Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ok - Medion er noget l...
Fra : max

Dato : 25-09-02 10:43

S2ern er meget bedre.. )))max

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-09-02 12:08

max wrote:

> S2ern er meget bedre.. )))max

Og skal vi så ikke lige tage og stoppe den vedvarende og konstante snak
om at Medion kameraet kvalitet, den virker efterhånden lidt absurt.

I denne gruppes fundats står der bl.a. flg.:

Der fordres høj netikette og derfor bør der undgås ensidige
bemærkninger uden argumentation som: "Jeg bruger Nikon fordi
det er det bedste - Canon er noget hø !".

Det er temmelig trælst med de evindlige diskutioner, om hvilke digicams
der er gode, og i særdelhed hvilke der er dårlige.

For mig at se, så handler det nemlig om, at folk skal købe det kamera
der passer til deres pengepung, og se at komme igang med at få taget
nogle billeder, der kommer nemlig ingen billeder ud af vi går og drømmer
om et kamera, som vi alligevel ikke har råd til.

Og når man kommer igang med at ta' billeder, så er det en helt naturligt
process at vi udvikler os som fotografer, og det er lige så ufravigligt,
at vores fotografiske krav, på et tidspunkt vil nå dertil, hvor de
overstiger kamerats tekniske specifikationer.

Men når man når dertil, at man beslutter at sælge det gamle digicam og
købe et nyt, så er man meget viden og tusindvis af erfaringer rigere, og
derfor er det en god oplevelse, man ved jo lige præcis hvilke krav man
ønsker at det nye kameras specifikationer skal indfri.

Jeg har fotograferet digitalt i syv og halvt år, og er på mit fjerde
digicam, mit første digicam var et Canon PowerShot 350, der kun opløser
640x480 pixel, det blev leveret med et 2 Megabyte hukommelseskort.

Det var Canon's topmodel i 1995, og dengang var digital fotografering
noget meget nyt og spændende, og det ku' virkelig få alle legedrengene
til at "savle", det lavede jo billeder der var i en forbløffende høj
kvalitet, altså set i forhold til, at normen for digicams dengang var en
opløsning på ca. 180x220 pixel.

Men det sjoveste er, at min ældste datter har "anekteret" det gamle
Canon PowerShot 350, og hun bruger det til snapshots, som hun kan
vedlægge i e-mails, altså nu og her billeder, som ikke skal printes
eller gemmes, og hun er meget glad for kameraet, og hun vil ærgre mere
end mig, hvis hun forliser eller kommer til at ødelægge kameraet.

Så mit råd er at folk skal købe det digicam de har råd til, og se at
komme igang med at ta' billeder og udvikle sig fotografisk, samtidig med
at de bliver mange erfaringer rigere.

Og alle de penge man sparer på film og fremkaldelser, kan man putte i en
sparegris, og så er der nok rigeligt til et nyt og bedre digicam i løbet
af to eller tre år.

Fra : Lars-Peder Nyrup Bøg~

Dato : 25-09-02 18:35

Hurra! - Godt svaret!!! - Som "musikmand" kan jeg kun tilslutte mig din
kommentar, Niels. max mente det sikkert for sjovt, men jeg synes det er
vigtigt vi poienterer vigtigheden af at træne og øve sig!!! - Øvelse gør som
bekendt mester. - Jeg kan fuldt ud sige, at man jo netop, som flere andre
også har konstateret efterhånden, får fotograferet mere med et digikamera
end et konventionelt simpelt hen fordi man "opdager" at det jo er "gratis"
at fotografere med!!!... Hvilket redskab at få i hænderne!! - Og det jo
igrunden ligegyldigt hvilken kvalitet det kan præstere og om det er et
billigt "knaphulskamera" til en 400 -500 kr eller et dyrt et til mange
tusinde. Det vigtigste er at bruge det!!! - Tænk på hvad man kan lave med et
pin-hole kamera! Kreativiteten længe leve!! - Mit første billige Agfa
digikamera købte jeg netop med henblik på at bruge det som skitseblok for
senere at have inspiration til malerier!...
Men man kan jo også godt ha' sine dyre optik og spejlreflekskameraer "kvar",
som svenskerne siger... Jeg har da også været ude med mit Nikon og en FP4
film idag!...
mvh,
Lars-Peder.

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3D9198FF.DF3D57A0@niels-ebbesen.net...

