Fra tråden Olio 3 kapslerne (min mening ik~
Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 25-09-02 22:57

"Web Woman" <anaeitis @ pc.dk> skrev i en meddelelse
news:3d91fc99$3$11442$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

Kære Lisbeth
Indlægget er ikke kun henvendt til dig men dit ID det blev det.

> Skærer vi helt ind til benet, så handler overvægt om, at man indtager
flere
> kalorier end man forbruger. Og vægttab handler om at gøre forbruget større
> end indtaget.

Nu tror jeg nok at de fleste normal tænkende har fattet ovenstående for det
er blevet skrevet mange gange i denne tråd og i denne gruppe. Nu skal I
endelig ikke misforstå mig for jeg er helt enig i ovenstående.

Det jeg ikke enig i er at I betragter dette som værende løsningen på et vægt
problem og hvis det var så nemt ville der jo ikke være nogle fede mennesker.

Den erfaring jeg har fået fortæller mig at problemet ligger et helt andet
sted. Jeg deler overvægtige op i to grupper, dem der vejer 5-10 kg for meget
og kan holde den vægt og så de fede som virkelig har et STORT vægt problem
og måske øger de den vægt med 10 kg pr. år. Den først gruppe har enlig
rimelig kontrol over deres vægt for de stiger jo ikke i vægt, her kan
årsagen være mange ting, arbejde, manglede tid og motion osv. osv.

Den anden gruppe som jeg selv høre til er noget helt andet, her er det
forholdet til mad der er problemet eller at mad bliver brugt som medicin,
det handler ikke om manglende motion for man vejer ikke 70-80 kg for meget
fordi man ikke dyrker motion det gør man fordi man spiser mere end man
forbrænder MEGET MERE så meget at end ikke motion kan rede dette.

Det er meget få overvægtige mennesker der er overvægtige af fysiske årsager
(stofskifte, dårlig ryg, brækket ben osv.)

Min påstand er at meget overvægtige mennesker har et psykisk problem på et
større eller mindre plan, altså en psykisk årsag til at man overspiser og
har så forkert et forhold til mad. Nu må I igen ikke misforstå, jeg siger
ikke at alle fede skal på psykiatrisk hospital slet ikke men man bliver NØD
til at kikke på dette og her hjælper det ikke at sige at man bare skal spise
mindre og bevæge sig mere, Vi ved det godt og nogle gange har jeg på
fornemmelse at mange tror at fordi vi får meget fedt på kroppen så mindskes
hjernen med tilsvarende lav IQ. Det er ikke tilfældet og problemerne ligger
meget dybere og det er her der først skal tages fat.

Gruppens mantra, ja selvfølgelig skal den med men det hjælper ikke en skid
hvis den står alene, vi skal ind til roden og først løse problemet/årsagen
til at vi fede overspiser.

> En depression tager heller ikke skade af motion og sunde spisevaner. Tvært
> imod *S*

Jeg er ked af at skulle skrive dette men du ved ikke hvad du snakker om.

Jeg selv har en sygdom/diagnose der hedder "Bipolar affektiv sindslidelse"
også kaldet Maniodepressiv så jeg ved hvad jeg skriver om (ikke på det
videnskabelige plan) men sådan nede på jorden og mærke på kroppen plan.

Før jeg fandt ud af hvad der var galt og kom i medicinsk behandling var en
depression for mig noget med 3-6 måneder på sofaen og det eneste højdepunkt
på dagen var når jeg skulle spise og altid for meget, hvad mon det gør ved
ens vægt .

En sådan tilstand er noget af det mest invaliderne der findes, man mister
sit arbejde og familien kommer på hård prøve (nogle mister den) både psykisk
og økonomisk.

Når det så endelig lysner og som jeg også er manisk så eksplodere jeg i en
energi rus uden lige. Her starter jeg tvivlsomme projekter med deraf
medfølgende økonomiske problemer som igen er en katastrofe for ens familie.

Efter en anden depressiv periode var min vægt kommet op på 127 kg, og nu ved
jeg at jeg var dybt manisk da jeg satte projekt "tab mig" i gang, efter 3
måneder var jeg nede på en vægt på 87 kg (mener tallene var sådan cirka) 2
kg fra min ideal vægt. Jeg læste mange (ca. 20) bøger om kost og jeg dyrkede
uhæmmet motion men efter 3 måneder var jeg træt og gled ind i en dyb
depression igen og jeg kan den dag i dag ikke huske hvordan jeg kom fra
motions cykle til sofaen.

