buskfornyelse
Fra : Pia J

Dato : 24-09-02 19:56

Jeg har en busk på 150 cm ca. som min veninde påstår er en japansk kvæde
(chaenomeles). Den er ret ranglet, bredest foroven og kun blade i
toppen/enderne.

Kan jeg cutte den helt ned (den har en ret tyk stamme) til fx 50 cm så der
kun er stammer tilbage og få den til at starte forfra til næste år?

:Pia

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 24-09-02 20:37

Er du sikker på at der kun er 1 stamme, min kvæde har mange grene fra basis,
jeg fjerner den ældste 3.del hvert 3. år.

Thorleif

Fra : Pia J

Dato : 24-09-02 20:49

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> wrote in message
> Er du sikker på at der kun er 1 stamme, min kvæde har mange grene fra
basis,
> jeg fjerner den ældste 3.del hvert 3. år.

Nej, jeg kan ikke huske hvor meget der er stamme og hvor meget der er grene,
og det er mørkt ligenu Har kun haft haven et par måneder.

Umiddelbart ser ALT som er under 1 meter gammelt ud, med mos og lav på
grenene. Så det er ikke nok at tynde ud, den skal også kortes af. Den er i
øvrigt ikke særlig tæt, så den ser enormt ranglet ud.

:Pia

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 24-09-02 21:34

> [...]
> grenene. Så det er ikke nok at tynde ud, den skal også kortes af. Den er i
> øvrigt ikke særlig tæt, så den ser enormt ranglet ud.

Jeg er næsten sikker på at du kan klippe den ned, prøv om der er muligt at
lade et blad eller to sidde på nogle grene, da de vil være med til at
opretholde saftstrømmen.

Thorleif.

Fra : Kiki9

Dato : 25-09-02 05:36

Pia J <ngspam@ofir.dk> skrev:
>Jeg har en busk på 150 cm ca. som
> [...]

Hej Pia.
hvis det er en Japansk kvæde, kan du sagtens skære den ned.
Men jeg ville vente til tidlig forår, da der kan ske frostskader
hvis der kommer en hård vinter.
Hilsen Kiki.