Matrox Parhelia-512
Fra : Bart Bendtsen

Dato : 21-09-02 19:03

Hej

Tak for jeres svar til min mail ang. Matrox-grafikkort og jeg vil gerne
anskaffe mig ovenstående men er stadig lidt usikker fordi jeg vil have det
bedste grafikkort til 2D og selvfølgelig 3D også men 2D er det vigtigste
fordi jeg bruger min PC til kontorbrug og afspilning af DVD-film m.v. i
dagligsdagen.

Min PC er med super konfiguartion bl.a. Pentium 4 Northwood 2000 Mhz, 1024
MB DDR ram, 80 GB harddisk så det skal selvfølgelig også et super-grafikkort
i.

Vil meget gerne have svar snart som muligt så jeg kan bestille ovenstående
via internet.

Hvad mener I selv om ovenstående og hvad andre mærker anbefaler I mig at
købe - husk også modelnavnet?

Jeg vil gerne have mindst 64 MB DDR ram eller bedre 128 MB DDR ram på
grafikkortet.

Jeg ved godt at man kan have flere skærme tilsluttet ovenstående grafikkort
men jeg vil gerne høre andre anbefalinger til et mærke og hvilken funktioner
de har i forhold til miig.

Hvad med ATI Radeon er det godt til 2D selvom det er supergodt til 3D?

Jeg har kigget på Matrox G450 og G550 men jeg synes 32 MB er for lidt så jeg
er stadig usikker.

Venlig hilsen Bart

Fra : Madsen

Dato : 21-09-02 20:24

Bart Bendtsen skrev:

> Jeg har kigget på Matrox G450 og G550 men jeg synes 32 MB er for
> lidt så jeg er stadig usikker.

Det ville være en hel del smartere at svare i den tråd som du
tidligere har startet i stedet for at starte en ny tråd hver
gang, som i bund og grund handler om det samme spørgsmål.
De spørgsmål som du har i det indlæg jeg svarer på her, er jo
stort set de samme som du tidligere har spurgt om og fået svar
på her: <news:3d83a062$0$35407$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>

> Jeg har kigget på Matrox G450 og G550 men jeg synes 32 MB er for
> lidt så jeg er stadig usikker.

Udfra de programmer som du siger at du skal køre med, så er 32
MB som sagt mere end rigeligt, men det må du om. Hvis du vil have
det absolut hurtigste både i 2D og 3D så er det nok ATI Radeon
9700 Pro du skal gå efter. Om 14 dage er der sikkert kommet noget
som er endnu hurtigere på markedet.

Madsen.

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 26-09-02 22:27

Bart Bendtsen skrev:

> [...]

De spørgsmål som du har i det indlæg jeg svarer på her, er jo
stort set de samme som du tidligere har spurgt om og fået svar

Det må I meget undskylde men jeg troede ikke I ville læse mine svar i en
gammel tråd fordi jeg selv har måttet dobbeltklikke på et bestemt emne
f.eks. mit eget for at kunne se om der var kommet svar fra andre eller ej.
Derfor troede jeg også det ville ske omvendt hvis jeg skrev svar i en gammel
tråd.

*Jeg siger mange tak for en rigtig god forklaring fra en af jer hvordan men
jeg kan stadig ikke se svar automatisk hvordan kan jeg gøre det så svar
kommer automatisk frem på skærmen uden at jeg er nødt til at dobbeltklikke
på en gammel tråd/et gammelt emne?

> [...]

det absolut hurtigste både i 2D og 3D så er det nok ATI Radeon
9700 Pro du skal gå efter. Om 14 dage er der sikkert kommet noget

*Jeg synes stadig 32 MB er for lidt når jeg har en så hurtig maskine som jeg
vil bruge til så mange muligheder og måske et superflot skakspil eller DVD
afspilning på skærmen har jeg valgt at købe Matrox Parhelia-512 da det er
rigtig godt til 2D og rimelig god til 3D så det synes jeg er helt fint
alligevel og jeg får jo hele 128 MB med selvom noget af det ikke bliver
brugt men måske en skønne dag bliver det brugt - hvem ved??

