Læder farver...
Fra : Kaz

Dato : 22-09-02 19:48

Hej Ng.

Er der nogen der har erfaringer med at farve ruskind??? Hvilke typer
farve skal man bruge? Mit sæde kunne nemlig godt trænge til en opfriskning!
Er der nogen der ved hvor man kan købe disse produkter? (I nærheden af
Sønderborg f.eks.) Har selv spurgt i en farvehandel, men de kunne ikke
engang fortælle mig hvilke forretninger der forhandler læderfarver mere...
Hvad må man ellers give for et brugt sæde til en Honda cb 750 ???

På forhånd tak...
Kasper Hansen

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 22-09-02 20:13

"Kaz" <kasperh30@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Ng.
>
> Er der nogen der har erfaringer med at farve ruskind??? Hvilke typer
> farve skal man bruge? Mit sæde kunne nemlig godt trænge til en
opfriskning!

Hej Kasper

Jamen som det dog kører for en gammel "lædersmed" - først stofmærke på
læder(se tidligere streg) og nu ruskind!
Du kan farve ruskind med narvsværte MEEN: For at narvsværte skal holde og
ikke smitte af skal det forsegles - og det gør man med fedt - og så er det
ligesom slut med ruskindets "fløjelsagtige" overflade. Farve det kan du
sagtens, men det er svært at få det til at holde op med at smitte af.
Enkelte gange har jeg været heldig med at efterbehandle med en
silikonespray, men generelt vil jeg sige at det aldrig bliver helt godt.

Det bedste du kan gøre er at få lavet et nyt betræk (prøv evt. www.louis.de,
men de har kun kunstlæder). Jeg ville ofre det ekstra på at få syet et
betræk- og det er bestemt ikke umuligt for en hjemmesyer!

Min gamle mor (74) ringede forlede og fortalte følgende historie - som sgu
egetlig kun er sjov fordi det er en gammel dame der fortæller den:

En Biker havde købt en Harley. Han havde skilt den af - poleret og ordnet og
havde bl.a. fået syet et tæskelækkert betræk af læder til saddelen.
Problemet var at den sgu ikke tålte vand - men fyren tog en dåse vaseline
med i baglommen, som kunne imprægnere læderet og tog afsted.

ELangt ude på landet mødte han en bondemand! De faldt i snak og bondemanden
inviterede ham til at spise med! Gutten synes det var ok, men da han kom ind
i køkkenet stod maden klar, men fra gulv til loft stod der opvask OVERALT.
Bonden forklarede at den første der talte under måltidet skulle tage
opvasken

OK - tænkte bikeren: maden blev serveret og bonden, hans datter og hustru
deltog i måltidet - uden eet ord! Bikeren kiggede på datteren - og sød så
hun ud - så hva faen tænkte han, hun kan jo ikke sige nej - så han væltede
hende om på gulvet! Bagefter satte han sig til bordet og spiste videre!
Da kom han til at se på bondekonen - også hun holdt sig godt og han kunne
sgu ikke lade være! Tjaa.. han "duskede" hende totalt og satte sig tilbage
til bordet...

En tid gik - ikke et ord blev mælet - da bikeren kiggede ud af vinduet og så
at det var begyndt at regne. Omgående flåede han vaselinen op af baglommen
for at beskytte lædersædet - da bonden resolut rejste sig op og sagde:

"Rolig nu - jeg tager opvasken!"

Så nu kan du jo overveje at få lavet et overtræk i kunstlæder...?

Mvh

Hans

Fra : dots

Dato : 22-09-02 20:19

Hej Kasper
Tjek www.laederiet.dk under narvsværte...
Det virker ! Rens godt først med acetone og _grundigt_ !, og poler godt
indtil det ikke smitter af efter farvning, giv det evt også en omgang
læderfedt, da narvsværte _udtørrer_.

Hilsen dots-)
Rideudstyr-køreseler til heste.. + forhåbentlig snart et højbenet
muddergalopjern

Fra : Per Emborg

Dato : 22-09-02 21:28

Er du sikker på at det er et ruskind sæde du har på Hondaen , jeg tvivler
lidt
Er det glat eller ru læder
X-Eleven
Per Emborg
mail@kvikkerten.dk
www.kvikkerten.dk

Fra : dots

Dato : 22-09-02 20:53

Hej Kasper

Jeg prøver lige igen, tilsyneladende vil pc'en ikke registrere mit første
svar..

Tjek www.laederiet.dk under narvsværte. Du renser _grundigt_ af med
acetone, farver det op og polerer ligeså grundigt af igen, fordi narvsværte
har tendens til at smitte af. Tilsidst giver du molevitten en gang
læderfedt, fordi narvsværten også udtørrer læderet tem'li' godt.

Hilsen dots-)

Fra : dots

Dato : 22-09-02 21:34

> "Kaz" <kasperh30@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Lige en tanke - du _er_ vel sikker på at det er skind ?? !
Ellers nytter det ikke 1 fis med narvsværte ... ! ( Tænker bare på at skind
er ikke særlig vandtæt, og så til et sæde.... )

Hilsen dots-)
Gør i rideudstyr- og køreseletøj til heste og håber snarligt på 1 højbenet
muddergalopjern til at lege med...

Fra : Per Emborg

Dato : 22-09-02 22:34

Jo hvis det er et SKAI sæde kan man også godt farve

X-Eleven
Per Emborg
mail@kvikkerten.dk
www.kvikkerten.dk