Skærme
Fijala 3554
Samsung Syncmaster 19" 191T
Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 24-09-02 00:29

Hej,

jeg tænker på at investere i en TFT-skærm.
Umiddelbart vil en 19" passe mig fint...og har kigget lidt på en Samsung
Syncmaster 19" 191T.

Den skal tilsluttes et Gigabyte Radeon9700Pro-kort med DVI, og mest bruges
til gaming og tekst.
Til tekst-brug er det sikkert fortræffeligt...jeg er dog mere 'nervøs' for
gaming-performance.

Hvordan opfører sådan en fætter sig mht FPS-spil i forhold til en CRT-skærm
[har en Sony G420] ?
Kan den 'følge med' ?

Er der evt andre fabrikater/modeller der kan anbefales til mit brug ?

--
Mvh Henrik.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 24-09-02 04:05

>Hvordan opfører sådan en fætter sig mht FPS-spil i forhold til en CRT-skærm
>[har en Sony G420] ?
>Kan den 'følge med' ?
>
>Er der evt andre fabrikater/modeller der kan anbefales til mit brug ?

Du kan roligt købe Samsun 191T, dens specs er fortræffelige:

Kotrast 500
Brightness 250
Vinkel 170 grader
Respons 25 ms

Responstiden er den afgørende for, om en TFT kan anvendes til spil/dvd
film. Tidligere lå TFT skærme på 50 ms og over det i respons tid,
hvilket gjorde, at pixels ikke kunne nå at skifte farve hurtigt nok -
og dette skabte ghosting, som er kendetegnet ved et slør og efterslæb
hen over skærmen, der gjorde 3D spil og film kiggeri
umuligt/besværligt på TFT skærme.

Udviklingen indefor TFT skærme sker så hurtigt, at sælgerne ude i
butikkerne ikke kan nå at følge med mht til info om de nye skærme (med
mindre de har privat interesse for skærm teknologi)
De skaber derfor et skræmme billede af TFT skærme mht til spil og
film.

Sagen er den, at de nye bedre TFT skærme, der bliver produceret i dag
ikke har samme problem længere. Specielt Samsung er førende, og
producerer KUN TFT skærme med repsonstid på 25 ms.

Selvfølgelig vil du stadig ikke opleve helt samme glidende overgange i
TFT skærme, som du vil i CRT skærme - men det nærmer sig meget.
Jeg spiller selv på en skærm med 25ms responstid, og den klarer fint
3D spil i 1600X1200.

Som sagt så VIL en CRT skærm stadig være bedre til 3D spil, men TFT
skærme emd 25 ms er afgjort nede i niveau, så det er til at leve med.

Sony er bagefter, og producerer stadig TFT skærme med reponstid på 35
ms, Philips det samme, Eizo og NEC/Mitsubishi er lidt bedre med -
Viewsonic er vel den eneste lige nu, der bare er nogenlunde i hælene
på Samsung - men ingen kan true Smsung lige nu.

Kort og godt, så kan du ikke få en 19' TFT skærm, der giver dig en
bedre kombination af overkommelig pris, godt desin, og meget fine
specs end Samsung 191T giver dig.
Den koster lige nu 9.800 kr i itbutikken - et godt køb må man sige.

Køb den evt. over nettet, og forklar at du vil have lov til at
afprøve, hvordan den vil virke i 3D spil -du vil have 14 dages retur
ret, og kan så levere den tilbage, hvis du ikke er tilfreds med den -
men tro mig, selv hvis den skulle lagge den lille smule i 3D spil, så
vil du blive så glad for den, at du aldrig kunne drømme om, at levere
den tilbage igen :)

-------------------------
Kind regards/venlig hilsen
Dr. Ralph

Remove "remove" from my mailadress when mailing me.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 24-09-02 06:56

Dr. Ralph <dr.ralph@solremove.dk> wrote

> [...]

> Kort og godt, så kan du ikke få en 19' TFT skærm, der giver dig en
> bedre kombination af overkommelig pris, godt desin, og meget fine

Det var lige nøjagtigt sådan et uddybende svar jeg søgte efter.
Merlin tak [1.000.000.000 1.000.000 tak]

--
Mvh Henrik.

