Printer - Ethernet
Fra : Niels Prins

Dato : 26-09-02 07:13

Firmaet har købt en Xante Filmaker 4 printer. Nu er problemet at
ethernetkablet der sad i den tidligere printer ikke virker med den nye
printer. Længden på det eksisterende kabel er ca 10 m, hvis jeg prøver
et kortere kabel virker alt som det skal så jeg har etableret en løsning
med 2 kabler af 5m og en gammel 10mb hub imellem og alt virker. Med det
lange kabel kan maccen godt se printeren (OS 9.x) men printjobbet bliver
aldrig sendt til printeren. Jeg har prøvet de kombinationer jeg kan
komme i tanke om med forskellige switche (10/100 mb), forskellige porte
på switchen (Asante 10/100), forskellige kabler og det eneste jeg kan
komme frem til er at det er længden på kablet mellem printer og switch
der er årsagen. Kablerne jeg bruger er Cat 5 kabler jeg selv monterer
stik på og det har hidtil fungerer upåklageligt. Noget bud på en løsning
så printeren kan benytte lange kabler?

Hilsen Niels

Fra : Henrik G. Jacobsen

Dato : 26-09-02 07:40

in article niels_antispam_-DAE1A9.08125726092002@news010.worldonline.dk,
Niels Prins at niels_antispam_@nprins.dk wrote on 26/09/02 8:12:

> [...]
> der er årsagen. Kablerne jeg bruger er Cat 5 kabler jeg selv monterer
> stik på og det har hidtil fungerer upåklageligt. Noget bud på en løsning

Der er nok kun to muligheder:

1. Du prøver én gang til med et nyt langt kabel som du ved virker et andet
sted i firmaet. Hvis dette kabel virker så er det nok det hjemmelavede kabel
som er defekt af en eller anden ukendt grund. Du kan jo dobbelttjekke det
hjemmelavede kabel og se om ikke det også skaber problemer andre steder.

2. Du køber sådan et lille forlængerstik, det er en lille plastikboks, ca
halvt så stor som en tændstikæske. Boksen har to rj45-hunstik, så man kan
bruge det til at samle to kabler som er for korte til et enkelt og længere
kabel. Så sparer du ærgelsen ved at have glemt at tænde for huben, og det
sker jo nok en dag. Den lille plasticboks koster vel 30-40 kr.

Fra : Niels Prins

Dato : 26-09-02 11:23

In article <B9B8784B.9CE5%nospam@brakmark.dk>,
"Henrik G. Jacobsen" <nospam@brakmark.dk> wrote:

> [...]
> hjemmelavede kabel og se om ikke det også skaber problemer andre steder.

Det lange kabel er testet på netværket og virker upåklageligt når jeg
skal connecte til andre computere + det har siddet i den gamle printer
uden problemer i flere år.

Jeg har også testet med et andet langt kabel der virker fint på
netværket men ikke til denne printer.

Kan der være problemer med "støj" på netværket som de øvrige
computere/printere (12 maccer/3 printere ) ikke har problemer med men
den nye printer er følsom over for?????? med andre ord - hvad er det man
skal være specielt opmærksom på når man etablere et ethernet, for at få
mest muligt ud af netværket.

Niels

Fra : sunsite.auc.dk

Dato : 26-09-02 17:24

Én ting som kan have stor betydning er skærmning af kablet. Hvis du eks.
bruger et STP (shielded twisted pair) kabel et sted og UTP (Unshielded
twisted pair) et andet sted kan det give nogle besynderligheder. Man må
helst ikke blande de to typer kabler i samme net.
Noget andet kan være en alm strøminstallation som løber langs dit lange
kabel. Det kan også give anledning til besynderligheder.

Blot et gæt...

Mvh
Benjamin

Fra : Niels Prins

Dato : 27-09-02 00:42

In article <amvcam$10h$1@sunsite.dk>,
"sunsite.auc.dk" <tylkum@hotmail.com> wrote:

> [...]
> Noget andet kan være en alm strøminstallation som løber langs dit lange
> kabel. Det kan også give anledning til besynderligheder.

Alle kabler i netværker er UTP cat5 kabler, og der er ingen strømførende
ledninger i ledningskassen hvor kablet løber (eller hvad et kabel nu
gør).

Er der fordele ved STP kabler fremfor UTP? Nu tænker jeg også på hvad
fremtiden bringer. Skal man have andre kabler for at etablere et gigabit
netværk? - eller er det kun et spørgsmål om netkort og switche.

> Blot et gæt...

og et ret godt gæt. Det med de strømførende er værd at tjekke igen men
jeg er 98% sikker på at det ikke er problemet.

Niels

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-09-02 01:16

In article
<niels_antispam_-7D10B8.01420927092002@news010.worldonline.dk>,
Niels Prins <niels_antispam_@nprins.dk> wrote:

> Skal man have andre kabler for at etablere et gigabit
> netværk? - eller er det kun et spørgsmål om netkort og switche.

Det skal gerne være cat5E-kabel.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 26-09-02 09:16

> [...]

> der er årsagen. Kablerne jeg bruger er Cat 5 kabler jeg selv monterer
> stik på og det har hidtil fungerer upåklageligt. Noget bud på en løsning

Det kan da være 90 meter uden at det giver gnøf.

Jeg har da købt både 25 og 50 meters kabler hos Zitech, som virker
upåklageligt.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 26-09-02 11:42

In article
<niels_antispam_-DAE1A9.08125726092002@news010.worldonline.dk>,
Niels Prins <niels_antispam_@nprins.dk> wrote:

> Noget bud på en løsning så printeren kan benytte lange kabler?

