garantier i forbindelse med edb-hardware
Fra : Martin

Dato : 25-09-02 19:43

Hej ng!

Jeg postede denne meddelse i dk.edb.hardware og blev henvist hertil. Håber
der er nogen som ved noget om dette...

Her er meddelelsen:

Jeg har lige et spørgsmål angående garantien på pc udstyr. Det drejer sig om
en pc som jeg har købt samlet. Det viser sig at maskinen efter en 3/4 års
tid er blevet ustabil (har også været det list førhen, men ingenting forhold
til nu) og jeg mener jeg har lokaliseret fejlen til rammene (dog ingen fejl
i en ram test men den giver blå skærme på min windows og hvis jeg sætter den
over i en kammerats) Derfor vil jeg gerne have dem byttet. Jeg har
naturligvis åbnet maskinen for at bytte ram og tjekke om der var noget som
sad løst. Jeg overså blot sådan en plomberingmærkat ("hvis du bryder dette
sejl bortfalder garantien"). Kan det være rigtigt man ikke må sætte mere ram
f.eks uden man skal ind til forretningen? Garantier på hardware købt på
Internettet gælder da selv om man selv installerer det. Er den
garantiordning ikke lidt for stram? Det er i mine øjne blot et forsøg på at
tjenee lidt flere penge på vedligeholdelse m.m.

Med venlig hilsen

Martin

Fra : Søren Emig

Dato : 25-09-02 19:52

> [...]
> sejl bortfalder garantien"). Kan det være rigtigt man ikke må sætte mere

Nej... man må GODT åbne sin maskine. Det er almindeligt, at man installerer
hardware som ram, harddisk, brænder osv. Den pågældende plombering er
ugyldig.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-02 20:55

Søren Emig skrev:

>Nej... man må GODT åbne sin maskine. Det er almindeligt, at man installerer
>hardware som ram, harddisk, brænder osv. Den pågældende plombering er
>ugyldig.

Enig. Men lige netop med ram kan der et problem fordi deres
funktion og/eller levetid kan nedsættes hvis de udsættes for
statisk elektricitet. Derfor kan det være svært at bevise at de
var dårlige før der blev pillet ved dem.

--
Bertel

Fra : Søren Emig

Dato : 25-09-02 21:05

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> statisk elektricitet. Derfor kan det være svært at bevise at de
> var dårlige før der blev pillet ved dem.

Hvorfor lige netop ram? Men i hvert fald skal beviset føres af
forretningen... ikke kunden.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-09-02 21:20

Søren Emig skrev:

>Hvorfor lige netop ram?

Al elektronik kan ødelægges af statisk elektricitet, men ved
f.eks. en harddisk er det svært at komme til at røre ved det. Det
er sjældent at en CPU pilles ud af sin sokkel i forhold til hvor
tit det gøres med ram.

>Men i hvert fald skal beviset føres af forretningen... ikke kunden.

Pc'en er 3/4 år gammel. Det betyder at bevisbyrden som
udgangspunkt ligger hos kunden.

--
Bertel

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 25-09-02 21:33

In article <3d9205e7$0$84657$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Søren Emig wrote:

> [...]
>
> Nej... man må GODT åbne sin maskine. Det er almindeligt, at man installerer
> hardware som ram, harddisk, brænder osv. Den pågældende plombering er

Korrekt. Men hvis de giver garanti udover 6 mdr, så kan denne vel bortfalde
hvis man åbner maskinen ? Der er under alle omstændigheder 2 års
reklamationsret (hvoraf de færste 6 mdr regnes som garanti).