Dobbelt udkobling
Fra : Christian Stidsen

Dato : 22-09-02 23:20

Hvad er dobbelt udkobling (dubble clutch) ??
Og hvad er fordelen ?

M.v.h.

Christian

--
FZS600 - som lige vågnet op igen!

Fra : SLP/JM

Dato : 23-09-02 06:43

"Christian Stidsen" <christian@spammer.dk> skrev > Hvad er dobbelt udkobling
(dubble clutch) ??
> Og hvad er fordelen ?

Det er en teknik, man brugte i gamle dage. Jeg har hugget nedenstående fra
http://www.falck.dk/bilistnet/Konference/scripts/17/konference.asp?ConfID=17
&RootID=1331&AnswerID=1651

"Dobbelt udkobling er betegnelsen for en teknik hvor man kobler ud , sætter
i frigear, kobler til , kobler ud , lægger det valgte gear ind og kobler til
igen . Teknikken blev brugt i sin tid ved usynkroniserede gearkasser og
formålet var at bringe motorens og gearkassens omdrejninger i samme
hastighed , hvilket man gjorde på denne måde , ved nedgearinger endda ved
brug af mellemgas mens der var koblet til i frigear. I dag klarer
gearkassens syncromesheringe den lille øvelse."

Lyder som om du har set en helt bestemt film om hurtige biler

--
Susanne

Fra : Buck

Dato : 23-09-02 07:43

Hmm... nu vi snakker om kobling... hvad kalder man så den type kobling der
er på min CZ? Den har både det traditionelle koblingsgreb ligesom de fleste
andre motorcykler, men den har faktisk også mulighed for at skifte gear uden
kobling. På den måde at hvis man vipper gearpedalen lidt op (hhv. ned) så
kobler den selv ud og så skal man lige sparke den et gear op og holde
pedalen oppe... derefter kan man langsomt slippe pedalen for derved at koble
til...

Det fungerer men kræver nok en del øvelse, for cyklen hopper altid temmelig
meget hvis jeg forsøger... så jeg bruger nu altid den "rigtige" kobling
istedet. Den har jeg bedre fornemmelse af...

Men hvad kalder man sådan et system?

--
/Buck
CB 550 F1 ´75

Fra : Christian Stidsen

Dato : 23-09-02 09:34

> [...]
> gearkassens syncromesheringe den lille øvelse."
>
> Lyder som om du har set en helt bestemt film om hurtige biler

hehe - ja, jeg har set en film om hurtige biler - faktisk flere gange...
Men jeg har også hørt udtrykket andre steder, bl.a. i forbindelse med MC'er,
så derfor spørgsmålet!

Takker for svaret!

M.v.h.

Christian

--
FZS600

Fra : Anders Thorup

Dato : 23-09-02 12:35

"Christian Stidsen" <christian@spammer.dk> wrote in message

> [...]
>
> hehe - ja, jeg har set en film om hurtige biler - faktisk flere gange...

> Men jeg har også hørt udtrykket andre steder, bl.a. i forbindelse med

Hmm kan det nu også lige lade sig gøre på en MC?? jeg kan ikke lige se
hvordan man skal sparke den i frigear, hvis man nu f.eks kører i 4. gear??
Bruges udtrykket ikke kun i forbindelse med biler? har selv en gang kørt en
Opel Kaptain (hed den vist), hvor det var nødvendigt at bruge dobbelt
udkobling, dog kun ved nedgearinger!!

--
MVH
Anders Thorup

Fra : Ukendt

Dato : 23-09-02 13:20

"Anders Thorup" <Daffy@it.dk> wrote...
> Hmm kan det nu også lige lade sig gøre på en MC??

Jamen det kan det skam, og jeg bruger det selv på Nimbussen.

En Nimbus har nemlig fem gear. Tre fremadgående og to frigear De sidder
sekventielt således: 1. - fri - 2. - fri - 3.
Ved opgearing er det sjældent nødvændigt med dobbelt udkobling, med mindre
man kører den helt ud i gearene. Ved alm. moderat kørsel (nogen vil sikkert
mene at al kørsel på en Nimbus pr. definition vil være moderat) vil
indganshastigheden i det næste gear svare til ca. tomgang, og så passer
pengene.
Sædvanligvis bruges dobbeltudkobling og mellemgas ét sted, nemlig ved
nedgearing fra 3. til 2.:

kobl ud
sæt i frigear
kobl ind
giv passende mellemgas alt efter den hastighed man triller
kobl ud
sæt i andet
kobl ind

Det var et allerhelvedes besvær til at starte med, og når man endelig
lykkedes med det uden tænderskærende lyde var man pavestolt!
Efterhånde bliver det rutine, og så lyder det sgu bare godt. Faktisk bruger
jeg ikke dobbelt udkobling længere da man snildt kan sætte i frigear uden
kobling, så det må vel blive "mellemgas og udkobling"

jan
'bus '58

--
ØLBAR på vej i København. Info her: http://cerevisia.dk

Fra : Ulf Hesselager Johan~

Dato : 24-09-02 14:39

"Anders Thorup" <Daffy@it.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm kan det nu også lige lade sig gøre på en MC?? jeg kan ikke lige se
> hvordan man skal sparke den i frigear, hvis man nu f.eks kører i 4. gear??
> Bruges udtrykket ikke kun i forbindelse med biler?

Jeg ved ikke hvor normalt det er at bruge udtrykket "dobbelt udkobling" i
forbindelse med mc'ere, men det kan altså lade sig gøre på nogle maskiner
(nok mest den af ældre dato). Normalt ligger fri-gearet jo mellem 1. og 2.,
og det er nok derfor du undrer dig. På nogle maskiner er der dog også "små"
fri-gear mellem de andre gear. Disse er lidt sværere at ramme, men det kan
lade sig gøre at: koble ud, skifte til et "lille" fri-gear, koble til, koble
ud, sætte i næste gear, og så koble til. Og dermed lave en dobbelt udkobling
på motorcykel.
Det kan bl.a. lade sig gøre på min fars gamle MZ'er...

MVH Ulf H. Johansen

Fra : Jesper Lillesoe

Dato : 23-09-02 12:21

On Mon, 23 Sep 2002 07:43:22 +0200, SLP/JM wrote:
> Lyder som om du har set en helt bestemt film om hurtige biler

Bjergkøbing Grand Prix?? Men der har han jo også mellemgasfordeler -
det gør det hele en del nemmere...

--
Jesper
CBR600 som blev skyllet godt igennem i går formiddag

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 23-09-02 19:36

"Jesper Lillesoe" <jesper@FJERNveloce.dk> skrev i en meddelelse

> Bjergkøbing Grand Prix?? Men der har han jo også mellemgasfordeler -
> det gør det hele en del nemmere...

Synes jeg hørte udtrykket i "The fast and the ferious" ???
> --
> Jesper
> CBR600 som blev skyllet godt igennem i går formiddag
/Thomas
GSXR

Fra : SLP/JM

Dato : 24-09-02 07:53

"Thomas Buus Andersen" <t-buus@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Synes jeg hørte udtrykket i "The fast and the ferious" ???

Ja, det var også den film, jeg tænkte på.

--
Susanne