Efter to indlæggelser (første gang i en måned og anden gang i 9 måneder) og
medicinsk behandling vågner jeg op og ser mit liv ligge i ruiner og jeg
vejer nu ca. 160 kg.

Hvorfor skriver jeg alt dette?

Fordi jeg vil prøve at forklare at det hjælper ikke at fortælle at man bare
skal spise mindre end man forbrænder man er nød til at finde årsagen til at
man overspiser og helbrede dette og når dette er sket kan man bruge "spise
mindre og dyrke motion = vægttab" ikke før.

Jeg er nu i medicinsk behandling og har nu været stabil i næsten et halvt år
og er derfor nok det man kan kalde "rask", derfor er årsagen til min
overvægt nu væk og det må være på tide at jeg gør noget ved den, den eneste
lille blokade der ligger er at jeg jo ved at når jeg har tabt (som jo er
hårdt arbejde) mig og (gud forbyde det) skulle blive depressiv ville jeg
sætte alle kiloene til igen .

Men det forhindre mig ikke i at starte op mandag den 30-09-02, har meldt mig
ind i mit lokale motions center og er i gang med at lave mad.

Der er meget Tabu i at tale om disse ting som jeg mener kommer før alt andet
men dvs. tv udsendelser har dog gjort en masse ved dette. Jeg mener det er
vigtigt at vi her i gruppen også får taget hul på disse emner og ikke kun
snakker om fedtfattig kost, fedtfattige lagkager, urtete, udrensnings kurer,
dvs. pulver kurer og jeg kunne blive ved. Ikke fordi vi ikke skal snakke om
ovenstående ting slet ikke, men jeg mener at det andet også er vigtigt.

Med venlig hilsen

Henrik

Fra : Carsten Riis

Dato : 25-09-02 23:36

Henrik Bruun-Petersen wrote:

> Nu tror jeg nok at de fleste normal tænkende har fattet ovenstående for det
> er blevet skrevet mange gange i denne tråd og i denne gruppe. Nu skal I
> endelig ikke misforstå mig for jeg er helt enig i ovenstående.

Så er vi to.

> [...]
> rimelig kontrol over deres vægt for de stiger jo ikke i vægt, her kan
> årsagen være mange ting, arbejde, manglede tid og motion osv. osv.

Jeg vil så ikke kalde det årsagen, men et spørgsmål om prioritering.
Man prioriterer arbejde, manglende tid og motion højere end kiloerne.

Jeg tror vi kan være enige om, at den type mennesker som du beskriver
med en stabil overvægt (om den så 5-10-15-20 kilo er for så vidt
ligegyldig) i 99% af alle tilfælde skal lave om på kostvanerne
(herunder: indkøb, tilberedelse, mængder mv.) og kiloerne vil falde af.

> Den anden gruppe som jeg selv høre til er noget helt andet,...

Det er meget modigt af dig at "hoppe ud af skabet"....

Velkommen til.

> Min påstand er at meget overvægtige mennesker har et psykisk problem på et
> større eller mindre plan, altså en psykisk årsag til at man overspiser og
> har så forkert et forhold til mad.

Ja og denne årsag kan man ikke bare komme til bunds med vha.
kostomlægning alene.
Der skal ligesom arbejdes med sammen med læger, psykologer og/eller
psykiatere.

> [...]
> til at kikke på dette og her hjælper det ikke at sige at man bare skal spise

Hmmm, jeg kan kun være enig med dig, at "man kan da bare"-løsningerne
ikke kan bruges på den type mennesker som du taler om.
De skal hjælpes til, selv at finde deres personlige "man kan da
bare"-løsning. At omgangskredsen kommer med "man kan da bare"-løsninger.
Det er ikke hjælp, det er bebrejdninger.

Det er nemmere for dem der har fundet deres "man kan da bare"-løsning at
sige til andre "man kan da bare".

> [...]
> hjernen med tilsvarende lav IQ. Det er ikke tilfældet og problemerne ligger
> meget dybere og det er her der først skal tages fat.

Enig

> Gruppens mantra, ja selvfølgelig skal den med men det hjælper ikke en skid
> hvis den står alene, vi skal ind til roden og først løse problemet/årsagen
> til at vi fede overspiser.

Jep.

Man skal tilgengæld heller ikke afskrive, at man måske kan starte med en
kostomlægning eller ændrede motionsvaner. Det kan jo ske, at der sættes
nogen mekanismer igang i hovedet, som gør at man har lettere ved at tale
om problemet/årsagen.

