Andet multimedie
bentjuul 3670
kontor scanner
Fra : Edmund

Dato : 23-09-02 12:10

Jeg så en udsendelse i Tv(provst kontor Fyn) hvor man på et kontor
scannede alle indkomne breve.

Vil det normalt være billedfiler den laver, eller bruger man OCR så
output bliver et document.

Hvis det er OCR, er programmerne virkelig blevet så gode at de kan
scanne uden fejl, og bruges som post uddeling via pc.

Pris på et sådan OCR program?

Jeg prøvede FineReader ganske kort, men som kontormand ville jeg nok
ikke være tilfreds med resultatet. Men det er måske bare mig der ikke
har indstillet den ordentlig.

Mvh Edmund

Fra : hcma

Dato : 23-09-02 12:21

"Edmund" <edm@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg prøvede FineReader ganske kort, men som kontormand ville jeg nok
> ikke være tilfreds med resultatet. Men det er måske bare mig der ikke

Du/man kunne jo f.eks. benytte et program som OmniPage, der burde kunne
klare det hele.
m v h
HC

Fra : Niels Andersen

Dato : 23-09-02 12:58

Edmund wrote in <ammspe$780hv$1@ID-157131.news.dfncis.de>:
> Jeg så en udsendelse i Tv(provst kontor Fyn) hvor man på et kontor
> scannede alle indkomne breve.
> Vil det normalt være billedfiler den laver, eller bruger man OCR så
> output bliver et document.

Jeg ved ikke hvad man plejer at gøre, men jeg mener helt bestemt at Oticon
kører OCR.

De OCR-programmer jeg har set, ville jeg ikke bruge til den slags. Layoutet
går oftest i fløjten, og er layoutet avanceret nok, går meningen med hele
siden ofte tabt.

Det kan da godt være at de store dyre gulbelagte programmer kan klare OCR
uden at man mister noget vigtigt. Hvis man har penge til det, så lyder det
da meget godt. Jeg kan også forestille mig at det nogle gange er rart at
kunne copy/paste indholdet fra papir-breve. :)

Skulle jeg lave sådan noget i et mindre firma, ville jeg nok bare scanne
brevene ind som billeder. Det fylder bare uhyggeligt meget.

De fleste breve er egentlig bare sort og hvis, og så måske et logo i fine
farver i et hjørne.
Der kan man vel sætte et program op til at tage alt hvad der er "næsten
hvidt", og gøre det "helt hvidt". Allerede der bliver kompressionen af
billedet uhyggeligt meget bedre.
Så kan man tage områderne uden de vilde farve, og lave "helt grå" i stedet
for "næsten grå". Så bliver kompression igen et stykke bedre.

Jeg prøvede lige med et brev, jeg havde liggende, Der er farvelogo i to af
hjørnerne, og en underskrift med en meget blå pen.
Jeg scannede ind i 200 dpi, kørte levels (dog manuelt), fjernede farver
(markerede dog manuelt tre firkanter til farve), og gemte i PNG-format.
Sådan ét A4-ark blev til 1.2 mb.

En udskrift ligner en farve-fotokopi.

Jeg kunne nok godt have noget ned i 100 dpi eller derunder, så ville jeg
spare meget plads. Husk, halv dpi kræver kun det kvarte plads.
Desuden kunne jeg have valgt et format med kvalitetstab, det ville måske
også spare noget plads.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Lasse Hedegaard

Dato : 23-09-02 13:30

Niels Andersen skrev:

> [...]
>Sådan ét A4-ark blev til 1.2 mb.

>Desuden kunne jeg have valgt et format med kvalitetstab, det ville måske

Et sådan dokument gemt som jpg ville fylder _væsentligt_ mindre, også
selvom man vælger laveste kompression (dvs. bedste kvalitet).

Venligst,
Lasse Hedegaard

** Nu også unlocking af Ericsson T39, T65 og T68 **

Få din Nokia 3310 opdateret til 3315! (Version 5.57)

Fra : Mikael

Dato : 23-09-02 16:34

Scan som billede, derefter PDF. Keine hexerie.

Mikael

Fra : Edmund

Dato : 23-09-02 17:30

Mikael wrote:
> Scan som billede, derefter PDF. Keine hexerie.

Og det kan man vel få til at køre automatisk når man står og propper 100
breve i en scanner.

Den jeg så på tv lignede en printer, hedder det en trumle-scanner.
Og så gik det stærkt, det så ud til at den kunne scanne lige så hurtigt
som hun kunne lægge et ark i. Hvor dyrt er sådan et apparat

Det kan min 300 kr. Trust fladbed scanner sgu ikke klare.

--
Mvh Edmund

Fra : Digit

Dato : 24-09-02 15:49

"Edmund" <edm@os.dk> skrev

| Den jeg så på tv lignede en printer, hedder det en trumle-scanner.
| Og så gik det stærkt, det så ud til at den kunne scanne lige så hurtigt
| som hun kunne lægge et ark i. Hvor dyrt er sådan et apparat

Hvis det er en rigtig tromlescanner du har set...tjaee her hvor jeg går har
de en ældre model til 75.000 kr., så nok ikke meget under dette for de
billigste.
Virker dog lidt som at skyde gråspurve med kanoner at anskaffe en PMT
scanner til 1-bit lineart som en af de "tarvelige" (altså "rullesengen" de
fleste af os har derhjemme) scannere ville egne sig bedre til.

