Hm... det blev alligevel en lidt længere smøre... når først jeg kommer
> igang, skal der et par hundrede vilde heste til at stoppe mig igen *G*.
> Sorry!

Synes det er fedt. Elsker at få stukket lidt til fordommene*S*

Nette

Fra : Henning

Dato : 28-09-02 13:44

Nette wrote:
> [...]

> ikke kalde transvesit. Så havde vedkommende vel gjort noget mere ud
> af det. Jeg kommer sådan til at tænke på ham der fra MASH....*G*

Der var lige en ret god udsendelse i TV 1 den anden aften om
heteroseksuelle mænd, der klædte sig som kvinder

MVH
Henning

Fra : Ally

Dato : 28-09-02 15:24

On Sat, 28 Sep 2002 03:16:35 +0200, "Nette"

>(den
>Læste godt nok dit indlæg to gange og tænkte om du var typen der bare gentog
>andre*G*

Hehe... jeg er fornylig gået over til Agent, og den har altså nogle
ret åndsvage tastaturgenveje *G*

> [...]
>lesbiske der af en eller anden grund ikke er homoseksuelle i nogle folks

Jeg har det sådan, at jeg opfatter ordet "homoseksuel" mere positivt
end "bøsse". Jeg aner ikke, om jeg er alene om den opfattelse... jeg
synes bare, det lyder bedre. Det sidste, jeg ønsker, er at såre
homoseksuelle/bøsser, så jeg vil bare bruge det ord, der er mest
positivt.

>LIGE præcis

Det er snobberi i højeste potens Jeg er selv jobsøgende, og støder
tit på de engelske udtryk i annoncer. Det er latterligt!

> [...]
>kalde transvesit. Så havde vedkommende vel gjort noget mere ud af det. Jeg
>kommer sådan til at tænke på ham der fra MASH....*G*

Åh ja, Klinger *G*. Han var sgu skæg... når han kom valsende ind i et
stort skrud med perlekæder og perleøreringe *G*.

> [...]
>på en kønsskifteoperation. Stakkels mand, han havde det ikke godt.....

Nope, det havde han garanteret ikke. Mennesker har begået selvmord på
grund af disse ting. Det kan være yderst frustrerende. Nu er jeg ikke
så "hårdt" ramt som mange andre, så jeg føler med dem, der er virkelig
hårdt ramt.

>lidt,
>det
>
>Det mener jeg nu ikke det er. Med mindre din egen maskulinitet skinner
>igennem

Det gør den, så det ER dobbeltmoralsk *GG*. Det er derfor, jeg har så
svært ved det... det er meget få mænd, der kommer til at ligne
kvinder. Maskulinitet skinner oftest igennem i større eller mindre
grad. Det er det, der gør det så "kikset" i mine øjne, og derfor, jeg
aldrig nogensinde kommer til at gøre noget udenfor hjemmets fire
vægge.

>Men jeg kan sagtens følge dig i at det "ødelægger" det lidt og giver folk
>det forkerte indtryk og opfattelse.

Nemlig. Det er førnævnte grovsmeds "skyld", at "transvestitter" er et
meget tabubelagt ord. "Transseksuelle" er nogle stakkels mennesker,
som er født i den forkerte krop, mens "transvestitter" er nogle
underlige mænd, der går op og ned ad Strøget i noget kikset tøj, med
kikset makeup osv. Lidt firkantet sagt, men sådan føler jeg
definitionerne.

>Ok, min opfattelse har hele tiden været, at folk der ønsker at være det
>modsatte køn et eller andet sted, føler de er det??

Nej, slet ikke. Jeg føler mig som en mand. Det er ikke sådan, at jeg
går og bilder mig selv ind, at jeg er en kvinde inderst inde, for jeg
ER mand. Og jeg prøver at lære at acceptere, at det er jeg indtil jeg
dør. Til gengæld håber og beder jeg til, at jeg kommer tilbage til
jorden som pige, hvis reinkarnation altså findes

>Synes det er fedt. Elsker at få stukket lidt til fordommene*S*

*SS*... tak! Jeg elsker at stikke til fordommene

Knus
Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 28-09-02 19:35

Sat, 28 Sep 2002 16:23:57 +0200, skrev Ally
<quincy_md@hotmail.com>:

> [...]
>synes bare, det lyder bedre. Det sidste, jeg ønsker, er at såre
>homoseksuelle/bøsser, så jeg vil bare bruge det ord, der er mest

Så absolut bøsse, alene det at man har fået et ord, der engang
blev brugt som skældsord til noget bøsser selv bruger.