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 24-09-02 07:14

"Dr. Ralph" <dr.ralph@solremove.dk> wrote in message

<klip>

> [...]
> men tro mig, selv hvis den skulle lagge den lille smule i 3D spil, så
> vil du blive så glad for den, at du aldrig kunne drømme om, at levere

Men husk lige at spørge om du kan få alle pengene tilbage. Selvom der er 14
dages returret, betyder det ikke at du får alle pengene tilbage. Nogle
opkræver et "gebyr" (kan godt være på 10-20%), fordi skærmen har været
brugt.

Mvh. Lars

Fra : Lennart

Dato : 24-09-02 08:47

> [...]
> dages returret, betyder det ikke at du får alle pengene tilbage. Nogle
> opkræver et "gebyr" (kan godt være på 10-20%), fordi skærmen har været

I sådant gebyr vil i så fald være i modstrid med købeloven. Det har været en
del diskussioner om det i dk.forbruger og dk.videnskab.jura og konsensus er,
at det er ulovligt at opkræve disse "gebyrer" for returret. Der står direkte
i loven, at returretten ikke kan ændres i den pågældendes butiks købevilkår,
hvis det er til skade for forbrugeren. Et gebyr må vel falde ind som en
forringelse af returretten.

I forbindelse med køb af TFT skærme er nethandel da klart at foretrække. Man
kan jo lige tjekke for døde pixels, inden man helt accepterer købet. Skal
man købe en TFT skærm i en rigtig butik, vil jeg råde folk til at bede
butikken pakke skærmen ud og sætte den til.

Man skal huske på at de fleste fabrikanter accepterer et vist antal døde
pixels, som en del "ulemperne" af "teknologien" og derfor ikke regner det
ind under garantien.
Jeg ved dog ikke helt hvordan dette forholder sig i forhold til
reklamationsretten. Man kan vel stadig reklamere over døde pixels?

MVH
Lennart

Fra : Dr. Ralph

Dato : 24-09-02 13:46

> [...]
>man købe en TFT skærm i en rigtig butik, vil jeg råde folk til at bede
>butikken pakke skærmen ud og sætte den til.

Præcis derfor købte jeg også min TFT via nettet, og da den var i en
vis prisklasse (16.000 kr), så fik jeg overtalt sælgeren til at give
mig lov til at tjekke dyret, og hvis ikke den levede op til mine
forventninger kunne jeg smide den tilbage i kassen, og sene den retur
- og få mine penge retur.

Det var aldrig gået i en alm. butik, hvor de slet ikke ligger inde med
så dyre skærme.
De ville sikkert tværtimod kræve forudbetaling for overhovedet at tage
skærmen hjem til dig, så hér er et tydeligt eksempel på et tilfælde,
hvor det er en KLAR fordel at handle via nettet.

-------------------------

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 24-09-02 14:08

"Dr. Ralph" <dr.ralph@solremove.dk> skrev

> [...]
> mig lov til at tjekke dyret, og hvis ikke den levede op til mine
> forventninger kunne jeg smide den tilbage i kassen, og sene den retur

Du behøver nu ikke at overtale nogen til noget, når det angår køb af varer
via nettet. Du har krav på 14 dages fuld returret, som du kan bruge til hvad
du vil - dvs. efterse dyret for døde pixels eller tænke dig om endnu engang,
om du i virkeligheden har brug for det, du netop har købt... Eneste krav er
blot at varen returneres i væsentligt samme stand og mængde som du modtog den
i.

mvh
Peter

Fra : Dr. Ralph

Dato : 24-09-02 15:35

> Eneste krav er
>blot at varen returneres i væsentligt samme stand og mængde som du modtog den
>i.

OK - men er det ikke et fortolkningsspørgsmål om en TFT skærm, der har
været i en forseglet kasse er i "væsentligt samme stand, som man
modtager deni", hvis æsken er brudt op (det bliver man jo nødt til for
at få et 20,1' TFT monster op af den) og plastikposen med ledningerne
er brudt op (for at tænde for at tilslutte skærmen).

Godt nok kan man pakke det hele sammen pænt igen - men poserne med
ledninger i kan man ikke genskabe, og æsken kan man kun tape til efter
bedste evne - det vil aldrig blive perfekt ?

-------------------------

Fra : Lennart

Dato : 24-09-02 16:15

> [...]
> ledninger i kan man ikke genskabe, og æsken kan man kun tape til efter
> bedste evne - det vil aldrig blive perfekt ?

