Ingen balanceklodser på baghjulet ???
Fra : GRISEN

Dato : 25-09-02 19:56

I en tidligere tråd blev Q8 tanken i Husum anbefalet til gør-det-selv vask, så jeg var forbi i dag.
Det var jo en total success oplevelse - medmindre jeg har været for hård.
Er det mest sandsynligt, at der aldrig har siddet balanceklodser på mit baghjul, eller er det mest
sandsynligt, at jeg lige har spulet dem af?
Der sidder stadig nogle klodser på forhjulet, men baghjulet er tomt.
Jeg kan ikke huske, om der sad balanceklodser på baghjulet inden vasken.

Hvordan burde oplevelsen være, hvis de er spulet af ???

mvh Jan

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 25-09-02 20:10

"GRISEN" <grisen@pornotrold.dk> wrote in message

> Hvordan burde oplevelsen være, hvis de er spulet af ???
>
> mvh Jan

Rystende

Henrik

Fra : Carsten

Dato : 25-09-02 21:11

Du kan helt sikkert IKKE spule dem så godt af at du ikke stadig
vil kunne se rester af lim + gummi hvor den har siddet.
Husk også at det ikke er sikkert at du har haft klodser på. Det
kan nemlig ske at hjulet er helt i balance (med sig selv og
derfor ikke fordrer nogen klodser.

Carsten

Fra : GRISEN

Dato : 25-09-02 22:28

On Wed, 25 Sep 2002 22:11:11 +0200, "Carsten" <carjak@wanadoo.dk> wrote:

> [...]
>Husk også at det ikke er sikkert at du har haft klodser på. Det
>kan nemlig ske at hjulet er helt i balance (med sig selv og

Hmm... jeg har kun kørt hjem gennem København, og på den tur bemærkede jeg ikke noget specielt.
Dog var der meget trafik, så tempoet var meget roligt.

Der ER lim- og gummirester på fælgen, men det var der også før, og det er der stadig på den forreste fælg.

Min logik siger så, at Lydmuren pillede balanceklodser og dæk af forfælgen, monterede nyt dæk, og til sidst
afballancerede det igen, med ballanceklodser, som ikke sidder samme sted som de forrige.

Mht. baghjulet, så skal det være det gamle dæk, der var ude af balance?

....hvis jeg triller en tur i morgen på lidt landevej og lidt motorvej, og ikke bemærker noget - kan jeg så
bare glemme det og formode at alt er i orden ???

mvh Jan

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 26-09-02 06:40

> [...]
ikke bemærker noget - kan >jeg så
> bare glemme det og formode at alt er i orden ???

Du vil kun ved en kørsel på motorvej opdage at der er noget galt hvis det er
helvedes meget galt. For ca. 1 måned siden skrev vi jo om ubalance, hvor jeg
opstillede formler osv. Og jeg nævnte jo også at da Lydmuren for 20 år siden
ikke kendte til afbalancering af hjul jo var ude for at mangle ca. 20
km/timen i topfart nemlig pga. stor ubalance på baghjulet. Han havde altså
ikke vibrationsmæssigt registreret at baghjulet egentlig ca. 30 gange i
sekundet skiftevis søgte mod himlen og mod vejbanen. Ved den slags ubalance
vil dækket uden tvivl blive ujævnt slidt og dermed gøre ubalancen værre.
Så den eneste ting der er at gøre for dig er jo at få foretaget en kontrol
afbalancering.

Gert Thorgersen

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 25-09-02 23:08

> [...]
> Jeg kan ikke huske, om der sad balanceklodser på baghjulet inden vasken.

> Hvordan burde oplevelsen være, hvis de er spulet af ???

Kør hen og få det tjekket, det kan vel knap koste noget. mvh Erland

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 26-09-02 16:39

"Erland R. Nielsen" wrote:

> Kør hen og få det tjekket, det kan vel knap koste noget. mvh Erland

Hvordan kan man checke det?.

Ib Jakobsen

Fra : Erland R. Nielsen

Dato : 28-09-02 19:12

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> wrote in message

> Hvordan kan man checke det?.
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen

Afmontere baghjulet og afballancere det igen. mvh Erland

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 28-09-02 19:51

"Erland R. Nielsen" wrote:

> Afmontere baghjulet og afballancere det igen.

Ved jeg godt. Det lød bare som om det ikke kostede noget.

Ib Jakobsen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 30-09-02 18:25

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Ved jeg godt. Det lød bare som om det ikke kostede noget.
> --
> Med venlig hilsen
>
> Ib Jakobsen

Det koster vel heller ikke noget det er jo ikke andet end at lade hjulakslen
kunne rulle nogle centimetre på 2 parallelle rør eller skinner. Eller lade
hjulet dreje på hjulakslen spændt op i en skruestik.

Gert Thorgersen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-09-02 19:12

GERT BO THORGERSEN wrote:

> Det koster vel heller ikke noget det er jo ikke andet end at lade hjulakslen
> kunne rulle nogle centimetre på 2 parallelle rør eller skinner. Eller lade
> hjulet dreje på hjulakslen spændt op i en skruestik.

Prøv lige at gå et par trin baglæns.

Ib Jakobsen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 30-09-02 21:01

> Prøv lige at gå et par trin baglæns.

Jeg er gået et par trin baglæns ligesom jeg gjorde inden jeg sendte mit
e-mail, men der er da intet nyt. Ud fra det du skriver er det jo svært at
vide hvad du kender til afbalancering, når du f.eks. ovenfor skriver jamen
det er jo ikke gratis. Og så på rådet "tag hjulet af og få det
afbalanceret" skriver det ved jeg godt. Ud fra det kan man jo ikke blive
klog på om du kun kender ordet, men ikke ved hvordan det udføres. Jeg har da
altid lavet den statiske afbalancering via opsætning i skruestik eller via
de 2 skinner hvorpå hjulet kan rulle.

Gert Thorgersen

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-09-02 21:48

GERT BO THORGERSEN wrote:

> Jeg er gået et par trin baglæns ligesom jeg gjorde inden jeg sendte mit
> e-mail, men der er da intet nyt.

Ok, så går jeg et par step baglæns. Der stod:"Kør hen og få det tjekket, det kan
vel knap koste noget.".

Det tolkede jeg ud fra sammenhængen, at det fik nok gratis da man var kommet til
at spule klodserne af.

> Ud fra det du skriver er det jo svært at
> vide hvad du kender til afbalancering, når du f.eks. ovenfor skriver jamen
> det er jo ikke gratis.

Det har du helt ret i. Min viden om emnet kan ikke afgøres ud fra ovenstående.

> Og så på rådet "tag hjulet af og få det
> afbalanceret" skriver det ved jeg godt. Ud fra det kan man jo ikke blive
> klog på om du kun kender ordet, men ikke ved hvordan det udføres.

Et par gange på de 25 år som mekaniker er jeg da løbet ind emnet. Både på gamle
Facommaskiner, og mere moderne med elektronik.

Ib Jakobsen

Fra : GRISEN

Dato : 01-10-02 15:37

....og mange indlæg senere har jeg så været hos forhandleren og få tjekket hjulene.
Det kostede 300,- og så ser det ud som om de stort set har pillet klodserne af, og sat nogle andre på samme
sted med samme størrelse. Altså lidt spildte penge, men better safe than sorry. :-/

mvh Jan