/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Penge tilbage ved finansiering?
Fra : Jochke


Dato : 24-09-02 17:01

Hej NG.

Min kæreste og jeg har brug for noget juridisk bistand. Følgende er fra et
indlæg jeg har postet i dk.teknik.telefoni.mobil. Så kan I lige se
situationen, hvordan den hænger sammen.

------ Klip ------
Her er en lille beretning om min "nye" telefon.

Jeg har for en uge siden bestilt en 6310i hos den lokale forhandler. De
havde den ikke på lager, så jeg måtte vente til næste dag, hvor de fik en
hjem. Men det var desværre ikke i den farve jeg ønskede mig. Så måtte han
bestille den hjem endnu en gang. Der gik 5 dage. Nu var den der endelig i
den rigtige farve, men nu var den fandme simlåst til Sonofons net. Og ja, vi
havde bestilt den uden simlås. Så ringede forhandleren til en anden butik,
som der havde telefonen på lager. De sendte så telefonen så den var fremme
næste dag. Fedt tænkte jeg så. Og den var skam ikke simlåst og i den rigtige
farve. Da jeg så kom hjem lagde jeg mærke til der ikke var det der
beskyttelses plastic på displayet og der manglede den lille prop bag ved til
headset. Hmm... tænkte jeg så. Og prøvede at startede telefonen. Hvad lå der
så i Indbakke? 4 private beskeder. Og det har jeg givet kr. 3500,-!
Hvad skal man dog stille op? Har mere lyst til at smide telefonen tilbage i
hovedet på ham og sige jeg vil have pengene tilbage. Det har jeg vel
egentlig ret til?

Glemte at tilføje at batteriet kun tog 10 min at oplade. Så mon ikke det har
været opladt?

Hilsen

En ulykkelig 6310i ejer.
------ Klip ------

Det skal lige tilføjes at vi har fået finansieret telefonen hos Lolland
Direkte igennem forhandleren. Det er en af de der rentefri lån man betaler
over 1 år. Det eneste vi betaler er stiftelsprovision på kr 400,-.

Vi er nu blevet enig om at vi er meget utilfredse med købet og gerne vil
have pengene tilbage. Vi fik telefonen i dag, så der er vel de normale 14
dages returret. Da produktet allerede var åbent og havde været i brug da vi
købte det bliver de vel også nød til at tage det tilbage i samme stand.

Nu er vi så lige kommet hjem fra forhandleren. Han sagde han kunne bestille
en ny til os, men vi kan ikke få pengene tilbage, da det er gået gennem
finansiering selskabet. Vi har fået kr 400,- i rabat sagde han først. Hmm...
tænkte vi og kunne da ikke få det til at passe. Vi havde da ikke fået nogen
rabat og vendte tilbage til ham for at få det uddybet. Det han mente var at
forretningen gav kr 400,- til finansieringsselskab for at vi kunne få sådan
et rentefrit lån. Og det ville han jo så miste. Nu er det så jeg spørger mig
selv hvem det er der får rabat? Der står ingen steder på papirene at
forretningen giver de 400. Så vidt som jeg opfatter det er den eneste grund
til han ikke vil give os pengene tilbage er fordi han mister kr 400,-.

Spørgsmålet er så om det er den eneste udvej for os, at vi annullere det
hele også lånet, som vi ellers gerne ville beholde. Da vi også har fundet
telefonen kr 1000,- billigere et andet sted, som HELT ny. Vi vil gerne have
noget citat fra loven med kildeangivelse, så vi med en udskrift kan gå
tilbage til forhandleren og få pengene tilbage. Hvis det da overhovedet er
muligt for os.

På forhånd tak.

Venlig Hilsen

Katja og Johnny.



 
 
Henning (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Henning


Dato : 24-09-02 21:26


>Hvad skal man dog stille op? Har mere lyst til at smide telefonen tilbage i
>hovedet på ham og sige jeg vil have pengene tilbage. Det har jeg vel
>egentlig ret til?
Tror du butikken smider alle telefoner ud, som kunder får ombyttet
el.lign. Er den OK som ny, så sælges den som ny.
>
>Glemte at tilføje at batteriet kun tog 10 min at oplade. Så mon ikke det har
>været opladt?
Tjo, men har det taget skade?