Nej, men det, der i lovens forstand er "varen" (dvs. det man køber), er, det
der er inden i kassen (skærm, ledninger osv.) Der er jo heller ikke 2 års
reklamationsret på kassen vel? (en ironisk bemærkning, undskyld!). Derfor
gælder argumentet om at "kassen er jo brudt op, så derfor må vi trække 10 %
fra...." ikke. Loven er egentlig ret klar på disse områder, så der er ikke
meget fortolkning tilbage.. (i det store billede. Jeg er sikker på at
forbrugerrets eksperter kan skrive bøger om det alligevel). Jeg tror bare
butikkerne har en "går den så går den" holdning til det.

MVH
Lennart

Fra : Dr. Ralph

Dato : 24-09-02 19:17

> [...]
>forbrugerrets eksperter kan skrive bøger om det alligevel). Jeg tror bare
>butikkerne har en "går den så går den" holdning til det.

Genialt, Lennart - så står vi købere jo meget stærkt lige hér :)

Og her er virkelig et eksempel på et STÆRKT argument for at anvende
inet-køb - faktisk vil jeg aldrig igen købe en skærm i en fysisk
forretning, men ALTID anvende nettet.

Den 14 dages returregel er jo død smart, og man kan anvende den på alt
muligt køb over nettet. Nu er det KØBEREN, der står med de stærke kort
på hånden, hvor man før i tiden var tvunget til at neje og bukke for
ekspedienten for få lidt ekstra service - ikke længere.

Man truer blot med at returnere varen, hvis ikke de makker ret
indenfor de første 14 dage.

Lad mig give et eksempel herpå.
Min Dell 2000FP 20,1 'TFT skærm kostede i april 15.500 incl moms.
Da jeg endelig tog mig sammen og købte den i juni, da var den
pludselig steget til 17.500 kr incl moms !

Den pris betalte jeg så, for jeg ville have den skærm.

Der gik så ca. 3 uger før alt var i orden, og skærmen stod ved min
dør.
Fra det tidspunkt gjaldt min 14 dages returret.
Jeg ventede samtidigt på mit GF4 kort med DVI udgang, der var
forsinket - og jeg fik så yderligere 14 daegs retturet af Dell, fordi
jeg ikke kunne teste skærmen ordentligt med et grafikkort med alm. VGA
udgang. Pænt af dem iøvrigt - og de 2, der servicerede mig, var meget
flinke og venlige.

Da der er 1 uge tilbage af min udvidede returret ser jeg til min store
forbløffelse, at skærmen igen er nede på 15.500 kr.
Jeg bliver ærgerlig, og tænker på, at jeg kunne have sparet 2.000 kr
ved enten at have købt 1 måned før - eller 1 måned efter :(

Men så er det, jeg ganske enkelt bruger min returret - og ringer op,
og siger, at de må refundere mig 2.000 kr på prisen, da den er faldet
i pris. De siger, det desværre ikke kan lade sig gøre - og så skruer
jeg en anden tone på, og fortæller dem, at det vil spare både dem og
mig for besvær, at de gør det på den måde, istedet for at jeg
returnere skærmen, får mine penge igen, og køber en ny til 15.500 kr,
som de så skal eftersende.

Han indser det, og giver mig en refusion på 2.000 kr :)

Var det ikke et godt eksempel på, at vi står stærkere med netkøb, når
det gælder skærme ?

-------------------------

Fra : Lennart

Dato : 24-09-02 20:42

> Genialt, Lennart - så står vi købere jo meget stærkt lige hér :)

Takker

> [...]
> på hånden, hvor man før i tiden var tvunget til at neje og bukke for
> ekspedienten for få lidt ekstra service - ikke længere.

Ja, 14 dages returret-reglen er glimrende. Men man skal nok også passe på
med at udvide den til alt for meget. Jeg tror stadig ikke at man kan
bestille en cykel over nettet og så fræse rundt på den i en uge, for
derefter at levere den tilbage Der står jo i "væsentlig samme" stand i
loven.
[snip]

> [...]
> jeg ikke kunne teste skærmen ordentligt med et grafikkort med alm. VGA
> udgang. Pænt af dem iøvrigt - og de 2, der servicerede mig, var meget

Dell ligger vist vægt på Service Thumbs up for dem.

