Akkordspørgsmål
Fra : Robert Piil

Dato : 24-09-02 15:18

Hvilke toner er der med i en Eb4/6? Er det bare Eb,G,A,Bb og C eller
udelader man nogle af tonerne? Der må være en anden måde at notere den
på.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 24-09-02 15:42

"Robert Piil" <piil@nospam.dk> wrote in message
> Hvilke toner er der med i en Eb4/6? Er det bare Eb,G,A,Bb og C eller
> udelader man nogle af tonerne? Der må være en anden måde at notere den
> på.

Det er et eller andet med kvart-sekst forudhold....kan ikke lige huske
det...

/Morten

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 24-09-02 18:47

Robert Piil wrote:
> Hvilke toner er der med i en Eb4/6? Er det bare Eb,G,A,Bb og C eller
> udelader man nogle af tonerne? Der må være en anden måde at notere den
> på.

Hvis du mener Eb6 sus4, så svarer det til Ab dur med Eb i bassen.

-Sune

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 24-09-02 22:46

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote in message

> Hvis du mener Eb6 sus4, så svarer det til Ab dur med Eb i bassen.
>
> -Sune

Jeg tror han mener den akkord, hvor 4 og 6 står oven over hinanden. Det
betyder noget med et kvart/sekst forhold, men jeg kan ikke huske hvordan den
vender....

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 24-09-02 22:51

Morten Bock Sørensen" <news"NOSPAM wrote:
> [...]
>
> Jeg tror han mener den akkord, hvor 4 og 6 står oven over hinanden.
> Det betyder noget med et kvart/sekst forhold, men jeg kan ikke huske

Bare det ikke er en tritonussubstitutsvariantakkord, for så er jeg sgu
stået af...

-Sune

Fra : Olsen

Dato : 24-09-02 23:04

> "Sune Mika Salminen" >>
> Hvilke toner er der med i en Eb4/6? Er det bare Eb,G,A,Bb og C eller
> udelader man nogle af tonerne? Der må være en anden måde at notere
> den på.

Nu er jeg ikke klar over om det er et guitargreb der er tale om, men hvis
det skal tolkes som en kvart-seks-akkord (jeg har aldrig set det noteret på
den måde) menes der en Eb dur med et Bb i bassen (nederst). Ofte bliver
denne akkord efterfulgt af Bb for til slut at anslå en alm. Eb for at få
opløst spændingen. Det kaldes også et kvart-seks-forudhold som du kan høre
flere steder i slutningen af mange danske sange, læs: Weyse m.fl..

--
Hilsen fra Olsen

snip@post8.tele.dk

Fra : Olsen

Dato : 24-09-02 23:07

Olsen wrote:
> hvis det skal tolkes som en kvart-seks-akkord

Øh, det hedder vist en kvart-sekst akkord!

--
Hilsen fra Olsen

snip@post8.tele.dk

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 24-09-02 23:19

Olsen wrote:

> [...]
> anslå en alm. Eb for at få opløst spændingen. Det kaldes også et
> kvart-seks-forudhold som du kan høre flere steder i slutningen af

Vil det sige, at mit eksempel var en Ab kvart-sekst akkord?

-Sune

Fra : Olsen

Dato : 24-09-02 23:16

Sune Mika Salminen wrote:
> Vil det sige, at mit eksempel var en Ab kvart-sekst akkord?

Øh, "Eb,G,A,Bb og C " giver ikke nogen mening.
En Ab kvart-sekst akkord vil være en Ab (as-c-es) med en es-tone i bassen.
--
Hilsen fra Olsen

snipNOSPAM@post8.tele.dk

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 24-09-02 23:35

Olsen wrote:

> Øh, "Eb,G,A,Bb og C " giver ikke nogen mening.

Det var ikke mig

> En Ab kvart-sekst akkord vil være en Ab (as-c-es) med en es-tone i
> bassen.