Det lyder som om du ikke monterer kablerne rigtigt. Et fejlmonteret
kabel kan (muligvis) godt fungere på 10Mbit, men ikke på 100Mbit.

Fra : Niels Prins

Dato : 27-09-02 00:33

In article <newsspam4-7EDB59.12414626092002@dtext.news.tele.dk>,

> [...]
>
> Det lyder som om du ikke monterer kablerne rigtigt. Et fejlmonteret
> kabel kan (muligvis) godt fungere på 10Mbit, men ikke på 100Mbit.

Hvordan kan man montere dem forkert? - det jeg altid har gjort er at
sørge for at de 8 ledere er ens monteret i begge stik - det eneste
problem jeg kan se (dermed ikke sagt at jeg er altseende) opstår hvis
man ikke får klemt stikket ordentligt på ledningen, så der ikke er
ordentlig kontakt.

Jeg havde et tilsvarende problem for nogle år siden da firmaet købte
sine første iMacs. Det daværende netværk var monteret med cat 3 kabler
og der var præcist det samme problem at hvis kablerne blev for lange
kunne iMac'en ikke komme på netværket. Dengang blev problemet løst ved
at jeg skiftede alle kabler ud med cat5 kabler og siden har der ikke
været problemer - altså før nu. Alle kabler er UTP cat5 kabler som jeg
selv har monteret.

Kan man forestille sig forskellige kvaliteter af cat5 kabler? - jeg
tænker på selve kablet og dets evne til at lede - ikke monteringen af
stikkene.

Hvordan måler man et kabel for at tjekke der er "nok" hul igennem?

Niels

Fra : Martin Edlich

Dato : 27-09-02 01:15

In article
<niels_antispam_-346615.01325127092002@news010.worldonline.dk>,
Niels Prins <niels_antispam_@nprins.dk> wrote:

> Hvordan kan man montere dem forkert?

Ved at ikke sætte ledningerne rigtigt i stikkene. Lederne er parsnoede
(Twisted Pair), og det forhold skal gerne bibeholdes i stikkene. Den ene
af lederne i parsnoningen er der kun for at mindske støj.

Du har 8 "huller" i stikkene og 4 par ledere, du monterer så lederne så
det første par går i hul 1 og 2, det næste par i 2 og 3 osv.

Skal det være helt korrekt, så monterer du dem således (stikket holdes
med låsen nedad og den ende lederne går ind i ind mod dig selv):
Fra venstre mod højre.

1 Hvid/grøn
2 Orange
3 Hvid/grøn
4 Blå
5 Hvid/Blå
6 Grøn
7 Hvid/brun
8 Brun

Fra : Niels Prins

Dato : 27-09-02 08:49

In article <newsspam4-76A911.02145827092002@dtext.news.tele.dk>,

> Du har 8 "huller" i stikkene og 4 par ledere, du monterer så lederne så
> det første par går i hul 1 og 2, det næste par i 2 og 3 osv.

Hvilket er hvad jeg gør??

> Skal det være helt korrekt, så monterer du dem således (stikket holdes
> med låsen nedad og den ende lederne går ind i ind mod dig selv):
> [...]

Kan rækkefølgen gøre nogen forskel?? - Jeg ender altid med at montere
stikket som ledningerne ligger sig lettest. I stil med
Blå - hvid/blå
Grøn - Hvid/grøn
Orange - Hvid/orange
Brun - Hvid/brun
Som jeg har forstået det er det eneste krav at lederne er ens monteret i
de 2 stik.

Niels

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 27-09-02 10:14

Niels Prins <niels_antispam_@nprins.dk> writes:

> der er årsagen. Kablerne jeg bruger er Cat 5 kabler jeg selv monterer
> stik på og det har hidtil fungerer upåklageligt. Noget bud på en løsning
> så printeren kan benytte lange kabler?

Har du prøvet at lave et nyt 10 meter kabel? Hvis du ikke har
hivesikret dem, kan du have hevet en leder ud.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Niels Prins

Dato : 27-09-02 14:42

In article <kklm5n7q2h.fsf@mimer.null.dk>,
thunderbear@bigfoot.com (Thorbjørn Ravn Andersen) wrote:

> Har du prøvet at lave et nyt 10 meter kabel? Hvis du ikke har
> hivesikret dem, kan du have hevet en leder ud.

Yes - er prøvet. Det jeg gør nu er at købe et færdigmonteret cat5E kabel
for at se om det gør en forskel.

Niels

Fra : Flemming Rubini

Dato : 01-10-02 20:48

Niels Prins <niels_antispam_@nprins.dk> wrote:
> Yes - er prøvet. Det jeg gør nu er at købe et færdigmonteret cat5E kabel
> for at se om det gør en forskel.
Good thinking. Det kan ikke betale sig at lave dem selv.
Det kan endda betale sig at bore hullet større i væggen, hvis det er dér
begrænsningen ligger.

vh Flemming Rubini

Fra : Martin Edlich

Dato : 01-10-02 21:02

In article
<1fjduds.13qcedyh6b7ewN%flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk>,
flemming@REMOVE-FJERN-DETTErubini.dk (Flemming Rubini) wrote:

> Good thinking. Det kan ikke betale sig at lave dem selv.
> Det kan endda betale sig at bore hullet større i væggen, hvis det er dér
> begrænsningen ligger.

Enig. Dårlige kabler medfører uforholdsmæssigt (pris/arbejdstimer) meget
bøvl. Bruger man så ovenikøbet installationskabel (fordi det er
billigere), beder man næsten om bøvl.