> [...]
> som de så skal eftersende.
>
> Han indser det, og giver mig en refusion på 2.000 kr :)

Igen viser Dell sig fra deres bedste side. Man vel egentlig godt forstå at
de er kommet langt indenfor branchen med en sådan service. Jeg tror de
fleste folk gerne vil betale 1000-2000 kr. mere for Dell's service.

> Var det ikke et godt eksempel på, at vi står stærkere med netkøb, når
> det gælder skærme ?

Glimrende eksempel!

Men (det kommer vel altid) man skal ikke regne med at forhandleren altid vil
efterleve returretten. Han/hun kan jo vælge og trække det i langdrag og
andre ting, der vil stjæle "købsglæden". Men en lille rundtur til nettets
største IT forretninger viser da også at de følger loven. Mange har ikke
engang ulejliget sig til at skrive "i væsentlig samme stand", men skriver
bare at man pengene tilbage. Lækkert!

Nå det var vist lidt OT, men en jeg vil ud at køre med aviser nu, så jeg kan
købe en Samsung 240T, snart, engang, aldrig.....Øv

MVH
Lennart

PS: Hvorfor mon Samsung ikke har valgt at bruge DVI på deres nye 241MP???

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 25-09-02 20:10

"Dr. Ralph" <dr.ralph@solremove.dk> skrev

CRT-skærm

> Som sagt så VIL en CRT skærm stadig være bedre til 3D spil, men TFT
> skærme emd 25 ms er afgjort nede i niveau, så det er til at leve med.

Når der er en anelse action, så er det ligeså sløret som at køre i bil med
duggerede ruder... :/
Ikke brugbart.
Frisk install af XP/SP1 med alle de nye drivere...1280*1024*32...ikke
brugbart i det jeg skal bruge den til, UT og UT2003.
Jeg har prøvet med mange forskellige settings i både D3D og OpenGL samt
skiftet fra DVI til Analog....uden at kunne minimere sløret.

Til tekst er den glimrende.

> [...]
> men tro mig, selv hvis den skulle lagge den lille smule i 3D spil, så
> vil du blive så glad for den, at du aldrig kunne drømme om, at levere

Hvis jeg ikke får fjernet 'tågedisen' så ryger den desværre tilbage igen.

Nogen tips ?

--
Mvh Henrik.

Fra : Dr. Ralph

Dato : 26-09-02 00:42

>Frisk install af XP/SP1 med alle de nye drivere...1280*1024*32...ikke
>brugbart i det jeg skal bruge den til, UT og UT2003.

Må jeg lige spørge, om du med dette mener, at du kører den i andet end
1280X1024 opløsning ?

For som sagt, så har TFT skærme det dårligt med at gå ned i opløsning
- den SKAL køres i dens standard opløsning.
Er der spil, der ikke kan afvikles i dette, så er det bare synd.

Min 201,' TFT skærm kan godt køre spil i 1024X768 - med en tålelig
forringelse af billedkvaliteten, men jeg har ladet mig fortællle, at
det er én af de få, der kan dette.

Men jeg overvejer alligevel at købe en 15' TFT med en naturlig
opløsnig på 1024X768 og så bruge den som ren spille skærm, og til
værktøjslinier i photoshop - evt. hænge den på væggen.

Hvilket grafikkort kører du med ?

Er selvfølgelig ærgelig ovr, at den tilsyneladende ikke virker til
spil - iflg dens specs skulle den kunne det.
Har iøvrigt hørt fra 2 andre hér på news, der havde en Samsung 17' TFT
171P, og som siger, den er fin i 3d spil Counter strike, unreal etc. -
Denne 171P fås ikke i 19´udgave, den er lavet et ½ år efter 191T - og
holder samme specs som din:
Kontrast 500
Brigthenss 250
Repsons 25 ms
Vinkel 170

Måske Samsung først med disse nye TFT skærmserier har fået styr på
ghostingen i 3d spil - og dermed istabd til at efterleve de flotte
specs på papiret ?

