Dårlige oversættelser af filmtitler
Fra : Kostas

Dato : 22-09-02 00:00

Ja det er jo et lidt sjovt fænomen. En af dem jeg husker bedst er den gode gamle:

Don't Be a Menace to South Central While Drinking Your Juice in the Hood

Dansk titel: "Ghetto Blaster" - Juhuuuuuu.......

Ved godt den er svær at oversætte - så lad dog være i stedet for.

Andre gode - any1 ???

Glæder mig til at se hvad filmen "My Big Fat Greek Wedding" kommer til at hedde på "dansk".

Med venlig hilsen

Kostas
email@supertips.dk

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 22-09-02 00:06

Kostas wrote:
> Glæder mig til at se hvad filmen "My Big Fat Greek Wedding" kommer
> til at hedde på "dansk".

Halløj i kirken.

/Nikolaj

Fra : No Humor Man

Dato : 22-09-02 11:33

"Nikolaj Borg" <nikol@jSbPoArMg.dk> wrote in message
> Halløj i kirken.
Cruel Intentions oversat til Sex Games på dansk.
Hvis man vil oversætte titlen på en film skal det, imho, være til dansk og
ikke en anden engelsk titel for så kunne man jo bare lade den hedde det den
originalt hedder i stedet for noget dumt.

--
From Carsten
also known as the notorious 'No Humor Man' (With Humor) among friends.

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 22-09-02 12:01

No Humor Man wrote:
> Cruel Intentions oversat til Sex Games på dansk.

Skægt, så tit den dukker op. Nej: Importøren valgte at beholde den
oprindelige titel, vist nok for at spare udgiften til at få lavet nyt
materiale. Cruel Intensions skulle oprindeligt have heddet Sex Games i hele
verden, så det var ikke en oversættelse fra dansk side.

/Nikolaj

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 22-09-02 13:46

Nikolaj Borg skrev:

> Skægt, så tit den dukker op.

Hehe, ja. Det er lige før, Peter skulle have den med i sin OSS for
gruppen?

--
Mvh. Peter
"An argument is a connected series of statements intended to establish

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 22-09-02 19:26

Peter Bjerre Rosa skrev:

> Hehe, ja. Det er lige før, Peter skulle have den med i sin OSS for
> gruppen?

He-he.

Omend det vel snarere er en OGFP (Ofte Gentaget Fejlagtig Påstand)
end et OSS (Ofte Stillet Spørgsmål). Her er den i skarp konkurrence
med blandt andre "Ole Michelsen kan kun lide franske film",
"Miniserien Ondskabens Hotel er bedre end filmen" og
"[Filminstruktør] laver pr. definition kun gode film, så hans nye må
også være god".

Jeg tror måske nok, at den type små finurligheder nok er sjovere at
tilbagevise i gruppen end i en OSS, hvor den vil forvirre nye
brugere.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Niels Søndergaard

Dato : 22-09-02 23:56

"Peter Brandt Nielsen" <peterbrandtnielsen@hotmail.com> skrev:

>"Miniserien Ondskabens Hotel er bedre end filmen"

Den ER bedre. MEGET bedre. Så nu kan du føje endnu en fejlagtig
påstand - nemlig din egen - til listen.

--
Niels Søndergaard

Besøg Bøfsiden: http://www.titlevision.dk/boeuf.htm
Suveræn samling af sproglige smuttere

Fra : Tenzel Kim

Dato : 23-09-02 14:18

Niels Søndergaard wrote:

> Den ER bedre. MEGET bedre. Så nu kan du føje endnu en fejlagtig
> påstand - nemlig din egen - til listen.

Heh. Hvorfor vidste jeg at det kun kunne være et spørgsmål om tid før du
måtte korrigere denne "fejlagtige" udtalelse :)

Tenz.

Fra : LBH

Dato : 20-10-02 15:19

Toppen af stupide titler må være "Stripes!", der herhjemme blev oversat til
"Røven Af Fjerde Division"

De Bedste Hilsner

Lars

Fra : Claus Sørensen

Dato : 20-10-02 16:03

LBH wrote:

> Toppen af stupide titler må være "Stripes!", der herhjemme blev oversat
> til
> "Røven Af Fjerde Division"

Og den bedste må være:

"Beverly Hills Cop" -> "Frækkere end politiet tillader"

De herligste hilsner

Fra : Peter Brodersen

Dato : 21-10-02 00:13

On Sun, 20 Oct 2002 16:18:48 +0200, "LBH" <hexata@hansen.mail.dk>
wrote:

>Toppen af stupide titler må være "Stripes!", der herhjemme blev oversat til
>"Røven Af Fjerde Division"

Jeg mindes endda at den for ca. 10 år siden blev oversat til "Basser
og bisser" (eller omvendt). akas.imdb.com har den dog desværre ikke...