Men bøsse dækker jo kun mandlige homosexuelle, hvor det
sidstnævnte jo kan bruges om m/k.

Men homosexuel virker som om, det kun er det sexuelle det drejer
sig om og det er det ikke.

Homofil kan jeg på en måde bedre lide, det minder bare lidt om at
det er en sygdom og det vil jeg gerne have mig frabedt.

Så bøsser og lesbiske er det jeg foretrækker.

Fra : Ally

Dato : 28-09-02 20:32

On Sat, 28 Sep 2002 20:35:10 +0200, Knud Gert Ellentoft
<knudgert@mail.tele.dk> wrote:

>Så bøsser og lesbiske er det jeg foretrækker.

Tak Knud. Så lærte jeg også noget idag

De venligste hilsener

Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 28-09-02 22:01

[Ally | Sat, 28 Sep 2002 16:23:57 +0200]

> [...]
>synes bare, det lyder bedre. Det sidste, jeg ønsker, er at såre
>homoseksuelle/bøsser, så jeg vil bare bruge det ord, der er mest

Det skal du bare gøre :) Jeg synes at begge ord er lige gode, ordet
"bøsse" er på en måde bedre end "homoseksuel" da det lyder mere
'dagligdags'.

På den anden side er "bøsse" ikke et særligt mundret rod, ligesom
"røjsere" og "pølse", såeh... begge ord er lige gode for mig, men måske
med en lille præference for ordet "bøsse" :)

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 01-10-02 00:33

"Ally" wrote
> [...]
> synes bare, det lyder bedre. Det sidste, jeg ønsker, er at såre
> homoseksuelle/bøsser, så jeg vil bare bruge det ord, der er mest

Jeg har det lige omvendt. Lidt ligesom med ordet "transgender".
"Transgender" og "homoseksuelle" virker "ophøjede", som om de gerne vil være
noget "speciel", som om de gerne vil skille sig ud. Hvor imod jeg mener, at
ordene "transvesitter" og "bøsser" er mere nede på jorden og ganske
almindelige mennesker. Og det passer i hvert fald bedre på dem jeg kender,
der er en af de to ting....

Ordet "homofil" lyder for mig som en syg person. Det samme gælder bifil, og
alle andre ord der ender på fil. Nok mest fordi de ord minder mig om noget
jeg finde rmeget sygeligt, nemlig en nekrofil.

Nette

Fra : Ally

Dato : 01-10-02 12:03

On Tue, 1 Oct 2002 01:32:54 +0200, "Nette" <nettesnetpost@hotmail.com>
wrote:
> [...]
>ordene "transvesitter" og "bøsser" er mere nede på jorden og ganske
>almindelige mennesker. Og det passer i hvert fald bedre på dem jeg kender,

Det kan du have ret i. Og egentlig kan jeg heller ikke se forskellen
på "transgender" og "transseksuel", andet end at det er endnu et hipt
engelsk ord, der er kommet til. Og når Knud og René begge synes bedst
om "bøsse", så må jeg hellere revidere min opfattelse, og smide
"homoseksuel" i skraldespanden

>Ordet "homofil" lyder for mig som en syg person. Det samme gælder bifil, og
>alle andre ord der ender på fil. Nok mest fordi de ord minder mig om noget
>jeg finde rmeget sygeligt, nemlig en nekrofil.

Helt enig.

Knus fra Allan
--
E-mail: quincy_md@hotmail.com
ICQ#: 15 88 35 47

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 01-10-02 22:46

[Ally | Tue, 01 Oct 2002 13:02:38 +0200]

>Og når Knud og René begge synes bedst
>om "bøsse", så må jeg hellere revidere min opfattelse, og smide
>"homoseksuel" i skraldespanden

Altså 'homoseksuel' eller 'homo' er også OK, når blot ikke du genopliver
det vederstyggelige gamle ord 'homofil'.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk