Hvordan starter man et internetfirma?
Fra : Lars 12

Dato : 23-09-02 15:50

Jeg overvejer at starte et internetfirma, men er desværre ret blank med
hensyn til, hvordan man gør. Det gælder både med hensyn til skatteregler,
andre regler, registrering forskellige steder, osv. Findes der nogle
websider, bøger, pjecer eller lignende, der kan gøre det lettere for mig?

Med venlig hilsen,
Lars

Fra : morten sorensen

Dato : 23-09-02 16:41

"Lars 12" <nospam@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> andre regler, registrering forskellige steder, osv. Findes der nogle
> websider, bøger, pjecer eller lignende, der kan gøre det lettere for mig?

Hvad vil du sælge [er der restriktioner/regler] ?
Hvem vil du sælge til [private/firmaer] ?
Hvor vil du sælge til [DK, EU, verden] ?

Dette bør du nok have på plads sådan nogenlunde før du kaster dig ud i at
lave selve sitet [eller hvad det skal være].

morten sorensen

Fra : Lars 12

Dato : 23-09-02 20:47

"morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> skrev i en meddelelse

> Hvad vil du sælge [er der restriktioner/regler] ?

Jeg vil gerne tilbyde visse tjenesteydelser til indehavere af websider.

> Hvem vil du sælge til [private/firmaer] ?

Jeg tænker primært på at henvende mig til mindre virksomheder *) og private.

> Hvor vil du sælge til [DK, EU, verden] ?

Udelukkende i Danmark.

*) Hvad er egentlig definitionen på en virksomhed eller et firma? Når jeg
ovenfor skriver 'virksomheder', sigter jeg generelt til folk, som udbyder
varer eller tjenesteydelser via internettet.

Mvh.
Lars

Fra : morten sorensen

Dato : 23-09-02 21:30

> "morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> skrev i en meddelelse

> Jeg vil gerne tilbyde visse tjenesteydelser til indehavere af websider.

Konsulenttimer ? Eller et faktiskhåndgribeligt produkt ?

> Jeg tænker primært på at henvende mig til mindre virksomheder *) og
private.

Primært virksomheder og private

> Udelukkende i Danmark.

Så er det vel bare at komme igang med at sælge tingen. Det er min erfaring
at opsøgende salg slider langt mere end man tror når man starter ud.

> *) Hvad er egentlig definitionen på en virksomhed eller et firma? Når jeg
> ovenfor skriver 'virksomheder', sigter jeg generelt til folk, som udbyder
> varer eller tjenesteydelser via internettet.

Du vil være underleverandør, eller ?

morten sorensen

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 23-09-02 21:35

"morten sorensen" skrev:

> Konsulenttimer ? Eller et faktiskhåndgribeligt produkt ?

Tja, dengang jeg i '93 lod mit firma registrere var 'konsulentvirksomhed'
ihvertfald en håndgribelig del af en virksomhed på lige linie med f.eks.
'salg' og 'service'.

Mvh, Lars

Fra : morten sorensen

Dato : 24-09-02 07:40

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> wrote in message

> Tja, dengang jeg i '93 lod mit firma registrere var 'konsulentvirksomhed'
> ihvertfald en håndgribelig del af en virksomhed på lige linie med f.eks.
> 'salg' og 'service'.

Ja - med måden man håndterer det er vel ret så forskellig. Mine salgs- og
leveringsbetingelser er ret forskellige alt efter om jeg sælger mit produkt
direkte til slutbrugeren eller som underleverandør - eller jeg arbejder
freelance.

Det er især rettigheder og ansvar jeg tænker på.

morten sorensen

Fra : Lars 12

Dato : 23-09-02 21:49

> "Lars 12" <nospam@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Konsulenttimer ? Eller et faktiskhåndgribeligt produkt ?

Ikke et håndgribeligt produkt forstået som en salgsgenstand. Men jeg vil
(måske) tilbyde at foretage ... hm... visse tjenesteydelser. (Ja, det lyder
måske lidt kryptisk, men jeg vil helst ikke sige for meget, før jeg har fået
det op at køre. Eller alternativt, før jeg har skrinlagt ideen.)

> private.
>
> Primært virksomheder og private

Næ, jeg skrev nu *mindre* virksomheder og private.

Er du for resten selv i erhvervslivet? Studerede du ikke i Frankrig på et
tidspunkt?

Mvh.
Lars (som du blandt andet har diskuteret Jehovas Vidners nægtelse af
blodtransfusioner til deres børn med i dk.politik)

Fra : morten sorensen

Dato : 24-09-02 07:43

> [...]
fået
> det op at køre. Eller alternativt, før jeg har skrinlagt ideen.)