Fra : Lars-Peder Nyrup Bøg~

Dato : 25-09-02 20:34

Efter min "fotosafari" idag i det Randrusianske kan jeg kun endnu engang
konstatere, at det tager udmærkede og skarpe billeder! - Specielt er jeg
positivt overrasket over randskarpheden, som jeg havde mindre tiltro til før
jeg købte kameraet!

mvh,
Lars-Peder

max <maxartz@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:bvfk9.27580$Qk5.1261228@news010.worldonline.dk...

Fra : William A. Husted, e~

Dato : 26-09-02 08:05

Jeg synes bare Hr. Ebbesen skulle - ...og nu har jeg selvfølgelig allerede
ødelagt mit budskab ved at føje noget til dette indlæg - vælge at overhøre
budskaber som det fra Max.

Det appelerer til den FORTSATTE vandalisme af dette forum, at lege
politimand og henvise i øst og vest.

Drop kommentarerne, som denne f.eks., og der er flere kræfter til at
diskutere fotografering i den sidste ende.

Max er bare glad for lidt opmærksomhed, og skal blot behandles som et barn:
KIG DEN ANDEN VEJ.

I har nok fattet mit budskab, og til Hr. Ebbesen: Håber du er lidt mere
large i din høje netikette fremtidigt - det vil i al fald skabe mindre
interesse for hærværk og misbrug af gruppen...

Men altså, man skal være lidt large - du ved jo godt, at loven ikke er til
for lovens skyld, men at loven er til for menneskets skyld. Håber du og alle
andre forstår det, for jeg er evigt træt af folk hvis tolerance er nul, og
som ikke har andet at lave end at surfe nyhedsgrupperne igennem for forkert
postede indlæg.

Det er ikke det som det går ud på - det er ikke loven for lovens skyld!

----
Og venligst, lad dig ikke provokere til at svare på dette indlæg, der jo
klart omhandler netikette og ikke fotografering.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-09-02 23:37

"William A. Husted, eaid.dk" wrote:

> I har nok fattet mit budskab, og til Hr. Ebbesen: Håber du er lidt
> mere large i din høje netikette fremtidigt - det vil i al fald skabe
> mindre interesse for hærværk og misbrug af gruppen...

Hvorfor forholder du dig så ikke til hovedbudskabet i mit indlæg, jeg
brugte immervæk kun sølle 8 linier på en kommentar til max, hvorimod de
resterende 31 linier, vist nok må siges at være et sagligt og seriøst
bidrag til debatten....?

Fra : William A. Husted, e~

Dato : 26-09-02 08:48

Det var sådan set kun nedenstående jeg forholdt mig til, som du også kan
læse af mit indlæg.

I øvrigt kan jeg da ikke være uenig med indlæggets øvrige indhold...Der er
ikke det helt store at forholde sig til vil jeg mene, de fleste køber jo
ikke et kamera de ikke kan betale ved leverancen.

Og hvilket kamera den enkelte sværger til er jo også et subjektivt mål, og
derigemmen også umuligt at forholde sig til - det eneste forhold der kan
nævnes, bliver vel det velkendte, at det er den enkeltes pengepung og
subjektivitet der afgør slagets gang.

Vi er ganske givet ikke uenige. Men mit budskab vedholder jeg: Flere
fotografer og færre politimænd!

-----

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-09-02 01:06

> [...]

> indhold...Der er ikke det helt store at forholde sig til vil
> jeg mene, de fleste køber jo ikke et kamera de ikke kan

Nå - så har jeg igen skudt over målet, for jeg havde godt nok forventet,
at de fleste kunne udlede den pointe, at man ikke bliver en bedre
fotograf af at snakke om nogle dyre kameraer som man ikke har råd til,
men at man allerede er godt igang med at udvikle sig og blive en bedre
fotograf, når man har købt et billigt digicam.

Et teknisk perfekt kamera og mange Megapixel skaber jo ikke en dygtig
fotograf, som bare kan lave gode billeder på samlebånd, det er derimod
når man arbejder på projektet og tager mange billeder, at man opbygger
den viden og erfaring, der gør at man målrettet kan skabe gode billeder.

Og den digitale teknologi gør jo, at folk dagligt kan gå ud og ta' 10 -
50 eller 100 billeder, som så bagefter evalueres på skærmen, og det
koster ikke noget i materialer (film og fremkaldelse).

> ......cut....... Flere fotografer og færre politimænd!

