Motorolie - Hvilken
Fra : Esben Laursen

Dato : 26-09-02 18:03

Nu skal der skiftes olie igen, og på min CB450S anbefaler Honda at jeg
bruger en SAE 10W-40 API SE eller SF olie..

men men men, kan jeg ikke godt bruge en Statoil olien Laserway 0W-30 ville
det ikke være et bedre køb?
Jeg syntes at gearblokken bliver lidt varm med en 10W-40 Delsyntetisk olie.
Den skulle vel ikke blive så varm hvis jeg bruger en fulsyntetisk olie vel?

Esben

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 26-09-02 18:42

Esben Laursen
> [...]
olie.
> Den skulle vel ikke blive så varm hvis jeg bruger en fulsyntetisk olie

Om motoren eller gearblokken bliver varm er ikke bestemt af om man bruger en
0W-30 contra 10W-40. Eller ihvertfald er forskellen umålelig desangående.
Hvis det anbefales at bruge 10W-40 så brug 10W-40. Forskellen mellem de 2
nævnte er nemlig her vedr. temperatur men på en anden måde, for 10W-40 kan
klare en højere motortemperatur end en 0W-30. Så hvis du går til en 0W-30 og
rigtig kører motoren varm kan det let ske at oliefilmen brydes og lejepander
og tandhjulsflader ødelægges. Jeg var selv ude for dette for en 4-5 år siden
da Castrol sagde at jeg måtte gøre som det du ønsker, men allerede efter en
40 km´s kørsel, hvoraf de sidste små 10 km på motorvej med 120 km/tim,
begyndte motoren at banke. Det viste sig at oliefilmen var brudt på den ene
plejlstangssøle, og lejepanden var "krøllede". Efter det gik jeg istedet til
5W-50 olie.

Hvilken maksimal temperatur olier kan klare kan aflæses/sammenlignes i de
logaritmiske skemaer fra olieselskaber.

Hvis man monterer en oliekøler på en motorcykel uden er der chance for at
man kan gå nedad i tallene. Og hvis man kører i rigtig koldt vejr kan man jo
også gå nedad.

Gert Thorgersen

Fra : Esben Laursen

Dato : 26-09-02 19:00

> [...]
ene
> plejlstangssøle, og lejepanden var "krøllede". Efter det gik jeg istedet

dvs. at 10W-50 kan blive varmere end 10W-40 olie uden den "ødelægges" ik?
Men det er bedre at bruge Delsyntetisk end Mineralsk olie ikke også?

> Hvilken maksimal temperatur olier kan klare kan aflæses/sammenlignes i de
> logaritmiske skemaer fra olieselskaber.

Hmm, dem må jeg se om jeg kan finde =)

> [...]
> man kan gå nedad i tallene. Og hvis man kører i rigtig koldt vejr kan man

Der er monteret olie køler som standart på cyklen, jeg ved heller ikke om
den bliver for varm, men når jeg holder en hånd på blokken, kan jeg ikke
holde den der mere en 10-15 sek før jeg brænder fingerne. Det er altså efter
en tur på motorvejen.

Esben

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 26-09-02 20:25

Esben Laursen

> Hmm, dem må jeg se om jeg kan finde =)

Helt præcist så fik jeg for en 2 år siden af en oliemand fra vist Shell (ved
Vesterport Station) at vide at den maksimale temperatur for olier fandtes
ved at aflæse temperaturen under punktet hvor grafen krydsede den vandrette
linie gennem værdien 7 på y koordinatet (den lodrette logaritmiske
aflæsningslinie). Nu er det således at grafen (en skrå ret linie) for en
0W-30 olie vil likke nærmest parallel med en 10W-40 graf men til venstre for
denne.

> [...]
> den bliver for varm, men når jeg holder en hånd på blokken, kan jeg ikke
> holde den der mere en 10-15 sek før jeg brænder fingerne. Det er altså

Nu er der jo næsten oliekøler på alle nye motorcykler nu om dage, men endnu
ikke på min BMW boxer, som derfor for indtil for 2 uger siden, indtil jeg
klodsede den op da jeg skal rejse, havde en olietemperatur mellem 120 og 140
grader.