Jamen, det var jo det jeg sagde. Tak, Olsen

-Sune

Fra : Robert Piil

Dato : 25-09-02 00:56

On Wed, 25 Sep 2002 00:16:27 +0200, "Olsen" <snipNOSPAM@post8.tele.dk>
wrote:

>Øh, "Eb,G,A,Bb og C " giver ikke nogen mening.

Nope, det var også forkert. Jeg mente en Eb,G,G#(sus4'eren),Bb og
C(sekseren).

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Robert Piil

Dato : 25-09-02 00:20

On Wed, 25 Sep 2002 00:03:56 +0200, "Olsen" <snip@post8.tele.dk>
wrote:

> [...]
>opløst spændingen. Det kaldes også et kvart-seks-forudhold som du kan høre
>flere steder i slutningen af mange danske sange, læs: Weyse m.fl..

Det er ikke et guitargreb. Den er noteret af en pianist jeg spiller
med, og han bruger til tider en noget speciel notation. bevæger mig
til daglig kun rundt på fire strenge, og oftest kun en ad gangen.
Akkorden er fra et Chris Mihn Doky-plade, der hedder Listen up,
nummeret er Eternally. Jeg har scannet hans notation ind, den ligger
her:

http://piil.org/eternally.jpg

Jeg kunne selvfølgelig spørge ham, men jeg ser ham ikke før om en uge,
og jeg kan ikke høre det ordentligt på pladen. Det gør det
selvfølgelig ikke nemmere at mit klaver stemmer[1] 3/4-tone under.

[1] "stemmer" er måske at tage munden for fuld, men klaverstemmeren er
bestilt.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Robert Piil

Dato : 25-09-02 00:33

On Wed, 25 Sep 2002 01:19:55 +0200, Robert Piil <piil@nospam.dk>
wrote:

>http://piil.org/eternally.jpg

Det blev en gif i stedet,

http://piil.org/eternally.gif

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Robert Piil

Dato : 25-09-02 00:52

wrote:

> [...]
>flere steder i slutningen af mange danske sange, læs: Weyse m.fl..

Det er ikke et guitargreb. Den er noteret af en pianist jeg spiller
med, og han bruger til tider en noget speciel notation. Jeg bevæger
mig til daglig kun rundt på fire strenge, og oftest kun en ad gangen.
Jeg er bestemt ikke den store pianist. Akkorden er fra et Chris Mihn
[...]

selvfølgelig ikke nemmere at mit klaver stemmer[1] knapt en halv tone
under.

[1] "stemmer" er måske også at tage munden for fuld, men

Fra : Robert Piil

Dato : 25-09-02 00:53

On Tue, 24 Sep 2002 19:47:05 +0200, "Sune Mika Salminen"
<not_real@fakeantispamemail.dk> wrote:

>Hvis du mener Eb6 sus4, så svarer det til Ab dur med Eb i bassen.

Det var også sådan noget jeg selv tænkte, men det lyder galt.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Fam. Jensen

Dato : 25-09-02 13:01

Hej Robert Piil og andre...

Hvis der skrives Eb 4/6 så er der tale om Eb i 2. omvending - altså et
kvart-sekst forhold. Dette er tydeligvis nedskrevet af pianisten for at få
den rigtige klangfarve (kunne være en omvending som for meloditonen øverst
og der derved bliver lavet blokakkorder)

EN FORKLARING:
Eb - grundform: Eb, G, Hb
Eb - 1. omv /sekstforhold: G, Hb, Eb
Eb - 2. omv /kvart-sekstforhold: Hb, Eb, G <-- DET ER DEN HER!!!

Den notationsmåde er dog ikk almindelig og bruges normalt kun ved analyse
(fx trinanalyse med tonika, subdominant, dominant osv.

Det mest utænkelig ville være, at der her er tale om en Eb med tilføjet 4.
og 6. tone, da der så bliver skabt en akkort med 3 sekondintervaller....OG
DET LYDER GRIMT!!!!

Håber du kan bruge det.

