Ekstern/Intern CSS Validering ?
Fra : Charlotte Gørtz

Dato : 26-09-02 14:43

Hej

Jeg har fået valideret nogle eksterne style-sheets med denne
validator: http://jigsaw.w3.org/css-validator/

Da jeg har haft en del problemer med at holde styr på css er jeg
begyndt at bruge in-line/embedded altså med style attributten.

Jeg er ikke sikker på hvordan jeg får det valideret. Når html'en
bliver valideret checker den så også "internt" css ?

Hvis ikke hvordan skal jeg gøre for at få det valideret ?

Charlotte

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels Andersen

Dato : 26-09-02 14:47

Charlotte Gørtz wrote in <amv2s8$pj4$1@sunsite.dk>:
> Jeg er ikke sikker på hvordan jeg får det valideret. Når html'en
> bliver valideret checker den så også "internt" css ?

Nej. Du kører bare CSS-validatoren på din side... :)

Når du har kørt HTML-validering er der vist en knap til det...

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Charlotte Gørtz

Dato : 26-09-02 16:47

Niels Andersen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nej. Du kører bare CSS-validatoren på din side... :)
>
> Når du har kørt HTML-validering er der vist en knap til det...

> [...]

Hej

Har prøvet før at lave CSS validring på html'en. Men jeg har åbenbart
"glemt" at scrolle ned. Øv det ville nok være nemmere hvis jeg havde
fået rettet nogle fejl tidligere.
Der er flere fejl (Der er en del med Parse error) og jeg ved godt at
jeg måske burde få renset dem ud inden jeg spørger om denne fejl. Er
der noget galt i min DTD, eller a:link ?
Jeg troede denne fejl var fordi den forventede et "rent" css
dokument.
Line: 9
Parse error - Unrecognized : <?xml version="1.0"
encoding="iso-8859-1"?> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0
Strict//EN" "DTD/xhtml1-strict.dtd"> <html
xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="da"> <head>
a:link
{color:navy;background-color:white;text-decoration:none;font-weight:b
old;}

De efter følgende a:visited, a:hover, a:active får jeg ikke fejl på.
Jeg får "Congratulations, this document validates as XHTML 1.0
Strict!" på selve html valideringen.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 26-09-02 17:40

Thu, 26 Sep 2002 15:46:58 +0000 (UTC), skrev Charlotte Gørtz
<cgoertzdk@yahoo.dk>:

> [...]
>Parse error - Unrecognized : <?xml version="1.0"
>encoding="iso-8859-1"?> <!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0

Formentlig en fejl i cssvalidatoren, den kan godt validere med
andre doctyper, hvor css er i <head>

Fra : Charlotte Gørtz

Dato : 26-09-02 19:06

Knud Gert Ellentoft wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> <cgoertzdk@yahoo.dk>:

> Formentlig en fejl i cssvalidatoren, den kan godt validere med

Hej
Jeg får også fejlen med en anden DTD, men de er ikke konsistente. Enten har
jeg lavet en mystik fejl et eller andet sted,- ellers kan det jo være
cssvalidatoren har en dårlig dag

Fra : Claus Sørensen

Dato : 26-09-02 19:40

Charlotte Gørtz wrote:

> [...]
>
> De efter følgende a:visited, a:hover, a:active får jeg ikke fejl på.
> Jeg får "Congratulations, this document validates as XHTML 1.0

Har du prøvet at sætte <!-- og --> inden for selve <style> og </style>:

<!--
a:link
{color:navy;
background-color:white;
text-decoration:none;
font-weight:bold;}
-->

De herligste hilsner

Fra : Charlotte Gørtz

Dato : 26-09-02 18:58

Claus Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Har du prøvet at sætte <!-- og --> inden for selve <style> og </style>:

> <!--
&gt; a:link
&gt; {color:navy;
&gt; background-color:white;
&gt; text-decoration:none;
&gt; font-weight:bold;}
&gt; -->

> De herligste hilsner
> --
> Claus Sørensen Jeg vil leve i en verden, hvor al kommunikation
> [...]

Hej Claus
Jeg prøvede på et andet dokument med anden DTD. Samme problem, men kun
med den ene fejl.
Congratulations, this document validates as XHTML 1.0 Transitional!
Dette document indeholder det samme a:link, nu brokker den sig over body
{..} altså det der sår lige efter <style type="text/css">
Men der kommer forskellige fejl-meddelser...

Errors
Line: 8 Context : #Header
Parse error - Unrecognized : <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"DTD/xhtml1-transitional.dtd"> <html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"
type="text/css"> <!-- bla bla body {background-color:#ffffff;}

Jeg prøvede også med <style type="">
Line: 8 Context : provide services , including project initiation ,
planning , staffing , finance , strategies
Højst uventet , ingen af de ord er indeholdt i dokumentet.

Og i næste forsøg med <style type="">
Line: 8
Parse error - Unrecognized : <?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1"?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.....

og igen med
Line: 8 Context : Þñ¾ü’´úíÚ¤

Fra : Claus Sørensen

Dato : 26-09-02 20:49

Charlotte Gørtz wrote:

> [...]
> {..} altså det der sår lige efter <style type="text/css">
> Men der kommer forskellige fejl-meddelser...

Kunne du ikke henvise til hele dokumentet eller i det mindste hele hovedet
(til og med </head>).