Det var heller ikke for at få ideen serveret.

Du skal have afklaret om der er nogle rettigheder ved produktet/ydelsen som
du ønsker at beholde - samt afklare diverse former for ansvar. Betalingen
kan osse falde på forskellige måder. I freelance-opgaver vil jeg have lønnen
per uge mens jeg ellers fakturerer 100% ved levering.

Ja - http://morsor.dk

> Studerede du ikke i Frankrig på et tidspunkt?

Nej, aldrig.

> Lars (som du blandt andet har diskuteret Jehovas Vidners nægtelse af
> blodtransfusioner til deres børn med i dk.politik)

Aaahhhh....

morten sorensen

Fra : Lars 12

Dato : 24-09-02 17:44

> lyder
> fået
>
> Det var heller ikke for at få ideen serveret.

Nej, selvfølgelig. Men jeg vil bare ikke risikere at nogen registrerer
domænet for næsen af mig.

> Du skal have afklaret om der er nogle rettigheder ved produktet/ydelsen
som
> du ønsker at beholde

Det kan jeg ikke tro, der er. Det skulle lige være omkring navnet - men det
en person har registreret et domæne, der ender på .dk, er vel ikke til
hinder for, at man laver et enslydende domænde, der ender på .com?

>- samt afklare diverse former for ansvar.

Hvad tænker du nærmere på?

> Ja - http://morsor.dk

Interessant. Er det for resten med vilje, at der et sted står:
"Nøgleord : Analytisk, grundig, utålmodig"?

> Nej, aldrig.

Har du så heller ikke boet i udlandet i en længere periode? Det kan være,
jeg har lavet nogle overfortolkninger af dit navn. (At du skriver 'Sørensen'
med 'o'.) Jeg synes i hvert fald, jeg har set dig poste fra en udenlandsk
adresse engang?

Mvh.
Lars

Fra : morten sorensen

Dato : 24-09-02 19:20

> "morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> skrev i en meddelelse

> Nej, selvfølgelig. Men jeg vil bare ikke risikere at nogen registrerer
> domænet for næsen af mig.

Du er vel igang med at registrere det ? jeg mener, så dyrt er det heller
ikke.

> [...]
> en person har registreret et domæne, der ender på .dk, er vel ikke til
> hinder for, at man laver et enslydende domænde, der ender på .com?

Jeg tænkte mere på 'intellectual property' - altså at andre ikke må sælge
din ide videre. Jeg giver fx ikke ejendomsret på det jeg sælger, men en
tidsubegrænset brugsret.

> Hvad tænker du nærmere på?

Hvad hvis du eller dit bliver skyld i noget lort ? Dyrt lort..... især

> Interessant. Er det for resten med vilje, at der et sted står:
> "Nøgleord : Analytisk, grundig, utålmodig"?

Ja - faktisk

> Har du så heller ikke boet i udlandet i en længere periode?

Det har jeg. Stort set hele barndommen. Bare ikke i Frankrig.

Måske en hotmail-adresse.

morten sorensen

Fra : Lars 12

Dato : 24-09-02 23:24

> Du er vel igang med at registrere det ? jeg mener, så dyrt er det heller
> ikke.

Jeps. Jeg har taget kontakt til en registrator. Jeg skulle bare lige have
styr på hvad navnet skulle være, før jeg foretog registreringen.

> Hvad hvis du eller dit bliver skyld i noget lort ? Dyrt lort..... især

He... Ja, der skal selvfølgelig være nogle kundebetingelser. Men
ansvarsfraskrivelser tror jeg ikke jeg behøver bekymre mig så meget om.

> Ja - faktisk

Utålmodighed kan selvfølgelig også være en dyd, hvis det kan få jobbet gjort
hurtigere. Bare det ikke tager overhånd.

Kan du i øvrigt skære nogle ting ud i pap for mig?
Hvis man vil udbyde tjenesteydelser via internettet, er der så nogle krav,
man skal opfylde, fx mht. skat, lovkrav, registrering, eller lignende? Fx
hvis man gerne vil kalde sig et 'firma'?

Jeg tænker blandt andet på momsregistrering og CVR-registrering. Er det
noget, man skal, eller er det noget, man gør, fordi man opnår nogle fordele
ved det, og i så fald hvilke?

Du kan nok høre, at jeg er temmelig grøn på dette område, men jeg håber
ikke, spørgsmålene virker alt for latterlige.