Venlig hilsen
Bart

Madsen.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 21-09-02 21:33

Bart Bendtsen wrote:

> [...]
> MB DDR ram, 80 GB harddisk så det skal selvfølgelig også et super-grafikkort

Har du PS2- eller USB-tastatur?
USB er mange gange hurtigere!

> [...]
> købe - husk også modelnavnet?
>
> Jeg vil gerne have mindst 64 MB DDR ram eller bedre 128 MB DDR ram på

Det er ikke så nødvendigt, når du har så hurtig en processer.
Du bliver nød til at slå noget af grafikkortets ram fra, for at udnytte
grafikkortet optimalt.

> Jeg har kigget på Matrox G450 og G550 men jeg synes 32 MB er for lidt så jeg
> er stadig usikker.

Mon ikke 32mb er nok. Det er nok snare hastigheden på processereren
på G450 og G550 som kan være et lille problem.

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 26-09-02 23:05

"Peter Ole Kvint" <haabet@danbbs.dk> skrev i en meddelelse

Bart Bendtsen wrote:

> [...]
> dagligsdagen.
>
> Min PC er med super konfiguartion bl.a. Pentium 4 Northwood 2000 Mhz, 1024

*Meget morsomt - jeg kører da selvføligelig på PS/2 som jeg synes er helt
fin og jeg har aldrig oplevet problemer mht. hastigheden fordi jeg skriver
lynhurtigt med tifingers systemet.

> [...]

Det er ikke så nødvendigt, når du har så hurtig en processer.
Du bliver nød til at slå noget af grafikkortets ram fra, for at udnytte

*Skal man gøre det via BIOS? Det vil jeg prøve for at se forskellen
hvormeget jeg udnytter grafikkortet.

Fra : Madsen

Dato : 21-09-02 20:43

Peter Ole Kvint skrev:

> Har du PS2- eller USB-tastatur?
> USB er mange gange hurtigere!

Udfra parolen at man kan skrive hurtigere på et USB-tastatur end på
et PS/2, eller hur ?

Madsen.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-09-02 10:03

Madsen wrote:

> Udfra parolen at man kan skrive hurtigere på et USB-tastatur end på
> et PS/2, eller hur ?

Ja, ligsom du kan skrive hurtiger på en 2gHZ
Hurtigere og Hurtigere, men mennesket foran skærmen, bliver ikke hurtiger.

Jeg havde en gammel pc som startede næsten når man slap knappen,
og der var stave krontrol, og regne ark på den.
Måske var der en forsinkelse når jeg slo en tast,
men jeg kunne ikke mærke det.

Fra : Madsen

Dato : 23-09-02 01:24

Bart Bendtsen skrev (i en e-mail) :

> Undskyld jeg gjorde det med ny tråd fordi jeg troede ikke at I ville
> læse i mine evt. mails længere nede i gammel tråd for jeg tror nemlig
> at man skal klikke sig frem til gammel tråd for at se evt. mine svar
> el. kommentarer.

Hej Bart,

Det fleste opdager med det samme når der er kommet et nyt indlæg i
en ældre tråd.
Hvis man stiller Outlook Express (OE) til at den skal følge en tråd
ved f.eks. at placere et par briller ud for tråden, så vil gruppen
lyse rødt når der er kommet nye indlæg i en af de tråde man følger,
så det kan man sagtens holde styr på, men ok. Jeg nævnede det også
blot til orientering.

> Men det er OK nu så prøver jeg at svare direkte nu.

Det havde så været ideelt hvis du havde svaret i gruppen, men det
er sikkert en fejl at dit svar er havnet på min e-mail-adresse.
(Du skal bruge knappen 'Svar til Gruppe' i stedet for 'Svar til
afsender). Jeg har tilladt mig at flytte svaret tilbage i gruppen,
så andre også kan være med i debatten, for jeg kan langt fra svare
på alt hvad du spørger om. :)

> Jeg vil meget gerne have det bedste grafikkort selvom de 32 MB er
> mere end nok men fordi jeg vil også gerne have et fremtidsssikret
> kort til min computer.
> Ang. ATI Radeom 9700 Pro er det ikke primært til spil eller også til
> 2D?