> Esben

Nu bliver der jo skrevet til dig at der anbefales en 15W-50 Mineralsk olie.
For mig at se anbefaler folk altid mineralske olier til gamle køretøjer.
Hvis den er en meget slidt motor kan det jo være rigtig med tykkere olie -
hvis man ikke er tvunget til det pga. en varm motor - men en fuld syntetisk
olie er den bedste olie. Den skulle have mindre friktion, men hvor meget
kunne jeg godt lide at vide. Men man skriver også at går man fra en ikke
fuldsyntetisk olie til en fuldsyntetisk så kan man gå 5 ned i værdi, fordi
den har bedre bærevne.

Gert Thorgersen

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 26-09-02 21:41

> [...]
> den bliver for varm, men når jeg holder en hånd på blokken, kan jeg ikke
> holde den der mere en 10-15 sek før jeg brænder fingerne. Det er altså

Og hvis min gamle CBR600 har været på en hård tur ud af de tyske motorveje,
så kan jeg slet ikke holde ud, at røre motorblokken

Men sådan er der jo så meget.

*15W50*

Fra : Armand

Dato : 20-10-02 16:21

Esben Laursen <spam@hyber.dk.remove> skrev i en

> [...]
ikke
> holde den der mere en 10-15 sek før jeg brænder fingerne. Det er altså

Hvor tit har du følt på e bils motorblok, for så'en lige at have en
referencemåling - nej vel!?
4½'eren er tillige luftkølet og det indebærer at alle motorens flader
bør afgive mest mulig varme, hvilket sikkert er dét du registrerer :-/
Når nu du har opdaget 4½'erens oliekøler var det væsentligere at mærke
på dén for at forvisse dig om hvor varm olien(!) bliver (mål evt. efter
med ude-føleren fra et ude/ind termometer igennem oliepåfyldningen!).
Selv midt på sommeren er der risiko for at en oliekøler uden termostat
nærmest underkøler olien (bør ikke være under 60° ved drift), og dét er
en
væsentligere faktor for oliens/motorens holdbarhed!
En aftape'ning af et givet areal på køleren kan være ganske fornuftigt,
specielt her i ydersæson'en!

--
Armand.

Fra : Vestegnens MC Servic~

Dato : 26-09-02 19:00

Hejsa !! Til din cykel der er lidt gammel vil jeg anbefale en mineralsk olie
15-50.
Hansen

Fra : Esben Laursen

Dato : 26-09-02 19:01

> Hejsa !! Til din cykel der er lidt gammel vil jeg anbefale en mineralsk
olie
> 15-50.

Jeg havde ellers indtrykket af at en syntetisk var bedre.. Og ikke skulle
skiftes så tit er jeg gal på den?

Esben

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 26-09-02 22:22

Esben Laursen wrote ...

> Jeg havde ellers indtrykket af at en syntetisk var
> bedre.. Og ikke skulle skiftes så tit er jeg gal på
> den?

Øjeblik! Jeg skal lige ned at købe popcorn - det her bliver skægt.

Oliediskussionen er efterhånden ved at blive religionskrig nummer 1 her
i DFM (skarpt forfulgt af dækvalg og fartbøder)

Husker jeg de sidste par diskussioner rigtigt er der aldrig nogen der
har kunnet argumentere for at fuldsyntetisk olie skulle være "bedre"
end del-synt. eller mineralsk olie.
Det altoverskyggende vigtigste punkt er at finde en olie med den API
rating der er anbefalet til din cykel. I dette tilfælde SE eller SF.
Derefter find en hvor viskositeten nogenlunde stemmer med det der står
i din manual (10W-40)

Om det så er den til 200 kroner literen hos din lokale MC pusher eller
50 kr/l olien fra Bilka du vælger at købe har vist efterhånden kun
akedemisk interesse.

google er iøvrigt din ven. Men hæng bare på her - jeg garanterer for
top-underholdning

--
Mikkel
MZ BudgetFighter

Fra : Hekto

Dato : 26-09-02 23:10

In article <01c265a3$bdcf0190$f319a8c0@pc4814>, mic@rrxnord.dk says...

