Temperatur på det varme vand i vandhanen ?
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-09-02 12:19

Hej NG.

I går aftes da vi skulle bade vores lille pige, var det varme vand i
vandhanen ikke ret varmt.
Vi bor til leje i en boligforening.
Temperaturen var 47­°C, og det mener jeg er meget lavt.
Det er da guf for legionellabakteriere.

Er der nogen der kan fortælle mig om der er en mindste temperatur man kan
kræve ens varme vand er ?
Hvad er mindste anbefalede temperatur ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 23-09-02 12:22

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> writes:

> Er der nogen der kan fortælle mig om der er en mindste temperatur man kan
> kræve ens varme vand er ?
> Hvad er mindste anbefalede temperatur ?

På siden her findes der en del oplysninger om lige præcis legionella
og temperaturer. Hvad angår den mindste temperatur man kan _kræve_ så
tror jeg det er boligforeningens reglement du skal have fat på, men
jeg tror ikke der står noget der. Snak med viceværten eller tag det op
på et beboermøde med bestyrelsen.

http://www.aakv.dk/Vand/legionella.html

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-09-02 12:58

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> [...]
> tror jeg det er boligforeningens reglement du skal have fat på, men
> jeg tror ikke der står noget der. Snak med viceværten eller tag det op

Mange tak.

Citat fra siden: Ved en vandtemperatur på 55°C dør legionellabakterien inden
for 5 - 6 timer.

Det vil vel betyde at man burde vel have mindst 55°C ?

Varmemesteren har været på besøg og han målte det til: 49°C her til
formiddag, og det er nok realistisk at den er 2 grader højere mandag
formiddag end søndag aften.

Varmemesteren fortalte at vi får tilført 51°C varmt vand fra varmeværket, og
et tab på 2 grader er vel heller ikke så ringe, men jeg vil stadig mene at
51°C / 49°C er for lidt

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Claus

Dato : 23-09-02 20:29

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> skrev i en
meddelelse news:3d8f01e5$0$62684$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
og
> et tab på 2 grader er vel heller ikke så ringe, men jeg vil stadig mene at

Hej.

Det lyder ikke helt rigtigt
Det vand vi får ind fra fjernvarmeværket er da betydeligt varmere. Hvor bor
du henne.?

Claus
Varmemester.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-09-02 07:01

"Claus" <Mito@adslhome.dk> wrote in message news:amnpsp$f44$1@sunsite.dk...

> [...]
>

> Hej.
>
> Det lyder ikke helt rigtigt
> Det vand vi får ind fra fjernvarmeværket er da betydeligt varmere. Hvor

I en boligforening i Hinnerup, i nogle gårdhavehuse, hvor husene ligger i
nogle klynger omkring nogle gårde.

Jeg målte vandet igen i går aftes, og det var 46°C.
Det kan da ikke passe at det er sundhedsmæssigt forsvarligt.
Jeg tror at vi har en stor varmeveksler for måske hele afdelingen eller for
hver enkelt gård.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Madsen

Dato : 24-09-02 07:50

On Tue, 24 Sep 2002 08:00:34 +0200, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:

> [...]
>Det kan da ikke passe at det er sundhedsmæssigt forsvarligt.
>Jeg tror at vi har en stor varmeveksler for måske hele afdelingen eller for

46°C lyder godtnok ikke af meget. Jeg mener at vandet
skal være mindst 60°C eller måske endda 70°C for at
der ikke skal komme bakterier i rørene.

46°C lyder jo snarere som den ideelle bakteriesuppe.

mvh Madsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-09-02 07:58

"Madsen" <madsen@nomailportalen.no> wrote in message

> 46°C lyder godtnok ikke af meget. Jeg mener at vandet
> skal være mindst 60°C eller måske endda 70°C for at
> der ikke skal komme bakterier i rørene.
>
> 46°C lyder jo snarere som den ideelle bakteriesuppe.

