Gældssanering ny
Fra : sharkan

Dato : 23-09-02 01:50

Ja, jeg har måske sendt en besked før med overskriften Gældssanering, men
den kan jeg ikke se endnu, så derfor sender jeg lige denne. Jeg kunne bare
se ved søgning i gruppen at overskriften 'Gældssanering' er der i forvejen,
så jeg beklager hvis min meddelelse er kommet 2 gange.

Hej,

Jeg er på dagpenge. Jeg er uddannet datamatiker, men har ingen arbejde. Jeg
har fået bevilget så jeg kan gå på udd. med dagpenge til at tage en
Microsoft Certificering, så jeg forhåbentlig kan få arbejde bagefter.

Jeg har et forbrugslån på 90.000, som er kommet ved at jeg har flyttet alt
for meget, så der har været diverse indskud osv. Jeg afdrager 2.000 i
måneden, og det går nedad med lånet, men efter alle udgifter er betalt har
jeg 2000 til mig selv i måneden. Det er til mad, tøj, togbillet til mine
forældre og hvad der nu ellers er af småting. Det er ikke mere end lige at
jeg kan overleve, og dvs. at jeg faktisk sjældent har råd til noget særligt
tøj. Jeg har heller ikke til f.eks. tandlæge, så det må jeg vente med til
jeg får arbejde. Derudover har jeg en studiegæld hvor der bare løber renter
på hvert år uden at jeg kan gøre noget ved det. Det er vildt deprimerende,
så jeg har overvejet om det ikke var bedre at droppe at betale på
forbrugslånet og så få sat en gældssanering i gang på det hele. Men ville
jeg overhovedet kunne det ? Hvad ville der ske hvis jeg f.eks. dropper at
betale afdrag på forbrugslånet ? Det er vel de færreste der kan leve for de
2000 uden at få hjælp, som f.eks. et studiejob eller lign. Den mulighed har
jeg bare ikke da jeg ikke må tjene noget som helst ved siden af dagpenge.
Det er selvfølgelig også fair. Man kan sige at jeg måske bare burde tage det
arbejde jeg kan få, men sådan er min verden ikke lige, da jeg satser på den
uddannelse, så jeg kan få et tilfredstillende arbejde.

Jeg håber på kvalificeret svar fra jura folk og ikke dumme kommentarer om at
jeg bare skal betale, fordi jeg selv er skyld i det, for det ved jeg da
godt, men hvis jeg kan køre en gældssanering igennem på 5 år, hvor det hele
så er kvit og jeg skal leve for ca. det som jeg gør nu, så vil jeg overveje
det.

På forhånd tak.

Fra : ram2

Dato : 23-09-02 05:09

"sharkan" skrev d. 23-09-02 01:50 dette indlæg :
> [...]
hele
> så er kvit og jeg skal leve for ca. det som jeg gør nu, så vil jeg

Prøv dette link.

http://www.jjh.dk

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : elvis

Dato : 23-09-02 05:31

"ram2" <ram2.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> "sharkan" skrev d. 23-09-02 01:50 dette indlæg :
>
><Klip...en helt masse>
>
> Prøv dette link.
>
> http://www.jjh.dk

Prøv dette link :)

Fra : ram2

Dato : 23-09-02 11:45

"elvis" skrev d. 23-09-02 05:31 dette indlæg :
Netetikette.

Tak for tilrettevisningen Elvis - man skal lære så længe man lever.

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-09-02 06:42

In article <3d8e6543$0$11004$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, sharkan wrote:
> [...]

> jeg overhovedet kunne det ? Hvad ville der ske hvis jeg f.eks. dropper at

Du kan ikke få gældssanering. Du skylder næsten intet væk,
og hvis du får et arbejde, så kan du sagtens afdrage.

Du kan dog muligvis spørge din bank om et forlig, og få nedskrevet
gælden eller få den lavet rentefri. Andre har skiftet bank, og
lavet et kontantforlig hvor de har betalt den gamle bank halvdelen.

Neb hvis du kommer i ribers har du et problem. Min arbejdsgiver ansætter
normalt ikke personer der står i Ribers.

Hvordan kommunen tror at en MS certificering skulle være vejen til
guld ved jeg ikke. Jeg har haft ansøgere med som var håbløse,
og andre med kun en folkeskoleeksamen som var langt bedre.

Har du overvejet at søge jobs udenfor dit område ? Eksempelvis
besøge alle de lokale industrivirksomheder en morgen mellem
kl 0700 og 0830 ? (Hvis du kommer senere tror de du er syvsover).

> [...]
> arbejde jeg kan få, men sådan er min verden ikke lige, da jeg satser på den
> uddannelse, så jeg kan få et tilfredstillende arbejde.

Hvis du ikke har til eksistensminimum, så gå på bistandskontoret
og få suppleret op. Der er grupper der får langt mere der end i
understøttelse.

> [...]
> så er kvit og jeg skal leve for ca. det som jeg gør nu, så vil jeg overveje

Der er folk der afdrager flere hundredetusinde eller millioner.
Når du får et job kan du også dette.

Fra : Peter Hansson

Dato : 23-09-02 07:15

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in message
> In article <3d8e6543$0$11004$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, sharkan
wrote:

> Du kan ikke få gældssanering. Du skylder næsten intet væk,
> og hvis du får et arbejde, så kan du sagtens afdrage.

Enig.

> Neb hvis du kommer i ribers har du et problem. Min arbejdsgiver ansætter
> normalt ikke personer der står i Ribers.

Det er synd. Det er jo pr. definition disse mennesker der netop har brug for
et arbejde.
Du kan godt se modsætningen: Du kan ikke få gældssanering fordi du bare kan
få et arbejde. Du kan ikke få arbejde da du har gæld.
Desuden: Hvad har kvalifikationer at gøre med en registering i RKI.

> Har du overvejet at søge jobs udenfor dit område ? Eksempelvis
> besøge alle de lokale industrivirksomheder en morgen mellem
> kl 0700 og 0830 ? (Hvis du kommer senere tror de du er syvsover).

God ide.

> Hvis du ikke har til eksistensminimum, så gå på bistandskontoret
> og få suppleret op.

Forkert. Uddannelsessøgende er ikke berettigede til kontanthjælp.

Der er grupper der får langt mere der end i
> understøttelse.

Og hvad så!!

> Der er folk der afdrager flere hundredetusinde eller millioner.
> Når du får et job kan du også dette.

Du skriver selv at det bliver svært såfremt han kommer i RKI.

Mit råd er derfor: Få en aftale og undgå med alle midler at komme i RKI.

Glem alt om gældssanering: Hvorfor vil du "spilde" 5 år, når du burde prøve
at komme videre.

PH

Fra : Jesper Juul

Dato : 23-09-02 07:34

"Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> få et arbejde. Du kan ikke få arbejde da du har gæld.
> Desuden: Hvad har kvalifikationer at gøre med en registering i RKI.

Det kommer vel an på hvilket job vi snakker om, hvis det f.eks. er i
finanssektoren er det jo ikke ret smart.

--
Mvh Jesper
Try something funny:

Fra : Peter Hansson

Dato : 23-09-02 08:03

"Jesper Juul" <nospam@linuxplanet.nu> wrote in message
> [...]
> kan
>
> Det kommer vel an på hvilket job vi snakker om, hvis det f.eks. er i
> finanssektoren er det jo ikke ret smart.

Det er da rigtigt. Men når f.eks. Dansk Supermarked afviser alle ansøgere på
alle niveauer alene fordi de er registreret i RKI, synes jeg det kan blive
et problem.

Argumentet med at man bare kan få et job og betale bliver noget hul i det
lys.

PH

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-09-02 19:54

In article <3d8ebcac$0$11009$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Peter Hansson wrote:
> Det er da rigtigt. Men når f.eks. Dansk Supermarked afviser alle ansøgere på
> alle niveauer alene fordi de er registreret i RKI, synes jeg det kan blive
> et problem.

Det gør de heller ikke. Man kan til en samtale forklare hvordan man
er havnet i situationen, og stadig få et job. Men typisk kræver det
nogle kvalifikationer at nå dertil.

Derudover er der rigtigt mange ansatte i supermarkederne der håndterer
kundernes penge. Og hvis de har en dårlig økonomi, så kunne de
måske føle sig fristet til at give forkert tilbage, eller på
anden måde snyde kunden.

> Argumentet med at man bare kan få et job og betale bliver noget hul i det
> lys.

Fysisk arbejde hvor de ikke har kontakt med penge kan man som regel få.
Har selv haft industriarbejde flere gange, bl.a. i ferier og mellem
værnepligt og studiestart.

Hvis man kan og vil arbejde, så kan man få job. Det er ikke alle
ansøgere der er af samme kvalitet, heller ikke til manuelt arbejde.

Fra : Peter Hansson

Dato : 23-09-02 20:21

Hansson wrote:

> Det gør de heller ikke. Man kan til en samtale forklare hvordan man
> er havnet i situationen, og stadig få et job. Men typisk kræver det
> nogle kvalifikationer at nå dertil.

Jeg er i besiddelse af en kopi af et svar fra Dansk Supermarked vedr.
ansøgning om job, hvoraf det fremgår at der vil blive set bort fra
ansøgningen såfremt ansøger er registreret i RKI.
Den er et par år gl. men jeg mener ikke at have hørt at de har ændret
politik på det område.