---------

> google er iøvrigt din ven. Men hæng bare på her - jeg garanterer for
> top-underholdning

*ROFLPMP*
--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk

Fra : Esben Laursen

Dato : 27-09-02 14:51

> [...]
> akedemisk interesse.
>
> google er iøvrigt din ven. Men hæng bare på her - jeg garanterer for

Ja det er sku en jungle, jeg jeg fatter mindre og mindre....

Esben

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-09-02 16:22

Esben Laursen wrote in article
<HqZk9.35052$Qk5.1535712@news010.worldonline.dk>...

Jeg glemte lige at nævne Moment vs. HK

Jeg glemte også at tilføje: ...eller højere - altså SG eller SJ.
Men SE/SF er Godt Nok(TM)

Og netop Bilka i Aalborg (Skalborg) har 4 liter Havoline SG synt til
200 kroner. Jeg studerede den ikke nærmere, men hvis du alligvel er i
nærheden er den da værd i det mindste at kigge på.

> Ja det er sku en jungle, jeg jeg fatter mindre og mindre....

Ja... Sådan er vi mange der har det

--
Mikkel
Drive defensively. Buy a tank

Fra : Squish

Dato : 27-09-02 20:22

Mikkel Christensen wrote:

snip..

>-- Mikkel Drive defensively. Buy a tank

Hehe.. Tonnage rules!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 27-09-02 21:42

Squish wrote:

> Mikkel Christensen wrote:
>
> snip..

> Hehe.. Tonnage rules!

....burde stå under nummerpladen på enhver Goldwing
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Claus Rittig

Dato : 26-09-02 22:41

> olie
>
> Jeg havde ellers indtrykket af at en syntetisk var bedre.. Og ikke skulle
> skiftes så tit er jeg gal på den?

Nej, du er helt fint med på den
Ældre motorer som har stort olieforbrug kan dog med fordel bruge en olie med
lidt højere viskositet (tykkere), det kan nedsætte olieforbruget lidt.

Rittig

Fra : Esben Laursen

Dato : 27-09-02 14:41

> Nej, du er helt fint med på den
> Ældre motorer som har stort olieforbrug kan dog med fordel bruge en olie
med
> lidt højere viskositet (tykkere), det kan nedsætte olieforbruget lidt.

Men min bruger "kun" ca ½ liter på 5kkm, det er vel ikke så meget?

Esben

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 27-09-02 16:10

Esben Laursen wrote ...

> Men min bruger "kun" ca ½ liter på 5kkm, det er vel
> ikke så meget?

svjh er tommelfingerreglen 1L pr. 1000km
Så det er da vist ikke så skidt endda.

--
Mikkel

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 26-09-02 22:49

> [...]
olie.
> Den skulle vel ikke blive så varm hvis jeg bruger en fulsyntetisk olie

?? ved det ikke ??, en kammerat påstår hårdnakket at man _ikke_ skal bruge
fuldsyntetiske olier til luftkølede motorer,
da de skulle være meget dårligere til at lede varmen væk !

Det skulle være 'noget' han har lært på div. tekniske kurser,og da han er
Teknisk Rådgiver hos Peugeot, har han da været på et par kurser ,
men om det passer ?????

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Soren S. Jorvang

Dato : 26-09-02 23:00

In article <amvv8a$89r$1@sunsite.dk>, Dennis Hellan Pedersen wrote:
> ?? ved det ikke ??, en kammerat påstår hårdnakket at man _ikke_ skal bruge
> fuldsyntetiske olier til luftkølede motorer,
> da de skulle være meget dårligere til at lede varmen væk !

En vaesentlig fordel ved fuldsyntetiske olie i luftkoelede motorer er
at olien ikke saa nemt bliver nedbrudt af de store temperaturudsving,
der kan forekomme.

