tomatsuppe
Fra : sune vuorela

Dato : 25-09-02 16:58

Hjesa!

I morgen aften skal jeg servere tomatsuppe for en 8 mennesker...
Så jeg ville gerne høre nogle tricks til at komme fra en god
tomatsuppe, som jeg godt kan levere, til en superduper rigtig god
tomatsuppe..

På forhånmd tak

--
Sune

Fra : rasmus carlsen

Dato : 25-09-02 17:07

> [...]
> Så jeg ville gerne høre nogle tricks til at komme fra en god
> tomatsuppe, som jeg godt kan levere, til en superduper rigtig god

3 til 4 dåser flåede tomater i en gryde (og fyld så de tomme dåser med vand
og hækld det ved) - kog og lad simre ... blend det evt ... ellers pres det
gennem en si, nå det har simret et par timer.

Svits finthakket løg og lidt hvidløg i bunden af en gryde ... hæld
ovenstående i sammen med en god slat hjemmelavet fond, riv et par gulerødder
fint og kom dem i (det er godt for konsistensen).

Så skal der bare lidt salt og pebber og en smule oregano og chili i (men pas
på - det bliver nemt meget stærkt).

Bliver det for stærkt hælder du en klat fløde eller creme fraiche på toppen
og pynter evt. med lidt grønt.

velbekomme!

ras

Fra : Bettina Madsen

Dato : 25-09-02 18:44

Hvis jeg skulle lave en tomatsuppe ville jeg på denne årstid bruge
friske tomater sammen med lidt tomatpasta.

Ingredienser:

Friske tomater - flå dem evt.
Kartofler til at jævne med ( 5-6 stk til en stor portion)
Løg (gerne mange)
evt. lidt hvidkål
Tomatpasta
Basilikum - tørret eller frisk.
Sødmælk eller fløde (13% eller 38%) til at tagen den skarpe smag
evt. vand
salt og peber

Kog kartofler, løg og kål. godt lidt vand. Kom ituskårne
tomater + tomatpasta og basilikum i. Kog suppen godt igennem.
Suppen blendes til den er helt glat, og koges igen.
Den kan godt koge i lang tid, den bliver kun bedre.
Tilsidst kommes mælk/fløde i suppen og den koges op igen.
Smag til med salt og peber.

Server evt med suppehorn (små pasta´er) og fiskeboller

Velbekomme

Bettina

Fra : mcloud

Dato : 25-09-02 20:17

"sune vuorela" skrev d. 25-09-02 16:58 dette indlæg :
> [...]
> Så jeg ville gerne høre nogle tricks til at komme fra en god
> tomatsuppe, som jeg godt kan levere, til en superduper rigtig god

hej Sune her er mit bidrag til tomatsuppe,denne portion er til 4
personer

200 g Bacon i skiver
3 dåser hakkede flåede tomater
1 dåse koncentreret tomat puré
1 stort løg
4 fed hvidløg
2 store grønne chili-frugter (efter behag )
1/2 l hønse fond (eller buillon)
1 tsk oregano
2 tsk basilikum
Salt og Peber
Pynt med friskhakket basilikum
Parmasan eller revet Mozzarellaost

Skær baconen i små tern og Svits det. Tilsæt løg, hvidløg, chili og
krydderier. Hæld fond'en ned i blandingen og tilsæt derefter de hakkede
tomater og den koncentrerede tomat puré. Lad suppen små-simre i ca 30
min. Tilsæt evt. lidt pasta eller ris for at give suppen lidt mere
fylde. Kan ved servering drysses med frisk revet parmasanost

mvh mcloud

http://www.kandu.dk/