Jeg har brug for et godt råd: Titanium - M~
Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 23-09-02 20:45

Jeg har en Titanium (400 mhz, 512 MB RAM) stående som en ny Mac bruger
ikke kan finde ud af at betjene. Hun kan ikke finde ud af det meste på
den og hun er tidligere PC bruger, men har købt Titanium'en da hun gerne
vil bruge iMovie.

Hun skal bruge den til følgende:

surf, mail, officepakken, iMovie samt lidt dokumentudprintning.

Maskinen er et stort rod nu med disken partioneret i flere dele og der
er både OS X samt 9 på den og der ligger en mængde gammelt lort fra den
tidligere ejer.

Nu er det jo ikke ligefrem altid de mest positive oplevelser jeg kan
læse om vedrørende OS X her i gruppen, så jeg føler mig stærkt fristet
til at formatere dyret og smide en OS 9.2.2 på, som jeg kender til
hudløshed og så lade hende bruge den sådan !!

Som jeg umiddelbart ser det, er der ikke noget der ikke vil køre under 9
?!

Jeg har selv meget lidt erfaring med OS X og kan derfor ikke assistere
på samme måde som hvis den kører OS 9.

Hun er komplet ligeglad og ønsker bare en Mac som virker og som er til
at finde ud af.

Hvad skal jeg gøre ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Jan K. Henningsen

Dato : 23-09-02 21:15

Hej Jesper,

OS 10.2.1 er det styresystem jeg har ventet på. Go X! Det kører
superstabilt, hurtigt, har en lækker look 'n feel og - som du selv siger -
alle programmer hun skal bruge findes til X.

My 2 cents...

/Jan

Fra : Storm

Dato : 23-09-02 21:16

> [...]
> på samme måde som hvis den kører OS 9.
>
> Hun er komplet ligeglad og ønsker bare en Mac som virker og som er til

Du har vel næsten selv svaret

Hvis hun bare vil have en maskine der kører, og du ved hvordan hun får
noget der fungerer, så skal det vel bare være OS 9.2.2.
Men måske får hun lyst til at eksperimentere og lære systemet bedre, når
hun nu har maskinen. Så hvis hun fik lyst til at boote i OS X og se
hvordan det også kunne være, så ville det være synd hvis hun ikke havde
muligheden.

Alternativt at du selv lærte mere OS X ved samme lejlighed, på nogle
forholdsvis "uproblematiske" funktioner

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 23-09-02 22:06

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> hun nu har maskinen. Så hvis hun fik lyst til at boote i OS X og se
> hvordan det også kunne være, så ville det være synd hvis hun ikke havde

Den mulighed har jeg også overvejet, men hun er absolut ikke nogen ørn
til computere OS X på den vil nok forvirre mere end gavne.

> Alternativt at du selv lærte mere OS X ved samme lejlighed, på nogle
> forholdsvis "uproblematiske" funktioner

Det kan du ahve ret i, men jeg synes ikke det er rimelgt at hun skal
bruges som eksperiment på gruand af min ringe erfaring med X.

Jeg tror det vil tage hende mindst et års tid inden hun er så meget inde
i Mac før hun er parat til unix/ OS X.

Desuden glemte jeg at skrive at hun flytter til sydfrankrig om en måned
og hun vil gerne have min hjælp via e-mail. Det vil være særdeles svært
for mig med OS X, da jeg ikke kan den på rygraden.

Jeg vil bare helst levere en løsning som hun bliver glad for og ikke
skal være frustreret over hvem gang hun starter sin Mac, men jeg ønsker
heller ikke at hun får at vide er jeg er en spade og dér skulle bare
have været OS X på den.

Af læsningen her i gruppen og andre steder synes jeg ikke lige at X er
for nybegynderen, men det er muligt at jeg tager fejl ?!