Det er altså lettere at finde fejl i originalen end de udpluk som W3Cs
validator giver.

De herligste hilsner

Fra : Charlotte Gørtz

Dato : 26-09-02 19:35

> [...]
> (til og med </head>).
>
> Det er altså lettere at finde fejl i originalen end de udpluk som W3Cs

Jo og tak hjælp. Her er det:

<head>
<title>Birthe og Jans bryllup</title>
body {background-color:#ffffff;}
h1 {color: #000000;background-color:#ffffff;}

a:link
{color:blue;background-color:#ffffff;text-decoration:none;font-weight:bold;}
a:visited
{color:purple;background-color:#ffffff;text-decoration:none;font-weight:bold;}
a:hover
{color:#3399FF;background-color:#ffffff;text-decoration:none;font-style:italic
;font-weight:bold;}
a:active
{color:silver;background-color:#ffffff;text-decoration:none;font-style:italic;
font-weight:bold;}

ul {list-style-image: url("dot.jpg")}
img{border:none}

#logo
{
position:absolute;
top: 0px;
left: 0px;
width: 111px;
border-width: thick;
border-style: dotted;
border-color: silver;
color:#000000;
background:#ffffff;
}

#menu
{
position:absolute;
top: 150px;
left: 0px;
width: 150px;
border-width: 0px;
border-style: dotted;
border-color: silver;
background:#ffffff;
color:#000000;
}

</head>

Fra : Claus Sørensen

Dato : 26-09-02 22:18

Charlotte Gørtz wrote:

> Jo og tak hjælp. Her er det:
>
> <head>
> <title>Birthe og Jans bryllup</title>

Du glemte nu noget af det vigtigste. Nemlig de tre øverste linjer (men de
var heldigvis i et af dine andre indlæg).

Det der er galt er ganske enkelt din DTD-henvisning, som skal være placeret
i den URI (filsti eller internetadresse), som du har angivet:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">

Du havde bare nøjes med "DTD/xhtml1-strict.dtd" i den nederste linje og
havde ikke placeret filen xhtml1-strict.dtd i kataloget DTD.

De herligste hilsner

Fra : Charlotte Gørtz

Dato : 26-09-02 23:19

> [...]

> De herligste hilsner
> --
> Claus Sørensen Jeg vil leve i en verden, hvor al kommunikation

Det tror jeg bliver ved med, så jeg også kan få valideret html'en. CSS
giver desuden samme fejl.

Line 3, column 0:
http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
^Error: name start character invalid

Line 3, column 0:
http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
^Error: cannot continue because of previous errors

Fra : Rune Glerup

Dato : 26-09-02 23:27

Charlotte Gørtz skrev:

> Line 3, column 0:
> http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
> ^Error: name start character invalid

Måske har du glemt et "

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Claus Sørensen

Dato : 27-09-02 00:18

Charlotte Gørtz wrote:

> [...]
>
> Line 3, column 0:
> http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
> ^Error: cannot continue because of previous errors

Jeg får ingen fejl. Hverken i HTML- eller CSS-validatoren.

Du kan se (og eventuelt kopiere fra) det testside, som jeg har ud fra den
kode, du gav mig her i gruppen:

http://std.chbs.dk/nyhedsgrupper/goetz.html

De herligste hilsner

Fra : Charlotte Gørtz

Dato : 27-09-02 10:05

> [...]
>
> De herligste hilsner
> --
> Claus Sørensen Jeg vil leve i en verden, hvor al kommunikation

Jeg plejer at validere via "by upload" og får samme mærkelige fejlmeddelse. Når
jeg validerer via uri får jeg korrekt meddelse: Please, fix your system
identifier (URI) in the DOCTYPE rule. Så css validering via upload har vist en
bug.
Men jeg skal have rettet mine DTD'er. Mange tak for hjælpen.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 26-09-02 21:28

Som default går den ud fra at det er et externt stylesheet. Du skal
selv vælge den anden type.

Fra : Charlotte Gørtz

Dato : 26-09-02 23:27

Jens Peter Karlsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> Som default går den ud fra at det er et externt stylesheet. Du skal
> selv vælge den anden type.

Hvordan/hvor gør jeg det ? Jeg har vist prøvet at trykke/klikke på
alle muligheder.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 27-09-02 13:07

Det ser ud til at det ikke længere er nødvendigt. Havde ikke lige
checket.

Fra : jopa

Dato : 26-09-02 14:55

"Charlotte Gørtz" skrev bla

> Da jeg har haft en del problemer med at holde styr på css er jeg
> begyndt at bruge in-line/embedded altså med style attributten.

Det er da nærmest som at gå baglæns
Det må da være noget lettere at styre eksternt, men ok dig om det.

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Charlotte Gørtz

Dato : 26-09-02 17:01

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Charlotte Gørtz" skrev bla

> Det er da nærmest som at gå baglæns
> Det må da være noget lettere at styre eksternt, men ok dig om det.
>
> jopa

Jep,- jeg går baglæns i erkendelse af at jeg ikke kunne styre det. En
klar ulempe er at jeg skal rette de samme fejl i en masse dokumenter.
Men det kan måske lære mig at gøre det rigtigt .

Men der er en fordel ved at bruge internt css. Ved brug af frames kan
man nogle gange opleve at en af "filerne" ikke bliver vist. Samme
risiko bliver mimimeret ved ikke at bruge eksterne css'er.