hvilket træbor skal jeg bruge
Fra : Crane

Dato : 25-09-02 08:27

Jeg skal bore ca 300-400 15 mm. huller i egestammer.

Hvilket bor er hurtigst at bore med i elektrisk boremaskine:

Sneglebor, forstnerbor , fladbor eller alm. "metalbor"

jens

Fra : Gert Espersen

Dato : 25-09-02 08:50

Et godt skarpt sneglebor sparker røv......Hvad er et forstnerbor b.t.w.
?

-Gert..

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 26-09-02 03:55

Gert Espersen" <ge@but.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Et godt skarpt sneglebor sparker røv......Hvad er et forstnerbor b.t.w.
> ?

<snip>
Det kan du se her:
http://www.beslaco.dk/ekatalog/Grup32web31.html

Og her kan du se den korrekte citatteknik:
http://www.usenet.dk/netikette/essentiel.html

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 25-09-02 20:38

Crane wrote:

> Jeg skal bore ca 300-400 15 mm. huller i egestammer.
>
> Hvilket bor er hurtigst at bore med i elektrisk boremaskine:
>
> Sneglebor, forstnerbor , fladbor eller alm. "metalbor"

Du skal nok bruget et træbor, (dem med tre spisser).

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 28-09-02 08:12

Crane skrev:

> Jeg skal bore ca 300-400 15 mm. huller i egestammer.
> Hvilket bor er hurtigst at bore med i elektrisk boremaskine:

Det er snegleboret - eller nærmere betegnet: Skibsboret.

Skibsboret er særlig godt, når der skal bores i vådt og tungt træ.
Træsmuldet klumper sig ikke sådan fast omkring boret. Det arbejder
sig bare igennem sådannne egestammer, som du skal have boret. Og
når boret bliver lidt sløvt, så er det let lige at give det lidt
af en fil.

Forstnerboret som du også nævner, er mere beregnet på det finere
snedkerarbejde. Men det kan skam godt bruges. Skibsboret er bare
bedst i dit tilfælde.

--
Venlig hilsen
Svend Erik