Mac OS X har slettet alle mine fonts!
Fra : Torben Hansen

Dato : 22-09-02 09:34

Hej,

Har nogle af jer oplevet dette, og er der en løsning på problemet..

Jeg skulle idag arbejde videre på et InDesign dokument, og en masse
fonts mangler pludseligt. Mærkeligt.. Efter en reboot, lidt syslen rundt
og sådan, ser jeg at mit:

/users/navnpåuser/library/fonts/

Bare er helt tømt. Der ligger ingen ting, og jeg har altså ikke slettet
dem.. Mine egne installerede fonts er altså bare gone..

Nogle der ligger inde med en forklaring - og er det dumt at smide sine
fonts der?

Fra : Storm

Dato : 22-09-02 15:20

Torben Hansen <tsh@gameon.dk> wrote:

> Har nogle af jer oplevet dette, og er der en løsning på problemet..

Nej, jeg oplevede det "modsatte" første gang jeg bootede i OS 9 efter
jeg havde opdateret til Jaguaren. Forstået sådan at alle mine fonte var
væk fra ATM'en i OS 9: Jeg har dem velordnet på harddisken, så problemet
var til at overse.

> [...]
> dem.. Mine egne installerede fonts er altså bare gone..
>
> Nogle der ligger inde med en forklaring - og er det dumt at smide sine

Desværre har jeg ingen forklaring på hvorfor de er væk.
Jeg har puslet med at styre fonte i Jaguaren i går og i dag.
Det skulle være fint at smide dem i /users/navnpåuser/library/fonts/

Jævnfør www.macosxhints.com:

/System/Library/Fonts - Reserved for use by the operating system. Items
are not generally placed here by any users, including the administrator.

/Library/Fonts - Reserved for systemwide usage. Items generally only
placed here by the system administrator.

/Users/each_user/Library/Fonts - User-specific files can be installed
here, either by the administrator or the user themselves.

Jeg har hentet Suitcase som trial og installeret den. Det tegner
_rigtig_ godt synes jeg, bedre end ATM under OS 9. Jeg måtte
slette/flytte de fonte jeg havde liggende i /Library/Fonts da Suitcasen
meldte om konflikt. Suitcase tilgår fontene fra samme mappe som ATM i OS
9. Jeg har pt ingen fonte i hverken /Library/Fonts eller
/Users/each_user/Library/Fonts. System fontene rører jeg ikke.

Det ser altså ud til at være problemløst. Men tiden må vise det.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-02 19:28

On Sun. d. 22 Sep. 2002 kl. 14:20 GMT, Storm wrote:

> [...]
> 9. Jeg har pt ingen fonte i hverken /Library/Fonts eller
> /Users/each_user/Library/Fonts. System fontene rører jeg ikke.

Muligvis lidt off-topic, men Du har tidligere spurgt til om man kan
organiserer fonte i undermapper under Mac OS X - det kan 10.2x

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Storm

Dato : 22-09-02 19:38

Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mimer.null.dk> wrote:

> Muligvis lidt off-topic, men Du har tidligere spurgt til om man kan
> organiserer fonte i undermapper under Mac OS X - det kan 10.2x

Så jeg skulle faktisk bare hælde mine velorganiserede fontmapper ind i
f.eks. /Library/Fonts eller /Users/each_user/Library/Fonts?

Fontstyring indbygget - måske med en lille fontbrowser-utility oveni?
Det turde jeg ikke gøre, hvis de pludselig er væk som Torben
beskriver... OK - jeg har selvfølgelig en sikkerhedskopi.

Kan man ikke bruge Newsgroups hvis man har fast IP samtidigt

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 22-09-02 20:11

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]

Det virker fint. Men det sløver vist systemet noget ned hvis man har
mange fonte, man kan jo så ikke vælge nogle åbne og andre lukkede.
Illustrator skulle bruge 2 min på at læse fonte ind ved start. Men så er
de da også fint tilgængelige i fontmapper.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-02 20:32

On Sun. d. 22 Sep. 2002 kl. 19:10 GMT, Storm wrote:

> [...]
> Illustrator skulle bruge 2 min på at læse fonte ind ved start. Men så er
> de da også fint tilgængelige i fontmapper.

