Washington konventionen - Certifikat for e~
Fra : Anders Larsson

Dato : 22-09-02 21:52

Hej Alle

Jeg håber i kan give et eller flere gode råd.

Vi har en græsk landskildpadde, som er omfattet af konventionen.
Mig bekendt må dyr på konventionens liste hverken handles eller erhverves.

Vi har nu haft skildpadden siden 83', hvor den blev købt i en velanset
Ålborgensisk dyrehandel.
Kvittering for skildpadden er bortkommet, men ejerskab siden 83' kan nemt
dokumenteres ved vidneudsagn.
Jeg mener ikke græske landskildpadder var omfattet af konventionen i 83.

Skildpadden har siden da været i familiens eje, og antages at være ca. 30 år
gammel - og hun.
Netop at det er en hun, gør det lidt interessant, da netop skildpadder af
national oprindelse jo er tilladt.
Og det kunne faktisk være lidt sjovt med skildpaddeunger

En lille historie:... Dyrehandlen mente det var en han.
Ca. 6 år senere begyndte han at lægge (ufrugtbare) æg en gang om året.
.....og så var det jo et problem at den hed Mozart.
Ungerne synes stadig ikke den skal hedde Mozarelle, så hun hedder stadig
Mozart

Nå.. Men spørgsmålene er:

1) Kan det give problemer, at der ikke er certifikat på skildpadden ved
f.eks. besøg hos dyrlæge eller lignende ?
2) Bør der være certifikat, eller kræves der certifikat såfremt skildpadden
ønskes anvendt til avl ?
3) Er det overhovedet muligt (eller relevant) at erhverve et certifikat på
dyret ?

Med et certifikat mener jeg en dokumentation for at dyret ikke er importeret
i modstrid med konventionen.

Anders Larsson
Dan Turell: Hvis mennesket var så klogt at vi kunne forstå den menneskelige
hjerne, ville vi være så dumme at vi ikke kunne.

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 22-09-02 23:02

On Sun, 22 Sep 2002 22:52:25 +0200, "Anders Larsson" <Only.NoSpam.001@BotNak.dk>
wrote:

>....og så var det jo et problem at den hed Mozart.
>Ungerne synes stadig ikke den skal hedde Mozarelle, så hun hedder stadig
>Mozart

....som jo er et udmærket efternavn, og derfor "kønsløst". Wolfgang Amadeus havde
været et problem

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.

Fra : H.J.Suurland

Dato : 24-09-02 10:24

"Anders Larsson" <Only.NoSpam.001@BotNak.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg håber i kan give et eller flere gode råd.
Hej Anders

Umiddelbart tro jeg ikke at du vil få nogen problemer med din skildpadde
hvis den er fra '83, men for være på den sikre side vil jeg råde dig til at
anskaffe et CITES certifikat på den.

Det kan du ansøge om hos skov og naturstyrelsen:
Skov- og Naturstyrelsen
Haraldsgade 53
2100 København Ø
tlf: 3947 2000
hverdage 8.30-16
mail: sns@sns.dk

Eller bruge denne ansøgningsblanket:
http://www.sns.dk/Blanketter/certiblank.pdf

For god ordens skyld bør du også udforme en "Tro og Love" erklæring som du
får underskrevet af mindst to personer som kan berigtige at du har "kræet"
siden '83.

MVH/Hans