Vedr. brændefyr
Fra : Mobil

Dato : 24-09-02 18:50

Mit brændefyr soder meget, løbesod osv. i selve fyret.

Hvad kan jeg gøre ?

Hilsen

Ener

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 24-09-02 19:54

> Mit brændefyr soder meget, løbesod osv. i selve fyret.

Hej
Fortæl noget mere
Hvad fyre du med ?? hvilken type kedel ?? osv.

Mvh Jens

Fra : Mobil

Dato : 24-09-02 20:30

> Hej
> Fortæl noget mere
> Hvad fyre du med ?? hvilken type kedel ?? osv.
>
> Mvh Jens

Jeg fyrer med brænde, det er noget der har tørret i 2 år. Jeg har en helt ny
Rosendal V 25 Brændekedel.

Er det ikke noget med at man kan putte et eller andet i kedlen ? noget
pulver osv ?

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 24-09-02 20:42

Det er sikkert fordi din skorsten ikke blever ordentlig varm. Start med en
masse kviste/lister så du får godt blus i fyret med fuld luft, lad brænde i
ca 15-20 min, når der så kun er gløder kan du smide nogle kævler ind, da
skorstenen så skulle være varm.
Jeg har hørt at gamle zink tagrender skulle være gode til at fjerne
slaggerbelægninger i fyr/skorsten.

Thorleif

Fra : Mobil

Dato : 24-09-02 22:07

Måske at det er for tildligt at fyre med brænde ? ikke koldt nok ?

Fra : Helle Skoett

Dato : 24-09-02 23:09

"Gitte & Thorleif" <mejsen@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har hørt at gamle zink tagrender skulle være gode til at fjerne
> slaggerbelægninger i fyr/skorsten.
>
> Thorleif

Tja, i vores familie mener vi, at zink intet har med brændeovne at gøre, da
det udvikler en enorm høj varme. Det er i første omgang fint, for slaggerne
bliver brændt af, men sandsynligheden for, at du flækker skortsenen er
absolut til stede - og så er det pludselig ikke så fedt.
Varm istedet ovn og skorsten ordenligt op fra start i stedet for at
fedtfyre, så slipper du for slagger. Hjælper det ikke, er der som regel råd
at hente hos skorstensfejeren. Han gav i hvert fald os mange gode råd, da vi
stod med en spritny ovn, en bunke brænde og intet andet...
vh helle s