Ja, men desværre er det ikke lykkedes mig at finde noget fra offentlige
myndigheder eller lign. som foreskriver noget.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 24-09-02 08:53

On Tue, 24 Sep 2002 08:57:50 +0200, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:

>Ja, men desværre er det ikke lykkedes mig at finde noget fra offentlige
>myndigheder eller lign. som foreskriver noget.

Statens Byggeforskningsinstitut <http://www.sbi.dk/> har nogle
publikationer om emnet, men du må nok på biblioteket efter dem. Ellers
gav en søgning på Google, efter "bakterier i varmt vand" bla.
følgende: <http://www.fi.dk/mad/hygiejne/hygiejne/vand/>.

Om Forbrugerinf så er en autoritativ kilde - det ved jeg ikke. Men de
anbefaler altså mindst 50ºC ved koldeste tappested.

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

Fra : Kurt Kristiansen

Dato : 24-09-02 08:36

> 46°C lyder godtnok ikke af meget. Jeg mener at vandet
> skal være mindst 60°C eller måske endda 70°C for at

øh' begynder rørene ikke at kalke til ved 60° ???

Hilsen
Kurt

Fra : Madsen

Dato : 24-09-02 08:52

On Tue, 24 Sep 2002 09:35:50 +0200, "Kurt Kristiansen"
<kurt_k@mail1.stofanet.dk> wrote:

>øh' begynder rørene ikke at kalke til ved 60° ???

Jo, men hvad vil du så helst have ?
Kalk i rørene eller Legionellabakterier i dit
drikke- og badevand ?

http://194.239.190.167/information/maskinmesteren/artikler/2000/10/a04/artikler.htm

http://www.vitaviva.com/index2.asp?area=direct&link=http%3A//www.vitaviva.com/helseproblemer/helseproblemer_d.asp%3FhelseproblemID%3D275
Legionærsygdommen (Legionella)
Legionella er en stavbakterie, som findes næsten alle steder, hvor der
er ferskvand. De trives bedst ved temperaturer fra 20 - 45 grader.
Derfor finder man dem oftest i vandtanke og vandrør og i de
tilknyttede anlæg, f.eks. bruse- og karbad, sprinkler- og
befugtningsanlæg, men kan også trives i ventilationsanlæg. Indånder
man vanddampe inficeret med legionella kan man få "legionærsyge".

Personer med nedsat immunforsvar kan få en svær lungebetændelse.
Symptomerne er brystsmerter, muskelømhed, hovedpine og høj feber.
Ubehandlet har legionærsyge en dødelighed på op til 15%, men den kan
også give mildere, influenza-lignende sygdomstilfælde. Legionella
smitter ikke fra person til person. Legionellabakterier dør ved 63
graders varme.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-09-02 09:13

"Kurt Kristiansen" <kurt_k@mail1.stofanet.dk> writes:

> øh' begynder rørene ikke at kalke til ved 60° ???

Jo, og ved 60 grader overlever legionellabakterien op mod 32 minutter.

* generelt minimum 55°C i varmtvandsbeholderen
* efter 1 minuts tapning minimum 50°C ved tapsteder
* jævnlig udslamning af varmtvandsbeholder
( f.eks. 1 gang ugentligt)
* ikke anvendte rørstrenge og tapsteder bør fjernes
* eventuel ombygning af eksisterende anlæg for
at minimere opholdstider
* hold koldtvandet under 20°C

Ovenstående er Århus Kommunale Værkers råd for hvordan man bedst
undgår legionella. I vores ejendom er vandet ca. 75 grader når det
kommer ind og 49 grader når det kommer ud af vores varmtvandshane.
Hvis der er noget galt i systemet er det viceværten der går ned i
kælderen og skruer lidt på tingene så temperaturene passer.

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 24-09-02 09:21

> [...]
> Hvis der er noget galt i systemet er det viceværten der går ned i
> kælderen og skruer lidt på tingene så temperaturene passer.

Det lyder da af en meget stor temp. forskel / tab på 26°C ?