--
Soren

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-09-02 14:05

"Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjern dette)@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> ?? ved det ikke ??, en kammerat påstår hårdnakket at man _ikke_ skal bruge
> fuldsyntetiske olier til luftkølede motorer,
> da de skulle være meget dårligere til at lede varmen væk !

Så forehold ham det faktum at der er noget koldere i DK end i sydfrankrig,
hvor de samme motorcykler kører rundt. For os med olietermometer er det
almindelig kendt at overophedning af olien sjældent er et problem, men
OPVARMNING kan derimod være et stort problem, især i den kølige del af
sæson'en.

Rittig

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-09-02 19:25

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:3d948481$0$69041$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Dennis Hellan Pedersen" <dhp(fjern dette)@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

Omend jeg ikke er ekspert på området så lyder det som alm. æv fra en der ikke kender
forskellen på syntetisk og ikke syntetisk, men,,,,?.
> [...]
> almindelig kendt at overophedning af olien sjældent er et problem, men
> OPVARMNING kan derimod være et stort problem, især i den kølige del af
Ophedning - opvarmning - jeg forstår simpelten ikke at der skulle være en forskel
> Rittig

Ole

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-09-02 09:29

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> OPVARMNING kan derimod være et stort problem, især i den kølige del af
> sæson'en.

Ophedning - opvarmning - jeg forstår simpelten ikke at der skulle være en
forskel

Nej, det fik jeg godtnok udtrykt lidt kluntet.
Det jeg mener er, at det i Danmark oftere er et problem at få varmet olien
NOK op, end at olien bliver FOR varm. En ikke uvæsentlig del af vores sæson
køres med temperaturer mellem frysepunktet og 5 grader, og i sådanne
temperaturer er man tit nødt til at blænde sin oliekøler af, for at kunne
holde olien driftsvarm under almindelig kørsel på landevej.

Rittig

Fra : p.jarnbak

Dato : 28-09-02 10:45

> [...]
> temperaturer er man tit nødt til at blænde sin oliekøler af, for at kunne
> holde olien driftsvarm under almindelig kørsel på landevej.

Jep,har prøvet det på en Z750.Efter 15 km på motorvej var blok og cylinder
kold og topstykket kun håndlun.
Man føler sig lidt dum når man står på en motorvej og varmer motoren op i
nødsporet.Det skal så siges at temperaturen
kun var minus 11 grader.
Hej Palle

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-09-02 12:32

"p.jarnbak" <jarnbak(remove)@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3d957745$0$70240$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> Man føler sig lidt dum når man står på en motorvej og varmer motoren op i
> nødsporet.Det skal så siges at temperaturen

Ja, men er det ikke kun bevis på at køleribberne rent faktisk virker ?
Man skal vel måle olietemperaturen for at kunne slutte noget meningsfyldt ?
Og det bringer mig til et nyt spgsm. Har nogen her erfaring med disse olietemperaturmålere man skruer i - i stedet for den originale oliepind ?
Ole

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-09-02 13:35

> [...]

Og det bringer mig til et nyt spgsm. Har nogen her erfaring med disse
olietemperaturmålere man skruer i - i stedet for den originale oliepind ?
----
Ja, det har jeg. Og jeg kan kun give jer begge to ret! Jo, naturligvis er
det Palle observerer, at køleribber osv. virker ganske glimrende, og derfor
er det en god ide at være bevidst om hvilke temperaturforhold man kører
under. På biler og vandkølede motorcykler, er det ikke ualmindeligt at man
blænder noget af køleren af sidst på efteråret, fx. med et stykke pap og
noget gaffa.
Og Ole har også ret, det er ikke specielt teperaturen på cylinderblokken der
er interessant, det er nu mest olietemperaturen - men er blokken kold, så er
olien næppe driftsvarm!
Jeg har kørt med temperaturmåler monteret i bundskruen, hvor den altså målte
temperaturen i gearkassen. Det er ikke det sted olien er varmest, men det er
nu et godt fingerpeg om hvordan sagerne udvikler sig. Under helt ekstreme
belastninger kunne jeg få olien op på 140 grader (1-cyl. 600cc 4-takt), og
det var nok til at min motor begyndte at lyde varm, og miste en smule
trækkraft. Det er nu kun sket nogle få gange, og faktisk aldrig under race.
(Flere timers kørsel i løst strandsand i medvind).
Til gengæld har jeg adskillige gange været ude for at almindelig
landevejskørsel ikke kunne foregå med driftsvarm olie (80 grader), der var
simpelthen for meget køling. Motorcyklen har en slags oliekøler, da
olietanken er i stellet - og den kan lissom ikke blændes af med pap...