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-09-02 22:16

In article <1fizjvy.fzuyrev5jai1N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Af læsningen her i gruppen og andre steder synes jeg ikke lige at X er
> for nybegynderen, men det er muligt at jeg tager fejl ?!

OS X er lige så meget for nybegynderen som OS 9 er. Hvis hun afholder
sig fra at pille (ved opsætningen), så vil hun ikke opleve de store
problemer.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 23-09-02 22:26

> OS X er lige så meget for nybegynderen som OS 9 er. Hvis hun afholder
> sig fra at pille (ved opsætningen), så vil hun ikke opleve de store
> problemer.

OK. Så hvis hun ellers blot bruger dyret og lader være med at pille som
mange her i gruppen, så vil hun have en klippestabil Titanium ?

Der er en 20 GB harddisk i den - er det en fordel med en partition ved
OS X eller er det ligegyldigt ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Michael Holm

Dato : 23-09-02 22:32

> [...]
> mange her i gruppen, så vil hun have en klippestabil Titanium ?
>
> Der er en 20 GB harddisk i den - er det en fordel med en partition ved
ligegyldigt - jeg har sat 3 nybegynder i gang med Os X og det kører
derudaf. så jeg vil blot tilslutte mig martin på den

--
Michael
http://ki-aikido.homepage.dk

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-09-02 23:07

In article <1fizl0i.oby66rm0tfN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> OK. Så hvis hun ellers blot bruger dyret og lader være med at pille som
> mange her i gruppen, så vil hun have en klippestabil Titanium ?

Så absolut. OS 9 har flere nykker end OS X - "vi" ved bare hvordan man
skal kæle for OS 9 for at få den til at opføre sig anstændigt.

> Der er en 20 GB harddisk i den - er det en fordel med en partition ved
> OS X eller er det ligegyldigt ?

KISS.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 24-09-02 06:10

In article <newsspam4-BF49FD.00070024092002@dtext.news.tele.dk>, Martin Edlich wrote:

> KISS.

Jeg har været glad for min OS X partition på 4 GB. Mit system
blev dårligt i sidset uge, og så var det bare at lave en clean
install med sletning af disk på min OS partition.

Fra : Storm

Dato : 24-09-02 08:38

> OK. Så hvis hun ellers blot bruger dyret og lader være med at pille som
> mange her i gruppen, så vil hun have en klippestabil Titanium ?

Udstyr hende med en cd/print med skærmdumps af indstillinger som hun vil
kunne komme til at skulle ændre eller smide ind igen, en bootcd og
vejledning i at bruge den og gruppen her.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-09-02 18:49

On Mon, 23 Sep 2002 at 21:25 GMT, [2900] wrote:

> OK. Så hvis hun ellers blot bruger dyret og lader være med at pille som
> mange her i gruppen, så vil hun have en klippestabil Titanium ?

Ja - overvej slet ikke at give hende aministrator adgang. Husk blot at
slå ssh til og giv dig selv et login, så du kan tilgå hendes maskine
overalt i verden og supporte den (du skal blot kende hendes IP adresse)

> Der er en 20 GB harddisk i den - er det en fordel med en partition ved
> OS X eller er det ligegyldigt ?

Har hun overhovedet behov for Mac OS 9? Hvis jeg skulle udstyre en ny
mac bruger med en maskine i dag, ville jeg sørge for slet ikke at
installere Mac OS 9. Selv klarer jeg glimrende helt uden og det gælder
også en af mine venner (iBog 300), der ellers har brugt Mac gennem de
seneste 2 år.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Storm

Dato : 23-09-02 22:37

> Den mulighed har jeg også overvejet, men hun er absolut ikke nogen ørn
> til computere OS X på den vil nok forvirre mere end gavne.

OS X er mere intuitivt end 9 - hvis bare det er sat rigtigt op fra
starten - netværk og log in - her skal hun nok vide hvad hun selv kan
gøre. Mere forvirrende er det ihvertfald ikke.