KORT SVAR PÅ DIT SPØRGSMÅL:
TONERNE: Hb, Eb, G

------->
Holger Jensen aka. [ReGloH] - http://regloh.h4f.dk/
E-mail: kapelmester@mail.tdcadsl.dk / phone: (+45) 2890 1566
ICQ: 94405832

Fra : Olsen

Dato : 25-09-02 15:13

"Fam. Jensen" <hjl@jensen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Eb - 2. omv /kvart-sekstforhold: Hb, Eb, G <-- DET ER DEN HER!!!

Dog har din lærer i en af takterne skrevet et "alm." kvart-sekst forudhold:
Eb/Bb - Bb7.

Til Fam. Jensen:

Jeg har aldrig før set Bb skrevet som Hb.
Er det blevet moderne?

Olsen

Fra : Fam. Jensen

Dato : 25-09-02 15:55

Kære Olsen.

Da vi jo befinder os i Danmark (går jeg da ud fra) betegner man den hele
tone efter A som H (man bruger i Danmark den tyske nodenotation), går man da
en halv ned hedder det Hb (Hes). Bb bruges kun til at betegne akkorden
bestående af Hb, D, F. Der er altså ikke tale om mode men om korrekt
notation; jeg skal da ikke forhindre dig i at kalde H for B....det er jo
også lettere når du kæmper dig gennem alfabetet....A, B, C, D....osv.

Hvad mener du egentlig med:
> Dog har din lærer i en af takterne skrevet et "alm." kvart-sekst
forudhold:
> Eb/Bb - Bb7.

Du skriver da forhåbentlig ikke, at vores 4/6 er = Bb7? Der er jo bare tale
om en omvending hvor bastonen stadig skal være Eb.

------>
Holger Jensen aka. [ReGloH] - http://regloh.h4f.dk/
E-mail: kapelmester@mail.tdcadsl.dk / phone: (+45) 2890 1566
ICQ: 94405832
IKKE SÅ MEGET PJAT - BARE LØSNINGEN!

Fra : Olsen

Dato : 26-09-02 22:41

Fam. Jensen wrote:
> Kære Olsen.
> Da vi jo befinder os i Danmark (går jeg da ud fra)

Du behøver ikke at føre dig frem og være højrøvet,- jeg ved godt hvad vi
snakker om. Jeg påpeger blot , at betegnelsen Hb vist ikke er alment brugt.
Guitarister og keyboardfolk benævner den Bb. H benævner guitarister som B
(fra engelsk, hvis du kender det land), mens keyboardfolk normalt godt ved
hvad en H-akkord er.

> Du skriver da forhåbentlig ikke, at vores 4/6 er = Bb7? Der er jo
> bare tale om en omvending hvor bastonen stadig skal være Eb.

Nej, tag brillerne på og læs, at hans lærer i en af de første takter skriver
som jeg nævner. Jeg har gjort mig den ulejlighed at gennemse hans forlæg.
Det burde du måske også gøre inden du fører dig frem.

Olsen

Fra : Robert Piil

Dato : 27-09-02 00:43

On Thu, 26 Sep 2002 23:40:49 +0200, "Olsen" <snipNOSPAM@post8.tele.dk>
wrote:

> [...]
>(fra engelsk, hvis du kender det land), mens keyboardfolk normalt godt ved

Jeg forstår godt du følte dig en smule stødt over tonen i det første
indlæg. Ikke desto mindre er jeg jo glad nok for hjælpen. Mht.
benævnelser bliver de jo - i hvert fald af ikke skolede musikere -
brugt så meget i flæng, at man vel knapt kan tale om korrekt eller
ukorrekt.

>Nej, tag brillerne på og læs, at hans lærer i en af de første takter skriver
>som jeg nævner. Jeg har gjort mig den ulejlighed at gennemse hans forlæg.
>Det burde du måske også gøre inden du fører dig frem.