/Digit

Fra : B. Jakobsen

Dato : 24-09-02 23:32

>trumle-scanner.<
Det er ikke en tromlescanne du har set. En tromlescanner er beregnet til
highrez scans og er voldsomt dyr.
Men man kan købe det der hedder en dokumentscanner, som typisk er kommer med
arkføder. Den kan man hive en stor stak papirer i og trykke på knappen. Og
så går det ellers rask! Softwaren kan sættes op til selv at generere
filnavne, som man typisk selv starter. A la "jeg kalder den første fil for
"brev01.tif"" og softwaren kalder så alle de efterfølgende filer for
brev01001.tif, brev01002.tif osv. Det er smart og virker fint. Som jeg skrev
i en lignende tråd for et par dage siden, så kan jeg ikke anbefale at købe
en dokumentføder til flatbedscans. Den mekaniske konstruktion arbejder imod
præcisionen. OCRdelen kan gøres med Omnipage som andre også har været inde
på, men Acrobat er faktisk også rigtigt godt. Der kan man lave en OCRlæst
pdf hvor grafikken ligger i pdf'en og teksten ligger som tekst ovenpå. Det
gør det muligt at fritekstsøge ved hjælp af catalog og stadig bibeholde
dokumentets udseende.
Kh
Bjørn

Fra : Digit

Dato : 24-09-02 23:34

"B. Jakobsen" <studio@smalbro.dk> skrev

| Det er ikke en tromlescanne du har set. En tromlescanner er beregnet til
| highrez scans og er voldsomt dyr.

Det var en tromle scanner all right. Du svarer den forkerte me thinks.

/Digit

Fra : Edmund

Dato : 25-09-02 00:03

Digit wrote:
> "B. Jakobsen" <studio@smalbro.dk> skrev

> Det var en tromle scanner all right.

Hvordan kan du vide det, så du den samme udsendelse.

--
Mvh Edmund

Fra : Digit

Dato : 25-09-02 00:12

"Edmund" <edm@os.dk> skrev

| Hvordan kan du vide det, så du den samme udsendelse.

Aner det ikke. Men _jeg_ har set en PMT scanner. Bjørn Jakobsens svar var en
followup til mit (selvom jeg godt kan regne ud det var Mikael han ville have
svaret).

/Digit

Fra : Edmund

Dato : 25-09-02 00:23

B. Jakobsen wrote:
> [...]
> dage siden, så kan jeg ikke anbefale at købe en dokumentføder til.
> flatbedscans. Den mekaniske konstruktion arbejder imod præcisionen.

Damen i udsendelsen stod faktisk også og stak dem i enkelvis, selv om
det så ud til at der var en slags arkføder, men det kunne jo have noget
at gøre med papirbredde.

> [...]
> hvor grafikken ligger i pdf'en og teksten ligger som tekst ovenpå.
> Det gør det muligt at fritekstsøge ved hjælp af catalog og stadig

Du mener så at man først scanner som billeder og så kører OCR programmer
bagefter.

Scanning med tif, er det 300dpi.
Med mit gamle OCR program skal jeg scanne med 300dpi, men det er vel
ikke nødvendigt i moderne programmer.

--
Mvh Edmund

Fra : B. Jakobsen

Dato : 25-09-02 00:53

> Scanning med tif, er det 300dpi.
> Med mit gamle OCR program skal jeg scanne med 300dpi, men det er vel
> ikke nødvendigt i moderne programmer.

Kvaliteten af OCR er afhængig af flere faktorer.
Bogstaverne skal stå klart så de er til at genkende for programmet
Hvis arket bliver scannet skævt får man tit et mere uklart skriftbillede og
dermed også en støre fejlrate i OCR
Ved en lavere opløsning end 300 er billedinformationen også mindre og dermed
et ringere skriftbillede
Originalens kvalitet er selvsagt af stor betydning. Baggrundsfarver,
mønstre, streger, raster osv er støj i forhold til OCR.
OCR programmer er forskellige.Nogle accepterer ikke gråtoner og farver -
andre gø.
OCR genkendelsen hænger også sammen med den sprogdatabase der ligger i
programmet. Kan den eks. genkende et "Å" eller laver den det om til Á.
OmniPage er godt synes, selvom jeg ikke er vild med brugerfladen.
Det er som med alt andet - forskellige metoder og værktøjer til forskellige
opgaver

Kh
Bjørn

Fra : Edmund

Dato : 25-09-02 01:04

B. Jakobsen wrote:

> [...]
> OmniPage er godt synes, selvom jeg ikke er vild med brugerfladen.
> Det er som med alt andet - forskellige metoder og værktøjer til

Det vil sige at man i praksis bør krontrolere hvert dokument inden det
bliver sendt ud til de foskellige pc´er i en virksomhed.

--
Mvh Edmund

Fra : Henrik Torp

Dato : 25-09-02 21:23

"B. Jakobsen" <studio@smalbro.dk> skrev i en meddelelse

> OCRdelen kan gøres med Omnipage som andre også har været inde
> på, men Acrobat er faktisk også rigtigt godt.

Skal det forstås sådan, at man helt kan undgå Omnipage? Mit problem er i
øvrigt, at avisartikler ikke bliver scannet ordentlig, så ocr-delen kikser.
Har du nogle tips til Omnipage indstillinger?

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Edmund

Dato : 26-09-02 03:08

Henrik Torp wrote:
> Skal det forstås sådan, at man helt kan undgå Omnipage? Mit problem
> er i øvrigt, at avisartikler ikke bliver scannet ordentlig, så
> ocr-delen kikser.

Har du valg descreen i scannerprogrammet når du scanner aavisartikler.

--
Mvh Edmund

Fra : Peter_Gimm

Dato : 08-10-02 19:36

Aner ikke hvad "dyret" koster, men mon ikke denne kan klare de fleste
behov ? 15 sider i minuttet, og der medfølger OCR software...
http://www.microtek.nl/News.php?News=Press&Detail=true&PRE_Id=17&Home=Tr
ue

http://www.kandu.dk/