Jeg tror, at man nogengange skal igang med symptomerne for at kunne
komme ned til årsagen.

> Jeg er ked af at skulle skrive dette men du ved ikke hvad du snakker om.

Jeg tror, at Gitte mener at det ved "lette depressioner" (hvis det er
noget som hedder det) kan hjælpe at komme ud i den friske luft eller på
anden måde bryde den onde cirkel en depression hurtig kan udvikle sig
til.

> En sådan tilstand er noget af det mest invaliderne der findes, man mister
> sit arbejde og familien kommer på hård prøve (nogle mister den) både psykisk
> og økonomisk.

Der er vel flere former for tilstande/afhængiger som gør den slags ting.

Alkoholisme, ludomani, netomani og klassikeren af alle afhængigheder:
narkotika.

> Efter en anden depressiv periode var min vægt kommet op på 127 kg,

Den med de 127 kilo er du ikke alene om.

> Efter to indlæggelser (første gang i en måned og anden gang i 9 måneder) og
> medicinsk behandling vågner jeg op og ser mit liv ligge i ruiner og jeg
> vejer nu ca. 160 kg.

Du kan vel se fremad.... Alene det, at du får skrevet om det gør jo, at
du på eller anden måde har gjort dig klar til et almindeligt "jeg vil af
med kiloerne"-projekt.

Du skriver meget velovervejet og reflekteret over din egen situation, så
på et eller andet plan er du klar til projektet.

> [...]
> lille blokade der ligger er at jeg jo ved at når jeg har tabt (som jo er
> hårdt arbejde) mig og (gud forbyde det) skulle blive depressiv ville jeg

At tabe sig i de størrelser som du har foran dig. Det er fuldtidsarbejde
og mere til.

> Men det forhindre mig ikke i at starte op mandag den 30-09-02, har meldt mig
> ind i mit lokale motions center og er i gang med at lave mad.

Hvorfor ikke idag?

> [...]
> ovenstående ting slet ikke, men jeg mener at det andet også er vigtigt.

Dit indlæg er jo med til at bearbejde tabuet. Du viser, at man kan
snakke om tingene.

Og ja, gruppen her er også beregnet til andet end "har I prøvet...."
eller opskriftsudveksling.

Jeg glæder mig meget til at se mange flere indlæg fra din side.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 26-09-02 01:18

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ligegyldig) i 99% af alle tilfælde skal lave om på kostvanerne
> (herunder: indkøb, tilberedelse, mængder mv.) og kiloerne vil falde af.

Yes, lige det jeg mente du beskrev det bare bedre.

> Det er meget modigt af dig at "hoppe ud af skabet"....
> Velkommen til.

Hvis man søger på google under mit navn og insideout samt nytliv tror jeg
nok vil der komme en masse så helt nyt er det ikke, men det er ikke det hele
der er lige sjovt at læse og det er helt tydeligt at meget af det er skrevet
i mine maniske perioder hvor jeg totalt har mistet jordforbindelsen også
overfor andre mennesker også her i gruppen jeg har f.eks selv mange gange
sagt det samme som jeg her prøver at få dæmpet . Det har været god terapi
for mig at læse tilbage og jeg har lært meget af det.

> [...]

> om problemet/årsagen.
> Jeg tror, at man nogengange skal igang med symptomerne for at kunne

Det har du helt ret i hvis man er istand til at gøre dette så er det den
hurtige vej til succes men det er bare ikke alle der kan gøre sådan.

> [...]
> noget som hedder det) kan hjælpe at komme ud i den friske luft eller på
> anden måde bryde den onde cirkel en depression hurtig kan udvikle sig

Der har vi den igen det kan godt være at den friske luft hjælper men
hvis det ikke er mangel på frisk luft der er årsagen til ens problem så er
det ligesom at pisse i bukserne det bliver hurtigt koldt igen. Også ved
lette depressioner er det svært at få overskud til at gøre det der skal til.

> Der er vel flere former for tilstande/afhængiger som gør den slags ting.
> Alkoholisme, ludomani, netomani og klassikeren af alle afhængigheder:
> narkotika.

