Kondens tørretumbler.
Fra : Peter

Dato : 26-09-02 06:17

Hej NG.

Vi står for at skulle købe tørretumbler for første gang.
Den flinke mand i forretningen anbefalede varmt, at vi skulle købe
kondensmodellen og fortalte at den faktisk afgiver mindre fugt til rummet
den står i, end en alm. model med aftræk.
Der er tale om en AEG til ca. 6.800 kr.

Er der nogen der ved om det passer, eller iøvrigt kender noget til kondens
tørretumblere?.

Hilsen Peter.

Fra : Vittrup

Dato : 26-09-02 07:31

Vi har haft en kondenstumbler i en del år nu og har ikke haft problemer med
fugt. Den bruger vist lidt mere strøm end en aftræks model men giver en del
varme ud i rummet.

Hvis man ikke i forvejen har aftræk i væggen, kan man jo også slippe for det
med en kondenstumbler.

Tjek markedet lidt ud. Der er stor forskel på modeller og så sandelig også
forskel på priserne afhængigt af hvor du køber dem - og hvor god du er til
at "prutte" om prisen.

Tænk & Test havde vist en lille test om sådan nogle på et tidspunkt...

Søren

Fra : Per Arleth

Dato : 26-09-02 07:36

I princippet sker der det samme ved en kold snaps eller vinduer. Den varme
fugtige luft passerer forbi et køleelement, hvor fugten fortætter til vand
og løber bort.

Det samme princip bruges i kondenstørreovne, som bruges til at udtørre
bygninger med.

Så manden har ret! -- Men fortalte han også at det kostede i el?

PAR

Peter <elsbaFJERN@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:vMwk9.4$XE4.255@news.get2net.dk...

Fra : KLH

Dato : 26-09-02 07:37

Vi har også haft kondens tørretumbler i nogle år nu og er også meget
tilfredse med den. Den varmer dejligt op om vinteren (om sommeren har vi
mest tøjet ude alligevel). om den bruger mere strøm, ved jeg ikke, men
fordelen er, at den kan placeres, hvor det skulle være i rummet. Vi har
ingen problemer med fugt (pga. den) snarere tværtimod.

Personligt kan jeg kun anbefale den slags, men som nævnt er der vist stor
forskel i pris og kvalitet, så det skal nok undersøges.

Mvh
KLH

Fra : Howard

Dato : 26-09-02 07:47

> [...]
> Der er tale om en AEG til ca. 6.800 kr.
>
> Er der nogen der ved om det passer, eller iøvrigt kender noget til kondens

Jeg har altid haft kondens tørretumbler, også AEG.

Vi købte et hus her i sommers, dem der vi købte det af, havet en
tørretumbler med aftræk i vaskerummet, og det var meget fugtigt der ude,
lugtet meget jordslået.

Efter vi flyttet ind og brugte vore med kondens, forsvandt fugtigheden i
rummet og lugten.

Carsten

Fra : Michael Joergensen

Dato : 26-09-02 07:56

Peter wrote:
> [...]
> Der er tale om en AEG til ca. 6.800 kr.
>
> Er der nogen der ved om det passer, eller iøvrigt kender noget til kondens

Har ingen erfaring med kondenstumblere, men ved hvordan de virker.

1) En aftrækstumbler afgiver ingen fugt til rummet den står i. Det er jo
derfor der er aftræk (man leder den fugtige luft ud!). Det passer derfor
ikke at en kondenstumbler på det punkt er bedre end en aftrækstumbler.
Derimod kan et andet forhold forårsage at der er en vis udtørrende
virkning på husets luft, idet en aftrækstumbler pumper luft ud af huset.
Denne luft skal erstattes af luft udefra (gennem diverse utætheder i
huset), og i hvert fald i efterårsmånederne er det jo fugtig luft der
kommer ind. På den anden side skal man jo ha' skiftet luften i huset et
vist antal gange i døgnet alligevel, så jeg tror ikke det er en ulempe.

2) En kondenstumbler bruger muligvis mere strøm pr. kg. tøj, men til
gengæld afsættes strømmen som varme, som forbliver inde i huset (hvor
man trods alt i vinterperioden har glæde af denne varme. En
aftrækstumbler afgiver varme til gråspurvene, så jeg tror alt i alt at
det koster ca. det samme for de to typer.

Summa-sumarum - vælg den type der passer dig bedst - enten skal du tømme
kondens-beholderen ind i mellem, eller også skal du leve med en
aftrækskanal med dertil hørende slange.

--
Michael Jørgensen

Warning: Dates in Calendar are closer than they appear.

Fra : Hans Paulin

Dato : 26-09-02 09:43

"Michael Joergensen" <michael.jorgensen@lmd.ericsson.se> skrev i en
meddelelse news:3D92AF6D.8040801@lmd.ericsson.se...

> enten skal du tømme
> kondens-beholderen ind i mellem

....på min - ikke særligt dyre kondenstørretumbler - kan man bare sætte
en slange til, så man ikke skal til at tømme beholderen med regelmæssige
mellemrum...