Nu falder du også i, og bruger en tone der ikke burde være nødvendig.
Desuden er det, altså ikke min lærer, men en pianist jeg spiller med.
Jeg var bare nysgerrig, og da jeg få et par år siden endelig har fået
et gammelt klaver (købt til min datter), har jeg endelig muligheden
for at rode bare en smule med akkorder. De er noget svære at spille på
bas, specielt hvis de har mere end fire toner.

--
Robert Piil
http://piil.org

Fra : Fam. Jensen

Dato : 27-09-02 23:05

Og du kalder dig selv for musiker? Jeg er rystet!
Da jeg selv er både guitarist og pianist kender jeg godt betegnelserne, men
via mit musikstudie indsær man vigtigheden ved præcise begreber/betegnelser.
Jeg vil råde dig til at glemme janteloven lidt og desuden føre en ordentlig
tone på et ellers seriøst forum (her regner jeg også Åge med

Ærbødigst
Holger Jensen

Fra : Olsen

Dato : 28-09-02 20:53

> [...]
ordentlig
> tone på et ellers seriøst forum (her regner jeg også Åge med

Føre sig frem i en ordentlig tone? Måske du skulle gennemlæse dit tidligere
indlæg. I det mindste har jeg argumenteret for mine påstande, - at du er af
en anden mening er ok, men jeg har i det midste talt pænt modsat dig. Der
er vist flere musikere der ville pakke sammen hvis det er de teoretiske
termer du fører dig frem med.

I øvrigt synes vi skal stoppe her. Vi når vist ikke videre.

Olsen

Fra : Olsen

Dato : 28-09-02 21:00

I øvrigt synes jeg - http://regloh.h4f.dk/ er latterlig.

Synes du selv det er sjovt at gøre grin med personer der besøger din side?
Hvis man klikker på "Diverse" får man at vide at man er en idiot!
Opfindsomt.

Så forstår jeg bedre dine tåbelige svar til denne gruppe.

Fra : Fam. Jensen

Dato : 28-09-02 22:47

Jamen tak for kritikken Olsen. Når man ikke har andet at genere kan man da
altid tage en persons hjemmeside...hvad med min postkasse, min blyant...kom
nu! JEG KAN TA' DET!!
Lige et sidste ord til dig: LÅK! OG SÅ SLUT PÅ DEN DISKUSSION!

Venlig hilsen
Holger.

FORDI LIVET ER FOR KORT TIL AT HØRE PÅ PJAT!

Fra : Jørgen Hansen

Dato : 28-09-02 16:08

Olsen skrev:

> Jeg påpeger blot , at betegnelsen Hb vist ikke er
> alment brugt. Guitarister og keyboardfolk benævner den Bb. H benævner
> guitarister som B [...], mens keyboardfolk normalt godt ved hvad en
H-akkord er.

Jeg tror ikke at man skal have spillet noget instrument ret længe, før
man er klar over at der er to benævnelser for disse toner (tysk B/H,
engelsk Bb/B). Begge systemer er så udbredte at et af dem næppe vinder
over det andet de første mange, mange år. Jeg synes at man skal
respektere det og ikke promovere andre varianter som Hb/H, Bb/H eller
Bes/B.

--
Jørgen Hansen

Fra : Horsevad

Dato : 28-09-02 15:14

> [...]
> Hvilke toner er der med i en Eb4/6? Er det bare Eb,G,A,Bb og C eller
> udelader man nogle af tonerne? Der må være en anden måde at notere den

Det er et kvart-sekst forudhold bestående af Eb, Ab & C. Den akkord
leder over i en Eb-akkord (Eb, G, Bb) - der af navnet "forudhold"

Horsevad

Fra : Robert Piil

Dato : 28-09-02 16:28

On 28 Sep 2002 07:14:22 -0700, horsevad@yahoo.com (Horsevad) wrote:

>Det er et kvart-sekst forudhold bestående af Eb, Ab & C. Den akkord
>leder over i en Eb-akkord (Eb, G, Bb) - der af navnet "forudhold"

Tak. Så fik jeg det at lyde rigtigt.

--
Robert Piil
http://piil.org