>Det skal lige tilføjes at vi har fået finansieret telefonen hos Lolland
>Direkte igennem forhandleren. Det er en af de der rentefri lån man betaler
>over 1 år. Det eneste vi betaler er stiftelsprovision på kr 400,-.
Jeg kan ikke lade være - 3500,- med 400 i stiftelse, som ikke er
fradragsberettiget . Det er noget der ligner 20% i nettorente
helt rentefri vil jeg absolut ikke kalde det!
>
>Vi er nu blevet enig om at vi er meget utilfredse med købet og gerne vil
>have pengene tilbage. Vi fik telefonen i dag, så der er vel de normale 14
>dages returret.
Hvilken "normale 14 dages returret"? Er varen købt i butik er der
ingen returret.
>
>Nu er vi så lige kommet hjem fra forhandleren. Han sagde han kunne bestille
>en ny til os, men vi kan ikke få pengene tilbage, da det er gået gennem
>finansiering selskabet. Vi har fået kr 400,- i rabat sagde han først. Hmm...
>tænkte vi og kunne da ikke få det til at passe. Vi havde da ikke fået nogen
>rabat og vendte tilbage til ham for at få det uddybet. Det han mente var at
>forretningen gav kr 400,- til finansieringsselskab for at vi kunne få sådan
>et rentefrit lån. Og det ville han jo så miste. Nu er det så jeg spørger mig
>selv hvem det er der får rabat? Der står ingen steder på papirene at
>forretningen giver de 400. Så vidt som jeg opfatter det er den eneste grund
>til han ikke vil give os pengene tilbage er fordi han mister kr 400,-.
Der står garanteret, at der er givet provision til forhandleren, og
han skal oplyse dennes størrelse på forespørgsel. Det er normalt ved
lån på den måde.
>
>Spørgsmålet er så om det er den eneste udvej for os, at vi annullere det
>hele også lånet, som vi ellers gerne ville beholde.
Som jeg ser det, er der ikke mulighed for det - telefonen virker, der
er ikke noget at klage over.

>Da vi også har fundet
>telefonen kr 1000,- billigere et andet sted, som HELT ny. Vi vil gerne have
>noget citat fra loven med kildeangivelse, så vi med en udskrift kan gå
>tilbage til forhandleren og få pengene tilbage. Hvis det da overhovedet er
>muligt for os.

Det er ikke muligt - du havde sikkert ikke protesteret, hvis telefonen
var steget 1.000,- i mellemtiden


Henning
hsb(at)image.dk

Jochke (24-09-2002)
Kommentar
Fra : Jochke


Dato : 24-09-02 22:07

"Henning" <newsmail@mailme.dk> wrote in message
news:h8i1pusftp00udqlm23fepk9mv7ttgf9o5@4ax.com...
>
> Tror du butikken smider alle telefoner ud, som kunder får ombyttet
> el.lign. Er den OK som ny, så sælges den som ny.
Ja men der var private SMS'er der ikke var slettet, og der manglede folien
over displayet, som vi gerne ville beholde på, da det beskytter. En prop
bagved til headset manglede også.

> >Glemte at tilføje at batteriet kun tog 10 min at oplade. Så mon ikke det
har
> >været opladt?
Batteriet har ikke godt af at være fuldt opladt uden at det er i brug.
Derfor batterier som standard er "flade". Desuden skal batteriet lades
fuldstændig op og ned de første par gange det er i brug, for at levetiden
bliver så lang som muligt.

> Jeg kan ikke lade være - 3500,- med 400 i stiftelse, som ikke er
> fradragsberettiget . Det er noget der ligner 20% i nettorente
> helt rentefri vil jeg absolut ikke kalde det!
Nej men det var nu heller ikke det beløb vi lånte. Det eksakte var 8000,-.

> Hvilken "normale 14 dages returret"? Er varen købt i butik er der
> ingen returret.
Trode der var 14 dages returret. Men det er måske kun en service butikken
selv giver.

