Andet multimedie
bentjuul 3670
Photoshop 7's reccourcedel.
Fra : A.I.

Dato : 21-09-02 16:05

Hejsa.

Jeg overvejer at købe programmet Adobe Photoshop 7 men kunne godt tænke mig
at vide, hvor i computeren at dette program henter sine reccourcer
fra......er grafikkortet vigtigt, hd, ram, osv.

Jeg har forsøgt at hente info på adobe's side men uden held.
http://www.adobe.dk/products/photoshop/systemreqs.html

Hilsen
Anders

Fra : Digit

Dato : 21-09-02 16:08

"A.I." <no@mail.com> sprang på tungen, og skrev:

| Jeg overvejer at købe programmet Adobe Photoshop 7 men kunne godt
| tænke mig at vide, hvor i computeren at dette program henter sine
| reccourcer fra......er grafikkortet vigtigt, hd, ram, osv.

Jo vildere en CPU jo bedre. RAM, mange RAM, Flest RAM. Men dermed ikke
sagt at en overfyldt ATA 33 HD er ubetydelig (slet ikke!). Det virker
dog fint med mindre high-end system (afhængig af dine behov
selvfølgelig...)

--
/Digit
011001011 <-- Sprej mi polykralpy?

Fra : A.I.

Dato : 21-09-02 16:29

Hej Digit.

....tak for dit hurtige svar, er grafikkortet så uden betydning, forstået på
den måde at grafikkortets opgave kun er at sørge for at det bliver gengivet
de rigtige farver (f.eks. 16 bit skærm opløsning) på monitoren og altså uden
betydning ellers (f.eks. ram på grafikkort) ???

Anders

Fra : Kurt Lund

Dato : 21-09-02 17:08

A.I. skrev:

> [...]
> det bliver gengivet de rigtige farver (f.eks. 16 bit skærm opløsning)
> på monitoren og altså uden betydning ellers (f.eks. ram på

At køre med 16 bit farver vil lidt svare til at køre Porsche på små
biveje. Dit skærmkort bør kunne køre med mindst 24 bit i den opløsning,
der passer dig og din skærm bedst.
Dermed skal rammen på kortet bare kunne honorere dette krav.

PS:
Kunne jeg ikke formå dig til at skære det væk, du ikke kommenterer og
sætte dine svar *under* det du kommenterer. Det er den gængse måde at
gøre det på, og det gør det nemmere at læse dine indlæg.

--
Kurt Lund

Fra : Digit

Dato : 21-09-02 17:40

»Kurt Lund« { kl@fabel.dk } sprang på tungen, og skrev:

| At køre med 16 bit farver vil lidt svare til at køre Porsche på små
| biveje.

Alle kan finde ud at trampe en pedal i bund og holde rattet lige...
naej, det er da netop på de snørklede mindre veje sådan maskineri er
sjovest

Fra : Digit

Dato : 21-09-02 17:10

> [...]

opløsning)
| på monitoren og altså uden betydning ellers (f.eks. ram på

Tjae. Preview'et skal jo også fødes... men hvis jeg var dig, så ville
jeg hellere investere i en kraftig CPU end et GeForce4 (begge dele
ville selvfølgelig være optimalt eftersom CS kør' en smuuule bedre ;).
En bitdepth på 16 bit (=32000 farver) er sådan set nok, men 16,1
million farver er optimalt (altså 24 eller 32 bit). De fleste
grafikkort i dag har ingen problemer med at trække en ordentlig
skærmopløsning ved 32 bit...
Forresten er 32 bit "hurtigere" end 24 bit (og begge viser 16,1
million farver).

Fra : Esben

Dato : 22-09-02 13:45

> [...]
> En bitdepth på 16 bit (=32000 farver) er sådan set nok, men 16,1
> million farver er optimalt (altså 24 eller 32 bit).

Enig, 16 bit er en underlig størrelse - det giver 5 bit til to af
farverne og 6 bit til den sidste. For eksempel får visse gråtoner et
grønligt skær, og det er ikke rart at arbejde med. Geforce 4 forekommer
mig dog som et underligt anbefaling. Det er jo bare en gpu med et hav af
producenter af forskellig kvalitet, og derfor kan et GF4-stempel alene
ikke garantere en god billedkvalitet.

--
Esben

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-09-02 14:21

Esben skrev:

> Enig, 16 bit er en underlig størrelse - det giver 5 bit til to af
> farverne og 6 bit til den sidste. For eksempel får visse gråtoner et
> grønligt skær, og det er ikke rart at arbejde med. Geforce 4

Når det endelig skal være er det det bedste valg. Det menneskelige øje er
mest følsom i det gul/grønne område.

--
Kurt Lund

Fra : Digit

Dato : 22-09-02 15:06

»Esben« { sordiahp@hotmail.com } sprang på tungen, og skrev:

| Enig, 16 bit er en underlig størrelse - det giver 5 bit til to af
| farverne og 6 bit til den sidste. For eksempel får visse gråtoner et
| grønligt skær, og det er ikke rart at arbejde med.

Det har jeg nu aldrig oplevet.

> [...]
| med et hav af producenter af forskellig kvalitet, og derfor kan et
| GF4-stempel alene ikke garantere en god billedkvalitet.

Nej, men det gør det lidt sjovere at spille Counter Strike (CS).

Fra : Kurt Lund

Dato : 22-09-02 14:19

Digit skrev:

> En bitdepth på 16 bit (=32000 farver) er sådan set nok, men 16,1

16 bit = 65.536 ...

--
Kurt Lund

Fra : Digit

Dato : 22-09-02 14:57

| 16 bit = 65.536 ...

Beklager.. 2^16 har aldrig været 32000.

Fra : Digit

Dato : 22-09-02 15:10

»Digit« { no@no.no } sprang på tungen, og skrev:

| Beklager.. 2^16 har aldrig været 32000.

Ack'. 16 bit farver betyder 5 bit til hver farve (altså 32x32x32=~32K
farver), men eftersom grøn får den ekstra bit (64) giver det så 65k
farver. Det var nok mere for at overbevise mig selv... :)