Mvh.
Lars

Fra : morten sorensen

Dato : 25-09-02 12:26

> He... Ja, der skal selvfølgelig være nogle kundebetingelser. Men
> ansvarsfraskrivelser tror jeg ikke jeg behøver bekymre mig så meget om.

Vær hellere sikker.

Mine forretningsbetingelser http://morsor.dk/bizconditions.shtml dækker over
det software jeg sælger til slutbrugeren [altså modsat at jeg sælger som
underleverandør til et bureau fx, i hvilket tilfælde det skal afklares
yderligere hvad bureauet må]

Det er endnu ikke blevet set igennem af en betalt advokat, men blot kopieret
og tilrettet fra et lignende firma.

> Utålmodighed kan selvfølgelig også være en dyd, hvis det kan få jobbet
gjort
> hurtigere. Bare det ikke tager overhånd.

Ja - det kan være både godt og dårligt. Det er osse pointen ved at skrive
det : Jge hader de der '3 gode sider og 3 dårlige sider'. Jeg har nogle
karakteregenskaber som i nogle tilfælde er gode og i andre dårlige.

> [...]
> man skal opfylde, fx mht. skat, lovkrav, registrering, eller lignende? Fx
> hvis man gerne vil kalde sig et 'firma'?

Ja - du skal momsregistreres. Det behøver du kun hvis du omsætter for mere
end DKK 50k årligt. Endvidere skal du udskrive udspecificerede fakturaer og
have en regnskab der stemmer med bankkontoens indestående [idet jeg antager
at du får oprettet en seperat konto til firmaet].

> Jeg tænker blandt andet på momsregistrering og CVR-registrering.

Det er det samme - man får et CVR-nummer ved momsregistrering. Og så kan man
godt glemme personnummeret

> Er det
> noget, man skal, eller er det noget, man gør, fordi man opnår nogle
fordele
> ved det, og i så fald hvilke?

En konkret fordel er at man fra momsregistreringsdatoen kan få refunderet
moms på ting man køber til firmaet. Endvidere kan man trække ting ind fra
privaten - jeg har trukket 2 PC samt en masse bøger ind. Her er momsen dog
tabt, så de indgår blot som et slags indskud i firmaet.

> Du kan nok høre, at jeg er temmelig grøn på dette område, men jeg håber
> ikke, spørgsmålene virker alt for latterlige.

Nænæ - jeg blev selv momsregistreret sidste sommer og vidste intet om det.
Jeg vil anbefale at undersøge om der er kurser/foredrag på www.tic.dk du kan
bruge. I det hele taget kan jeg anbefale deres iværksætterkursus der er
rettet mod folk der påtænker at starte op selv. Ikke så meget fordi man får
alt at vide - men fordi man her får lejlighed til at gøre sig alvorstanker
omkring hvorvidt ens scenarie holder, idet man skal lave en forretningsplan.
Så hører man osse fra advokater, revisorer, m.m.

Kig ellers på www.startguiden.dk hvor der er masser af info og links.

morten sorensen

Fra : Lars 12

Dato : 25-09-02 23:16

"morten sorensen" skrev:

Hej Morten.

Mange tak for svaret.

> Ja - du skal momsregistreres. Det behøver du kun hvis du omsætter for mere
> end DKK 50k årligt.

Det kan jeg desværre nok ikke påregne at komme op på.

Men jeg kunne måske overveje at blive momsregistreret for at 'beskytte'
firmanavnet. Så vidt jeg forstår, medfører CVR-registrering, at folk ikke må
lave et firma, der hedder det samme (eller let kan forveksles?) Og du
skriver nedenfor, at man får et CVR-nummer, når man bliver momsregisterert.

Eller kan man evt. komme i CVR-registret på anden måde end ved at blive
momsregistreret?

Koster det i øvrigt noget at blive momsregistreret, eller er der andre
ulemper ved det, fx i skattemæssig henseende? (Eller andre henseender?)

> Endvidere skal du udskrive udspecificerede fakturaer

Hvor pinligt det end lyder, er jeg ikke helt sikker på, hvad en faktura er.
Det er noget i omegnen af en regning, men det er ikke helt det samme, vel?

og
> have en regnskab der stemmer med bankkontoens indestående [idet jeg
antager
> at du får oprettet en seperat konto til firmaet].

Det var nu ikke umiddelbart tanken. (Da jeg ikke er sikker på, at jeg kommer
til at tjene så meget på projektet, at det er umagen værd.) Er der også et
krav om særlig bankbog?

Gælder de krav, du netop har nævnt (om fakturering og regnskab) også kun,
hvis man tjener over en vis beløbsgrænse, eller gælder de fx også for gamle
mor Karen, der sælger æg ved vejkanten?