> Der står garanteret, at der er givet provision til forhandleren, og
> han skal oplyse dennes størrelse på forespørgsel. Det er normalt ved
> lån på den måde.
Nope, står der ingen steder.

> Som jeg ser det, er der ikke mulighed for det - telefonen virker, der
> er ikke noget at klage over.
Måske de manglende ting?

> Det er ikke muligt - du havde sikkert ikke protesteret, hvis telefonen
> var steget 1.000,- i mellemtiden
Nej selvfølgelig ikke. Det er nu heller ikke prisen jeg protestere imod. Er
bare irriteret over den dårlige service.

/Jochke



Andy (25-09-2002)
Kommentar
Fra : Andy


Dato : 25-09-02 03:51

> Batteriet har ikke godt af at være fuldt opladt uden at det er i brug.
> Derfor batterier som standard er "flade". Desuden skal batteriet lades
> fuldstændig op og ned de første par gange det er i brug, for at levetiden
> bliver så lang som muligt.

Normalt er der tilstrækkelig strøm fra fabrikken til at tænde for telefonen
og demonstrere den.

Andy



Peter Sepstrup (21-10-2002)
Kommentar
Fra : Peter Sepstrup


Dato : 21-10-02 09:18


> Normalt er der tilstrækkelig strøm fra fabrikken til at tænde for
telefonen
> og demonstrere den.


Det er ikke tilfældet med LitiumIon batterier, de er fuldstædig tomme fra ny
af, tilf'en kan ikke tændes for der kommer strøm på...



Morten Rasmussen (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Morten Rasmussen


Dato : 26-09-02 13:05


"Jochke" <ask@me.com> wrote in message
news:amq25s$cfe$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG.
>
> Min kæreste og jeg har brug for noget juridisk bistand. Følgende er fra et
> indlæg jeg har postet i dk.teknik.telefoni.mobil. Så kan I lige se
> situationen, hvordan den hænger sammen.
>
> ------ Klip ------
> Her er en lille beretning om min "nye" telefon.
>
> Jeg har for en uge siden bestilt en 6310i hos den lokale forhandler. De
> havde den ikke på lager, så jeg måtte vente til næste dag, hvor de fik en
> hjem. Men det var desværre ikke i den farve jeg ønskede mig. Så måtte han
> bestille den hjem endnu en gang. Der gik 5 dage. Nu var den der endelig i
> den rigtige farve, men nu var den fandme simlåst til Sonofons net. Og ja,
vi
> havde bestilt den uden simlås. Så ringede forhandleren til en anden butik,
> som der havde telefonen på lager. De sendte så telefonen så den var fremme
> næste dag. Fedt tænkte jeg så. Og den var skam ikke simlåst og i den
rigtige
> farve. Da jeg så kom hjem lagde jeg mærke til der ikke var det der
> beskyttelses plastic på displayet og der manglede den lille prop bag ved
til
> headset. Hmm... tænkte jeg så. Og prøvede at startede telefonen. Hvad lå
der
> så i Indbakke? 4 private beskeder. Og det har jeg givet kr. 3500,-!
> Hvad skal man dog stille op? Har mere lyst til at smide telefonen tilbage
i
> hovedet på ham og sige jeg vil have pengene tilbage. Det har jeg vel
> egentlig ret til?
>
> Glemte at tilføje at batteriet kun tog 10 min at oplade. Så mon ikke det
har
> været opladt?
>
> Hilsen
>
> En ulykkelig 6310i ejer.
> ------ Klip ------
>
> Det skal lige tilføjes at vi har fået finansieret telefonen hos Lolland
> Direkte igennem forhandleren. Det er en af de der rentefri lån man betaler
> over 1 år. Det eneste vi betaler er stiftelsprovision på kr 400,-.
>
> Vi er nu blevet enig om at vi er meget utilfredse med købet og gerne vil
> have pengene tilbage. Vi fik telefonen i dag, så der er vel de normale 14
> dages returret. Da produktet allerede var åbent og havde været i brug da
vi
> købte det bliver de vel også nød til at tage det tilbage i samme stand.
>
> Nu er vi så lige kommet hjem fra forhandleren. Han sagde han kunne
bestille
> en ny til os, men vi kan ikke få pengene tilbage, da det er gået gennem
> finansiering selskabet. Vi har fået kr 400,- i rabat sagde han først.
Hmm...
> tænkte vi og kunne da ikke få det til at passe. Vi havde da ikke fået
nogen
> rabat og vendte tilbage til ham for at få det uddybet. Det han mente var
at
> forretningen gav kr 400,- til finansieringsselskab for at vi kunne få
sådan
> et rentefrit lån. Og det ville han jo så miste. Nu er det så jeg spørger
mig
> selv hvem det er der får rabat? Der står ingen steder på papirene at
> forretningen giver de 400. Så vidt som jeg opfatter det er den eneste
grund
> til han ikke vil give os pengene tilbage er fordi han mister kr 400,-.
>
> Spørgsmålet er så om det er den eneste udvej for os, at vi annullere det
> hele også lånet, som vi ellers gerne ville beholde. Da vi også har fundet
> telefonen kr 1000,- billigere et andet sted, som HELT ny. Vi vil gerne
have
> noget citat fra loven med kildeangivelse, så vi med en udskrift kan gå
> tilbage til forhandleren og få pengene tilbage. Hvis det da overhovedet er
> muligt for os.
>
> På forhånd tak.
>
> Venlig Hilsen
>
> Katja og Johnny.
>
>