Det er ret godt til begge dele. Jeg har endnu ikke set kortet i
funktion på en god skærm, men mon ikke nogle stykker her fra gruppen
(eller skærmgruppen) kommer med en lille anmeldelse når de har fået
deres Radeon 9700 Pro koblet til? Det vil jeg da håbe. De er jo et
forholdsvis nyt kort som næsten lige er kommet på markedet.

Hvad Matrox Parhelia angår så har det en fremragende billedkvalitet.
Jeg har ikke set noget så flot før og jeg har efterhånden kigget på
en del forskellige kort på forskellige skærme rundt omkring.

Der er blot ikke meget ved at købe et Radeon 9700 Pro eller et
Matrox Parhelia 512 til en mindre formue, for blot at koble en
14-15 eller 17" skærm fra den nærmeste brugsforening på kortet.
De fleste grafikkort i dag kan levere et fornuftigt billede på
en 14-15-17" skærm, som jo normalt ikke kører med så høje
opløsninger som de større skærme gør (19" og opefter), så valg af
monitor har jo også noget at sige her.

ATI og Matrox er kendt for at levere en ret så god billedkvalitet
i de højere opløsninger. Altså i 1600 x 1200 og opefter.
ATI Radeon 8500 Pro overhaler Matrox Parhelia 512 hvad angår
hastighed i 3D-spil. Hvor langt de er fra hinanden i billedkvalitet,
har jeg ingen anelse om. Det kræver sikkert en kvalitetsskærm af
format for overhovedet at kunne se forskel, vil jeg tro.

> Radeom 9700 er en chip ligesom GeForce Ti200 etc. ikke?

Jo.
Nvidia, ATI og Matrox er konkurrerende firmaer.
Nvidia har lavet Geforce-chippen og ATI har lavet Radeon-chippen,
men både Nvidia og ATI lader andre firmaer bygge deres egne kort
med Nvidia- eller Radeon-chippen på. Nogle gange laver Nvidia og
ATI selv selve grafikchippen, mens et andet firma laver resten
af kortet, men det varierer vist lidt. Jeg er ikke klar over
hvornår de gør hvad og hvorfor.
Hvis kortet har et 'Made by ATI'-skilt på pakken, så er grafik-
chippen lavet af ATI. Jeg ved ikke om Nvidia har den samme form
for mærkning på de kort de får lavet "udenbys".

Det er derfor du kan finde Radeon 9700 Pro under navne som:
PowerColor:
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364697902>

eller Connect3D:
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364977891>

Nvidia-chippen bliver så tilsvarende brugt af flere forskellige
producenter, med svingende billedkvalitet til følge, afhængig af
producent.
Matrox producerer selv deres kort.

> GeForce-chips er udviklet til at køre spil der undersøtter GeForce?

Nu er der jo mange versioner af GeForce-chip efterhånden og dem skal
jeg ikke gøre mig klog på. Det må andre i gruppen gøre. :)

> Hvad med Radeom?

De nye spil som er på markedet nu og i den nærmeste fremtid vil
selvfølgelig kunne køre på kortet. Hvis ikke så kommer der næsten
altid en eller anden patch eller driveropdatering som løser
problemet hvis der er bøvl med et specielt spil eller program.

> 9700 - hvis man køber mindre end 9700 tallet betyder det altså at det
> er mindre hurtigt?

9700-chippen er vist den hurtigste pt. Det er ATI's afløser for
8500-chippen som kom på markedet for omkring halvandet års tid
siden eller deromkring, så det går rimelig hurtigt på området.

> Kan jeg roligt købe ATI Radeon 9700 Pro...

Efter min mening, ja.

> ...og er det på markedet nu??

Ovenstående links tyder på, at ikke ret mange forhandlere har det på
lager endnu, men PRC-data har tilsyneladende 'PowerColor Radeon 9700
PRO TV-Out & DVI Retail' på lager.
Om der så overhovedet er forskel på PowerColor og Connect3D-udgaven
af kortet, ved jeg heller ikke.

