Dåser
Fra : zcully

Dato : 22-09-02 11:56

Hvad er panten egentlig på de "nye" dåser??

/zcully

Fra : Nette

Dato : 22-09-02 15:05

"zcully" wrote
> Hvad er panten egentlig på de "nye" dåser??

Forhåbentligt får man ikke lige så meget for dåsen, som man betaler for den.
Den skal jo smeltes om, og det er dyrt.
Jeg har aldrig helt forstået, hvorfor det er mere miljøbevidst med de dåser
end med flaskerne??

Nette

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 22-09-02 15:22

Nette wrote:

> [...]
> Den skal jo smeltes om, og det er dyrt.
> Jeg har aldrig helt forstået, hvorfor det er mere miljøbevidst med de dåser

Det er de jo heller ikke nødvendigvis; det kommer helt an på hvilken
afvejning man foretager i en given "miljøbevidsthed". Som cyklist ser
jeg frem til formodentlig færre glasskår på gaderne (jeg har hevet ret
mange ud af mine dæk i årenes løb), på den anden side tror jeg at der
kommer til at blive mere henkastet drikkeemballage i gadebilledet at
ærgre sig over.

Dåsepanten bliver SVJH den samme som på ølflasker.

hvm

Fra : Nette

Dato : 22-09-02 16:06

"Henrik Veber Madsen" wrote

> [...]
> mange ud af mine dæk i årenes løb), på den anden side tror jeg at der
> kommer til at blive mere henkastet drikkeemballage i gadebilledet at

Ja, det er også det, jeg er lidt "nervøs" for. Men jeg hørte bare, at de
forleden i tv, sagde at det skånede miljøet. Jeg vil da til enhver tid mene,
at en smeltning af dåser forurener mere end en rengøring af flasker??
Plus...en flaske i naturen vil blive samlet op med tiden. En dåse i naturen
vil hurtig blive så ødelagt, at der ikke er nogen der gider samle den op og
gå ned til købmanden og få pant for den.

Jeg kan godt se det med cykeldækket, og i og med regeringen vil have os til
at dyrke mere motion, at tage cyklen i stedet for bilen, så kan det være
dette er et bagholdsangreb?*G*

Nette

Fra : Thomas Hjort

Dato : 22-09-02 16:38

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> gå ned til købmanden og få pant for den.

Prøv at tænke på hvor meget det forurener at køre rundt med alle de tomme
returflasker. Lastvogn efter last.
Og hvad angår rengøring af flasker, så bliver der brugt forskellige
kemikalier som ikke er gode for miljøet, og selve apparatet til rengøring
forurener også.
Men man burde gøre som i USA hvor man maser sine dåser flade og for penge
pr. kilo og ikke pr. stk. Det ville gøre det noget nemmere at håndtere.

Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-02 23:03

"Thomas Hjort" <dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
> Men man burde gøre som i USA hvor man maser sine dåser flade og for penge
> pr. kilo og ikke pr. stk. Det ville gøre det noget nemmere at håndtere.

Har een af de herrer eller damer funderer over emnet i den oprindelige mail,
eller breder extasen sig bare....
Den miljøpolitiske debat hører til et andet sted end her, og pantpriserne
måske med......

Næ, lad os hellere diskutere den organoleptiske kvalitet af flaske versus
dåse...det er NG emne.

H.

Fra : Allan Beach Jensen

Dato : 23-09-02 00:25

Henrik skriver:

> [...]
> eller breder extasen sig bare....
> Den miljøpolitiske debat hører til et andet sted end her, og pantpriserne

Har bemærket det, men da tråden stadig er i food verdenen så kan jeg ikke se
noget problem i at den føres videre.
Havde det været et glas med kartofler så....

Der er mange der skal tages hensyn til i diskussionen, og jeg vil nu ligge min
egen ind med fare for at få på puklen af div....

Fordelen ved dåsen er iflg.. et (mit) kortsigtet synspunkt følgende:
Den er lettere at transportere
Den er nemmere at køle ned
Den er mere praktisk hvis man skal opbevare mange
Den vejer meget mindre end en flaske når den tomme skal bæres / slæbes tilbage
til pantudbetaleren
Den er ikke følsom over for kulde / varme på samme måde som en flaske mht. brud
Øllet bliver ikke udsat for sol og andre kilder der kan få indflydelse på smagen

Indpakningerne er væsentlig mere praktiske end en plastkasse, og man kan uden
problemer have en karton dåser i hver hånd uden at overanstrenge sig. Dette kan
man ikke i ret lang tid med glas.

Ulemperne som jeg sådan lige kan komme på:
I alle andre lande som indsamler dåser må man trampe dåsen flad hvis man vil.
Der vil stadig vare en betydelig mængde luft forbundet med at transportere en
sæk fuld med dåser til en dansk pantudbetaler.