Rittig

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-09-02 15:52

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en meddelelse news:3d95a39e$0$84677> under. På biler og vandkølede >motorcykler, er det ikke ualmindeligt at man
> blænder noget af køleren af sidst på efteråret, fx. med et stykke pap og
> noget gaffa.
> Rittig

Sådan lidt a propos:
Min første bil, Renault 4, en spritny "postbil" som sædvanligt på vej til Paris fredag før påske efter arbejde. På linealen - om natten - begynder den at gå i stå for hver 10-20 km, men starter efter 5-10 min. Tanken har ikke karburatorsprit, men jeg finder ud af at en masonitplade bag kølergrill er gået løs i ene side. Med et stk. snor bindes den fast og vi kører videre uden problemer.
Så lidt skal der til.

Ole

Fra : p.jarnbak

Dato : 27-09-02 00:18

"Esben Laursen" <spam@hyber.dk.remove> wrote in message
> [...]
olie.
> Den skulle vel ikke blive så varm hvis jeg bruger en fulsyntetisk olie
Prøv at checke the oil bible på www.fernblatt.com/longhurst/ og se lidt om
de forskelige
olier.
Hej Palle

Fra : carlsen

Dato : 27-09-02 06:58

Bare husk det skal være mc-olie så er det andet ikke så vigtigt.
Dog siger man at gamle cykler ikke kan køre på syntetisk

Mvh.
Carlsen

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-09-02 14:08

"carlsen" <carlsen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> Bare husk det skal være mc-olie så er det andet ikke så vigtigt.
> Dog siger man at gamle cykler ikke kan køre på syntetisk

Don't feed the trolls.
Dog er jeg nødt til at nævne, at "så er det andet ikke så vigtigt"
ihvertfald er noget vrøvl. API ratingen er det mål du har at gå ud fra, når
du skal bedømme oliens kvalitet, og den er alt andet end uvigtig.
Viskositeten er faktisk nok det vigtigste, når du shopper olie til din
motorcykel, så hæld nu ikke hverken viskositet sirup eller postevand på din
motor, og tro det "ikke er vigtigt".

Rittig
(19 år på motorcykel, næsten alle år på bil-olier)

Fra : Esben Laursen

Dato : 27-09-02 18:13

> [...]
> Viskositeten er faktisk nok det vigtigste, når du shopper olie til din
> motorcykel, så hæld nu ikke hverken viskositet sirup eller postevand på

Okay det vil sige jeg skal vælge en SJ olie, eller der omkring.

Mht. viskositet er jeg lidt lost, jeg snuppede det her fraen ordbog.

viskositet [viskosiZteOt] subst. -en
1. den grad af gnidningsmodstand der er i væsker og luftarter når flere lag
af stoffet glider mod hinanden med forskellig hastighed; jo større
viskositet, jo mere tyktflydende er en væske = SEJHED

Jeg fatter det ikke helt, skal den have en lav eller høj værdi? Jeg har smid
et uddrag fra min Manual i dk.binaer.motor, for jeg fatter ikke helt
kurverne..

Esben

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-09-02 09:31

> Okay det vil sige jeg skal vælge en SJ olie, eller der omkring.

Ja, SJ eller bedre.