PH

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-09-02 22:17

In article <3d8f69b6$0$209$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Peter Hansson wrote:
> Jeg er i besiddelse af en kopi af et svar fra Dansk Supermarked vedr.
> ansøgning om job, hvoraf det fremgår at der vil blive set bort fra
> ansøgningen såfremt ansøger er registreret i RKI.

Jeg mener at du skal godkende at de indhenter oplysninger om dig,
jvf tidligere indlæg, men ved ikke helt hvornår det sker.

Straffeattesten havde jeg med første arbejdsdag så vidt jeg husker.

> Den er et par år gl. men jeg mener ikke at have hørt at de har ændret
> politik på det område.

Jeg har hørt om ansatte der har været i Ribers. Så det er ikke
umuligt. Det kunne jo være mandens landbrug der gik ned, og at man
har fælleseje.

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-09-02 07:36

In article <slrnaotad5.smt.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local>, Povl H. Pedersen wrote:
> In article <3d8e6543$0$11004$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, sharkan wrote:

> Neb hvis du kommer i ribers har du et problem. Min arbejdsgiver ansætter
> normalt ikke personer der står i Ribers.

Er det lovligt ??

JonB

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-09-02 08:46

Jon Bendtsen wrote:

> Er det lovligt ??

Så vidt jeg husker fra arbejdsret er det heller ikke ulovligt.

Jf. RKIs egen hjemmeside så er det i orden

---citat----start----
RKI finder det i orden, at kunderne bruger RKIs oplysninger i
forbindelse med soliditetsvurdering af ansøgere til en stilling eller
ansatte i almindelighed i det omfang,

at der er tale om ansættelse af en særligt betroet medarbejder, hvor det
skønnes absolut nødvendigt, at der bliver indhentet en
soliditetsoplysning, og
at den pågældende er indforstået hermed eller har givet sin ubetingede
skriftlige accept
---citat----slut----
http://www.rki.dk -->> om RKI -->> Sikkerhed -->> Adfærdskodeks

Så kan man så diskutere om hvem der klassificeres som /særlig betroede
medarbejdere/.
Alle medarbejdere er vel /særlig betroede/ i form af, at man har bedt
præcis ham/hende om at udføre en opgave for sig.

Personlig har jeg svært ved at se, hvordan man kan kombinere /ansatte i
almindelighed/ med /særlig betroede medarbejdere/ uden at denne del af
kodekset kan strækkes efter for godt befindende.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : ram2

Dato : 23-09-02 10:25

"sharkan" skrev d. 23-09-02 01:50 dette indlæg :

Gældssanering

Der er da sjovt, at når nu Sharkan udtrykkeligt frabeder sig diverse
moralske opstød over hans ønske om en gældssanering, alligevel er nogle
der øjeblikkelig alligevel benytter sig af spørgsmålet til at lufte
deres ligegyldige personlige holdning til hans gæld. Samtidig med dette,
slynger 1 kommantator et postulat ud i luften og siger at hans gæld er
for lille til at kunne gældssaneres. Det må være et udtryk for hans egen
opfattelse af, hvad han synes er et rimeligt minimums beløb, der kan
gældssaneres. Men Sharkan, det er muligt du ikke kan få en
gældssanering, men der er ikke nogen i dette forum, der afgør det.
På det link jeg gav dig tidligere - http://www.jjh.dk - er der et
afsnit der hedder
" Vidste det du det"? og derunder står nedenstående, som jeg har
kopieret ind.
- ung alder er ingen hindring for at få gældssanering - der findes
eksempler helt ned til 26 år
- gælden behøver ikke at være i millionklassen ? der findes eksempler på
gældssanering af en gæld på 58.000 kr.

Og slug så lige moralbøvsen venner.

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 23-09-02 10:47

ram2 wrote:

> - ung alder er ingen hindring for at få gældssanering - der findes
> eksempler helt ned til 26 år
> - gælden behøver ikke at være i millionklassen ? der findes eksempler på
> gældssanering af en gæld på 58.000 kr.

Korrekt, men nok ikke samtidig. Jeg er enig i, at konklusionerne fra
nogle måske har været lidt hurtige, eftersom Sharkan netop ikke skrev
noget om studiegældens størrelse eller sin alder. Indlægget gav dog det
indtryk, at studiegælden ikke er uoverkommelig, omend den vokser, og at
han er forholdsvis ung.