Dette hjælper jo ikke dig - ellers kunne du overveje 2 af disse 17'
fra Sony, som de lover vil være fine til 3d spil - det vil godt nok
blive 3.500 kr mere end din nuværende pris - men måske kan du handle
lidt med dem:
http://www.creativepro.com/story/news/17735.html

-------------------------

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 26-09-02 06:48

Dr. Ralph <dr.ralph@solremove.dk> wrote

> Må jeg lige spørge, om du med dette mener, at du kører den i andet end
> 1280X1024 opløsning ?

Jeg kører *kun* i 1280x1024....og spil køres i samme opløsning.

> Hvilket grafikkort kører du med ?

Radeon 9700 Pro, med drivere fra i går.
Har både prøvet analog og DVI...ingen forbedring at spore.

> Er selvfølgelig ærgelig ovr, at den tilsyneladende ikke virker til
> spil - iflg dens specs skulle den kunne det.

Njo...den virker sikkert til spil...'spil' er jo en bred genre.
Problemet ligger i, at når der virkelig er hurtig action, så er det vigtigt
for spillerens performance at billedet er så skarpt som muligt...og ikke
bliver sløret når der er mest brug for skarphed.

> Har iøvrigt hørt fra 2 andre hér på news, der havde en Samsung 17' TFT
> 171P, og som siger, den er fin i 3d spil Counter strike, unreal etc. -

CS og Unreal er ved at være gamle spil...de spil der kommer på markedet i
dag, de er væsentligt mere krævende, og bruger meget mere
komplicerede/større textures.

> Måske Samsung først med disse nye TFT skærmserier har fået styr på
> ghostingen i 3d spil - og dermed istabd til at efterleve de flotte
> specs på papiret ?

Jeg er dog tydeligt imponeret over skarpheden, når der ingen action er.

Så hvis man havde mulighed for det, så burde man have 2 skærme...TFT til
ikke-action og CRT til action.

--
Mvh Henrik.

Fra : Per Bruus

Dato : 24-09-02 21:17

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> [har en Sony G420] ?
> Kan den 'følge med' ?
>
> Er der evt andre fabrikater/modeller der kan anbefales til mit brug ?

tjek dette
http://www.creativepro.com/story/news/17735.html

vh
Per

Fra : Hans Pedersen

Dato : 24-09-02 22:15

On Tue, 24 Sep 2002 01:28:40 +0200, "Henrik Aarfeldt"
<rivmin@rivmin.dk> wrote:

>Hvordan opfører sådan en fætter sig mht FPS-spil i forhold til en CRT-skærm
>[har en Sony G420] ?
>Kan den 'følge med' ?

Hvad ville du sige til at spille eks. Counter Strike med 60 FPS? Jeg
ville ikke kunne leve med det, men måske du kan. Af selv samme årsag
har jeg droppet enhver tanke om at købe en TFT.

Men jeg er måske interesseret i at købe din Sony G420 hvis du vil
sælge den.

--
Hans Pedersen, Esbjerg.
http://h2ns.dk | ICQ: 9178476

Fra : Flemming Joensson

Dato : 25-09-02 13:34

Hans Pedersen <h2ns@nospam.dk> wrote in

> Hvad ville du sige til at spille eks. Counter Strike med 60 FPS?
> Jeg ville ikke kunne leve med det, men måske du kan. Af selv samme
> årsag har jeg droppet enhver tanke om at købe en TFT.

Der er forskel på 60FPS og 60Hz. Er du sikker på at du ikke blander de
to sammen?

Jeg kan for eksempel snildt kører 200 FPS i opløsninger hvor min skærm
aldrig ville kunne køre 200Hz

Hvis det er de 60Hz du tænker på, så er problemet ikke så udpræget på
en TFT. Iøvrigt kører langt de fleste nyere TFT skærme med
opdateringsfrekvenser på 75-85Hz så det kan sagtens lade sig gøre at
game på sådan en skærm. Også seriøs gaming (til en vis grænse), hvis
der da er noget der hedder det

Flemming

Fra : Dr. Ralph

Dato : 25-09-02 15:03

> [...]
>opdateringsfrekvenser på 75-85Hz så det kan sagtens lade sig gøre at
>game på sådan en skærm. Også seriøs gaming (til en vis grænse), hvis

Æhhhhhh..................det er ikke så smart at sammneligne æbler og
bananer.............

Opdateringsfrekvens på 60 Hz har INTET med opdateringsfrekvens på en
traditionel CRT skærm at gøre, og kan SLET overhovedet ikke
sammenlignes, da der er tale olm 2 vidt forskellige teknikker.