Det ville være ideelt, men det forudsætter en perfekt verden, denne
gruppe er desværre voldsomt hærget af boomet i salget af digicam's, det
gør at hele gruppen løbende bliver underholdt med alle de "strabasser",
der er i forbindelse med beslutningen af et indkøb at ugens slagtilbud
på digicams i Aldi, Fakta, Netto o.s.v, og nogen gange stækkes gruppens
topic længre en det kan tåle.

Og så har gruppen også et par mere eller mindre faste hus-troll'e, som
på en meget negativ og destruktiv måde påkalder sig opmærksomhed, når
det lykkedes dem at skaffe sig et dail-in.

Så dit fromme ønske ka' desværre ikke fungere, og hvis du skulle ønske
at uddybe eller gøre indsigelser overfor den påstand, så vil jeg bede
dig om at du poster dit Re: i news:dk.admin.netikette - der skal jeg
gerne forklare dig, hvorfor dk.heirakiet ikke bare er en stor gruppe til
alle emner, og hvorfor systemets funktionalitet er afhængit af at der er
nogen aktive brugere, der sørger for at holde en hvis orden.

FUT: news:dk.admin.netikette

Fra : KASO

Dato : 26-09-02 08:21

"Niels Ebbesen" skrev d. 26-09-02 01:06 dette indlæg :

> [...]
er
> nogen aktive brugere, der sørger for at holde en hvis orden.

Jeg synes snart gruppen er blevet til en Garfield-tegneserie: Fut'te
over det hele!

Niels: Jeg er fuldstændig enig i dine (oprindelige) 31 linier - og vil
tilføje at navnlig muligheden for at se resultatet (næsten)
øjeblikkeligt nok er et lige så væsentligt argument for at tage mange
billeder som prisen (fremkaldelse/kopiering har aldrig været billigere -
omend kvaliteten er svingende).

Men jeg er bange for at dine mange Fut'er og kommentarer om misbrug
fjerner opmærksomheden fra dine øvrige interessante synspunkter. Som
relativt ny - og primært læser - her, virker det som kommentarer om brud
på netiketter, FUT'er - og efterfølgende diskussioner af samme
efterhånden fylder mere end de reelle brud - og det var vel ikke
meningen!?!?

Er der grove, gentagne brud fra samme personer, bør det påtales, men lad
de øvrige i fred. Der er mange grænsetilfælde, hvor diskussionerne måske
ikke er inden for "bogstavet", men som alligevel er interessante for en
stor gruppe mennesker i dette forum - og så er det måske interessant
alligevel....

(Og nu har jeg selv bidraget til den "støj" omkring Netikette, som jeg
gerne vil være fri for )

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-09-02 22:11

KASO wrote:

> Jeg synes snart gruppen er blevet til en Garfield-tegneserie: Fut'te
> over det hele!

Du bryder dig ikke om netetikette, men alligevel poster du gladeligt et
off-topic indlæg i fotogruppen, der i hele sin grundsubstans handler om
dit syn på netetikette.

Du er også forarget over at der FUT'tes, og det må formentlig skyldes at
du ikke ved hvad FUT betyder, og derfor opfatter det negativt, som et
skældsord eller en nedladne bemærkning.

FUT betyder Follow Up To, og er blot en henvisning til at debatten bør
flyttes til en gruppe hvor den er on-topic, f.eks. så en debat om
netetikette ikke generer de brugerne her i fotogruppen, som kun
interesserer sig fotografering.

Din avation mod at FUT'te kan også skyldes, at du poster gennem
www.kandu.dk, der er et web-baseret system, hvor det er hundrede gange
mere besværligt at hoppe imellem de forskellige grupper. Prøv en rigtig
news-reader, du vil opleve det som en befrielse.

Du overser også det faktum, at vi er rigtig mange UseNet brugere, som
har været med på systemet i 5 - 10 år, og vi har gennem årene ført mange
og lange debatter i admin-grupperne, og er der nået frem til koncensus
omkring en række enkle og fornuftige regelsæt for dk.heirakiet, der øger
systemets funktionalitet, og vi accepterer altså ikke, at der kommer nye
brugere, som bare vil ha' anarki, og gør lige nøjagtigt som det passer dem.

Og jeg kan kun sige, at Internetudbydernes abuse-afd. bakker op omkring
de retningslinier og regelsæt der er besluttet i admin-grupperne, de er
jo ikke interesseret i, at nogle få ødelægger mediet til skade for det
store flertal af fornuftige brugere.

