Andet multimedie
Illustrator - understreg tekst
Fra : hcma

Dato : 26-09-02 15:23

Hvordan laver man understreget tekst i stil med Word's: Marker tekst -
Ctrl+u ????
Jeg ved godt at jeg bare kan tegne en streg og trække den op under teksten.
Men er der ikke en mere smart måde?

m v h
HC

Fra : Madsen

Dato : 26-09-02 19:25

hcma skrev:

> Hvordan laver man understreget tekst i stil med Word's: Marker
> tekst - Ctrl+u ????
> Jeg ved godt at jeg bare kan tegne en streg og trække den op under
> teksten. Men er der ikke en mere smart måde?

Du har i Illustrator ikke mulighed for at gøre en tekst kunstig
fed, kursiv fed/kursiv, understreget osv. som du f.eks. kan i Word.
Når du gør en tekst fed i Word så vil Word blot smide en outline
på hver enkelt bogstav, men det er langt fra sikkert at den sam-
tidig vil rykke bogstaverne længere fra hinanden så teksten stadig
bliver lige let at læse. På samme måde vil den også blot tippe
hver enkelt bogstav lidt på skrå hvis du vælger kursiv, men det
får du (heldigvis) ikke lov til i Illustrator.

Den største årsag til at du ikke kan det i Illustrator er, at det
faktisk ikke er ret smart blot at gøre en tekst kunstig fed, kursiv
osv. da det ofte vil resultere i at teksten bliver svær at læse på
tryk eller print. Skal en tekst f.eks. gøres federe så kræves det
en ændring af hele skriftsnittet for at bevare læsbarheden. Det har
Microsoft bare ikke fattet endnu.

Ovenstående er årsagen til at du ikke kan vælge understreget på
langt de fleste fonte i Illustrator for der findes ikke ret mange
fontserier hvor understreget er med i serien.
Hvis du finder en fontserie som har understreget i serien, så kan
du også vælge understreget i Illustrator. Understreget vil være
tilgængelig på samme måde som fed, kursiv osv. er det, hvis du
har installeret en fontserie som har både fed og kursiv med i
serien. <http://home18.inet.tele.dk/madsen/illustrator/font.png>
På ovenstående screenshot kan jeg vælge imellem Roman, Italic,
Bold osv. fordi at jeg har installeret en hel fontserie som har
disse forskellige skriftsnit i serien (i dette tilfælde serien
Frutiger).

Jeg har engang haft en font installeret som havde understregning
med i serien, men den har jeg ikke mere og kan ikke huske navnet
på den, men der findes sikkert flere fontserier som har under-
streget den med i pakken.

Madsen.

Fra : Digit

Dato : 26-09-02 20:19

"Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev

> [...]
| tryk eller print. Skal en tekst f.eks. gøres federe så kræves det
| en ændring af hele skriftsnittet for at bevare læsbarheden. Det har

Jeg har skrevet et hav af opgaver, rapporter etc. med "good old" word, og
har da også benyttet mig flittigt at både fed og kursiv (kunstigt), og helt
ærligt, det fungerer altså glimrende. Misforstå mig ikke; du har helt
sikkert ret i at knipnings- spatieringstabeller går fløjten... men det
kræver (somregel) en grafiker eller anden grafisk/typografisk erfaren person
at spotte det, forstået på den måde at resten af befolkningen er lidt a la
"nå ja, og hva' så?". Det er selvfølgelig detaljer der ikke kan tillades
professionelt, men word er vel også hr. og fru Jensens skriveredskab.
Dette er langt fra emnet, men jeg blev lidt provokeret af dit udfald...
beklager ;)

/Digit

Fra : hcma

Dato : 26-09-02 20:32

> [...]
> hver enkelt bogstav lidt på skrå hvis du vælger kursiv, men det
> får du (heldigvis) ikke lov til i Illustrator.

Tak for svaret Madsen.
Jeg fik det at vide, som jeg skulle og slipper for at lede unødigt efter
funktionen.
m v h
HC

Fra : Madsen

Dato : 26-09-02 20:38

Digit skrev:

> [...]
> Det er selvfølgelig detaljer der ikke kan tillades professionelt,
> men word er vel også hr. og fru Jensens skriveredskab.

Rigtigt og Illustrator er ikke redskabet til Hr. og Fru Jensen.
Det henvender sig nærmere til grafikeren/typografen.

> Dette er langt fra emnet, men jeg blev lidt provokeret af dit
> udfald... beklager ;)

Det var ikke min mening at provokerer med min udtalelse. Prøvede
blot at forklare hvorfor jeg ikke tror at Illustrator har muligheden,
men kunne godt se bagefter, at jeg måske trådte lige lovlig hårdt på
Word. Det beklager jeg.

Madsen.

Fra : hcma

Dato : 26-09-02 22:50

> [...]
> blot at forklare hvorfor jeg ikke tror at Illustrator har muligheden,
> men kunne godt se bagefter, at jeg måske trådte lige lovlig hårdt på

Du behøver ikke undskylde. Jeg læste det i den ånd, jeg tror det var
skrevet.
ByeBye
HC