Selvfølgelig skal Sharkan prøve at besøge den side, du henviste til, men
forslagene om at prøve at lave en aftale med banken er absolut heller
ikke af vejen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 23-09-02 10:52

On 23/09/02 11:25, in article qZAj9.18060$Qk5.889481@news010.worldonline.dk,
"ram2" <ram2.news@kandu.dk> wrote:

[klip]
> [...]
> for lille til at kunne gældssaneres. Det må være et udtryk for hans egen
> opfattelse af, hvad han synes er et rimeligt minimums beløb, der kan

Det kan også være han vidst noget om, hvad der er normalt, eller foretog en
vurdering ud fra de oplysninger Sharkan gav. Efter konkurslovens § 197
kræver gældssanering 1) at skyldneren ikke er i stand til og ikke inden for
de nærmeste år, kan opfylde sine forpligtelse, og 2) at skyldnerens forhold
og omstændighederne i øvrigt taler herfor.
Forbrugsgæld kan være sværere at får gældssaneret end anden gæld. Der kræves
normalt en gæld på min. 250.000 (mindre for pensionister), men de fleste
ligger på en gæld på 4-500.000.

> Men Sharkan, det er muligt du ikke kan få en
> gældssanering, men der er ikke nogen i dette forum, der afgør det.

Men derfor kan man jo godt give råd. Det er vel derfor han spørger.

[klip]
> - gælden behøver ikke at være i millionklassen ? der findes eksempler på
> gældssanering af en gæld på 58.000 kr.

Ja, men det kræver særlige forhold.

/kristian

Fra : Peter Hansson

Dato : 23-09-02 10:55

"ram2" <ram2.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> der øjeblikkelig alligevel benytter sig af spørgsmålet til at lufte
> deres ligegyldige personlige holdning til hans gæld.

Hvor ser du dette. Jeg går ud fra at de fleste svarer ud fra den praksis der
er opbygget på området.

> [...]
> for lille til at kunne gældssaneres. Det må være et udtryk for hans egen
> opfattelse af, hvad han synes er et rimeligt minimums beløb, der kan

Vrøvl. Det er igen ud fra en praksis der siger noget om bl. a. gældens
størrelse, alder m.v.

Men Sharkan, det er muligt du ikke kan få en
> gældssanering, men der er ikke nogen i dette forum, der afgør det.

Er der nogen der postulerer dette.??

> [...]
> kopieret ind.
> - ung alder er ingen hindring for at få gældssanering - der findes

Det gør der måske. Men er det ikke enkeltstående, meget konkrete tilfælde.

> - gælden behøver ikke at være i millionklassen ? der findes eksempler på
> gældssanering af en gæld på 58.000 kr.

Var det ikke en 68-årig pensionist der fik den??

Problemet med dine tilfælde er at du ikke tager højde for at det er debitors
samlede situation der er afgørende for om man kan få optaget
gældssaneingssag.

Med de sparsomme oplysninger vi har, vil jeg mene at det er på grænsen til
et egentlig erstatningsretligt rådgiveransvar, som proffesionel at fremme en
ansøgning om gældssanering på det oplyste grundlag, henset til gældes
størrelse, art og alder samt debitors alder som jeg formoder er i den yngre
ende af skalaen.
Desuden er det et krav at man har en afklaret økonomisk situation, med en
tidshorisont på ca. 5 år, f.eks. ved at dokumentere at man har en fast
indtægt, arbejde el. lign.
Dagpenge hører ikke under denne kategori. Desuden er gældssanering efter
praksis ikke mulig såfremt man modtager SU.

Eller sagt på en anden måde: Jeg mener at hans chancer for at få en
gældssanering er lig nul.
Dette er ikke som du påstår baseret på mine holdninger om gæld og
gældssanering generelt, men derimod på en praksis opbygget gennem mange år.

Det er selvfølgelig ikke forbudt at prøve. Og man kan prøve så mange gange
man vil.

PH

Fra : sharkan

Dato : 23-09-02 11:56

> - ung alder er ingen hindring for at få gældssanering - der findes
> eksempler helt ned til 26 år
> - gælden behøver ikke at være i millionklassen ? der findes eksempler på
> gældssanering af en gæld på 58.000 kr.

ok tak for det. Desuden til alle andre. Mit forbrugslån er på 90.000. Jeg
har ikke skrevet hvad min studiegæld er på, men det kan jeg da godt. 164.000
ved sidste opgørelse, som vel var ved årsskiftet, så det er altså over
250.000 i alt, og meget af studiegælden er renter som jeg ikke har nogen
mulighed for at betale, så den gæld har jeg mere eller mindre fortrængt og
givet op over for.