> Jeg vil anbefale at undersøge om der er kurser/foredrag på www.tic.dk du
kan

snip

> Kig ellers på www.startguiden.dk hvor der er masser af info og links.

Tak, jeg har føjet begge til foretrukne, og vil begynde at læse på dem i
morgen.

For resten Morten, hvordan kan det egentlig være, at du ikke linker til din
hjemmeside i en signatur? Du skriver jo meget på usenet, og det ville jo
være en nem (og gratis) måde at udbrede kendskabet til firmaet på.

Mvh.
Lars

Fra : morten sorensen

Dato : 26-09-02 12:29

> Det kan jeg desværre nok ikke påregne at komme op på.

OK - så er det osse spørgsmålet om Told&Skat ville anse dine aktiviteter for
værende erhvervsmæssige. De kan jo forståeligt nok ikke have at folk bliver
momsregistrerede, køber PCere, digitalkameraer m.m. og omsætter for langt
mindre.

> [...]

> lave et firma, der hedder det samme (eller let kan forveksles?) Og du
> skriver nedenfor, at man får et CVR-nummer, når man bliver

Jeg er ikke sikker på at CVR-nummeret i sig selv giver nogen form for
beskyttelse.

For eksempel ved jeg at der findes to der har navnet Advice A/S [som
'binavn'] og en masse hvori det indgår i navnet, mens www.advice-as.dk
tilhører Advice Kommunikation A/S.

En anden ting ved varemærkeregistreringer, patenter osv - det er stadig lidt
den stærkes ret : Har man et patent uden at man agter at retsforfølge
overtrædere, har man spildt sin tid. Af denne grund har jeg valgt ikke at
bruge tid på fikse varemærker, slogans osv, da jeg altid antager at gode
ideer kopieres uanset om man vil have det elelr ej og om det er rimeligt
eller ej.

For mig at se er det neste man kan gøre at videreudvikle sine ideer hele
tiden. Det bedste eksempel er www.amazon.com - de bliver jo kopieret af
stort set alle e-commerce sites i verden, men er stadig foran -fordi de
driver udviklingen. Det skal man kunne.

> Koster det i øvrigt noget at blive momsregistreret, eller er der andre
> ulemper ved det, fx i skattemæssig henseende? (Eller andre henseender?)

Det er gratis at blive momsregistreret, *men* :

Hvert kvartal skal man indlevere momsregnskab - osse selvom der ingen
aktivitet er. Gør man det ikke., sættes det til DKK 800 [mener jeg].
Endvidere er det nok en god ide at have en revisor til at lave selvangivelse
for een. Det kostede mig DKK 3000,- [men vil koste mere i år]

De penge man lader ligge i firmaet kan man få under
virksomhedsskatteordningen - hvor skatten er 32%. Ulempen her er at man
når/hvis firmaet likvideres skal tilbagebetale differencen mellem 32% og
almindelig personskat.

> Hvor pinligt det end lyder, er jeg ikke helt sikker på, hvad en faktura
er.
> Det er noget i omegnen af en regning, men det er ikke helt det samme, vel?

Det er en regning, hvorpå der står kundens adresse, en udspecificering af
varen med pris og moms [hvis der er moms på] - samt dato, fortløbende
fakturanummer og sælgerens CVR-nummer og bankkonto på.

> [...]
kommer
> til at tjene så meget på projektet, at det er umagen værd.) Er der også et

Det er der ikke - men det gør det noget lettere at få et regnskab til at
stemme når alle virksomhedens aktiviteter er isolerede og ikke
sammenblandede med diverse drukture og dagligvareindkøb.

> [...]
> hjemmeside i en signatur? Du skriver jo meget på usenet, og det ville jo
> være en nem (og gratis) måde at udbrede kendskabet til firmaet på.

Ja - det ville det. jeg er nok bare ikke helt tilfreds med informationen på
siden [endnu]. Og så mener jeg dybest set osse at at en sådan signatur ikke
hører hjemme i dk.politik hvor jeg mest huserer. I dk.erhverv ville det dog
være relevant....

morten sorensen

Fra : Lars 12

Dato : 26-09-02 13:05

"morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> skrev i en meddelelse

snip

Hej Morten.

Endnu en gang tak for svaret.

Mvh.
Lars

Fra : Jakob Andersen

Dato : 09-10-02 14:28

"morten sorensen" <morten@YOUDOTHEMATHmortens.net> wrote
> For eksempel ved jeg at der findes to der har navnet Advice A/S [som
> 'binavn'] og en masse hvori det indgår i navnet, mens www.advice-as.dk
> tilhører Advice Kommunikation A/S.