Kontakt sælger og sig at der foreligger en mangel i henhold til § 75a,stk 2,
pkt 1.:
§ 75 a. Salgsgenstanden skal med hensyn til art, mængde, kvalitet og andre
egenskaber stemme overens med aftalen, og køberen skal i forbindelse med
købet have de fornødne oplysninger med henblik på montering, anvendelse,
opbevaring og vedligeholdelse af salgsgenstanden.

Stk. 2. Medmindre andet følger af parternes aftale, skal salgsgenstanden

1) have en sådan holdbarhed og øvrige egenskaber samt emballering, som
køberen efter salgsgenstandens karakter og forholdene i øvrigt havde rimelig
grund til at forvente,

2) være egnet til formål, som genstande af den pågældende type sædvanligvis
anvendes til,

3) være egnet til køberens særlige formål, hvis sælgeren har bestyrket
køberens forventning herom, og

4) have samme egenskaber som en vareprøve eller model, som sælger har
forelagt køberen ved købets indgåelse.«



Det er dog ikke sikkert at du kan få pengene tilbage, da det kræver at
manglen er "væsentlig". Det du kan kræve er at han enten levere en ny, eller
få et passende afslag i købesummen. købelovens §78.

En ting som jeg vil høre de andre i gruppen mening om. Er det muligt at
Katja og Johnny kan sige til sælger at hvis sælger ikke er villig til at
hæve aftalen på baggrund af uvæsentlighed, kan de vel presse ham med en krav
om at de vil kræve erstatning på de 1000. kr. som telefonen er faldet i
værdi i den periode som den har været til reparation?

Så de på den måde enten kræver 1000 kr. +passende afslag eller omlevering,
eller hævelse af aftalen.

De relevante §§ kan findes i købeloven på www.retsinfo.dk. Husk at kikke på
den nyeste ændring af loven.

