Bore hul i glasflaske
Fra : Anders

Dato : 22-09-02 19:41

Hvilket bor og hvilken teknik skal jeg anvende for at bore hul i en
vinflaske? Er det nødvendigt med en borestander eller kan det lade sig gøre
i fri hånd?

Mvh. Anders

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 22-09-02 20:30

"Anders" <no@spam.dk> wrote in message news:aml2so$9a0$1@sunsite.dk...
> Hvilket bor og hvilken teknik skal jeg anvende for at bore hul i en
> vinflaske? Er det nødvendigt med en borestander eller kan det lade sig
gøre
> i fri hånd?

Jeg ville absolut foretrække en søjleboremaskine for at få et bor der kører
kontrolleret og lige, og du skal så bruge petroleum (mener jeg bestemt det
er ?) som skære/kølevædske.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : John Vedsegaard

Dato : 22-09-02 20:42

Det kan sagtens lade sig gøre i fri hånd.
Du skal bruge et murbor (de blanke bor) og derefter arbejde det gennem
glasset. Denne metode plejer at kunne lykkes.
Ellers varmes du flasken op i det område hvor du vil have hul, den skal være
helt hvidglødende. Med en stang kul kan du berører det varme område og
"trække" glasset væk som en tråd. Dette efterlader en helt rundt hul.

John

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-09-02 22:20

John Vedsegaard <taform@c.dk> skrev i en
> [...]
> helt hvidglødende. Med en stang kul kan du berører det varme område og
> "trække" glasset væk som en tråd. Dette efterlader en helt rundt hul.

Det sidste kræver at flasken fortsat har lyst til at være en flaske....
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : John Vedsegaard

Dato : 25-09-02 17:54

> John Vedsegaard <taform@c.dk> skrev i en
> være

> Det sidste kræver at flasken fortsat har lyst til at være en flaske....
Du har vist aldrig prøvet - det har jeg og det virker, hele flasken skal jo
ikke opvarmes, kun der hvor hullet skal være...

John

Fra : Anders

Dato : 24-09-02 09:46

"John Vedsegaard" <taform@c.dk> skrev i en meddelelse
> Det kan sagtens lade sig gøre i fri hånd.
> Du skal bruge et murbor (de blanke bor) og derefter arbejde det gennem
> glasset. Denne metode plejer at kunne lykkes.

Skal boret ikke være skrapt? - mine murbor er blot jernpinde... Er det blot
at ridse for med et eller andet skarpt, spidst og derefter gå i gang?
Skal der køres med mange eller få omdrejninger og er der behov for
kølevædske som nævnt ovenfor?

Med venlig hilsen
Anders

Fra : jfo

Dato : 23-09-02 09:53

Hmm....mangler man en proptrækker ?

Fra : ....

Dato : 24-09-02 13:05

Jeg mener man kan købe bor, specielt til at bore i glads med.
Men der er noget med at de skal køre meget hurtigt.
Jeg rodede selv lidt med det engang, da jeg ville lave et stort filter til
et akvarie, men det lykkedes mig aldrig at få lavet noget der kunne bruges
til noget.

Mvh
Thomas

Anders <no@spam.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:aml2so$9a0$1@sunsite.dk...