"Jochke" <ask@me.com> wrote in message
news:amq25s$cfe$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG.
>
> Min kæreste og jeg har brug for noget juridisk bistand. Følgende er fra et
> indlæg jeg har postet i dk.teknik.telefoni.mobil. Så kan I lige se
> situationen, hvordan den hænger sammen.
>
> ------ Klip ------
> Her er en lille beretning om min "nye" telefon.
>
> Jeg har for en uge siden bestilt en 6310i hos den lokale forhandler. De
> havde den ikke på lager, så jeg måtte vente til næste dag, hvor de fik en
> hjem. Men det var desværre ikke i den farve jeg ønskede mig. Så måtte han
> bestille den hjem endnu en gang. Der gik 5 dage. Nu var den der endelig i
> den rigtige farve, men nu var den fandme simlåst til Sonofons net. Og ja,
vi
> havde bestilt den uden simlås. Så ringede forhandleren til en anden butik,
> som der havde telefonen på lager. De sendte så telefonen så den var fremme
> næste dag. Fedt tænkte jeg så. Og den var skam ikke simlåst og i den
rigtige
> farve. Da jeg så kom hjem lagde jeg mærke til der ikke var det der
> beskyttelses plastic på displayet og der manglede den lille prop bag ved
til
> headset. Hmm... tænkte jeg så. Og prøvede at startede telefonen. Hvad lå
der
> så i Indbakke? 4 private beskeder. Og det har jeg givet kr. 3500,-!
> Hvad skal man dog stille op? Har mere lyst til at smide telefonen tilbage
i
> hovedet på ham og sige jeg vil have pengene tilbage. Det har jeg vel
> egentlig ret til?
>
> Glemte at tilføje at batteriet kun tog 10 min at oplade. Så mon ikke det
har
> været opladt?
>
> Hilsen
>
> En ulykkelig 6310i ejer.
> ------ Klip ------
>
> Det skal lige tilføjes at vi har fået finansieret telefonen hos Lolland
> Direkte igennem forhandleren. Det er en af de der rentefri lån man betaler
> over 1 år. Det eneste vi betaler er stiftelsprovision på kr 400,-.
>
> Vi er nu blevet enig om at vi er meget utilfredse med købet og gerne vil
> have pengene tilbage. Vi fik telefonen i dag, så der er vel de normale 14
> dages returret. Da produktet allerede var åbent og havde været i brug da
vi
> købte det bliver de vel også nød til at tage det tilbage i samme stand.
>
> Nu er vi så lige kommet hjem fra forhandleren. Han sagde han kunne
bestille
> en ny til os, men vi kan ikke få pengene tilbage, da det er gået gennem
> finansiering selskabet. Vi har fået kr 400,- i rabat sagde han først.
Hmm...
> tænkte vi og kunne da ikke få det til at passe. Vi havde da ikke fået
nogen
> rabat og vendte tilbage til ham for at få det uddybet. Det han mente var
at
> forretningen gav kr 400,- til finansieringsselskab for at vi kunne få
sådan
> et rentefrit lån. Og det ville han jo så miste. Nu er det så jeg spørger
mig
> selv hvem det er der får rabat? Der står ingen steder på papirene at
> forretningen giver de 400. Så vidt som jeg opfatter det er den eneste
grund
> til han ikke vil give os pengene tilbage er fordi han mister kr 400,-.
>
> Spørgsmålet er så om det er den eneste udvej for os, at vi annullere det
> hele også lånet, som vi ellers gerne ville beholde. Da vi også har fundet
> telefonen kr 1000,- billigere et andet sted, som HELT ny. Vi vil gerne
have
> noget citat fra loven med kildeangivelse, så vi med en udskrift kan gå
> tilbage til forhandleren og få pengene tilbage. Hvis det da overhovedet er
> muligt for os.
>
> På forhånd tak.
>
> Venlig Hilsen
>
> Katja og Johnny.
>
>
Kontakt sælger og sig at der foreligger en mangel i henhold til § 75a,stk 2,
pkt 1.:
§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med
købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.
Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden
1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som
køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig
grund til at forvente,
2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis
anvendes til,
3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket
køberens forventning herom, og
4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har
forelagt køberen ved købets indgåelse.«
Det er dog ikke sikkert at du kan få pengene tilbage, da det kræver at
manglen er "væsentlig". Det du kan kræve er at han enten levere en ny, eller
få et passende afslag i købesummen. købelovens §78.
En ting som jeg vil høre de andre i gruppen mening om. Er det muligt at
Katja og Johnny kan sige til sælger at hvis sælger ikke er villig til at
hæve aftalen på baggrund af uvæsentlighed, kan de vel presse ham med en krav
om at de vil kræve erstatning på de 1000. kr. som telefonen er faldet i
værdi i den periode som den har været til reparation?
Så de på den måde enten kræver 1000 kr. +passende afslag eller omlevering,
eller hævelse af aftalen.
De relevante §§ kan findes i købeloven på
www.retsinfo.dk. Husk at kikke på
den nyeste ændring af loven.
Med venlig Hilsen
Morten Meizner Rasmussen