CRT skærmenes achilleshæl var - før de var færdiguvviklet, hvad jeg
vil sige de er i dag - at de ikke opdaterede billedet hurtigt nok,
hvilket medførte biledflimren.
Derfor anbefalece man, at alle monitore skulle køre ved min 75
Hz,hvilket senere blev sat op i takt med at der kom bedre og bedre CRT
skærme på markedet.

En TFT skærm har slet ikke disse problemer med opdateringsfrekvens af
billedet, da der er tale om en helt anden teknologi.
TFT skærme kører alle i 60 Hz, der er deres naturlige frekvens.
At ændre denne vil være helt tåbeligt, og at tale om, at de KAN køre
ved 75-85 Hz er hverken nødvendigt eller nyttigt - og det er ganske
enkelt forkert.

TFT skærme's styrke er netop det TOTALT rolige billede, den giver, som
CRT skærme, selv ved 120 Hz, ikke er i nærheden af at kunne matche.
TFT skærme har så andre achilleshæle, som ghosting ved hurtige
bevægelser i billedet og dårlig evne til at gå ned og op i opløsning -
men lad venligst være med at tale om op opdateringsfrekvens, når
snkken går om TFT - det er ganske enkelt tegn på åbenlys uvidenhed om
emnet....sorry......

-------------------------

Fra : Hans Pedersen

Dato : 26-09-02 09:34

"Dr. Ralph" <dr.ralph@solremove.dk> skrev i en meddelelse

> men lad venligst være med at tale om op opdateringsfrekvens, når
> snkken går om TFT - det er ganske enkelt tegn på åbenlys uvidenhed om
> emnet....sorry......

Det er muligt, der er noget jeg har misset. MEN lad os prøve at se på min
opfattelse af teorien. Så kan I jo altså forkaste den.

Hvad enten vi taler om frames eller refresh opererer vi jo i samme
tidsformat: Sekunder. Sådan som jeg forstår emnet, er der ikke nogen grundt
til at spille CS med 100 FPS hvis ens monitor kun kører med refreshrate på
eks. 85 Hz. Altså: Billedet kan ikke opdatere hurtigere, og derfor vil de
"ekstra" FPS være tabt. Hvis man så kører 60 Hz som på en TFT og ens gfxkort
kan klare 100 FPS får man kun noget ud af 60% af ydelsen.

Som sagt: Det er blot min teori. Er der nogen der kan nuacere eller
modbevise?

/Hans Pedersen

Fra : Claus P.

Dato : 26-09-02 17:33

"Hans Pedersen" <h2ns@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan klare 100 FPS får man kun noget ud af 60% af ydelsen.
>
> Som sagt: Det er blot min teori. Er der nogen der kan nuacere eller

Det er sådan set rigtigt nok. Men skærmen kører altid med en fast
opdaterings
frekvens uanset om den er 60 eller 85 Hz. CS, eller andre spil, svinger
derimod
voldsomt mht opdaterinhfrekvens (eller FPS). Står du og glor ind i en væg,
kan PC'en måske lave 200 FPS hvoraf de 60/85 bliver vist på skærmen. Er
der masser af action, kan den måske kun lave 30-45 FPS hvorved der opstår
lag eller hakkende bevægelser.

MVH CP

Fra : Flemming Joensson

Dato : 26-09-02 15:59

> En TFT skærm har slet ikke disse problemer med opdateringsfrekvens
> af billedet, da der er tale om en helt anden teknologi.

Det er jeg helt enig med dig i. Men når manden tydeligvis taler ud fra
erfaring med CRT så valgte jeg at svare på en måde så han kunne drage
en parallel.

> [...]
> At ændre denne vil være helt tåbeligt, og at tale om, at de KAN
> køre ved 75-85 Hz er hverken nødvendigt eller nyttigt - og det er

TFT-skærme findes nu også hvor de kan køre 85Hz. Jeg har f.eks.
arbejdet med nogle højopløsnings TFT "briller" hvor de kørte 85Hz.
Dette var nyttigt fordi der var tale om highperformance 3D
applikationer.
Du har ret i at der ikke kræves ret høj opdateringsfrekvens på en TFT
for at opnå et flimmerfrit billede.

Mvh
Flemming