Jeg vil også lige benytte lejlighedden til at påtale, at du ikke klipper
i det du citerer, det er jo vanvittigt at det du citerer fylder næsten
dobbelt så meget som det du selv bidrager med, dem der følger denne tråd
har jo læst det du svarer på, så det er også helt unødvendigt.

Denne debat er som sagt off-topic her i foto-gruppen, og på trods af
det, har du demonstrativt ignoreret mit FUT, det er meget dårlig netetikette.

Jeg FUT'er endnu engang, og hvis du vil besvare mit indlæg, så gør det i

Fra : KASO

Dato : 27-09-02 08:19

"Niels Ebbesen" skrev d. 26-09-02 22:11 dette indlæg :

> [...]
at
> du ikke ved hvad FUT betyder, og derfor opfatter det negativt, som et

Nu ignorerer jeg igen FUT'te - ikke af forargelse eller af
demonstration, men for at lukke en diskussion, hvor den startede. Dermed
også være sagt at jeg ikke ønsker at fortsætte diskussionen udover dette
indlæg.

Jeg er fuldt bekendt med nettets struktur og natur efter 18 år i
IT-branchen. En del af nettets natur er anarkiet - på godt og ondt.
Ligeledes kender jeg skam glimrende FUT'te - og forarges ikke. Mit
budskab var simpelt: Brug irrettesættelser og FUT'ter med måde - begræns
det til grelle tilfælde - så fyldes gruppen med diskussion om
fotorelaterede emner og enkelte OT istedet for at den fyldes med
irrettesættelser og diskussion om samme.

Det er tænkeligt at personkredsen i denne (og andre) grupper har ændret
sig i løbet af de 5-10 år ligesom teknikken har forandret sig kraftigt.
Følgen er, at det er andre emner (omend stadig relateret til foto) der
optager og så må man acceptere denne udvikling istedet for at kæmpe
imod.

Jeg håber, at du accepterer, at jeg (og tilsyneladende en del andre) er
uenig med dig i din skarpe tolkning af netiketten og muligheden for at
diskutere relaterede emner - der er mange "grænsetilfælde" der med lige
god ret kunne være i flere grupper. Jeg ønsker at stoppe diskussionen
her - lad os beskæftige os med noget mere relavant - f.eks. foto!

http://www.kandu.dk/

Fra : Niklas

Dato : 27-09-02 11:28

Jeg vil støtte fuldt op under KASO's indlæg.
Jeg vil ligeledes pointere at hvis man gennemgår
de danske Usenet grupper så er det iøjenfaldende
hvor mange henstillinger Niels Ebbesen får
om _ikke_ at overdrive sin formynderiske attitude.
Sammen med ganske få andre "uheldige" elementer på
Usenet, er Niels den mest riste bruger.

Et sted læste jeg at en Google søgning på FUT'er på
dk.usenet gav ca. 180 resultater hvoraf Niels Ebesen
kan krediteres for de ca. 100 stk.

Og Niels: undlad venligst at FUT'e den her for det er ligesom ligegyldigt
i den sammenhæng den fremtræder.
Jeg tvivler på at _jeg_ implementerer dit budskab alligevel.
Om det så skyldes et fremtidigt filter eller den ligegyldighed dine
budskaber efterhånden frembringer hos læserne kan du selv
prøve at gætte dig frem til.

Venligst

Niklas

Fra : William A. Husted, e~

Dato : 28-09-02 03:54

Hej,

Dette indlæg handler om fotografer.

Jeg har for sjov foretaget et ganske uvidenskabeligt stykke research der
sikkert har sine unøjagtigheder:

Hvis man søger efter følgende i google:
FUT "info niels ebbesen net " group:dk.fritid.foto

....så får man, nu her d. 27 sept. kl. 19.53, 91 resultater alene for gruppen
dk.fritid.foto.

Samme kriterier for samtlige nyhedsgrupper giver over 500 stk futter :)

Hvad kan man sige? Manden har travlt.

William Husted

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-09-02 20:43

"William A. Husted, eaid.dk" wrote:

> Hvis man søger efter følgende i google:
> FUT "info niels ebbesen net " group:dk.fritid.foto

Når jeg bruger Google groups avancerede søgefunktion, så kan jeg kun få
62 hit, og det er vel at mærke baseret på en tidsperiode, der går fra
maj 1981 og frem til sept. 2002.

http://groups.google.com/groups?as_q=fut&ie=ISO-8859-1&as_ugroup=dk.fritid.foto&as_uauthors=info%40niels-ebbesen.net&lr=&num=100&hl=da

Og du får lige et FUT mere, da vi er off-topic

FUT: news:dk.admin.netikette

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-09-02 21:05

KASO wrote:

> [...]
> der med lige god ret kunne være i flere grupper. Jeg ønsker at
> stoppe diskussionen her - lad os beskæftige os med noget mere

Jeg kan sagtens acceptere og respektere, hvis der skulle vise sig at
være et flertal for at ændre gruppens fundats, og hvis et flertal
tillige kan få gennemført ændringer af netetiketten, så vil jeg til
enhver tid rette mig ind efter de nye retningslinier.

