Opsigelse af lejer (kontrakten ophæves)
Fra : Jonas Damgaard Niels~

Dato : 23-09-02 21:03

Jeg har udlejet min ejerlejlighed på en standard lejekontrakt. Der er dog 2
problemer:
Lejeren har ikke betalt sin husleje og jeg kan ikke komme i kontakt med
lejeren.

Ifølge lejeloven kan jeg ophæve kontrakten når vedkommende ikke har betalt
leje til tiden. Jeg har sendt lejeren et brev om at jeg ikke havde modtaget
huslejen og at jeg ville ophæve kontrakten hvis ikke han betalte eller
fremviste en kvittering der viste at han havde betalt. Jeg har ikke hørt
noget. Nu vil jeg gerne sende et anbefalet brev med den endelige besked om
at kontrakten skal betrages som ophævet.

Er der nogle formelle krav til et sådan brev? Hvis han ikke henter brevet
hvad gør jeg så?? Hvordan kan jeg få smidt ham ud hvis jeg ikke kan få fat i
ham?

Håber der er nogle der kan hjælpe.

På forhånd tak.

Jonas Damgaard NIelsen

Fra : Vagn Torup & Rikke B~

Dato : 23-09-02 21:33

"Jonas Damgaard Nielsen" <jonas.nielsen@*jozz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvad gør jeg så?? Hvordan kan jeg få smidt ham ud hvis jeg ikke kan få fat

Hej Jonas
Hvis ikke jeg husker fuldstændig galt, skal du sende din lejer et brev, det
som nogen kalder "3 dage eller ud brev". Det går i sin enkelthed ud på, at
du skriver, at såfremt han ikke senest 3 dage efter modtagelsen af brevet
betaler huslejen, ja så bliver han opsagt.
Brevet skal sendes som almindelig post og anbefalet.
Nu kan jeg så forstå, at lejer ikke er særlig interesseret i at komme i
kontakt med dig og han vil derfor sikkert nægte at have modtaget brevet, men
sålænge du har en kvittering fra postvæsenet er der ikke meget lejer kan
gøre. Man har nemlig pligt til at læse sin post.
Har manden været på ferie, kan han selvfølgelig ikke læse sin post, men han
skal så kunne bevise eller som minimum sandsynliggøre, at han har været på
ferie, på hospitalet eller hvad det nu måtte være.
Betaler han ikke, skal du indbringe sagen for fogedretten, som er dem, der
smider ham ud. Er det i Kbh. er der ca. 6 mdrs. ventetid - i hvertfald for
et års tid siden. Når man indbringer en sådan sag er det retten, der afgør
om din lejer skal ud, derfor er det vigtigt, at du har håndteret hele sagen
korrekt, jeg ville derfor, hvis jeg var dig, kontakte en advokat, der har
prøvet det før.

> Håber der er nogle der kan hjælpe.

Har da prøvet.

> På forhånd tak.
>
> Jonas Damgaard NIelsen

MVH Rikke

--
Du kan finde ideer til aftensmaden,
aktiviteter med ungerne, sparetips,

Fra : Camilla Scharff

Dato : 25-09-02 09:18

> [...]
> hvad gør jeg så?? Hvordan kan jeg få smidt ham ud hvis jeg ikke kan få fat

Hvis sagen kommer så vidt, at lejeren skal sættes ud ved fogedens hjælp, er
det af altafgørende betydning, at du har benyttet de korrekte formuleringer
og de nøjagtige paragrafhenvisninger til lejeloven. Hvis disse ting ikke er
opfyldt, bliver sagen afvist på et splitsekund, og du kan starte forfra med
påkrav, ophævelse og indbringelse for fogedret mv., som velsagtens alt i alt
tager ca. 6 måneder (pr. gang).
Efter min bedste overbevisning (vurderet ud fra din beskrivelse af
hændelsesforløbet) skal du starte forfra, da "hjemmegjorte"
påkravsskrivelser IKKE opfylder betingelserne for et korrekt påkrav
(paragrafhenvisninger mv.), og du kan med fordel købe blanketter til både
påkrav og ophævelse til udfyldning hos Ejendomsforeningen Danmark
(www.ejendomsf.dk) eller du kan henvende dig til en advokat, som kører sagen
for dig.

Både påkrav og ophævelse bør sendes som almindeligt brev og som
rekommanderet/med afleveringsattest - om lejeren henter brevene eller ej
(eller nægter modtagelse) er dig uvedkommende - heller ikke ferieophold
eller lignende fritager lejer for forpligtelsen til at betale husleje - du
skal bare kunne bevise, at du har sendt brevene. Hvis du selv vælger at
sende brevene, vil jeg kraftigt råde dig til IKKE at åbne de rekommanderede
breve, som givetvis kommer retur - det er dit bevis for, at skrivelser med
det korrekte indhold er afsendt rettidigt, hvis I skulle mødes i
fogedretten.

Du skal ikke spekulere på, om du kan få fat i lejeren eller ej - det skal
fogedret/politi nok klare - du må under ingen omstændigheder selv gå ind i
lejemålet og skifte låse eller andet, alt skal gå gennem myndighederne.

Mvh. Camilla