> [...]
smid
> et uddrag fra min Manual i dk.binaer.motor, for jeg fatter ikke helt

Du skal konsultere din manual, typisk anbefales måske 10w - 40 eller 15w -
50, og det er som regel en god ide at rette sig efter, for oliepumper,
oliekanaler osv. er dimensioneret efter en bestemt "tykkelse" olie, og den
tykkelse skal man derfor holde sig til.

Rittig

Fra : Per M. Pedersen

Dato : 27-09-02 13:01

> [...]
olie.
> Den skulle vel ikke blive så varm hvis jeg bruger en fulsyntetisk olie

Du får svært ved at finde en SF olie og en SE bliver nok nærmest umuligt. De
er fortid. Det du skal overholde er at det min. skal være en SE eller SF
olie. Dem du oftest kan købe i dag er SG, SJ og SL. Og spar pengene ved at
lade være med købe en dyr MC-olie til 100 kr/l. Den eneste der vinder noget
ved det er ham der sælger olien. Jeg har på min Bandit 600 de sidste 60.000
km konskvent brugt en ELF delsyntetisk 10W-40 olie til 160 kr for 4 liter.

Men det er dine penge.

--
Med Venlig Hilsen
Per Milborg Pedersen

Fra : Hekto

Dato : 27-09-02 13:11

Jeg hørte om en, i går, der havde eget en Ford Mondeo. Vedkommende
havde ALDRIG fået skiftet olie, kun 'toppet op' når der manglede!

Efter 133.000 km, brændte kræ'et sammen, og han købte glad en ny bil.
Han fik 23.000 mindre for sin Mondeo, da den jo selvfølgelig skulle
have ny motor!
Sammenholdt med prisen for serviceeftersyn, havde han faktisk gjort en
fin forretning!

Det er egentlig tankevækkende!? ... men selvfølgelig uden relevans på
en MC, der ville være død længe inden!
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2

Fra : Esben Laursen

Dato : 27-09-02 14:47

> [...]
60.000
> km konskvent brugt en ELF delsyntetisk 10W-40 olie til 160 kr for 4 liter.

Jammen SJ er vel også bedre en SF og SA var den dårligeste ikke.
Og en tur til A-Z og hente lidt 10W-40 olie er vel så det jeg skal =)

> Men det er dine penge.

Ja og dem har jeg ikke ret mange af =)

Esben

Fra : Claus Rittig

Dato : 27-09-02 17:25

> Jammen SJ er vel også bedre en SF og SA var den dårligeste ikke.

Det er nemlig helt korrekt!

> Og en tur til A-Z og hente lidt 10W-40 olie er vel så det jeg skal =)

Okay... Sådan en har vi ikke her i byen.

Rittig

Fra : Grunnet

Dato : 28-09-02 10:44

Claus Rittig wrote:
> "Esben Laursen" <spam@hyber.dk.remove> skrev i en meddelelse

> Det er nemlig helt korrekt!

Men med SJ og højere er olien tilsat friktionsfremmende midler, hvilket ikke
er for godt til en MC med
koblingen i oliebad (vådpladekobling), især ikke hvis koblingsfjedrene er
ved at være lidt "trætte".
Har selv oplevet en kobling der begyndte at glide voldsomt efter jeg havde
hældt en "for god" olie på motoren.

> Okay... Sådan en har vi ikke her i byen.

Er en A-Z ikke bare en Bilka uden fødevareafdeling ??

Hilsen Steen

GL500 SilverWing '84
steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk
http://home11.inet.tele.dk/grunnet/ (Intet om MC)

Fra : Esben Laursen

Dato : 28-09-02 10:56

> [...]
> ved at være lidt "trætte".
> Har selv oplevet en kobling der begyndte at glide voldsomt efter jeg havde

Jeg endte med at købe

"ALASKA MOTOROLIE 10W/40 4 LTR.
Semisyntetisk højkvalitetsolie som kan anvendes hele året i benzin og
dieselmotorer.
Type API SJ/CD"

i Harald Nyborg til 99,-

> Er en A-Z ikke bare en Bilka uden fødevareafdeling ??

Jepper..