--
- Peter Brodersen

Fra : Morten DH

Dato : 21-10-02 18:16

"LBH" <hexata@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Toppen af stupide titler må være "Stripes!", der herhjemme blev oversat
til
> "Røven Af Fjerde Division"

He he jeg kan huske vi ikke måtte se den og Røvtur på 1. klasse (bka Plains,
Trains and Automobiles) i folkeskolen fordi vores lærer ikke ville ha vi så
film med r-ordet i

Fra : No Humor Man

Dato : 22-09-02 20:53

> [...]
hele
> verden, så det var ikke en oversættelse fra dansk side.
Nu vil jeg altså godt have at vide hvor folk har den information fra, for
alle de steder jeg har kigget, for at undersøge, står der altså at
arbejdstitlen var Cruel Inventions og ikke Sex Games.
http://us.imdb.com/Title?0139134

--
From Carsten

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 22-09-02 21:23

No Humor Man wrote:
> [...]
> for alle de steder jeg har kigget, for at undersøge, står der altså at
> arbejdstitlen var Cruel Inventions og ikke Sex Games.

Skægt. Jeg er helt overbevist om, at der tidligere har stået på siden, at
Sex Games var den oprindelige arbejdstitel. Nu er navnet faldet helt ud. Der
har også været referencer til andre sider i denne sammenhæng, men jeg kan
ikke lige komme på dem.

/Nikolaj

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 22-09-02 23:40

No Humor Man escribió / skrev

> Nu vil jeg altså godt have at vide hvor folk har den information
> fra, for alle de steder jeg har kigget, for at undersøge, står der
> altså at arbejdstitlen var Cruel Inventions og ikke Sex Games.

Jeg hørte det i et interview med den danske importør af filmen.
Interviewet blev sendt på P3 da flmen kom ud.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : No Humor Man

Dato : 23-09-02 11:15

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> wrote in message
> No Humor Man escribió / skrev
> Jeg hørte det i et interview med den danske importør af filmen.
> Interviewet blev sendt på P3 da flmen kom ud.
Jeg mener at jeg hørte at den originalt skulle have heddet Cruel Inventions
men blev omdøbt til Cruel Intentions i et program på MTV - bag filmen. Med
mere, hvis du søger efter filmmanuskripter så kan du ikke finde et for en
film der hedder Sex Games, men derimod både for Cruel Inventions & Cruel
Intentions - de steder jeg har kigget altså.

--
From Carsten

Fra : Jens Thomsen

Dato : 24-09-02 11:11

"Lars Hoffmann" <lars@hoffmann.ac> skrev i en meddelelse

> Jeg hørte det i et interview med den danske importør af filmen.
> Interviewet blev sendt på P3 da flmen kom ud.

Det stod SVJH også i det danske pressemateriale og blev derfor nævnt i et
par af de danske anmeldelser. Det hele burde nemt kunne findes på
filmmuseets bibliotek, hvis man er interesseret.

MVH
Jens

Fra : Michael Skov

Dato : 23-09-02 10:38

silence og the lambs / ONSKABENS ØJNE
opkast. hvor er det dårligt

MU!

Fra : No Humor Man

Dato : 23-09-02 11:11

"Michael Skov" <mu@net.dialog.dk> wrote in message
> silence og the lambs / ONSKABENS ØJNE
> opkast. hvor er det dårligt
Prøv lige selv at oversætte den titel så den lyder sej. Lammenes Stilhed
lyder da totalt komisk - det lyder næsten som en børnefilm, hvorimod den
'rigtige' danske titel giver en et indtryk af at den måske ikke er helt for
børn.

--
From Carsten

Fra : Peter G

Dato : 23-09-02 14:18

"No Humor Man" <no.humor.man@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> Stilhed lyder da totalt komisk - det lyder næsten som en børnefilm,
> hvorimod den 'rigtige' danske titel giver en et indtryk af at den

"De tyste lam"

[Et sociologisk drama om en slagteriarbejder ekviperet med slagterisaven,
de gud-inspiredede visioner og den skæbnefulde dag han kom til Vorsøballe
børnehave]

Den virker da!

--
M.v.h. / Kind regards, Peter. Email address works.
"Her er dit værn mod vold, her er dit sværd

Fra : Tenzel Kim

Dato : 23-09-02 14:22

Michael Skov wrote:

> silence og the lambs / ONSKABENS ØJNE
> opkast. hvor er det dårligt

Hed bogen ikke Ondskabens Øjne på dansk? For hvis det er tilfældet
hvorfor så ændre på det?

Er dog enig i at Onskabens Øjne ville ha været en dårlig titel :)

Tenz.

Fra : Peter Lind

Dato : 24-09-02 16:25

"Tenzel Kim" <tenzel_kim@hotmail.com> wrote in message

> Hed bogen ikke Ondskabens Øjne på dansk? For hvis det er tilfældet
> hvorfor så ændre på det?

Det er før set at bogen er blevet oversat til dansk med en titel, mens
filmen får en anden oversættelse. Senere udgivelser af bogen får så filmens
titel - så sælger de jo nemmere...

Det er heller ikke altid at film og bog beholder den samme titel på
original-sproget. Mit eget yndlingseksempel er Stephen Kings "The Body", der
på dansk hed "Liget i skoven". Filmatiseringen kom til at hedde "Stand by
me", og på dansk "Sammenhold".