Jeg ved ikke med illustrator men Cocoa programmer er ligglade med hvor
mange fonte der skal indlæses. Cocoaprogrammer har tillige indbygget
font organisering - prøv at åbne textedit, fontvinduet og gør det
større" Apple har prædefineret et række sæt men det er muligt at
oprette egne sæt, typografier osv. Funktionen overflødiggør Adobe Type
lIbrary. Jeg synes det er meget ovebevisende.

Fra : Storm

Dato : 22-09-02 20:52

> [...]

> oprette egne sæt, typografier osv. Funktionen overflødiggør Adobe Type
> lIbrary. Jeg synes det er meget ovebevisende.

Det giver jeg dig ret i. Det ser lovende ud.
Men så vidt jeg kan se gælder det altså ikke for Carbon programmer som
InDesign og Illustrator, og de sløves alt for meget på den måde.
Så med grafisk arbejde går det nok ikke uden en form for
extern-fontstyring en tid endnu. Altså hvis man har mange fonte.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-02 20:29

On Sun. d. 22 Sep. 2002 kl. 18:37 GMT, Storm wrote:

> Så jeg skulle faktisk bare hælde mine velorganiserede fontmapper ind i
> f.eks. /Library/Fonts eller /Users/each_user/Library/Fonts?

Det er nu en mulighed.

> Fontstyring indbygget - måske med en lille fontbrowser-utility oveni?
> Det turde jeg ikke gøre, hvis de pludselig er væk som Torben
> beskriver... OK - jeg har selvfølgelig en sikkerhedskopi.

Torben _må_ have lavet et eller andet siden hans fonte er væk.

> Kan man ikke bruge Newsgroups hvis man har fast IP samtidigt

Jo - men jeg har ikke haft tid i et par uger, lige nu sidder jeg rent
faktisk ikke ved egen maskine, da hele bofææleskabet er et stort rod
og mit netkable ikke kan nå hen til G4'erens nuværende placering -
tilgængæld får jeg efer 6 måneder med en kuffert og en madres på gulvet,
endelig fat i mine ting i morgen, hvor jeg flytter "sådan rigtigt"
ind

Fra : Storm

Dato : 22-09-02 20:52

> Jo - men jeg har ikke haft tid i et par uger, lige nu sidder jeg rent
> faktisk ikke ved egen maskine, da hele bofææleskabet er et stort rod
> og mit netkable ikke kan nå hen til G4'erens nuværende placering -

Herregud mangler du lidt netkabel?

> tilgængæld får jeg efer 6 måneder med en kuffert og en madres på gulvet,
> endelig fat i mine ting i morgen, hvor jeg flytter "sådan rigtigt"
> ind

Tillykke - dejlig for dig - og måske også for os andre... Du har
manglet.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-09-02 21:20

In article <slrnaos6fl.2s6c.reippuert@mimer.null.dk>,
> [...]

> faktisk ikke ved egen maskine, da hele bofææleskabet er et stort rod
> og mit netkable ikke kan nå hen til G4'erens nuværende placering -

Gå i Aldi og hent 20m for 70kr.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 22-09-02 22:13

On Sun. d. 22 Sep. 2002 kl. 20:20 GMT, Martin wrote:

> Gå i Aldi og hent 20m for 70kr.

Er det med stik monteret? Jeg nøjes nok med 10meter for 50kr hos
brink, gider ikke have 10-12 meter rullet sammen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-09-02 22:18

In article <slrnaoscjn.2s6c.reippuert@mimer.null.dk>,
Morten Reippuert Knudsen <reippuert@mimer.null.dk> wrote:

> Er det med stik monteret?

Det er med aflastede stik monteret.

> Jeg nøjes nok med 10meter for 50kr hos brink, gider ikke have 10-12
> meter rullet sammen.

Du kan også få 2x10m for de 70kr hos Aldi, så har du et reservekabel.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-09-02 13:31

> Det er med aflastede stik monteret.

> Du kan også få 2x10m for de 70kr hos Aldi, så har du et reservekabel.

taxa Jeg vil smutte en tur i Aldi morgen når jeg har hentet mine
møbler.

--
venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... <icq:13138233>

Bolig søges i KBH Besides, if you can't get a decent kernal panic
or two in a month, what's the point of living?