Esben

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-09-02 13:40

"Grunnet" <steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er for godt til en MC med
> koblingen i oliebad (vådpladekobling), især ikke hvis koblingsfjedrene er

Se, det er så det jeg ved flere lejligheder har påstået ikke passer!
(Og jeg går naturligvis ud fra at du mener "friktionsnedsættende"?)
Jeg har i mange år kørt udelukkende på bil-olier på både mine gade-cykler og
mine racere, og jeg har aldrig oplevet problemet.
Bemærk også at flere af det man kalder "bil-olier" faktisk anbefales til
visse motorcykler i andre europæiske lande (Castrol, Agip og Mobil).

> Har selv oplevet en kobling der begyndte at glide voldsomt efter jeg havde
> hældt en "for god" olie på motoren.

Tjah... Er du sikker på at din kobling ikke bare var slidt op, og frisk olie
gjorde udslaget?

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-09-02 14:45

> Tjah... Er du sikker på at din kobling ikke bare var slidt op, og frisk
olie
> gjorde udslaget?

Jeg kender også en, der havde hældt Shell Helix API-SJ olie på hans
motorcykel, hvorefter koblingen begyndte at glide. Efter et olieskift til
'rigtig' MC-olie forsvandt problemet igen.

Selv om du siger at du altid kører på det, så kan det altså også give
problemer for andre..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-09-02 16:15

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 'rigtig' MC-olie forsvandt problemet igen.
> Selv om du siger at du altid kører på det, så kan det altså også give

Ja, og det er egentlig pudsigt, for i manualen til min nye KTM motocross
racer står der at jeg skal køre på Shell Advance olie. "Recommended
worldwide by Ducati and KTM".

Rittig

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 28-09-02 16:43

> [...]
>
> Ja, og det er egentlig pudsigt, for i manualen til min nye KTM motocross
> racer står der at jeg skal køre på Shell Advance olie. "Recommended

Hvis jeg ikke tager meget fejl, så er Shell Advance netop en mc olie ?

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Martin Sørensen

Dato : 28-09-02 17:19

> Hvis jeg ikke tager meget fejl, så er Shell Advance netop en mc olie ?

Jeps,
http://www2.shell.com/home/Framework?siteId=dk-da&FC1=&FC2=&FC4=&FC5=&FC3=/d
k-da/html/iwgen/shell_for_businesses/autobranchen/vaerksted_produkter_2501_1
140.html

Her ses det at Helix er lavet til personbiler, og Advance til motorcykler.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 28-09-02 19:25

> Her ses det at Helix er lavet til personbiler, og Advance til motorcykler.

Tjah, det opdagede jeg 2 min. efter at jeg havde trykket "send"...

Rittig

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 30-09-02 11:54

> Her ses det at Helix er lavet til personbiler, og Advance til motorcykler.
> signing off.. Martin Sørensen

Og Helix'en er på tilbud i føtex i denne uge.

A - Aprilia m. tørkobling

Fra : Grunnet

Dato : 29-09-02 11:19

Claus Rittig wrote:
> "Grunnet" <steen.grunnet@(slet-dette)mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> (Og jeg går naturligvis ud fra at du mener "friktionsnedsættende"?)

Ups! - godt du ved hvad jeg mener selv om jeg skriver det modsatte

> Tjah... Er du sikker på at din kobling ikke bare var slidt op, og
> frisk olie gjorde udslaget?

Ja - en MC-olie (silkolene halvsynt.) fjernede problemet.

Cyklen kører så vidt jeg ved stadig med den samme kobling, dog er fjedrene
siden blevet skiftet.

Fra : Armand

Dato : 20-10-02 15:22

> [...]
hvilket ikke
> er for godt til en MC med koblingen i oliebad (vådpladekobling),

Ikke korrekt!
Fra og med SJ kan(!) olien indeholde friktionsnedsættende additiver!
Disse vil være nævnt på pågældende produkts mærkeseddel og hvis ikke er
de ikke forekommende og derfor egnet til mc-brug!

--
Armand.
(der lige har købt to dunke af Bilka's billigste tilbud (Vi