Jeg skulle bare have dangderet den ligesom dem på kontakthjælp, så havde jeg
fået i hoved og røv og ikke haft nogen studiegæld. Ok heller ingen
uddannelse. Det er derfor jeg har gjort som jeg har gjort, men jeg kan bare
ikke fatte at man skal kan få mere ved bare at gå end man kan få på en SU.
Enten skulle ydelsen til bistandsmodtagere sænkes til SU niveau. Det er
venstre vidst også endeligt ved at snakke om. Eller også skulle SU stige med
det beløb som studielån er. Jeg er klart tilhænger af at SU skal være som
det er nu, fordi ellers ville de offentlige ydelser stige yderligere, så jeg
hilser venstres nye forslag velkommen. Hvis man ikke kan leve på en bistand
på SU niveau må man få fingeren ud og komme i gang med at lave noget eller
tage en uddannelse.

Så fik jeg vidst styr på mine aggressioner for denne gang.

Fra : Nikolai R. Jensen

Dato : 23-09-02 14:47

"sharkan" <sharkandk@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mulighed for at betale, så den gæld har jeg mere eller mindre fortrængt og

Hertil siger jeg ja det er sgu noget lort...

> Jeg skulle bare have dangderet den ligesom dem på kontakthjælp, så havde
jeg
> fået i hoved og røv og ikke haft nogen studiegæld.

Her siger jeg : få dig et liv! lad dog forhelvede være med at give alle
andre skylden eller sige at de har det bedre end dig! DU har en gæld og det
er DIG der har lavet den! betalt eller flyt på gaden! jeg betaler sgu selv
af på 200.000 studielån, bil og forbrugs lån så jeg kender situationen! jeg
betaler 6000 kr. af om måneden og ja det er mange penge men jeg arbejde også
meget for at kunne tjene mange penge! Og hvius du har en uddanelse som
automatik mekaniker så er det sgu da bare at få et arbejde som det! det kan
da ikke være så svært! kender en 4-5 stykker med den uddanelse og de tjener
da en ok krone!!!! men ok hvis det ikke er det du vil så.... nej sgu enten
betaler du din gæld og så tager den uddanelse du gerne vil have eller også
så dropper du uddanelsen! jeg venter fx med min uddannelse til jeg har
betalt min gæld tilbage!

> [...]
> Enten skulle ydelsen til bistandsmodtagere sænkes til SU niveau. Det er
> venstre vidst også endeligt ved at snakke om.

Flot!!! det er igen de andre der er dumme og ikke dig! en su er ikke høj men
da jeg gik på handels skole for en 3 år siden havde 4 af dem jeg gik i
klasse med BIL!!!!!! SU er lavet for dem der går i skole og gerne vil
slippe for at arbejde så man kan lave lektier i stedet for at arbejde! er
su´en ikke nok..... så laver du nogen forkerte valg når du ikke er i skolen!
der er jo selvfølgelig undtagelser men du er ikke en af dem!

Eller også skulle SU stige med
> det beløb som studielån er.

nej da man skal have 20.000 om måneden for så kan staten jo betale din gæld
og samtidig kan du rende i byen hver weekend!

> [...]

Hvis man ikke kan leve på en bistand
> på SU niveau må man få fingeren ud og komme i gang med at lave noget eller

????? der er jo himmelvid forskel på bistand og så su! bistand er noget man
kan ryge på hele livet og tit ikke med ens egen gode vilje hvorimod en su er
frivillig!

> Så fik jeg vidst styr på mine aggressioner for denne gang.

samme her!

drop din uddanelse lige nu og betal din gæld!

Mvh.

Nikolai R. Jensen

Fra : Per Christoffersen

Dato : 23-09-02 15:04

"Nikolai R. Jensen" <nikolai@tdcspace.dk> wrote in message

> Her siger jeg : få dig et liv! lad dog forhelvede være med at give alle

Og jeg siger:
Læs http://www.usenet.dk/grupper.pl?get=dk.videnskab.jura, og hold dig til
fundatsen for gruppen.

/Per

Fra : sharkan

Dato : 23-09-02 15:09

> [...]
> betaler du din gæld og så tager den uddanelse du gerne vil have eller også
> så dropper du uddanelsen! jeg venter fx med min uddannelse til jeg har

Så kom der et af de der useriøse kommentarer som jeg frabedte mig, og hvis
du så lige læste at jeg er Datamatiker, og ikke det andet du skrev. Tjek
selv arb.løsheden her:

http://www.prosa.dk/ledighed_dm.shtml

Desuden er der HK men de har nok nogenlunde samme tal, da vi IT folk er
rimelig delt over de to fagforeninger.

> [...]
skolen!
> der er jo selvfølgelig undtagelser men du er ikke en af dem!

Det er de færreste som ikke har et studiejob ved siden af skolen, og jeg har
ikke haft bil.

> drop din uddanelse lige nu og betal din gæld!