Nu har begge Advice'erne også kun navnet ADVICE A/S tilknyttet som Binavn,
derfor er det lovligt. Jeg vil gætte på at der ville blive ballade hvis en
af dem havde ADVICE A/S Hovednavn.

> [...]
selvangivelse
> for een. Det kostede mig DKK 3000,- [men vil koste mere i år]

Det er altså ikke så svært at lave regnskabet så længe det er en selvstændig
virksomhed der ikke beskattes efter virksomhedsskatteordningen.

> [...]
> virksomhedsskatteordningen - hvor skatten er 32%. Ulempen her er at man
> når/hvis firmaet likvideres skal tilbagebetale differencen mellem 32% og

Her er det så at man skal have en revisor ind i billedet.

--
Jakob Andersen
Som har arbejdet for det ene af ADVICE A/S'erne

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 26-09-02 14:57

In article <amtd78$reh$1@news.cybercity.dk>,
Lars 12 claimed the following:

> Det kan jeg desværre nok ikke påregne at komme op på.

Det går ellers ret hurtigt normalt.

> [...]
> lave et firma, der hedder det samme (eller let kan forveksles?) Og du
> skriver nedenfor, at man får et CVR-nummer, når man bliver momsregisterert.

Folk må ikke kalde deres firma det samme, men dit firmanavn er som sådan ikke
beskyttet, og andre må gerne kalde sig noget der ligger meget tæt på -
medmindre du får varemærkebeskyttelse.

> Eller kan man evt. komme i CVR-registret på anden måde end ved at blive
> momsregistreret?

Ikke så vidt jeg ved.

> Koster det i øvrigt noget at blive momsregistreret, eller er der andre
> ulemper ved det, fx i skattemæssig henseende? (Eller andre henseender?)

Det koster ikke noget, den eneste ulempe er at du skal afregne skat hvert
kvartal (det første 1½ års tid) og at du skal udfylde en udvidet
selvangivelse.

> Hvor pinligt det end lyder, er jeg ikke helt sikker på, hvad en faktura er.
> Det er noget i omegnen af en regning, men det er ikke helt det samme, vel?

Jeg ser sådan på det at en faktura er hvad jeg sender til kunder, en regning
er de fakturaer jeg modtager fra andre. Så faktura = penge til mig, en
regning = penge fra mig.

> [...]
> til at tjene så meget på projektet, at det er umagen værd.) Er der også et

Det vil være det mest fornuftige at få en seperat firmakonto, for at kunne
holde styr på transaktionerne. Det er ikke særligt besværligt (et opkald til
banken og det er klaret), og der er ikke krav om nogen speciel bankbog eller
deslige.

> Gælder de krav, du netop har nævnt (om fakturering og regnskab) også kun,
> hvis man tjener over en vis beløbsgrænse, eller gælder de fx også for gamle
> mor Karen, der sælger æg ved vejkanten?

Hvis hun opgiver det til skattevæsenet, ja, men nu er der forskel på at
sælge ydelser til erhvervsdrivende der trækker moms mv. fra og så på at
sælge æg til tyske turister.

> For resten Morten, hvordan kan det egentlig være, at du ikke linker til din
> hjemmeside i en signatur? Du skriver jo meget på usenet, og det ville jo
> være en nem (og gratis) måde at udbrede kendskabet til firmaet på.

Jeg reklamerer næsten heller aldrig for mit firma på usenet, dels fordi at
eventuelle samarbejdspartnere kunne mistolke signalerne, dels fordi jeg har
mere end rigeligt at lave i forvejen. Jeg kunne forestille mig at det samme
som gør sig gældende for Morten.

--
Anders Vind Ebbesen
"Any doctrine that weakens personal responsibility for judgement and for action

Fra : Lars 12

Dato : 27-09-02 11:23

"Anders Vind Ebbesen" <spam@boomer.dk> skrev i en meddelelse

snip

Tak for svaret. Hvad er det i øvrigt for et firma, du har?

Mvh.
Lars

Fra : Palle Svendsen \(Web~

Dato : 23-09-02 16:55

"Lars 12" <nospam@vip.cybercity.dk> skrev

www.startfirma.dk

--
/Palle Svendsen

Spar penge på dine .com/net/org/biz/info domæner.
Betal kun 90 kr. i Årsafgift plus GRATIS oprettelse/flytning

Fra : Lars 12

Dato : 23-09-02 20:44

"Palle Svendsen (Web-Sale.dk)" <ps@web-sale.dk> skrev i en meddelelse
> "Lars 12" <nospam@vip.cybercity.dk> skrev