Men nu vi er igang med debatten - findes der ikke en database et sted på
nettet med en oversigt over hvad film egentlig har fået af danske titler ?
Og hvis ikke, hvorfor laver vi så ikke en ?

mvh
Peter Lind

Fra : Klaus G.

Dato : 24-09-02 18:59

"Kostas" <email@@supertips.dk> wrote in message
> Andre gode - any1 ???

Der er jo "Under Siege", som hedder "Kapring på åbent hav", 2'eren hedder på
dansk "Kapring i høj fart". "True Lies" hedder "Livsfarlig løgn".

--
Klaus G. / Seth-Enoch

klaus_godt@hotmail.com

Fra : Devast8or

Dato : 24-09-02 20:50

Tja, "Die Hard With A Vengeance" har da vist ikke været nævnt her i tråden
endnu har den? Den er da IMO heller ikke alt for heldigt oversat. Men det
har måske noget at gøre med at jeg ikke kan lide at den danske titel på en
film er på engelsk (som i "Die Hard - MegaHard"). Som du siger: Hvis ikke
det kan gøres ordentligt så lad da være.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Jens Thomsen

Dato : 24-09-02 21:17

"Devast8or" <No@no.blowme> skrev i en meddelelse

> [...]
> film er på engelsk (som i "Die Hard - MegaHard"). Som du siger: Hvis ikke
> det kan gøres ordentligt så lad da være.

Die Hard - Megahard lyder måske ikke så smart længere, men det rammer nu
egentligt meget godt betydningen af originaltitlen. "With a vengeance" har
jo ikke som sådan noget med hævn at gøre. Det er et fast, gradbøjende
udtryk.

MVH
Jens

Fra : Devast8or

Dato : 24-09-02 21:59

Personligt synes jeg ikke at "Die Hard - Megahard" på noget tidpunkt har
lydet godt. Det skal jo forestille at være en dansk oversættelse, hvilket
det absolut ikke er.

Iøvrigt har "with a vengeance" da noget med hævn at gøre. McClane tæskede jo
skurkens (Jeremy Irons) brir i etteren, og derfor vil han have hævn.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Nikolaj Borg

Dato : 24-09-02 22:37

Devast8or wrote:
> Iøvrigt har "with a vengeance" da noget med hævn at gøre. McClane
> tæskede jo skurkens (Jeremy Irons) brir i etteren, og derfor vil han
> have hævn.

Ja, det vil jeg give dig ret i. Iøvrigt plejer jeg konsekvent at fremhæve
den tyske, når denne film bliver nævnt: Stirb langsam - jetzt erst recht.

/Nikolaj

Fra : ML-78

Dato : 24-09-02 23:54

> Iøvrigt har "with a vengeance" da noget med hævn at gøre. McClane tæskede
jo
> skurkens (Jeremy Irons) brir i etteren, og derfor vil han have hævn.

Det er nok mere fordi den originale titel forlader sig på ordspillet omkring
"vengeance". Udtrykket "with a vengeance" har ikke i sig selv noget med hævn
at gøre. Men givet, den er svær at oversætte.

ML-78

Fra : Jens Thomsen

Dato : 25-09-02 08:56

> Iøvrigt har "with a vengeance" da noget med hævn at gøre. McClane tæskede
jo
> skurkens (Jeremy Irons) brir i etteren, og derfor vil han have hævn.

"Vengeance" har noget med hævn at gøre. Men "with a vengeance" betyder
ordret oversat "så det forslår", altså en gradbøjning henad "Die Hard -
virkeligt meget". "Die Hard - Megahard" oversætter derfor meningen rimeligt
godt, men fanger naturligvis ikke ordspillet, som nok er svært at få med på
dansk.

"Megahard" har alle dage været forfærdeligt poppet, men mon ikke at det er
valgt, fordi "mega" netop var et modeord det år?

MVH
Jens

Fra : Tenzel Kim

Dato : 25-09-02 14:08

Jens Thomsen wrote:

> [...]
> godt, men fanger naturligvis ikke ordspillet, som nok er svært at få med på

Så vidt jeg ved er "Megahard" ikke et dansk ord så man kan vel ikke helt kalde det oversat.

Tenz.

Fra : Devast8or

Dato : 25-09-02 15:39

> [...]
rimeligt
> godt, men fanger naturligvis ikke ordspillet, som nok er svært at få med

Det kan du selvfølgelig have ret i. Men jeg mener stadig at MegaHard er en
elendig oversættelse, mest fordi det er en ny engelsk titel, hvilket jo ikke
helt er meningen med at oversætte. Og så er det altså æregrligt at
ordspillet i titlen går tabt, jeg synes det er ret godt tænkt.

> "Megahard" har alle dage været forfærdeligt poppet, men mon ikke at det er
> valgt, fordi "mega" netop var et modeord det år?

Jo, ingen tvivl om det.

> MVH
> Jens

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Jens Thomsen

Dato : 26-09-02 10:57

> [...]
> elendig oversættelse, mest fordi det er en ny engelsk titel, hvilket jo

Det har du (og Kim) naturligvis ret i. Det er egentligt interessant. Måske
er det bare et misforstået forsøg på at signalere noget ungdommeligt og
smart?

MVH
Jens