Du har fulstændig ret, nu var det bare min historie jeg kunne fortælle og
jeg er godt klar over at mange andre har det meget være end mig. Jeg
betragter faktisk mig som heldig fordi jeg stadig har min familie, jeg nåede
at få en uddannelse som jeg senere kan gøre brug af og til sidst det vil kun
tage mig 7 år af komme af med min gæld.
Det er jo netop alt det onde som kan være skyld i ens overvægt som jeg gerne
vil have at man tænker på inden man begynder på et vægttab for har man ikke
styr på dette vil man støt og roligt (nogle gange hurtigt) tage det hele på
igen, i mit tilfælde blev det til ca. 33 kg i mer` vægt.

> Den med de 127 kilo er du ikke alene om.

Ok

> Du kan vel se fremad.... Alene det, at du får skrevet om det gør jo, at
> du på eller anden måde har gjort dig klar til et almindeligt "jeg vil af
> med kiloerne"-projekt.

Ja jeg ser mere fremad nu end jeg længe har gjort og jeg ved at jeg er klar
til projektet.

> At tabe sig i de størrelser som du har foran dig. Det er fuldtidsarbejde
> og mere til.

Ja og her er jeg igen meget heldig for pr. okt 2001 fik jeg en
førtidspension som jeg selv betragter som en midlertidig pension, jeg får
helt kuldegysninger ved tanken om at være på førtidspension i 25 år (er 40
år). Når jeg er sikker på at jeg med medicin kan være stabil så er det bye
bye pension og godda til et arbejde jeg kan bare ikke nu klare tanken om at
jeg måske igen skal skuffe min familie og arbejdsgiver hvis det skulle gå
galt det har jeg gjort igennem 15-20 år og jeg vil ikke mere.

> Hvorfor ikke idag?

Er du sælger? , det HAR ikke noget med undskylninger at gøre men det er
simpelhen fordi jeg er et svagt menneske og i den første tid skal jeg have
ro og min kone har 35 års fødselsdag på lørdag og derefter skal jeg ikke
noget før december og så har jeg et tik med datoer og mandag.

Jeg håber du har ret.
--
Med Venlig Hilsen
Henrik

Fra : Carsten Riis

Dato : 26-09-02 10:26

> [...]

> helt kuldegysninger ved tanken om at være på førtidspension i 25 år (er 40

Hmmmm, kan man komme af førtidspensionen igen.

Jeg troede, at det var en overførselsindkomst, som man ikke kunne komme
fra igen.

> [...]
> ro og min kone har 35 års fødselsdag på lørdag og derefter skal jeg ikke
> noget før december og så har jeg et tik med datoer og mandag.

ok, det er jo en klassisk overspringshandling, med at projektet starter
på mandag. Og man siger det om tirsdagen efter mandagen igen.

Jeg blev selv mødt med den stereotyp, lige før jeg startede hos DDV, men
forklaringen var for så vidt meget simpel: DDV-mødet er kun om mandagen,
der hvor jeg skal gå.

Jeg undskylder mange gange, hvis jeg kom til at fornærme dig.

Fra : Henrik Bruun-Peterse~

Dato : 26-09-02 17:28

> Hmmmm, kan man komme af førtidspensionen igen.
> Jeg troede, at det var en overførselsindkomst, som man ikke kunne komme
> fra igen.

Nej det er ikke tilfældet, man kan altid sige nej tak til førtidspension.
Kunne man forestille sig at der i løbet af en år række kom en medicin eller
anden behandling som gjorde en rask eller bare istand til at arbejde på fuld
tid.

> ok, det er jo en klassisk overspringshandling, med at projektet starter
> på mandag. Og man siger det om tirsdagen efter mandagen igen.

Ja jeg ved det godt men klare jeg ikke at starte på mandag så havde jeg
heller ikke klaret at starte i dag

> Jeg undskylder mange gange, hvis jeg kom til at fornærme dig.

Slet ikke der skal mere til, jeg er jo på medicin så jeg er helt rolig .

--
Med Venlig Hilsen
Henrik

Fra : Web Woman

Dato : 26-09-02 14:34

"Henrik Bruun-Petersen" <hbp@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Indlægget er ikke kun henvendt til dig men dit ID det blev det.

Helt OK *S*

> Det jeg ikke enig i er at I betragter dette som værende løsningen på et
vægt
> problem og hvis det var så nemt ville der jo ikke være nogle fede
mennesker.

Løsning på et hvilket som helst vægtproblem ER at forbruge mere, end du
indtager af energi.

Det udelukker sørme ikke, at den overvægtige kan være syg, have behov for
medicin, terapi, undervisning, vejledning etc.

At sandheden er enkel, udelukker ikke, at processen med at tabe sig for
nogle er en meget svær proces. Der findes endda dem, for hvem det aldrig
lykkes. Og for nogle af os vil det være en evig og bevidst kamp ikke at
blive overvægtig (igen).