Jeg er færdig maj 2003 så slap lige af!

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-09-02 20:09

In article <3d8ef32d$0$10989$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, sharkan wrote:
> [...]
> mulighed for at betale, så den gæld har jeg mere eller mindre fortrængt og

Når du får et job, så skal du vel have en startløn på 20000 kr
eller mere. Så får du vel udbetalt 10000 kr eller mere (pga af renteudgift)
pr. måned.

Hvis vi så sætter 3000 kr til husleje og 3000 kr til at leve for, så
er der 4000 kr/md efter skal tilbage ? 48000/år.

Hvis vi antager du betaler 10% i renter af din gæld, så er det 25.000/år.
Du kan så afdrage 23.000 kr/år. Så det tager vel 5-10 år til dimittentløn
at få gælden væk.

Jeg betaler stadig studielån tilbage jeg optog i 1986. Men der er snart væk.

Jeg har også forbrugslån og boliglån jeg betaler. Samt kreditforeningslån,
men det svarer til en husleje.

> Jeg skulle bare have dangderet den ligesom dem på kontakthjælp, så havde jeg
> fået i hoved og røv og ikke haft nogen studiegæld.

Betalt husleje + 3000-3500 kr i rådighedsbeløb pr. måned. Men din chance
for en høj løn havde været lavere.

> Ok heller ingen uddannelse. Det er derfor jeg har gjort som jeg har gjort,

Man vælger selv sin fremtid. Hvis du havde valg en sygepleruddannelse havde
du haft job.

> men jeg kan bare
> ikke fatte at man skal kan få mere ved bare at gå end man kan få på en SU.

Dette er en politisk diskussion.

Fra : sharkan

Dato : 23-09-02 21:34

> Når du får et job, så skal du vel have en startløn på 20000 kr
> eller mere. Så får du vel udbetalt 10000 kr eller mere (pga af
renteudgift)
> pr. måned.

Ja, men jeg har det helt anderledes når og hvis jeg får job, fordi jeg har
fået flere hundrede afslag. Men jeg håber da at jeg er lidt mere efterspurgt
med en MCSE eller hvad jeg nu opnår, end med en datamatiker.

Jeg skal nok have ca. 20, og det giver ca. 12 udbetalt. Så kan jeg fint
klare at betale de 1500 ekstra i måneden til studielån og så alligevel have
3-4000 til mig selv. Hvis jeg får mere i løn vil jeg overveje at afdrage
mere for at blive hurtigere færdig. Jeg kan også se nogle svare på mine
spørgsmål som står i samme situation, så det er bare med at komme i gang, så
snart jeg får job.

> [...]
> Du kan så afdrage 23.000 kr/år. Så det tager vel 5-10 år til dimittentløn

Ja det tager nogle år, men sådan er det nok.

> Jeg betaler stadig studielån tilbage jeg optog i 1986. Men der er snart
væk.

Ja det er godt lang tid siden, men det er måske så også prisen for at få et
tilfredsstillende arbejde, som er en motivator.

> Betalt husleje + 3000-3500 kr i rådighedsbeløb pr. måned. Men din chance
> for en høj løn havde været lavere.

Ja, så jeg foretrækker nok også at have en uddannelse.

> Man vælger selv sin fremtid. Hvis du havde valg en sygepleruddannelse
havde
> du haft job.

Ja, men hvordan var det nu lige med IT-folk i 1997 hvor jeg startede på
datamatiker. Der spåede man at der ville mangle 42000 i 2002, i 1999 var det
tal faldet til nogle og 20000, i 2000 under 10000 og i 2001 var det lige
pludselig arb.løshed i stedet, så det kan man ikke spå om.

> Dette er en politisk diskussion.

Ja det er rigtigt. Jeg har det med at komme ind på politik, så jeg lader
være med at skrive mere.

Fra : ram2

Dato : 23-09-02 11:57

"sharkan" skrev d. 23-09-02 01:50 dette indlæg :
Gældssanering

Hej sharkan.

Nu udvikler det sig, så jeg står af. Det tager for lang tid at debattere
med hvert enkelt medlem, så til dig vil jeg blot afslutningsvis sige:

Hvis du ønsker en gældssanering - så søg den. Det vil ikke koste dig
noget at få et afslag.
Hvis den accepteres, er alle muligheder teoretisk til stede. En løsning
på 0 % til afslag, og alt hvad der ligger der i mellem.
Peter Hansson udtalte kategorisk, at din gæld var for lille - det er da
muligt, at han har ret, men det er hans personlige mening, og det er
formentlig ikke ham der skal afsige dommen over dig. Så søg og se om han
får ret.