Set i ovenstående lys så er der vel ingen der er i tvivl om hvor jeg står!
På det politiske plan så er der til gengæld en masse ting som gør at det er
noget værre lort (Sorry sproget).
Deres retursystem er baseret på at alle dåser skal have et mærke som kan
genkendes af en flaskeautomat. Jeg kan ikke se hvad deres problem er med dette
da alle andre EU lande ikke bruger dette! Alle små og mindre ølinportørere må
pga. det nye system dreje nøglen om pga. at det koster alt alt for mor meget at
køre det nye system i forhold til det gamle. Og hvad får vi ud af dette???
Mindre udbud, og højere priser på dem som sidder på market i DK (Davs
Carlsberg!!!)
Jeg har vedlagt noget som muligvis vil få nogle skeptikere til at skifte mening.
Ikke på om vi skal have dåser eller ej, men om hvorvidt systemet som DK har
holder i længden.

Til sidst vil jeg komme med et par kommentarer til det der tidligere er
skrevet....
Jeg har selv måske 20 gange måtte ud og investere i en ny slange til en af
familiens cykler pga. glasskår i Roskildes gader!
Henrik--->
Plus...en flaske i naturen vil blive samlet op med tiden. En dåse i naturen
vil hurtig blive så ødelagt, at der ikke er nogen der gider samle den op og
gå ned til købmanden og få pant for den.

I den vilde natur har du nok ret i at dåsen vil blive liggende, men at flasken
vil blive taget med. Men... Hvor mange gange har du set en flaske ligge ude i
naturen, og hvor mange gange har du set en returpant dåse ligge i naturen?
Jeg vil i min vildeste natur ikke tro på at folk der kommer forbi 2 bunker af
ting:
Bunke 1: 2 flasker
Bunke 2: 2 døser
Vil tøve med at tage dåserne med hjem og sælge i forhold til flaskerne. Dåserne
vil stadig veje mindre, og være noget nemmere at sælge igen i forhold til at
slæbe flaskerne med hjem!

Ang. rensning af flasker kontra at omsmelte dåser så vil jeg tro (ved det ikke!)
at det er mere rent for naturen at tilsætte lidt varme til en bunke metal end
det er at tilføre en masse meget giftige kemikalier til flaskerne.

Jeg håber i vil følge tråden op, og dem som mener at der ikke hører til her kan
jo så bare lade være med at læse med!

//Beach

--
Yours Faithfully
Allan Beach

Fra : Homer

Dato : 23-09-02 06:55

Hej Allan - en enkelt kommentar til noget, jeg ellers er strot set enig i,

Allan Beach Jensen wrote:
> [...]
> skifte mening. Ikke på om vi skal have dåser eller ej, men om
> hvorvidt systemet som DK har holder i længden.

Systemet med dåsegenkendelse i automaterne må vel blive indført for at
komme det problem til livs, at pantfrie dåser fra Tyskland mv. ellers
ville blive indblandet i "panttrafikken". Med genkendelse kan de tyske
dåser som bekendt godt returneres i DK, men uden at man scorer panten på
dem.

Jeg kender ikke meget til andre europæiske landes pant- og
dåsekvaseprincipper (sikke et ord!), men kunne da forestille mig, at de
netop må krølle deres dåser fordi de ikke kører pantsystem og derfor ikke
er afhængige af at kunne frasortere dåser fra "ikke-pant-lande".

Håber jeg giver mening trods et par sproglige nyskabelser!

VH
Homer

Fra : Henrik Vest

Dato : 23-09-02 18:57

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev> dåser

> Jeg vil da til enhver tid mene,
> at en smeltning af dåser forurener mere end en rengøring af flasker??
På et eller andet tidspunkt skal flasken også smeltes om ...

> Plus...en flaske i naturen vil blive samlet op med tiden.
En smadret flaske i naturen vil blive liggende ?

> En dåse i naturen vil hurtig blive så ødelagt, ...
På et eller andet tidspunkt vil den vel forvitre (?) og det sker sikkert før
glasset opløser sig selv ....

Fra : A.And

Dato : 22-09-02 15:14

"zcully" <zcully@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad er panten egentlig på de "nye" dåser??
>
> /zcully

Læs om det her:
http://retursystem.dynamicweb.dk/Default.asp?ID=17

Kim

Fra : Henrik Vest

Dato : 24-09-02 08:22

Egentligt er det pudsigt at se de priser dåserne bliver lanceret med.

Bilka solgte i forrige uge 1 kasse Coca Cola (30 flasker á 25 cl) til ca. DKK
48,-
Føtex sælger i denne uge (eller var det sidste uge ?) samme kasse til ca. DKK
55,-
Og nu i går blev dåserne så endelig lanceret og man kunne i Føtex erhverve 6 stk
Coca Cola á 33 cl til ca. DKK 40,-
Alle priser er naturligvis ekskl.. pant.
Samtidig kan man i tyskland erhverve 24 pantløse dåser af samme mærke og indhold
formeldest DKK 48,-

Æv ... jeg har længe været for, at dåserne skulle frigives til salg i DK, men
når den danske dagligvarebranche tager sig så godt betalt, for så lidt .....
Den høje pris kan vel ikke kun bortforklares med højere moms og andre afgifter ?
Henrik V. hallo_derude@hotmail.com