Jeg har ikke på noget tidspunkt hævdet, at det er nemt at tabe sig!
Jeg afviser bestemt heller ikke, at der kan ligge psykiske problemer bag en
overvægt.

Men intet af det rokker ved, at overvægt skyldes, at man har indtaget mere
end man forbruger. Og at vægttab handler om at forbruge mere, end man
indtager.

> Min påstand er at meget overvægtige mennesker har et psykisk problem på et
> større eller mindre plan, altså en psykisk årsag til at man overspiser og
> har så forkert et forhold til mad.

Det har du ganske givet ret i.
Men det rokker heller ikke ved de benhårde fakta om forbrug i forhold til
indtag.

> og her hjælper det ikke at sige at man bare skal spise
> mindre og bevæge sig mere,

Sådan ER det.
Man skal spise færre kalorier og bevæge sig mere. Hvis man vil tabe sig.

At få overskuddet til at handle sådan, behøver dog ikke være nemt.

> Gruppens mantra, ja selvfølgelig skal den med men det hjælper ikke en skid
> hvis den står alene, vi skal ind til roden og først løse problemet/årsagen
> til at vi fede overspiser.

Ikke uenig.

> [...]
højdepunkt
> på dagen var når jeg skulle spise og altid for meget, hvad mon det gør ved

Du bekræfter den påstand, der får dig til at fare i blækhuset.... påstanden
om indtag kontra forbrug af energi.

> [...]
> man overspiser og helbrede dette og når dette er sket kan man bruge "spise
> mindre og dyrke motion = vægttab" ikke før.

Jeg er ikke uenig!

Men jeg kan ikke se, at det på nogen måde er i modstrid med, hvad bla. jeg
har skrevet.

> Der er meget Tabu i at tale om disse ting

Næh.. men det kan være forbandet svært at gøre det. Og det er flot - og godt
tror jeg - at du taler om det.

> [...]
om
> ovenstående ting slet ikke, men jeg mener at det andet også er vigtigt.

Du har ret. Det andet er også vigtigt.

Men det er også vigtigt at holde fast i, at vægttab ikke er et spørgsmål om
den ene eller den anden kur.
Det er ikke et spørgsmål om at få fedtprocent og fedtenergiprocent så langt
ned som muligt. Det er ikke et spørgsmål om at drikke æbleeddike eller sluge
den ene eller anden slags piller.

Mvh. Lisbeth

Fra : zkb

Dato : 27-09-02 15:03

hejsa,
har du så et svar på hvordan man hurtigt og effektivt skal tage sig? jeg
SKAL tabe mig 20-25 kilo, men j har ikke tålmodighed og hver gang går
min kur i vasken. Jeg mangler meget viljestyrke især noget at komme i
gang på. Jeg spurgte lægen og hun ville give mig noget letigen men
nej....det jeg har brug for er hurtige resultater i starten som giver
mig mere motivation...men desværre sker der aldrig noget.
udover det har j læst en masse om slankekure, men min økonomi r ikke
speciel god så jeg tænkte på hvad man skal spise t morgenmad, noget
varieret, som jeg gider at putte i munden. Tit ender det med jeg spiser
noget usundt og morgenen g så har jeg jo ødelagt dagen så jeg fortsætter
i min elendige rutine. Jeg er ved at gå psykisk ned over min vægt, kan
ikke klare det mere. Har ikke noget tøj jeg kan passe! er der nogen af
jer som ved hvor jeg kan få noget slanke medicin udenom min åndssvage
læge? og desuden kender nogle gode lette opskrifter som ikke tager
forfærdelig lang tid?
håber at høre fra jer
knus
zkb

http://www.kandu.dk/

Fra : Web Woman

Dato : 27-09-02 18:22

"zkb" <zkb.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
SKAL tabe mig 20-25 kilo, men j har ikke
> tålmodighed og hver gang går min kur i vasken.
> Jeg mangler meget viljestyrke især noget at komme i

Uden tålmodighed og viljestyrke er det ikke muligt. Drop hellere projektet.
Du er tydeligvis ikke indstillet på at gøre det, der skal til.

Og hvem siger også, at du skal tabe dig?

Mvh. Lisbeth

PS: Vil du ikke være flink at skære det overflødige væk, når du svarer på
indlæg.

Fra : zkb

Dato : 27-09-02 15:04

hejsa,