Bedste grafikkort u. blæser
Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 23-09-02 07:40

Hej

Jeg er er træt af at høre på blæseren på mit Geforce4 Ti4200 grafikkort.
Jeg har sat en Thermal Take blæser på og den kører på 7V, men jeg synes
stadig den larmer for meget. Så jeg er ved at undersøge hvad jeg kan købe i
stedet for. Jeg er alligevel ikke den store spillehaj.
Men hvad er det bedste (hurtigste) grafikkort jeg kan købe, hvis der ikke
skal være blæser på?
Jeg har selv fundet et Asus Geforce4 MX440, men er der nogle bedre?

Mvh. Lars

Fra : jakob

Dato : 23-09-02 08:13

> Jeg har selv fundet et Asus Geforce4 MX440, men er der nogle bedre?

Hmmm, betyder det at jeg kan pille blæseren af mit palit daytona
gf4mx440 ????

Hygge

Jakob

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 23-09-02 08:54

"jakob" <ingen@spam.dk> wrote in message

> Hmmm, betyder det at jeg kan pille blæseren af mit palit daytona
> gf4mx440 ????

Det kunne tyde på det. Men du skal nok sætte en køleplade på.
Sådan ser Asus's kort ud:
http://www.theddrzone.com/images/reviews/8170_gf4mx/card01.jpg

Mvh. Lars

Fra : Jakob Ramskov

Dato : 23-09-02 23:49

> Hmmm, betyder det at jeg kan pille blæseren af mit palit daytona
> gf4mx440 ????

Mit Daytona MX440 kom UDEN blæser... Det kører, men jeg har lidt problemer
med at computeren går ned, men det kan være pga. driveren.

Fra : jakob

Dato : 24-09-02 09:13

In article <3d8f9a5d$0$170$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
ramosa@CUTmail.dk says...

> Mit Daytona MX440 kom UDEN blæser... Det kører, men jeg har lidt problemer
> med at computeren går ned, men det kan være pga. driveren.

Det lyder sgu meget underligt.. Er der en speciel køleprofil på det
eller hvad ???

Hilsen

Jakob

Fra : Taba

Dato : 23-09-02 10:03

zalman har lavet nogle gfx kølere vha. hatpipes. De er 1000% passive = ingen
blæser støk el. lign.. De forhandles ikke helt endnu i danmark men de kommer
snart. studiedata.dk er importør af zalman produkter, spørg dem hvornår de
kommer

gik forbi http://www.zalman.co.kr/english/product/zm80-hp.htm og begynd at
glæde dig ;-p (Der findes oxo en 50'er model, men den er for svag til
kraftige kortsom radeon 8500 og opefter samt GF¤ Ti4xxx serien)

--
/Taba
Fjern "REMOVE" for at svare direkte

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 23-09-02 10:55

"Taba" <famtabaREMOVE@tiscali.dk> wrote in message
> De er 1000% passive

Det var meget

> gik forbi http://www.zalman.co.kr/english/product/zm80-hp.htm og begynd at
> glæde dig ;-p (Der findes oxo en 50'er model, men den er for svag til
> kraftige kortsom radeon 8500 og opefter samt GF¤ Ti4xxx serien)

Hmmm...
Den ser dyr ud. Og den er godt nok tung. 385 g.

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 23-09-02 10:57

"Taba" <famtabaREMOVE@tiscali.dk> wrote in message
> zalman har lavet nogle gfx kølere vha. hatpipes.

Hvordan fungerer køling via "heatpipes" egentlig?

Fra : jakob

Dato : 23-09-02 12:35

In article <3d8ee584$0$66882$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
hedegaard@FJERNDETTEmail.dk says...
> "Taba" <famtabaREMOVE@tiscali.dk> wrote in message
>
> Hvordan fungerer køling via "heatpipes" egentlig?

Det må være en praktisk anvendelse af fordampningsvarmen. Det kræver
energi (varme) at fordampe en væske. Så ved at have en væske der
fordamper i processorens arbejdstemperaturområde kan den udviklede varme
bruges til at fordampe en væske istedet for en tempstigning. Det skal
lige siges at jeg ikke aner om det er det princip der ligger bag, men
det er en oplagt mulighed

Hygge

Jakob

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-09-02 13:56

> [...]
> bruges til at fordampe en væske istedet for en tempstigning. Det skal
> lige siges at jeg ikke aner om det er det princip der ligger bag, men

Helt så avanceret et det ikke.. Det er blot et rør, der flytter en del af
varmen om bag på kortet, hvor der så også er en stor køleprofil. Det har de
simpelthen lavet for at kunne putte så meget køleprofil som muligt på.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : jakob

Dato : 23-09-02 15:33

> [...]
> simpelthen lavet for at kunne putte så meget køleprofil som muligt på.

OK , så kan det være at jeg skal til at udvikle det andet system selv

Hilsen

Jakob

Fra : Peter

Dato : 23-09-02 23:39

> [...]
> bruges til at fordampe en væske istedet for en tempstigning. Det skal
> lige siges at jeg ikke aner om det er det princip der ligger bag, men

Det ER det princip der ligger bag! Røret (heatpipe) indeholder en væske i
vaccum - der foregår så en konstant fordampning/fortætning der er i stand
til at flytte en masse varme hurtigt til et køleprofil- er også anvendt til
at have store
passive køleprofiler UDENFOR computeren.. Eksempelvis en hel kabinetside. En
skam det aldrig er blevet mere almindeligt...

- Peter

Fra : iddqd@worldionline.d~

Dato : 23-09-02 12:55

Lars Hedegaard Pedersen wrote:
> [...]
> skal være blæser på?
> Jeg har selv fundet et Asus Geforce4 MX440, men er der nogle bedre?

Alternativt så kommer Hercules med et Prophet 9700 (ATI Radeon 9700 Pro)
hvor blæseren kun levere 26db (eller var det 24db) lyd. Det tror jeg du
vil få ret svært ved at høre.

Mvh

Bruno

Fra : Lars Hedegaard Peder~

Dato : 23-09-02 15:49

<iddqd@worldionline.dk> wrote in message

> Alternativt så kommer Hercules med et Prophet 9700 (ATI Radeon 9700 Pro)
> hvor blæseren kun levere 26db (eller var det 24db) lyd. Det tror jeg du
> vil få ret svært ved at høre.

Tjaaa..
TT-køleren på mit nuværende kort larmer 29 db ved 12 V, så ved 7 V siger det
jo noget mindre, sikkert mindre end 26 db, og det synes jeg er for meget. Så
jeg går efter noget helt uden en blæser.

Mvh. Lars