....derudover fik jeg at vide, at den ikke måtte stå i et helt lukket
rum, da den har brug for (lidt) kølig / fugtig luft for at kunne
fungere...
Hans

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 26-09-02 10:33

> [...]
> Der er tale om en AEG til ca. 6.800 kr.
>
> Er der nogen der ved om det passer, eller iøvrigt kender noget til kondens

Jeg fik en AEG kondenstumbler for 4½ år siden og er vild med den. Den
kostede 5000 kr. i Snehvide.
Det er rigtigt, at den er dyr i strøm, men omvendt sparer man noget på
varmen, hvis man har termostat, for de varmer utrolig godt, så termostaten i
nærliggende rum slår simpelthen fra, sådan var det både i vores gamle
lejlighed og i den nye her.
Her hvor jeg bor nu, har jeg en kæmpestor overdækket altan, så om sommeren
tørrer jeg tøjet udendørs, men om vinteren går det for langsomt, så der
kommer tumbleren i brug.
MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 26-09-02 10:44

> [...]
> Der er tale om en AEG til ca. 6.800 kr.
>
> Er der nogen der ved om det passer, eller iøvrigt kender noget til kondens

Hej Peter,

For ca. tre år siden købte vi en AEG Lavatherm kondenstørrer. Den var
temmelig dyr, men med et forbrug på 1,75 kWh er den ikke dyr i drift. Så
vidt jeg husker kostede den omkring 13.000,- kr. Vi fik på daværende
tidspunkt et EU-tilskud på 4.000,- kr. og Svend Auken gav 1.000,- kr. Det
bragte dyret ned på omkring 8.000,- kr. (Tilskud fordi det på daværende
tidspunkt var den eneste tumbler med energimærket A)
Jeg ved ikke om disse tilskud stadigvæk gælder...
Maskine er testet af Forbrugerinformationen, den kan du se her.
http://www.fi.dk/test/haardehvidevarer/toerretumblere_3_2002/test/005/

Vores står i bryggerset, som ingen vinduer har. Der er ikke fugtigt i
rummet. Vi har dog en ventilator kørende når vi vasker.

Mvh. Renate

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 26-09-02 14:59

"Peter" <elsbaFJERN@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Er der nogen der ved om det passer, eller iøvrigt kender noget til kondens
> tørretumblere?.

Vi "køre" på vores 2., den første en var en Bauknegt m. alt elektronik, var
noget værre SKOD f. den brød sammen i elektronikken kort efter garantiens
udløb+ blæserhjulet flækkede. Den anden er en AEG T50 uden noget elektronisk
"fidumdik" kun et mek. tidsur. Den køre og køre + den afgiver MINDRE fugt
til rummet end den anden da den virkede bedst. Det er bedst hvis der er
mulighed for ventilation evt. til tilstød. lokaler, ellers er det rent
genbrug. Vandet evt. genbruges hvor kalkfrit vand ønskes. BTW du skal ikke
betale det de forlanger for der er en enorm avance på Hå/Hvvare, gå evt. ind
www.pricerunner.dk og se hvad du skal betale der, mere skal du
IKKE betale. Jeg fik vores 1800,- ned og kunne godt få den længere ned, men
valgte at handle lokalt.istedet.

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 26-09-02 18:48

Peter wrote:

> [...]
> Der er tale om en AEG til ca. 6.800 kr.
>
> Er der nogen der ved om det passer, eller iøvrigt kender noget til kondens

En generel kommentar, ikke direkte et svar til dit spørgsmål:

Jeg vil mene at hvis man har mulighed for aftræk, skal man ikke vælge kondens
tumbler.
Af hensyn til miljøet. Og elregning osv.
Helst skal man hænge tøjet udendørs.

Når man diskuterer elvarme er det altid "alt for dyrt". Men ikke her, nej.
Det undrer mig.! (Har vist læst alle indlæg der er i gruppen indtil dette
indlæg er skrevet.)

Tak til Michael Jørgensen for lidt fakta.
- Som en kollega siger det: Facts ødelægger enhver diskussion.!

Nyhedsgrupper indeholder for mange useriøse indlæg. (Sikkert ubevidst)

--
Mvh. Jørgen

Prøv noget nyt, læs her: http://www.usenet.dk/

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 27-09-02 18:39

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.sa.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil mene at hvis man har mulighed for aftræk, skal man ikke vælge
kondens
> tumbler.
> Af hensyn til miljøet. Og elregning osv.

Energiforbrugret er ca. det samme og dit indendørs miljø bliver bedre pga.
den smule restfugt der er i afkastet. Du kan selv styre det.

> Helst skal man hænge tøjet udendørs

Hr. Moralist det er ikke os alle det er forunt at have udendørs
tørrefaciliteter, og slet ikke på denne tid af året.
..

> Når man diskuterer elvarme er det altid "alt for dyrt". Men ikke her,
nej.

Der er tale om at genanvende et rest-produkt som du ikke kan være foruden.
Hvis du har arb. OG børn, så har du sansyn.vis een til at tage sig af
vask,tørring,påpladslægning.

- Som en kollega siger det: Facts ødelægger enhver diskussion.!

Facts ødelægge ingenting, det er FORTOLKNINGEN som ødelægger. Jeg
foretrækker altid min egen.

> Nyhedsgrupper indeholder for mange useriøse indlæg. >
Incl. dette.