tabeldesign
Fra : Lars Kramer Kristens~

Dato : 21-09-02 21:18

Hej gruppe

Jeg er ret uerfaren i html-skrivning og håber en er flink at hjælpe mig med
følgende lille problem: Jeg vil gerne have lavet en tabel med kun to kolonner og
een række, som dækker hele browservinduet uden kanter omkring tabellen, således
at den første kolonne har een farve, og den anden kolonne en anden farve. Kan
det mon lade sig gøre? På forhpnd tak.

Med venlig hilsen, Lars Kramer

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-09-02 21:49

Sat, 21 Sep 2002 22:18:05 +0200, skrev "Lars Kramer Kristensen"
<lars_kramer1@hotmail.com>:

> [...]
>at den første kolonne har een farve, og den anden kolonne en anden farve. Kan

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
charset=iso-8859-1">
body   {text-align: center}
..midt   {margin-left: auto; margin-right:auto}
<title>tabel</title>
</head>

Fra : Lars Kramer Kristens~

Dato : 21-09-02 22:11

Hej Knud

Tak for det hurtige svar. Jeg har prøvet at tage din kode og gemme den i en
html-fil som jeg så har åbnet i IE6. Jeg får godt nok en rød og en gul celle,
men de er altså ret små og dækker på ingen måde hele browservinduet. Måske du
har misforstået mig?

Med venlig hilsen
Lars Kramer

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-09-02 22:24

Sat, 21 Sep 2002 23:11:14 +0200, skrev "Lars Kramer Kristensen"
<lars_kramer1@hotmail.com>:

>Måske du
>har misforstået mig?

Næh, men jeg var ikke klar over om de to celler skulle fylde hele
siden eller ej (men hvorfor så putte dem ind i yderlig en tabel?)

Ved <table> inde i den første tabel, skiver du
og så kan du i de to <td> skrive f.eks.
(eller, hvad de nu skal være).

Uden angivelse fylder de det indholdet fylder.

Fra : RJ

Dato : 21-09-02 22:27

"Lars Kramer Kristensen" <lars_kramer1@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Med venlig hilsen
> Lars Kramer

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

Det her skulle virke !!

MVH
Ronni
--
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
[ www.rojo.dk ] [ www.etrix.dk ]

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 21-09-02 22:52

Sat, 21 Sep 2002 23:27:09 +0200, skrev "RJ"
<ronnij@mail1.stofanet.dk>:

Er ikke valid kode, hvilket man bør gøre opmærksom på og som jeg
forstod spørgsmålet ønskedes der en tabel i en tabel af en eller
anden grund.

Fra : Lars Kramer Kristens~

Dato : 21-09-02 23:41

> [...]
>
> Er ikke valid kode, hvilket man bør gøre opmærksom på og som jeg
> forstod spørgsmålet ønskedes der en tabel i en tabel af en eller

Hej igen. Næh, jeg tror vi snakker forbi hinanden. Jeg skal ikke bruge en tabel
inde i en tabel, men blot een tabel som fylder hele siden ud, således at jeg fx
i den venstre side af browservinduet har een farve, og i den højre del en anden
farve. Så jeg kan have en navigationsmenu til venstre og indholdet til højre,
hvor fx. navigationsdelen har blå baggrundsfarve og indholdsdelen har sort
baggrundsfarve. Hvis jeg bruger den kode som RJ foreslår lykkes det næsten, men
ikke helt idet der stadig er en hvid kant tilbage rundt om tabellen. Til gengæld
har jeg kunnet opnå det ønskede resultat med den kode som Jopa foreslår længere
nede i tråden, se mit svar der. Det kan altså åbenbart ikke lade sig gøre at
lave en gængs tabel som helt fylder vinduet ud.

Med venlig hilsen
Lars Kramer

Fra : jopa

Dato : 21-09-02 22:45

"Lars Kramer Kristensen" skrev bla..
Jeg vil gerne have lavet en tabel med kun to kolonner og
> een række, som dækker hele browservinduet uden kanter omkring tabellen

<head>
<title>2 tabeller ved ikke lige om det funker </title>

body {
margin:0px 0px 0px 0px;
}

#venstre {
float:left;
width:49%;
background:red;
}

#højre {
float:right;
width:51%;
background:blue;

}
#højre p {
margin-left:0px;
}
</head>

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 21-09-02 23:05

"jopa" glemte en ting..

#venstre p {
margin-left:0px;
}

Blot hvis det skal være færdigt
Er jo ikke sikkert du vil have samme egenskaber for begge

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Lars Kramer Kristens~

Dato : 21-09-02 23:42

Hej Jopa

Nu ser det ud til at virke med et par mindre justeringer: Jeg har tilføjet
"height:100%;" til både venstre og højre, for at de også dækker fuldt ud lodret.
Jeg var ikke klar over at man kunne lave sådan nogle ting i headeren, men nu ved
jeg det.

Med venlig hilsen, Lars Kramer

Fra : jopa

Dato : 21-09-02 23:45

> [...]
> "height:100%;" til både venstre og højre, for at de også dækker fuldt ud

Blot vær opmærksom på at HEIGHT ikke er valid kode
Højden på cellerne kan reguleres med indholdet.

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Lars Kramer Kristens~

Dato : 21-09-02 23:57

Hej igen

"jopa" <john@jp-web.dk> skrev i en meddelelse
> Blot vær opmærksom på at HEIGHT ikke er valid kode
> Højden på cellerne kan reguleres med indholdet.

OK. Nu har jeg prøvet at tjekke filen med to andre browsere: Amaya og Opera.
Ingen af browserne viser den efter hensigten. Amaya viser den ene blå "kolonne"
nedenunder den røde, så der går det altså helt galt. Opera viser dem godt nok
ved siden af hinanden, men med en hvid kant hele vejen rundt om, og en tynd hvid
streg imellem de to kolonner. Så problemet er altså stadig uløst. Det ser ud til
at man kun kan opnå effekten ved at bruge frames, og det var det jeg gerne ville
undgå... Men ellers tak for hjælpsomheden.

Med venlig hilsen
Lars Kramer

Fra : jopa

Dato : 22-09-02 00:18

"Lars Kramer Kristensen" skrev bla...

> OK. Nu har jeg prøvet at tjekke filen med to andre browsere: Amaya og
Opera.
> Ingen af browserne viser den efter hensigten.

Har kun testet den i IE så derfor forbeholdet
<title>2 tabeller ved ikke lige om det funker </title>

Men det kan da sagtens laves så det virker i både NE samt Opera.

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Lars Kramer Kristens~

Dato : 22-09-02 01:13

Ýyi Aksamlar Jopa

> Men det kan da sagtens laves så det virker i både NE samt Opera.

Cok guzel. Måske du kan fortælle mig det i morgen?

Med venlig hilsen Lars

PS: Meget interessant med dit sprogkursus, men linjeskiftene i den sektion hvor
du beskriver udtalen, ligger godt nok nogle underlige steder i min browser!

Fra : jopa

Dato : 22-09-02 10:40

"Lars Kramer Kristensen" skrev bla på tyrkisk..

Merhaba Lars
> PS: Meget interessant med dit sprogkursus, men linjeskiftene i den sektion
hvor
> du beskriver udtalen, ligger godt nok nogle underlige steder i min
browser!

Har testet det i IE NE6 Opera 6,5 hvor det står fint syntes jeg.
Det er formentlig din Browser der fortolker CSS på sin egen måde. Hvilken
browser er det ?.
Kan du sende mig et screnshot ?

Hvis jeg får tid vil jeg lege lidt med tabellerne idag. Hvis du putter noget
indhold i tabellerne virker de her i IE NE6 (Opera 6.5 næsten)
Undrer mig at ingen har hostet op med et brugbart eks.
Hvad med Rune

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Lars Kramer Kristens~

Dato : 22-09-02 12:44

jopa wrote:
> Har testet det i IE NE6 Opera 6,5 hvor det står fint syntes jeg.
> Det er formentlig din Browser der fortolker CSS på sin egen måde. Hvilken
> browser er det ?.
Jeg har IE 6 (nyeste DK-version).

> Kan du sende mig et screnshot ?
Har desværre ikke noget program liggende til screen capture. Men een linie ser
fx sådan ud: "Foca udtales Fotjag forlænger den foranstående".

> Hvis jeg får tid vil jeg lege lidt med tabellerne idag. Hvis du putter
> noget indhold i tabellerne virker de her i IE NE6 (Opera 6.5 næsten)
OK, det haster ikke. Jeg har ikke NE6 installeret, kun IE6 og Amaya fra
http://www.w3.org og så en linux-maskine med Opera.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Jørn Andersen

Dato : 22-09-02 12:56

On Sun, 22 Sep 2002 13:44:20 +0200, "Lars Kramer Kristensen"
<lars_kramer1@hotmail.com> wrote:

>Har desværre ikke noget program liggende til screen capture.

Alt+PrintScreen

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Lars Kramer Kristens~

Dato : 26-09-02 20:22

> "Lars Kramer Kristensen" skrev bla på tyrkisk..
>
> Har testet det i IE NE6 Opera 6,5 hvor det står fint syntes jeg.

Jeg har kigget på din kildefil og kan se at de forkerte linjeskift nok ikke har
noget at gøre med fortolkningen af css-filen, men snarere at du i
kilde-html-filen anvender <pre>, og at linjeskiftene i html-filen står nogle
mærkelige steder, hvad grunden end kan være. Det er jo ikke så mange linjer det
drejer sig om, så måske du blot har overset det i din egen browser. Det er først
når man læser det der står, at man lægger mærke til det.

Med venlig hilsen
Lars

Fra : jopa

Dato : 26-09-02 20:42

> [...]

ikke har
> noget at gøre med fortolkningen af css-filen, men snarere at du i

Pre refererer også til CSS filen, så det er jo mig selv der breaker linien
forkert.
Det er egenskaben ved <pre>.
Hejsa

--