> [...]
> bruges som eksperiment på gruand af min ringe erfaring med X.
>
> Jeg tror det vil tage hende mindst et års tid inden hun er så meget inde

Hun behøver jo ikke overhovedet vide noget om unix, hvis hun bare vil
bevæge sig rundt på den grafiske brugerflade.

> Desuden glemte jeg at skrive at hun flytter til sydfrankrig om en måned
> og hun vil gerne have min hjælp via e-mail. Det vil være særdeles svært
> for mig med OS X, da jeg ikke kan den på rygraden.

Det er jo lidt vigtigt, at du ikke lige er der. Men du udruster hende
selvfølgelig med MacSoup så hun kan få hjælp her.

> [...]
> skal være frustreret over hvem gang hun starter sin Mac, men jeg ønsker
> heller ikke at hun får at vide er jeg er en spade og dér skulle bare

Det var også det scenaria jeg så for mig, men hvis du alligevel ikke er
i nærheden kunne det vel ligeså godt opstå med OS 9.

> Af læsningen her i gruppen og andre steder synes jeg ikke lige at X er
> for nybegynderen, men det er muligt at jeg tager fejl ?!

Mine egne problemer skyldes at jeg kom totalt sidelæns ind i det, og hun
har jo heller ikke en trykmaskine der står og venter
Jeg tror de andre har ret, hun vil blive så glad for OS X, så hun selv
bliver ivrig efter at skaffe sig viden,

Jeg har det sådan at jeg nyder OSX, fordi det er så skrapt til selv at
se eksterne enheder, og fordi det er så skrapt til multitasking, så jeg
næsten glemmer, at jeg kun har een maskine. Der er så mange ting der er
oplagt mere ligetil i OS X.

Til presset grafisk produktion, tør jeg ikke andet end gå i 9, men det
er jo ikke hendes situation.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Sebastian Loeck

Dato : 23-09-02 21:46

Hej Jesper

> Hun er komplet ligeglad og ønsker bare en Mac som virker og som er til
> at finde ud af.
øøøh? Var det ikke meningen med en maskine?

> Hvad skal jeg gøre ?
Lær mere om OS X, det kommer vi vist udenom.

Men du kom der selv med svaret.
Måske er jeg også den forkerte at svare, da jeg heller ikke kender noget
til OS X. Med en G4 og 512 MB ram burde OS X nu heller ikke være noget
problem. Classic mode i OS X er IMHO noget, man ikke skal distrahere
switchers med. Men det der skal bruges fås jo også til OS X.
Harddiskpartitioner er måske heller ikke noget, der er umiddelbart til
at forstå for nogen, der synes at lortet "bare skal fungere"

Jeg ved ikke hvor kompliceret OS X user administration er. _Jeg_ kan
godt lide at man ikke altid kan pille på det hele. Men nogle synes nu at
det er noget bøvl at de skal logge af og på kun for at installere et
programm.

Men OS 9 er bare en genial til at spare på energien og kan dermed klare
meget på en batteri. En OS 9 "light" (som du sikkert nemt kan indrette)
er lynende hurtigt og opfylder alle behov.

Dog vil en OS X være lidt mere fremtidssikkert, hvis maskinen skal
bruges til fx. at syncronisere mobiltelefonen eller digitalcameraen.
Måske bliver der med tiden vækket nogle behov, som OS 9 ikke kan klare
mere.

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-09-02 21:59

In article <1fizfbl.9t0yix1urcypcN%jesper@gylling.net>,
> [...]

> til at formatere dyret og smide en OS 9.2.2 på, som jeg kender til
> hudløshed og så lade hende bruge den sådan !!

Hvorfor vil du tvinge hende til at lære to nye styresystemer? Du kommer
ikke udenom OS X på Mac'en i fremtiden.

Hvis OS X ikke er din kop the, så find en anden supporter til hende.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 23-09-02 22:11

> Hvorfor vil du tvinge hende til at lære to nye styresystemer? Du kommer
> ikke udenom OS X på Mac'en i fremtiden.

