Robert Henriksen <robhen@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:210842e1.0209211444.632daa7a@posting.google.com...
> Hvorfor mon der sidder en pensioneret polititjenestemand i en anonym
> varebil en fredag aften ved 23-tiden langs en af hovedstadens ind- og
> udfaldsveje? Han sidder der naturligvis for at fotografere de biler og
> motorcykler der bliver fört med en höjere hastighed end tilladt ifölge
> Färdselsloven. Mon stedet og tidspunktet er valgt fordi der
> erfaringsmässigt sker mange uheld paa netop dette sted og tidspunkt?
> Meget taler for at det er et godt sted at holde og fotografere set ud
> fra en ökonomisk betragtning.
>
> Hvorfor mon Köbenhavns Politi ynder at maale trafikanternes hastighed
> i
> Hillerödgade (mellem Borups Allé og Tomsgaardsvej) og paa Englandsvej
> (mellem Irlandsvej og Sundbyvestervej)? Er det fordi der
> erfaringsmässigt sker mange uheld paa netop disse brede veje med
> fortorv cykelsti og to körebaner i hver retning? Meget taler for at
> det er to gode steder at staa og maale trafikanternes hastighed set ud
> fra en ökonomisk betragtning da hastigheden begge steder ikke maa
> overstige 50 timekilometer.
>
> Hvorfor mon Frederiksberg Politi ynder at maale trafikanternes
> hastighed paa Roskildevej (mellem Dalgas' Boulevard og Söndre
> Fasanvej)? Er det fordi der erfaringsmässigt sker mange uheld paa
> netop denne brede vej med fortorv cykelsti og to körebaner i hver
> retning? Meget taler for at det er et godt sted at staa og maale
> trafikanternes hastighed set ud fra en ökonomisk betragtning da
> hastigheden dér ikke maa overstige 50 timekilometer.
>
> Skal vi bilister og motorcyklister acceptere at vores parlamentarikere
> og
> polititjenestemänd hovedsageligt fokuserer paa vores hastighed og at
> det
> tilsyneladende er forbigaaet deres opmärksomhed at trafikanternes
> agtpaagivenhed hensyntagen og omtanke ogsaa er afgörende for
> trafiksikkerheden?
>
> Hvorledes kan vi bilister og motorcyklister faa vores parlamentarikere
> og
> polititjenestemänd til at indse at vi ikke vil finde os i denne
> snävertsynede fokus paa vores hastighed og at vi dermed ikke vil finde
> os i samlebaands-bödeforeläg for selv smaa hastighedsoverskridelser og
> paa steder hvor sund logik taler for en höjere hastighedsgränse?
>
> Naar vi bilister og motorcyklister udspörges af en polititjenestemand
> om vi kan erkende en forseelse er vi sigtede vi har dermed ikke pligt
> til at udtale os og vi kan tilmed ikke straffes for at tale usandt.
> Der er saaledes ingen grund til at vi erkender eller nägter forseelsen
> idet vi blot kan meddele polititjenestemanden at vi ikke önsker at
> udtale os.
>
> Hvis en polititjenestemand vil udlevere et stykke papir der
> tilkendegiver at vi vil modtage et bödeforeläg er vi i vores gode ret
> til at nägte at tage imod papiret ligesom vi er i vores gode ret til
> at nägte at kvittere for nogetsomhelst.
>
> Modtager vi et brev fra politiet med et billede af vores bil eller
> motorcykel hvor politiet beder os oplyse förerens identitet er vi i
> vores gode ret til at undlade at besvare brevet. Hvis det var os selv
> der förte köretöjet eller hvis vi havde overladt köretöjet til en
> person uden körekort har vi ikke pligt til at udtale os da vores
> udtalelse kan resultere i en sigtelse mod os selv. Hvis köretöjet blev
> fört af en fremmed med körekort siger Färdselslovens §65 stk. 1 at vi
> efter anmodning fra politiet skal oplyse hvilke personer der har
> benyttet köretöjet. Hvis vi ikke besvarer brevet med billedet fra
> politiet indleder politiet en efterforskning for at faa klarlagt om
> ejeren skal sigtes for at have fört köretöjet med en for höj hastighed
> eller om ejeren skal sigtes for overträdelse af Färdselslovens §65
> stk. 1. Overträdelse af Färdselslovens §65 stk. 1 straffes med en böde
> paa 500 kroner. Bödens störrelse er fast og uafhängig af
> hastighedsoverskridelsen.
>
> Naar bödeforeläget modtages med posten er det anfört i bödeforeläget
> at sagen vil blive overgivet til retten hvis betalingsfristen
> overskrides. Vi er i vores gode ret til at lade vores sag pröve ved
> retten saa vi gör intet forkert ved at undlade at betale böden paa
> dette tidspunkt.
>
> Naar sagen skal pröves ved retten vil vi modtage en indkaldelse fra
> retten hvor vi anmodes om at give möde. Vi er i vores gode ret til at
> undlade at möde op og det vil altid väre angivet i indkaldelsen om
> manglende möde vil resultere i politifremstilling.
>
> Hvis der er tale om en hastighedsoverskridelse paa mindre end 70%
> (mindre end 40% for tunge köretöjer og köretöjer med paahängsköretöj)
> vil der blive afsagt en udeblivelsesdom saafremt vi ikke giver möde i
> retten. Thi kendes for ret. Vi bliver dömt til at betale en böde paa
> präcis det samme belöb som nävnt i politiets allerförste bödeforeläg
> og der er intet tilläg af omkostninger. Böden vil have en
> forvandlingsstraf paa et antal dages häfte men her gör man klogt i at
> betale inden fristens udlöb.
>
> Med denne fremgangsmaade har man belastet systemet maksimalt det har
> ikke
> kostet os noget og vi har tilmed faaet et halvt aars kredit.
>
> Hvis alle vi bilister og motorcyklister handlede som her skitseret
> ville vores parlamentarikere og polititjenestemänd faa noget at tänke
> over.
>
> Har vi handlet amoralsk eller er der blot tale om civil ulydighed?
>
> Hvad synes du selv?
>
> God tur!
>
> Robert Henriksen, cand.med.vet.
Jeg synes ikke idéen er helt tosset. Var ude for indbrud i går, og jeg kan
så oplyse at politiet ikke rykker ud til det mere. De havde heller ikke tid
til at tage telefonen, men det tror da pokker når de sidder i "anonyme
> varebiler en fredag aften ved 23-tiden langs en af hovedstadens ind- og
> udfaldsveje"
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system (
http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.351 / Virus Database: 197 - Release Date: 20-04-02