/ Forside / Interesser / Rejser / Camping / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Camping
#NavnPoint
Nordsted1 8094
katekismus 1655
piaskov 1410
dova 1350
henrikkre.. 1330
alka 1272
refi 1024
transor 1015
Benjamin... 850
10  ans 800
Batteri i CV
Fra : Gismo


Dato : 25-09-02 17:57

Har jeg ret i at man kun har brug for et batteri i CV hvis ikke ønsker at
benytte 220V på pladserne?

Vi bruger bilens batteri når vi kører så langt at vi skal overnatte, og har
altid kunnet starte næste morgen.

Gismo



 
 
Ole M (29-09-2002)
Kommentar
Fra : Ole M


Dato : 29-09-02 09:41

Hej til alle som vil kikke med.

Man kan jo altid bruge bilens batteri (akkumulator) sålænge man ikke bruger
så meget at man ikke kan starte.
Kikker vi lidt på forbrug, så bør man ikke bruge mere end ca.halvdelen at
akkumulatorens strøm,
for at være sikker på at starte igen. (Men ikke om vinteren, her skal man
passe meget på)
Hvis man har en 60 AH akkumulator og kun vil tømme den halvt, så er der ca.
360 watt at bruge af, spænding gange strøm.
4 lamper a 12 Watt der brænder i 4 timer bruger så 48 Watt. Her er vi i
sikkerhed.
Bruger man indbygget køleskabet på 12 Volt, som ca. bruger 120 Watt i timen,
så er vi ikke længere i sikkerhed.
Er det et lille bærbart skab, som bruger ca. 48 Watt, skal man til at tænke
sig om. 360 Watt divideret med 48 Watt er ca. 7½ time.
Har man indbygget akkumulator i cv, skal der findes en mulighed for at
oplade den igen.
Enten fra bilen eller fra 230 Volt og det første kan være en dyr løsning
hvis man skal gøre det 100% korrekt.
En 8/10 dels løsning er at tage spændingen fra bilen gennem en passende stor
diode 50 Volt/50 Amp,
som kan købes for ca. 25 kroner, og et relæ som først tillader spænding til
cv når køretøjets motor arbejder.
På den måde kan man bare bruge løs af akkumulatoren i cv og så lade næsten
op når man kører.
Man bruges altså ikke af bilens akkumulator når man holder stille, da relæet
har afbrudt forbindelsen til cv.
Man skal nok ikke regne med mere en ca. 5 til 10 Amp pr time når man kører i
oplading af camping vognens aku.
Husk at der er et tab på 40% ved opladning, skal man have 10 Amp puttet i
akuen skal der lades med 14 Amp.

Med venlg hilsen

Ole M

"Gismo" <baatnakkedummy@hotmail.com> wrote in message
news:3d933c56$0$11446$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Har jeg ret i at man kun har brug for et batteri i CV hvis ikke ønsker at
> benytte 220V på pladserne?
>
> Vi bruger bilens batteri når vi kører så langt at vi skal overnatte, og
har
> altid kunnet starte næste morgen.
>
> Gismo
>
>



sogs (30-09-2002)
Kommentar
Fra : sogs


Dato : 30-09-02 22:42


"Ole M" <om@ifom.dk> skrev i en meddelelse
news:an6eah$1950$1@news.cybercity.dk...
> Hej til alle som vil kikke med.
>
> Man kan jo altid bruge bilens batteri (akkumulator) sålænge man ikke
bruger
> så meget at man ikke kan starte.
> Kikker vi lidt på forbrug, så bør man ikke bruge mere end ca.halvdelen at
> akkumulatorens strøm,
> for at være sikker på at starte igen. (Men ikke om vinteren, her skal man
> passe meget på)
> Hvis man har en 60 AH akkumulator og kun vil tømme den halvt, så er der
ca.
> 360 watt at bruge af, spænding gange strøm.
> 4 lamper a 12 Watt der brænder i 4 timer bruger så 48 Watt. Her er vi i
> sikkerhed.
> Bruger man indbygget køleskabet på 12 Volt, som ca. bruger 120 Watt i
timen,
> så er vi ikke længere i sikkerhed.
> Er det et lille bærbart skab, som bruger ca. 48 Watt, skal man til at
tænke
> sig om. 360 Watt divideret med 48 Watt er ca. 7½ time.
> Har man indbygget akkumulator i cv, skal der findes en mulighed for at
> oplade den igen.
> Enten fra bilen eller fra 230 Volt og det første kan være en dyr løsning
> hvis man skal gøre det 100% korrekt.
> En 8/10 dels løsning er at tage spændingen fra bilen gennem en passende
stor
> diode 50 Volt/50 Amp,
> som kan købes for ca. 25 kroner, og et relæ som først tillader spænding
til
> cv når køretøjets motor arbejder.
> På den måde kan man bare bruge løs af akkumulatoren i cv og så lade næsten
> op når man kører.
> Man bruges altså ikke af bilens akkumulator når man holder stille, da
relæet
> har afbrudt forbindelsen til cv.
> Man skal nok ikke regne med mere en ca. 5 til 10 Amp pr time når man kører
i
> oplading af camping vognens aku.
> Husk at der er et tab på 40% ved opladning, skal man have 10 Amp puttet i
> akuen skal der lades med 14 Amp.
>
> Med venlg hilsen
>
> Ole M
>
> "Gismo" <baatnakkedummy@hotmail.com> wrote in message
> news:3d933c56$0$11446$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> > Har jeg ret i at man kun har brug for et batteri i CV hvis ikke ønsker
at
> > benytte 220V på pladserne?
> >
> > Vi bruger bilens batteri når vi kører så langt at vi skal overnatte, og
> har
> > altid kunnet starte næste morgen.
> >
> > Gismo


Der er også et par vise ord på

http://www.campingferie.dk/h7_campingvogne/s/batteriet.asp#booster

mvh sten




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste