Nutana vegetar
Fra : mc

Dato : 24-09-02 16:41

Hej

Er der nogen her, der kan hjælpe mig med dette. Nutana har nogle
vegetarpostejer. Der er kun omkring 600 kJ i pr. 100g. Men fedtprocenten
(altså den del af energien der kommer fra fedt) er 54%. Normalt anbefales
det jo, at den højest er 30%.

Har det nogen betydning? Jeg kunne forestille mig at det ikke betyder så
meget fordi det er vegetabilsk fedt, eller fordi den samlede energimængde er
lav. Er der nogen her der kan fortælle mig noget fornuftigt om det.

mvh mc

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-02 16:50

MC skrev:

> Nutana har nogle vegetarpostejer. Der er kun omkring 600 kJ i pr.
> 100g. Men fedtprocenten (altså den del af energien der kommer fra
> fedt) er 54%. Normalt anbefales det jo, at den højest er 30%.

Så har de alligevel sat fedtprocenten ned. For godt en halv snes år
siden skrev jeg til Nutana og sagde at jeg ikke havde lyst til at
spise deres Grov Bønnepostej, tror jeg det var, fordi fedtenergi-
procenten lå på 70. De skrev tilbage at det var der aldrig nogen
der havde klaget over, takke for min interesse i deres produkter, og
sendte mig et dusin dåser Grov Bønnepostej. Suk!

> Har det nogen betydning?

Spis brød til.

// Klaus

Fra : Web Woman

Dato : 24-09-02 17:31

"mc" <ee@dd.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (altså den del af energien der kommer fra fedt) er 54%. Normalt anbefales

Igen rodes fedtprocent og fedtenergiprocent sammen *S*

Fedtprocent er fedtets andel af varens vægt
Fedtenergiprocent er fedtets andel af varens energiindhold

> Har det nogen betydning?

Ikke i sig selv! Som en anden har skrevet.... spis brød til.

Det er ikke en enkelt vares fedtenergiprocent man skal kigge på - men det
samlede energiindtag.

Og fedt bør ikke udgøre mere end max. 30 af det samlede energiindtag.

Mvh. Lisbeth

Fra : mc

Dato : 24-09-02 19:23

"Web Woman" <webwoman @ FJERN chicks.dk> wrote in message

> Igen rodes fedtprocent og fedtenergiprocent sammen *S*
> Fedtprocent er fedtets andel af varens vægt
> Fedtenergiprocent er fedtets andel af varens energiindhold

Beklager, jeg kender kun ordene fra gymnasiet.

> Ikke i sig selv! Som en anden har skrevet.... spis brød til.

Det gør jeg så. Tak for hjælpen til Klaus og Web(?).

I øvrigt: Det må være dyrt at være vegetar. 14 kr. for 170g. Til
sammenligning kan man få 500g leverpostej i Netto for 6kr.

mvh mc

Fra : Web Woman

Dato : 24-09-02 19:42

> I øvrigt: Det må være dyrt at være vegetar. 14 kr. for 170g. Til
> sammenligning kan man få 500g leverpostej i Netto for 6kr.

Man kan sagtens være vegetar uden at spise Nutanas 170 gram til 14 kroner.

Og jeg, som er kødspiser, lever glimrende uden Nettos 500 gram til 6 kroner
*GGGG*

Mvh. Lisbeth

Fra : mc

Dato : 24-09-02 19:53

"Web Woman" <anaeitis @ pc.dk> wrote in message
> "mc" <ee@dd.dk> skrev i en meddelelse

> Man kan sagtens være vegetar uden at spise Nutanas 170 gram til 14 kroner.

Jo, men det virker mere besværligt. Som kødspiser kan man jo købe et væld af
billige produkter. Jeg kunne da f.eks. aldrig finde på at lave min egen
leverpostej.

> Og jeg, som er kødspiser, lever glimrende uden Nettos 500 gram til 6
kroner
> *GGGG*

Ja, men den er så billig så det er umuligt at sige nej, når er på SU.

mvh mc

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-02 20:13

MC skrev:

> Jeg kunne da f.eks. aldrig finde på at lave min egen leverpostej.

Det smager ellers væsentlig bedre end færdigkøbt.

// Klaus

Fra : Web Woman

Dato : 24-09-02 21:32

> Jo, men det virker mere besværligt. Som kødspiser kan man jo købe et væld
af
> billige produkter. Jeg kunne da f.eks. aldrig finde på at lave min egen
> leverpostej.

Kød er ikke billigt! Og der er ikke meget kød i nettos leverposteg heller.

De billige fødevarer er vegetabilske.

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-02 19:43

MC skrev:

> I øvrigt: Det må være dyrt at være vegetar. 14 kr. for 170g. Til
> sammenligning kan man få 500g leverpostej i Netto for 6kr.

Ja, men _hvilken_ leverpostej. Efter min mening kan dem til 6 kr.
kun spises hvis de får en tur i mikroen først, og derefter over-
dænges med ristede champignoner og bacon.

// Klaus

Fra : mc

Dato : 24-09-02 19:57

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> wrote in message

> Ja, men _hvilken_ leverpostej. Efter min mening kan dem til 6 kr.
> kun spises hvis de får en tur i mikroen først, og derefter over-
> dænges med ristede champignoner og bacon.

Filmen "Vi lever" viser fint hvordan vi der lever på SU hver dag må
overvinde os selv for at spise den leverpostej. *GG*

mvh mc

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-09-02 20:18

MC skrev:

> Filmen "Vi lever" viser fint hvordan vi der lever på SU hver
> dag må overvinde os selv for at spise den leverpostej. *GG*

Kunne man ikke spare et andet sted hvor det ikke gjorde så ondt?

Kan man stadig få datovarer i Irma? Da jeg var på S.U., samlede jeg
af og til datovarer (varer som har overskredet Irma-datoen, men ikke
sidste salgsdato) i Irma. Indrømmet, der var mange flødeoste, men
man kunne osse tit være heldig at finde en pakke pølser eller noget
godt kød. Én af mine kammerater (ham som lærte mig datovarefidusen)
købte på et tidspunkt en kødhakker fordi han var træt af at spise
engelsk bøf og roastbeef hele tiden.

// Klaus

Fra : Karoline Larsen

Dato : 24-09-02 21:37

"mc" <ee@dd.dk> wrote in message

> I øvrigt: Det må være dyrt at være vegetar. 14 kr. for 170g. Til
> sammenligning kan man få 500g leverpostej i Netto for 6kr.

83 kr. kiloet synes jeg nu ikke er videre dyrt hvis man sammenligner med
prisen på diverse pålægstyper indeholdende kød. Om ikke andet spares der
mange penge på det kød der ikke skal købes til aftensmaden. Så som
studerende burde du måske overveje at blive vegetar, det er faktisk
forbløffende billigt.

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 25-09-02 07:00

"mc" <ee@dd.dk> wrote in message
> I øvrigt: Det må være dyrt at være vegetar. 14 kr. for 170g. Til
> sammenligning kan man få 500g leverpostej i Netto for 6kr.
>
> mvh mc

Dyrt er det jo i det hele taget at leve, når man stiller krav til sin mad.
Har endnu ikke smagt de færdige bønnepostejer, men Nutanas middagsbullar og
deres nutolene har da været afprøvet... smådyrt, ja, og jeg foretrækker nu
helt klart tofuen (11 kr for 500 g - rækker til 2-3 måltider hos mig) fra
nærmeste asiatiske superbutik. Endvidere er der jo æg i middagsbollerne.
Desuden har jeg fået øjnene op for alverdens grønsager, bønner og linser,
hvilket har betydet masser af arbejde i køkkenet med at blanchere og koge
til nedfrysning. resultat: et vinterforråd, der har været temmelig billigt,
taget i betragtning at familien gerne vil af med squash ol.
Jeg tror egentlig det er dyrest at være vegetar/veganer, når man ønsker sig
produkter der kan erstatte ost, kød og mælk. Såsnart man opdager at ost og
postej ikke er en livsnødvendighed, så begynder det i stedet at være sjovt,
nemt og billigt.... rester kan bruges til mangt og meget.
-Gitte