Jeg tror ikke hun kan lære Mac OS X at kende så hurtigt. Hun skal flytte
til sydfrankrig om en måned. Hun har haft en gammel PowerBook 150 (sagde
hun vist) og bruger nu en PC'er, som hun vil af med.

> Hvis OS X ikke er din kop the, så find en anden supporter til hende.

Mac OS X er bestemt min kop te, men jeg har bare ikke meget erfaring med
det.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-09-02 22:21

In article <1fizk9w.iayh7ab8kpy9N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Jeg tror ikke hun kan lære Mac OS X at kende så hurtigt.

Det kan hun heller ikke med OS 9. Jeg har instrueret et utal af
personer, der kom fra en PC, i Mac'en lyksageligheder og det er altså
forbundet med en del problemer.

> Mac OS X er bestemt min kop te, men jeg har bare ikke meget erfaring med
> det.

Same deal. Vis hende hvor hun finder hjælpen på maskinen og få hende til
at lege med maskinen, så skal hun nok lære det. Så længe hun er logget
ind som en almindelig bruger, kan hun ikke lave de store ulykker.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 23-09-02 22:16

> Hun er komplet ligeglad og ønsker bare en Mac som virker og som er til
> at finde ud af.

OS X er det mest stabile du kan byde hende.

Martin

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 23-09-02 22:24

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> OS X er det mest stabile du kan byde hende.

Hun kan overhovedet ikke finde ud af det OS X, der er på den nu.

Jeg har nu ikke oplevet at Mac OS 9.X US er ustabilt. Vi har det kørende
på alle vores Mac'er og de kører hverdag fra 9 morgen til midnat uden
genstart.

Mac OS 9.X skal bare have en ordentlig røvfuld RAM og så skal man
acceptere at den ikke multitasker.
--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Thorsten Sander

Dato : 24-09-02 05:44

Hej Jesper,

Jeg var for 3 mdr. siden total nybegynder på Mac, OSX er utrolig intuiativ
og let at bruge. Jeg har redigeret flere film i imovie og nu i Final Cut.
Jeg har prøvet at boote i OS 9, men kunne ikke finde rundt i det.

Jeg har kun haft vildt gode oplevelser i X og er parat til at købe en pb
titanium, så snart den nye kommer...

Så som nybegynder kan jeg kun anbefale OSX.

Thorsten Sander

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 23-09-02 22:33

> [...]

>på samme måde som hvis den kører OS 9.
>
>Hun er komplet ligeglad og ønsker bare en Mac som virker og som er til

Tjaa nu er det jo sådan, at hvis hun er nybegynder på Mac, så er hun det
på både OS 9x og OS X.
Så som du selv skriver er det ligegyldigt for hende.

Hvad med at indstille Tibooken så hun kan finde ind i denne NG. indtil
du er mere fortrolig med OS X.
Eller er det ikke så godt med andre klogehoveder ? ( anselse, nøøj hvor
er du dygtig, osv )

For mig at se er OS X vejen frem da Apple selv skriver at de ikke
længere udvikler på OS 9x

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 23-09-02 22:33

jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) writes:

> Nu er det jo ikke ligefrem altid de mest positive oplevelser jeg kan
> læse om vedrørende OS X her i gruppen, så jeg føler mig stærkt fristet

Hvem gider skrive om det der virker? OS X synes jeg kører ganske
fint.

Hvis det er dig der skal være support på maskinen, så smid OS 9 på den.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Ben Knudsen

Dato : 23-09-02 22:22

Før eller siden skal hun lære X. 9.x er en platform, der er på vej til at
dø (selvom det går langsomt).
Rent bortset fra, at du ikke kan supportere så nemt, synes jeg faktisk
også at X umiddelbart er nemmere at gå til for nybegyndere. Jeg ville
pudse jaguaren på hende....

Ben