> Kan kortet bruges til to-tre skærme samtidig ?

To skærme med mulighed for et tv som en tredje mener jeg, men er
ikke sikker. Som tidligere nævnt så sidder jeg med et Parhelia og
går ikke så meget op i hvad Nvidia og ATI foretager sig for tiden.
:)

Madsen.

Fra : Bart Bendtsen

Dato : 26-09-02 22:58

> [...]

lyse rødt når der er kommet nye indlæg i en af de tråde man følger,
så det kan man sagtens holde styr på, men ok. Jeg nævnede det også

*Tusind tak for en supergod forklaring som jeg vil prøve og hvad der sker.

> [...]

afsender). Jeg har tilladt mig at flytte svaret tilbage i gruppen,
så andre også kan være med i debatten, for jeg kan langt fra svare

*Det var sket et uheld - jeg har nemlig en vane i at trykke på CTRL + R når
jeg svarer på e-mails istedet for CTRL + G som jeg lige opdaget jeg skulle
bruge i nyhedsgrupper. Unddskyld!

Virkelig pænt af dig at flytte svaret tilbage til gruppen så andre også kan
følge med!

> [...]

Jeg har ikke set noget så flot før og jeg har efterhånden kigget på
en del forskellige kort på forskellige skærme rundt omkring.

*Du har Matrox Parhelia-5122 kortet i din maskine - hvad bruger du maskinen
til af forskellige ting og hvad med din skærm?

[...]

*Jeg har for to måneder siden investeret i en 19" skærm med opløsning op til
ca. 1900x1500 tror jeg vistnok og har som sagt købt Matrox Parhelia-512
kortet og har endnu ikke installeret det i min nye maskine fordi pc-byg
projektet endnu ikke er helt færdigt men jeg håber at kunne begynde på at
bruge min nye maskine som jeg aldrig før har selv bygget op før nu.

> [...]

Nvidia-chippen bliver så tilsvarende brugt af flere forskellige
producenter, med svingende billedkvalitet til følge, afhængig af

*Engang tusind tak for din supergode forklaring!

> GeForce-chips er udviklet til at køre spil der undersøtter GeForce?

Nu er der jo mange versioner af GeForce-chip efterhånden og dem skal
jeg ikke gøre mig klog på. Det må andre i gruppen gøre. :)

*OK hvad med jer andre - kan I svare på det for jeg ville gerne vide om
GeForce faktisk er udviklet til at køre spil der understøtter GeForce eller
er det ligemeget? Altså kun 3D grafik uanset hvad eller hvad?

> [...]

altid en eller anden patch eller driveropdatering som løser
problemet hvis der er bøvl med et specielt spil eller program.

*OK bliver spil altid lavet til at understøtte en bestemt grafikchip såsom
Radom og GeForce?
Parhelia-512 er jo en helt ny chip som jeg aldrig har set i nogen andet
omtale end i denne gruppe?
Hvad med de gamle spil - kan de stadig køre med de nyeste grafikkort med
nyere grafikchip eller endda helt nye udviklede grafikchips?

> [...]

8500-chippen som kom på markedet for omkring halvandet års tid
siden eller deromkring, så det går rimelig hurtigt på området.

*OK der kommer sikkert en Radeom 10.250 chpi på markedet...

> Kan jeg roligt købe ATI Radeon 9700 Pro...

*Det tror jeg ikke jeg vil gøre for tiden pga. den nykøbt Matrox
Parhelia-512..
Radeom 9700 er jo ikke på hylderne i butikkerne endnu altså på alle steder
med stort mærke-udvalg hvor man kan vælge et bestemt mærke ud af.

Efter min mening, ja.

> [...]

ikke sikker. Som tidligere nævnt så sidder jeg med et Parhelia og
går ikke så meget op i hvad Nvidia og ATI foretager sig for tiden.

*Har du to skærme tilsluttet maskinen for jeg kan se at Matrox kan
tilsluttes op til tre skærme.
DVI ved jeg ikke hvad er for nogen skærme men min skærm er en CRT skærm (som
også er nykøbbt for nylig).

Madsen.