Nogle har kastet sig ud i overvejelserr om konsekvenser vedr.
registrering i RKI - mulighed for ikke at få job mm. Det var jo ikke det
du spurgte om. Jeg har opfattet dit indlæg, som et spørgsmål om du kan
få en gældssanering eller ej. Det er der ingen her der kan fortælle dig.
De kan gætte, men de ved det ikke.

Hvis du vil vide det, så søg en gældssanering!!!!!!!!!!!!!!

Ram2

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Hansson

Dato : 23-09-02 12:01

> Nu udvikler det sig, så jeg står af. Det tager for lang tid at debattere
> med hvert enkelt medlem, så til dig vil jeg blot afslutningsvis sige:

Tja!!

> [...]
> Hvis den accepteres, er alle muligheder teoretisk til stede. En løsning
> på 0 % til afslag, og alt hvad der ligger der i mellem.

Er der nogen der har sagt andet?

> Peter Hansson udtalte kategorisk, at din gæld var for lille

Jeg tog den samlede situation i betragtning.

- det er da
> muligt, at han har ret, men det er hans personlige mening,

Vrøvl.

og det er
> formentlig ikke ham der skal afsige dommen over dig.

Har du overhovedet styr på begreberne?

Så søg og se om han
> får ret.

Var det ikke bedre at søge for at få gældssanering, fremfor at blot få
konstateret om jeg har ret?

> Nogle har kastet sig ud i overvejelserr om konsekvenser vedr.
> registrering i RKI - mulighed for ikke at få job mm. Det var jo ikke det
> du spurgte om.

Det var et svar på et af de andre indlæg. Det er nogle gange sådan usenet
fungerer.

Jeg har opfattet dit indlæg, som et spørgsmål om du kan
> få en gældssanering eller ej.

Ja. Og han fik svar!! Sandsynligheden er efter gældende praksis lig nul.
Dette er der ikke argumenteret imod.

Det er der ingen her der kan fortælle dig.
> De kan gætte, men de ved det ikke.

Nu vrøvler du igen fordi din juridiske viden ihvertfald på dette område
begrænser sig til svar som efter den nye fundats er OT.

> Hvis du vil vide det, så søg en gældssanering!!!!!!!!!!!!!!
>
> Ram2

Hvis dette er svaret havde han da ikke behøvet at spørge i dk.videskab.jura.

PH

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-09-02 14:17

sharkan wrote:

> [...]
> for meget, så der har været diverse indskud osv. Jeg afdrager 2.000 i
> måneden, og det går nedad med lånet, men efter alle udgifter er betalt har

Hvad kalder du /alle udgifter/ i denne sammenhæng. Er boligudgifter
taget med? a-kasse/fagforening?

> Det er til mad, tøj, togbillet til mine
> forældre og hvad der nu ellers er af småting.

2000 om måneden til det? Undskyld jeg siger det: Det er mange penge.

> Det er ikke mere end lige at
> jeg kan overleve, og dvs. at jeg faktisk sjældent har råd til noget særligt
> tøj.

Hvad kalder du /særlig tøj/ i denne sammenhæng?

> Jeg har heller ikke til f.eks. tandlæge, så det må jeg vente med til
> jeg får arbejde.

Tandlæge,hhhmmm, hvis du bor i Århus eller københavn, så ta en tur på
tandlæge skolen. Det er gratis (tilgengæld tager det længere tid.

> Derudover har jeg en studiegæld hvor der bare løber renter
> på hvert år uden at jeg kan gøre noget ved det.

Næh, men det første stykke tid, hvor du betaler af på studiegælden hos
SU/Finanstilsynet, så kan du trække det fra i skat.

> Det er vildt deprimerende,
> så jeg har overvejet om det ikke var bedre at droppe at betale på
> forbrugslånet.....

Naaah, man kan ikke bare lige "droppe at betale en gæld".... Det tror
jeg kreditor er ret utilfreds med.

> ....og så få sat en gældssanering i gang på det hele. Men ville
> jeg overhovedet kunne det ?

Hvis jeg skulle sige det (ud fra de oplysninger du giver her): nej.
Du har alt for gode chancer for at få et fornuftigt arbejdsliv, hvor den
indtægt du får derigenemm kan afdrage gælden med....

> Hvad ville der ske hvis jeg f.eks. dropper at
> betale afdrag på forbrugslånet ?

Så vil kreditor komme efter dig. Ribers mv. er ikke usandsynlig. Og
indtil du har betalt af, så er der lukket landt at få kredit nogen
steder (det er måske også det bedste).

> Det er vel de færreste der kan leve for de
> 2000 uden at få hjælp,

Tja, et nogenlunde fornuftig madbudget kan skrues sammen for 800-1000
kroner, så har du 1000 kroner til tøj, rejser og det du kalder
/småting/......