Men det flytter altså ikke en skid, at du brokker dig her i gruppen,
hvis du og andre vil ændre på noget, så forgår det i news:dk.admin,
eller i news:dk.admin.netikette.

Nu har du i denne tråd tre gange ignoreret et FUT, og demonstrativt
postet off-topic, og da der er flere lignende fortilfælde, hvor der i
news:dk.admin har været koncensus om, at brugere der poster gennem div,
web-interfaceses, også skal respektere gruppernes fundatser.

Så hvis du forsætter og endnu engang ignorerer at jeg FUT'er til
news:dk.admin.netikette, så vil jeg kontakte kandu.dk og høre og de er
på linie med dig, eller retningslinierne på www.usenet.dk.

FUT: news:dk.admin.netikette

Fra : max

Dato : 26-09-02 08:01

> Jeg synes bare Hr. Ebbesen skulle - ...og nu har jeg selvfølgelig allerede
> ødelagt mit budskab ved at føje noget til dette indlæg - vælge at overhøre
> budskaber som det fra Max.

Hej William,
Du har til dels ret, mit indslag ville lige så stille have forputtet sig
i mængden af irellevandte bemærkninger, hvis ikke Niels havde
kommenteret det.. På den anden side har Niels en mission, som
jeg kun kan være enig i - Metoden og tonen i hans kommentarer
er måske ikke for smart.. Jeg havde ved gud ikke troet nogen
ville tage et indlæg, med den barnlige overskrift, alvorligt..
Lars Peder fattede ironien og Niels gjorde så ikke..
For ikke at være totalt off topic, er der postet 2 jpg'er
i binarer "kindergarten" og "kindergarten2".. De er så tilgengæld
modtagelige for kritik...
mvh max

Fra : William A. Husted, e~

Dato : 26-09-02 22:03

> For ikke at være totalt off topic, er der postet 2 jpg'er
> i binarer "kindergarten" og "kindergarten2".. De er så tilgengæld
> modtagelige for kritik...
> mvh max

Dejlige billeder max, mon det har noget med pædagogstrejken at gøre, or?

Nå, nu burde dette indlæg være helgarderet for efterfølgende henvisninger
til alverdens andre nyhedsgrupper. Ingen navne nævnt, ingen glemt.

Jeg har været jævnlig bruger det sidste års tid herinde, og jeg har ikke
følt at dk.fritid.foto har været en losseplads med masser af spam og
fejlpostninger.

Der har været megen ensidig snak om køb af digitalkamera, men det ser ud som
om det ikke falder i unåde, selv om det sjældent bidrager til gruppens
fortsatte eksistensgrundlag - hvorimod denne debat der drejer sig om mere
eller mindre ønskede indlæg herinde, tilsyneladende har givet mere respons
og stof til eftertanke...Sørgeligt.

Min ide er selvfølgelig, og jeg ved godt at jeg her bliver mødt af en mur af
modstand fra de hersens digitaliserede, logiske mennesker, at det ikke skal
være så hirakisk opbygget herinde. En fejlpostning skal accepteres, men ikke
dyrkes i det uendelige.

I bund og grund skriver jeg nok dette fordi jeg har ladet mig provokere af
den stramme tankegang der præger forholdene herinde - og den evige
protektionisme af de hundredvis af grupper, den kan man efterhånden kun
smile af - den har udviklet sig til noget nærmest komisk...

Jeg mener ikke dk.fritid.foto er udsat for et fordærvende angreb fra onde
fjener af gruppen. Jeg mener man godt kan droppe konspirationsteorierne, man
er jo også holdt op med at se kommunister overalt...

Og derfor mener jeg man skal holde igen med at dyrke og popularisere den
evige jagt på indlæg med "forkert" indhold. Ved det er kontroversielt vor
visse folk herinde, men det er simpelthen min mening både før, under og
efter denne debats snarlige død.

Basta bum.

Fra : Dansk

Dato : 27-09-02 00:34