Afslibning af sofabord
Fra : Per Kyhn

Dato : 25-09-02 19:19

Vi har et 12 år gammelt massivt bøgetræs sofabord, som vi godt kunne tænke
os at få slebet af og lakeret igen.
Er der nogen som har gode idéer til hvor man kan få det gjort ?
Eller kan/bør man selv give sig i kast med det ?
Hvordan gør man? hvilken lak skal man bruge ? osv. osv.
Med venlig hilsen
Per Kyhn

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-09-02 03:41

> [...]
> Eller kan/bør man selv give sig i kast med det ?
> Hvordan gør man? hvilken lak skal man bruge ? osv. osv.

Start med at vaske det grundigt af i vand med salmiak spiritus. Det tager
alt fedt og tit kan det være nok afrensning. Har i mulighed for det er det
bedst at foretage afvaskningen udendørs. Åndedrætsværn er en god ide at
bruge under hele processen. Når bordet er tørt slibes det let med sandpapir.
Har bordet større skader slibes disse med "groft" sandpapir, og tilsidst
slibes det hele med fint sandpapir.
Tør bordet grundigt af så alt slibestøv fjernes, og giv det 2-3 gange lak.
Jeg ville foretrække alkyd lak (med UV filter), da det højst sandsynligt er
det bordet har fået før. Det lugter ikke så godt når det tører men giver en
mere holdbar overflade. I kan evt slibe bordet lidt (med *meget* fint papir)
mellem de enkelte lag lak, men husk at tørre grundigt af inden næste lag
lak.
For at sikre at der ikke sker en "opkogning" af lakken skal i lige prøve at
lakere et sted hvor det ikke ses. De ældre laktyper kan ikke altid
overlakeres med nye laktyper.
Hvis i bruger slibemaskiner så pas på, de tager ofte hårdere fat end man
forventer, og det er svært at gøre pænt igen hvis der først er kommet et
"hul"

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Jørgen

Dato : 26-09-02 09:03

Fat en god rysterpudser og noget grov sandpapir. Slib end til i synes at
bordet er ok.
Pas på ikke at trykke yde ved kanterne, så bliver de runde.
Når i er tilfredse, fattes noget finere sandpapir og måske igen noget
finere indtil i er tilfredse
støv grundig at, brug ikke vand
Hvis det var min bordville jeg købe noget lak ved Flügger som hedder noget i
retning af urathan lak Det kan fås i både mat, silkeglans, og hvis nok også
højglans.

Hilsen
Jørgen

Fra : Zoëga

Dato : 26-09-02 20:55

"Jørgen" <jso@c.dk> wrote in message
> [...]
> Hvis det var min bordville jeg købe noget lak ved Flügger som hedder noget
> retning af urathan lak Det kan fås i både mat, silkeglans, og hvis nok

Du bliver aldrig færdig med en rystepudser, brug istedet en excentersliber
den er SUPER til det job.
Du kan også bruge syrehærdende ( tokomponent ) lak til bordet ( husk stadig
at checke om det går med den gamle lak )
det stinker frygteligt når du smører det på men det holder rigtigt godt. Jeg
ordnede selv vores massive
bøgetræssofabord for 6-7 år siden, og det er stadig godt selvom børnene
leger på det hver dag.
Du skal bare ikke blande mere op end du bruger, regn med 3 lag til
bordpladen med slipning imellem ( korn 360 + ).

mvh

søren