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Madsen

Dato : 24-09-02 09:25

On Tue, 24 Sep 2002 10:21:07 +0200, "Christian B. Andresen"
<mailto:username@domain.country> wrote:

>Det lyder da af en meget stor temp. forskel / tab på 26°C ?

Lidt for mange uisolerede eller dårligt isolerede rør måske.

mvh Madsen

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 24-09-02 09:23

"Christian B. Andresen" <mailto:username@domain.country> writes:

> "Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> Det lyder da af en meget stor temp. forskel / tab på 26°C ?

Vores rørsystem er _meget_ gammelt, så først skal vandet hele vejen op
til 6. sal i venstre side og så skal det hele vejen ned til os på 1.
sal i højre side. Rørene er måske heller ikke helt optimalt isoleret.
Problemet er at man ikke kan udskifte dele af systemet. Det er 12
lejligheder hvor _alt_ skal skiftes på en gang, så vi kommer nok til
at blive ved med at leve med det lidt endnu, men det går også fint.

Fra : Nette

Dato : 28-09-02 01:41

"Christian B. Andresen" wrote
> Er der nogen der kan fortælle mig om der er en mindste temperatur man kan
> kræve ens varme vand er ?
> Hvad er mindste anbefalede temperatur ?

Fandt vi nogensinde en endelig løsning på de ther? Synes der er en masse
forslag, men ingen fakta fra sundhedsmyndigheder eller vandværk?
Vi har også problemet her. Vandet ligger på mellem 45 - 48 grader og jeg må
nogle gange koge vand for at vaske mine glas rene og KLARE....
For koldt vand må også give problemet med fedtet i afløbet??

Nette

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-09-02 10:41

Nette wrote:
> [...]
> Vi har også problemet her. Vandet ligger på mellem 45 - 48 grader og
> jeg må nogle gange koge vand for at vaske mine glas rene og KLARE....

55 grader for at minimere bakterievækst. Alternativt må
varmtvandsbeholderen renses fra tid til anden.

Det kan dog være et praktisk problem at nå så højt op hvis
fremløbstemperaturen på fjernvarmevandet ikke er høj nok. Så må man ofte
tage til takke med en lavere varmtvandstemperatur.

Man bør dog også overveje skoldningsrisikoen, især hvis man har små børn
i husstanden og har ikke-termostatiske blandingsbatterier.

> For koldt vand må også give problemet med fedtet i afløbet??

Der hjælper kun et: Skil det ad og rens det.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Nette

Dato : 28-09-02 11:37

"Erik Olsen" wrote
> [...]
> fremløbstemperaturen på fjernvarmevandet ikke er høj nok. Så må man ofte
> tage til takke med en lavere varmtvandstemperatur.

Mange tak
Må jeg huske at sige til min udlejer.

> Der hjælper kun et: Skil det ad og rens det.

I know, men hvis vandet er varmt nok, så afhjælper det vel også mere end
hvis det ligger under de 36 grader ( fedts smeltningspunkt).

Nette

Fra : Erik Olsen

Dato : 28-09-02 11:51

Nette wrote:

> I know, men hvis vandet er varmt nok, så afhjælper det vel også mere
> end hvis det ligger under de 36 grader ( fedts smeltningspunkt).

Nej, for det er ikke fedtet som er problemet. Snavset i afløbsrør består
af mange ting, hvoraf sammenfiltret hår og andre trevler er de værste.
Det bør man tænke på inden man smider afredt hår i afløb eller toilet.

Næste gang du renser afløb, kan du jo dissekere snavset.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Nette

Dato : 28-09-02 13:49

"Erik Olsen" wrote
> [...]
> Det bør man tænke på inden man smider afredt hår i afløb eller toilet.
>
> Næste gang du renser afløb, kan du jo dissekere snavset.

Jamen det ved jeg skam godt. Jeg har en stopper på her, sådan det KUN er
vædske, der slippet igennem og ned i afløbet.

Nette