Hvad /småting/ så end er?

> som f.eks. et studiejob eller lign. Den mulighed har
> jeg bare ikke da jeg ikke må tjene noget som helst ved siden af dagpenge.

Jo, du må gerne tjene noget ved siden af dine dagpenge. Du bliver bare
modregnet i antal timer eller efter en modregningsats ved ukontrolabelt
arbejde, som jeg har fået oplyst er 152,41 (Dvs. man tager månedslønnen
og deler med 152,41. Det tal er så de timer man modregner i dagpenge).

Så det er såmend at finde et arbejde, hvor akkorden er nem eller
timelønnen høj.

FUT: news:dk.penge hvor vi kan snakke om, hvordan du får strukket de
2.000 kroner mest mulig.

Fra : sharkan

Dato : 23-09-02 15:01

> Hvad kalder du /alle udgifter/ i denne sammenhæng. Er boligudgifter
> taget med? a-kasse/fagforening?

Husleje, vand, varme, antenne, vaskeri, strøm, indboforsikring, fagforening,
lån, ulykkesforsikring, licens, sygeforsikring danmark, renter, tlf og
internet. Og nej jeg kan ikke droppe mit bredbånd som min bankrådgiver var
ved at foreslå på et tidspunkt fordi hun åbenbart ikke interesserer sig for
det. Desuden får jeg snart bredbånd ved boligforening til spotpris. Jeg
bruger Internet virkelig meget til jobsøgning og i forbindelse med udd.

> 2000 om måneden til det? Undskyld jeg siger det: Det er mange penge.

Er det ? Banken siger man som enlig skal have et rådighedsbeløb på 5.000.
Jeg har det svært med 2000, men ville fint kunne klare mig med 3000

> Hvad kalder du /særlig tøj/ i denne sammenhæng?

Normalt tøj. Det koster jo en bondegård.

> Tandlæge,hhhmmm, hvis du bor i Århus eller københavn, så ta en tur på
> tandlæge skolen. Det er gratis (tilgengæld tager det længere tid.

Det gør jeg ikke, men jeg har overvejet at spørge kommunen om de vil betale
min tandlægeregning ligesom det på et tidspunkt var tilfældet med
bistandsklienter eller hjemløse. Det er sgu lige før bistandsklienter har
flere rettigheder end vi arb.løse.

> Næh, men det første stykke tid, hvor du betaler af på studiegælden hos
> SU/Finanstilsynet, så kan du trække det fra i skat.

Ja det har jeg gjort, men vel kun det første år.

> Naaah, man kan ikke bare lige "droppe at betale en gæld".... Det tror
> jeg kreditor er ret utilfreds med.

Ja og derfor gør jeg det ikke.

> Hvis jeg skulle sige det (ud fra de oplysninger du giver her): nej.
> Du har alt for gode chancer for at få et fornuftigt arbejdsliv, hvor den
> indtægt du får derigenemm kan afdrage gælden med....

Ja det håber jeg da også når jeg er færdig med det her udd. i 2003

Fra : Carsten Riis

Dato : 23-09-02 20:08

sharkan wrote:

> .... Desuden får jeg snart bredbånd ved boligforening til spotpris. Jeg
> bruger Internet virkelig meget til jobsøgning og i forbindelse med udd.

Det giver jo omkring 200 om måneden.

> Er det ? Banken siger man som enlig skal have et rådighedsbeløb på 5.000.
> Jeg har det svært med 2000, men ville fint kunne klare mig med 3000

Banker siger mange ting. Kan de så ikke lige fortælle SU-styrelsen det
også.

Tænk lige på, at mange studerende klarer sig for mindre end 2000 når
"alt er betalt" (jf. ovenstående.

> Normalt tøj. Det koster jo en bondegård.

/Tøj og sko/ har tøj til rimelige priser.
Føtex har ofte tilbud på mærkevaretøj.

Tøj kan købes andre steder end hos Tøjeksperten.

> [...]
> min tandlægeregning ligesom det på et tidspunkt var tilfældet med
> bistandsklienter eller hjemløse. Det er sgu lige før bistandsklienter har

Tja, det er så et politisk spørgsmål.

> Ja det har jeg gjort, men vel kun det første år.

Hvis du er under uddannelse kan du få udsat betalingerne, så vidt jeg
husker.

Fra : Søren Emig

Dato : 25-09-02 20:39

> Er det ? Banken siger man som enlig skal have et rådighedsbeløb på 5.000.
> Jeg har det svært med 2000, men ville fint kunne klare mig med 3000

Hmmm....Det lyder af ret meget. Har selv ca 2500, og jeg HAR arbejde.