Med venlig Hilsen



Morten Meizner Rasmussen




Henrik Nielsen (26-09-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen


Dato : 26-09-02 16:32

Det forhold,at købet er financieret gennem forhandleren ændrer ikke ved
køberens rettigheder.
hvis telefonen er solgt som ny,skal den også være ny. Kræv et solidt afslag
i prisen for at acceptere en brugt telefon-i modsat fald skal du hæve- Tal
med forbrugerrådets jurister.
venlig hilsen
henrik nielsen
kontorchef,cand.jur
"Jochke" <ask@me.com> wrote in message
news:amq25s$cfe$1@news.cybercity.dk...
> Hej NG.
>
> Min kæreste og jeg har brug for noget juridisk bistand. Følgende er fra et
> indlæg jeg har postet i dk.teknik.telefoni.mobil. Så kan I lige se
> situationen, hvordan den hænger sammen.
>
> ------ Klip ------
> Her er en lille beretning om min "nye" telefon.
>
> Jeg har for en uge siden bestilt en 6310i hos den lokale forhandler. De
> havde den ikke på lager, så jeg måtte vente til næste dag, hvor de fik en
> hjem. Men det var desværre ikke i den farve jeg ønskede mig. Så måtte han
> bestille den hjem endnu en gang. Der gik 5 dage. Nu var den der endelig i
> den rigtige farve, men nu var den fandme simlåst til Sonofons net. Og ja,
vi
> havde bestilt den uden simlås. Så ringede forhandleren til en anden butik,
> som der havde telefonen på lager. De sendte så telefonen så den var fremme
> næste dag. Fedt tænkte jeg så. Og den var skam ikke simlåst og i den
rigtige
> farve. Da jeg så kom hjem lagde jeg mærke til der ikke var det der
> beskyttelses plastic på displayet og der manglede den lille prop bag ved
til
> headset. Hmm... tænkte jeg så. Og prøvede at startede telefonen. Hvad lå
der
> så i Indbakke? 4 private beskeder. Og det har jeg givet kr. 3500,-!
> Hvad skal man dog stille op? Har mere lyst til at smide telefonen tilbage
i
> hovedet på ham og sige jeg vil have pengene tilbage. Det har jeg vel
> egentlig ret til?
>
> Glemte at tilføje at batteriet kun tog 10 min at oplade. Så mon ikke det
har
> været opladt?
>
> Hilsen
>
> En ulykkelig 6310i ejer.
> ------ Klip ------
>
> Det skal lige tilføjes at vi har fået finansieret telefonen hos Lolland
> Direkte igennem forhandleren. Det er en af de der rentefri lån man betaler
> over 1 år. Det eneste vi betaler er stiftelsprovision på kr 400,-.
>
> Vi er nu blevet enig om at vi er meget utilfredse med købet og gerne vil
> have pengene tilbage. Vi fik telefonen i dag, så der er vel de normale 14
> dages returret. Da produktet allerede var åbent og havde været i brug da
vi
> købte det bliver de vel også nød til at tage det tilbage i samme stand.
>
> Nu er vi så lige kommet hjem fra forhandleren. Han sagde han kunne
bestille
> en ny til os, men vi kan ikke få pengene tilbage, da det er gået gennem
> finansiering selskabet. Vi har fået kr 400,- i rabat sagde han først.
Hmm...
> tænkte vi og kunne da ikke få det til at passe. Vi havde da ikke fået
nogen
> rabat og vendte tilbage til ham for at få det uddybet. Det han mente var
at
> forretningen gav kr 400,- til finansieringsselskab for at vi kunne få
sådan
> et rentefrit lån. Og det ville han jo så miste. Nu er det så jeg spørger
mig
> selv hvem det er der får rabat? Der står ingen steder på papirene at
> forretningen giver de 400. Så vidt som jeg opfatter det er den eneste
grund
> til han ikke vil give os pengene tilbage er fordi han mister kr 400,-.
>
> Spørgsmålet er så om det er den eneste udvej for os, at vi annullere det
> hele også lånet, som vi ellers gerne ville beholde. Da vi også har fundet
> telefonen kr 1000,- billigere et andet sted, som HELT ny. Vi vil gerne
have
> noget citat fra loven med kildeangivelse, så vi med en udskrift kan gå
> tilbage til forhandleren og få pengene tilbage. Hvis det da overhovedet er
> muligt for os.
>
> På forhånd tak.
>
> Venlig Hilsen
>
> Katja og Johnny.
>
>



Jochke (29-09-2002)
Kommentar
Fra : Jochke


Dato : 29-09-02 08:05

Tak for jeres svar.

Vi fik at vide fra Forbrugerstyrelsen, at der ingen tvivl var. Det var en
demo vare vi havde købt til ny pris. De sagde desuden at vi minimum skulle
have kr 1000,- afslag i prisen.

Men det endte med at vi smed skidtet tilbage i hovedet på ham og ophævede
købet. Der var ingen problemer.

/Katja & Johnny



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408605
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste